Doprava ve městě Tramvaje

V Brně vyrobili letos devět Draků, příští rok plánují stejný počet

Tramvaje EVO 2 Drak v Brně. Foto: DPMB
Tramvaje EVO 2 Drak v Brně. Foto: DPMB
Jediné klimatizované tramvaje v Brně jezdí hlavně na lince 4. DPMB chce model výroby ve vlastním zázemí rozšířit i o trolejbusy.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vyrobil za letošní rok celkem devět nových nízkopodlažních tramvají EVO2 přezdívaných Drak. Sestavuje je ze stavebnic, které dodávají Krnovské opravny a strojírny.

DPMB statistiku vyrobených tramvají oznámil dnes v tiskové zprávě. Jde o jediné tramvaje, které jezdí v Brně s klimatizací. Podobnou variantu výroby zvažuje teď dopravní podnik i u trolejbusů.

Zaměstnanci ústředních dílen se museli naučit pracovat s novými materiály a technologiemi a rozšířit si znalosti. „Nyní můžeme říct, že veškeré práce probíhají maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu. Výroba probíhá v souladu se stanoveným harmonogramem a příští rok bychom chtěli našim cestujícím nabídnout dalších devět nových tramvají,“ popsal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Výroba vlastních tramvají přinese dopravnímu podniku zjednodušení a urychlení oprav, protože jsou pracovníci díky nově získaným zkušenostem schopni opravit závady na vozech sami a efektivně.

Nové vozy už v Brně najezdily přes sto tisíc kilometrů, jsou nasazovány hlavně na lince 4. Tramvaje mají klimatizaci, USB nabíječky a dveře vybavené světelnou závorou. Jméno Drak vybrali lidé v anketě. Ve vozech je 49 míst k sezení a 122 míst na stání. Váha vozu bez cestujících je 31 tun.

41 tramvají do roku 2024

První drak vyjel letos v dubnu s cestujícími, před tím absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. Bylo třeba projet celou kolejovou síť města Brna a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Stejně tak se testoval i průjezd vozovnami a myčkami. Během zkušebních jízd se dolaďovalo například nastavení zpětných zrcátek nebo řídící software.

Celkově by do roku 2024 mělo z dílen vyjet 41 tramvají, DPMB za ně zaplatí 1,3 miliardy korun, samotné díly stojí 1,085 miliardy korun.  Na výrobě a spuštění tramvají se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, 8 stolařů, 5 lakýrníků a 5 soustružníků.

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
blue

Drak nedrak, ta zelená vypadá spíš jak Chňapík, maličký krokodýl…

mauriicio

Najděte si něco o brněnském drakovi, třeba pak pochopíte svůj příspěvek 😉

Moudry Cynik

Nevyrobili, ale slozili. Ja taky netvrdim, ze si vyrabim domaci nabytek jen proto, ze jsem si slozil skrinku a postel z IKEA.

Jiří Kocurek

Na všem se dá najít chlup. Asi by měli mít vlastní slévárnu a válcovnu. A aby se neřeklo, že si kupují hové železo, tak i vlastní důl na železnou rudu.

Bpee

Tak zbývá doufat, že to v případě trolejbusů budou alespoň TNS12 a ne Škoda-Temsa. Zatímco ta horší možnost (TNB) získala decentní alternativu v podobě TNS, Temsa vypadá jako ještě větší lowcost, než SORka.

Xaver

Po designové stránce jedna velká nuda.

medical_examiner

To nevadí, na vzhled čela tramvaj nejezdí.
Vzhled čela cestující moc neužijí, sedadla ano…

Bpee

Víte, není jen to přímé myšlení, které vnímáte. Je i podprahové myšlení a to má na využívanost MHD mnohem větší vliv, než to přímé. Příklad – postavíte vedle sebe SORku BN 12 s hrbem a nový Solaris Urbino a zeptáte se deseti lidí, co jezdí autem, který autobus na ně působí sympatičtěji a který autobus má větší šanci na to, aby je zlákal z auta do MHD, je asi jasné, co zvolí. No a pak jsou tu další záležitosti, třeba jak vozidlo působí v městském prostoru. Lidé, kteří mají cit design vnímat, mě určitě chápou. 🙂 Pro srovnání, takhle vypadá… Číst vice »

Moudry Cynik

Myslim, ze pro cestujici je z 90% dulezitejsi pro rozhodovani o vyuziti MHD doba jizdy a obsazenost spoje nez design vozidla.Napriklad osekani spoju v Praze zpusobilo odliv cestujiicich z MHD a nenapravi to ani pretreni vsech vozidel do jednotnych barev.

robert

To určitě ne. Taky jsem si myslel, že cestující je rád za to, že vůbec něco přijede, ale pokud přijede něco s designem 80. let, tak to nikoho nenaláká.

Jiří Kocurek

Cyklem „supernovinka – stará křáp – ceněný veterán“ si projde všechno. To takhle jeden pán prodal za tři stovky Spartaka, v roce 1990 to byl starý krám. Zkuste dnes koupit provozního za méně než 100.000 Kč.

Jakub P

Pro cloveka jezdiciho MHD pravidelne asi jo, pro nalakani dalsich na to, aby MHD zkusili bude i ten vzhled, jako atribut kvality, kterej se jako skoro jedinej da vnimat na dalku, hrat roli.

Luděk

Možná je to nudný design ale ten asi odradí daleko méně lidí než vůz s kontroverzním designem

blue

No, tak ten drak tedy vypadá o dost líp, než ten polský paskvil.
A jako pravidelný uživatel MHD říkám, že design je mi celkem ukradený. Zajímá mě cena jízdného, doba jízdy a časy odjezdů. Jestli přijede T3 nebo 15T je mi fakt jedno.

Jakub P

Zvenci se na ty tramvaje kouka kazdej den spousta obyvatel i navstevniku mesta.

Xaver

Jj, poněkud už otřepaná věta „na design to nejezdí“ nemohla chybět 😉
Auta ne design taky nejezdí a přesto ten je hlavním faktorem, podle kterého si auta lidi vybírají, což už prokázalo nespočet průzkumů. A fakt mi tu nemusíte psát, že vy zrovna ne. Jako u všeho i zde je menšina, co se rozhoduje hlavně podle jiných faktorů.
A atraktivnost MHD je dána i atraktivností dopravních prostředků, která je dána jejich vzhledem.

Liposh

Takže 9 šalin? Před dvěma měsíci jezdily 3,pač 4. měla nabourané dveře a teď teda jich už jezdí molostivě pět. Ale jestli jich za 5 let bude zase místo 41 v ulicích jen 20, tak je to nanic.

Luděk

Sice je 9 složených ale provozních je 7 a v prosinci kdy se jezdilo podle jízdního řadu pro pracovní dny jich jezdilo 6.

Liboros

No to nedopadne dobře, když už nyní jsou pozadu v zařazování do provozu tak nechci vidět jak se to bude kumulovat v dalších letech (to zpoždění)

Luděk

Nevím jestli to tak musí být vždycky ale od absolvování TBZ trvá cca měsíc než vozidlo dostane papíry od DÚ. Takže do toho promlouvá i úřední šiml

Jiří Kocurek

„4. měla nabourané dveře“

A tohle má být taky důkaz toho, že to jsou lemplové?

liposh

Nikoliv, v téhle rovině jsem to nemyslel. Jen si představuju, jak za 5 let budou říkat: „Smontovali jsme 41 draků, ale… pět jich má závadu, pět jich je na pravidelné prohlídce, pět jich právě umýváme, pět jich mělo nehodu „…a mezitím si to po Brně bude svištět 20 ks vysokých neklimatizovaných T3, protože ty jsou nezničitelné …a protože cestující je přece až na posledním místě.

Jedine vlaky

Dlouhá dodací doba, poruchové a nasazování pouze na 1 linku. Paráda. To je tak těžké si prostě koupit 40 tramvají, které by byly dodány do 36 měsíců od podpisu smlouvy?

M H

A co by dělali zaměstnanci, kteří předtím dělali Varia?

medical_examiner

No ty tramvaje. Vyrobit jen pro Prahu 396 tramvají T3R.N nebude žádná legrace!

Jiří Kocurek

Asi by se to mělo nasadit na všechny linky, žejo? Třeba na 12, zdvojeně, aby byla výstavka putovní.

Jedine vlaky

Nene, celou linku 4 by měli jezdit jen Eva, zbytek raději bude stát ve vozovně, protože ty tramvaje nesjedou ani ten kopec z krematoria a přehořívá se jim výzbroj.

Jiří Kocurek

Že zrovna ten kopec z Kraví hory není o moc menší, obojí je asi 60metrové převýšení.

Luboš Beneš

Asi ano. První věc je cena, druhá servis-pokud má někdo z Plzně monopol tak ceny jsou tam kde jsou, třetí zaměstnanci – mám je a mám pro ně práci (když to koupím i se servisem tak je musím propustit)? Čtvrtá kde vzít ty peníze – úvěr mi koupi ještě prodraží. Pátá výběrové řízení – každý se odvolá a než dopadnou všechna soudní rozhodnutí je minimálně 5 let v pr…. a to ještě může zasáhnout náš skvělý antimonopolní úřad. Ještě by to chtělo další 5 bodů do desatera….

franzJosej

i like it

rsp

I like move it, move it.

leviathan

Vlastní technický tým je u DPMB požehnání. Tak by to mělo být u každého DP s dílnami a vybavením, ne každou prkotinu řešit smluvně i s marží patrnera. Co se doma peče, to se doma uhlídá, když se péct umí.

MartinS.

Tak DPP si novostavby s papíry T3 (a jejich odnoží) a KT8D5 také vyrábí sám. Otázkou je, jestli by jim nějaký velký výrobce svěřil, aby si postavili jeho tramvaj? Pragoimex/Aliance TWT to udělá bez problémů, protože je lepší prodat to jako skládačku než to neprodat vůbec.

Ondra

TWT byl jediný zájemce, jenž se přihlásil do výběrového řízení ze kterého následně vzešli draci. Z toho se dá celkem snadno odvodit, že renomované výrobce tento způsob prodeje tramvají nezajímá.

M H

Nezajímá, protože na tom nevydělají tolik jako mohou na kompletní tramvaji se zajištěním servisu od výrobce.

Jakub P

Nebo nechtěj riskovat, že něco, na čem bude jejich logo, se bude montovat mimo jejich kontrolu. Ono přijít o dobrou pověst značky je podstatně snazší než si ji vybudovat.

Luděk

Pozitivní zpráva ale víc by mě zajímali ty nové obousměrné tramvaje o kterých se oficiálně pořád nic neví přesto že výběrové řízení skončilo před 8 měsíci.
A to už vůbec nemluvím o trolejbusech

Ondřej

A pak taky o těch obousměrných trolejbusech!

Jakub

Ta cena 1,3 miliardy korun za 41 tramvají je parádní. DPP by si měl vzít příklad. Ale raději bude neustále dokola rekonstruovat tramvaje T3…

Luděk

Ne že bych se chtěl DPP zastávat přeci jen dlouhodobě pořízení wan kritizuji. Ale je zájmavé si poslechnout podcast na mhd86.cz s panem Šurovským a z toho co tam říká mi to dává aspoň částečnou logiku snaha znízkopodlažnit noční dopravu a zároveň výstavit vandalismu vozidla s nízkou hodnotou

Jakub P

No jakmile se poptávka po nočních linkách v Praze vrátí na předpandemickou úroveň, bude tu hlavně velká potřeba noční tramvaje zkapacitnit a s tím wany těžko pomůžou, spíš naopak.

Luděk

Ale s tím nejsem v rozporu. Je logicktějši wanu ale rozhodně to není správné. Třeba mě překvapilo že nikdo neprojevil zájem o K2 z Brna (byť jen v podobě výrobních štítků) pro výrobu něčeho na bázi Vario LF2

Jakub P

Určitě chápu snahu o nízkopodlažnost i u nočních. Co se týče ceny a vandalismu, tam mi i wana přijde jako celkem drahý vozidlo a pokud je to na nočních linkách takovej problém, že by to mělo ovlivňovat nasazování tramvají, dal bych přednost tomu, aby jima jezdila preventivně MP. Každopádně pro sólo T3 v jakýkoliv podobě je v Praze už jen minimum vhodnejch linek včetně nočních (minimálně ty první po půlnoci jezdily v centru totálně narvaný) a pokud nákupy Wan zablokujou zkapacitňování nočních, bude to průšvih bez ohledu na nízkopodlažnost a cenu.

Struhadlo Spravedlnosti

Jojo T3 není nádhera je to jenom šrot. Ale furt lepší původní verze než „wana“ já bych toho kdo tu wanu vymyslel tak bych ho nejradši ve vaně utopil.

Vbb

Zkuste být drobná žena, před sebou kočárek s miminem, v jedné ruce malý capart, v druhé taška s nákupem. Pak určitě oceníte šplhání do schodů T3 a s radostí budete topit tvůrce wany.
Ale z pohodlného křesla a s jedinou povinností mít plně nabitý foťák / mobil pro případné šotozáběry T3 – T2 – T1 se to dobře kritizuje, že??? 🙁

Struhadlo Spravedlnosti

Prosím uklidněte se. Děkuji

Vbb

Já tady nezačal se zcela klidným topením konstruktérů.

Struhadlo Spravedlnosti

Prosím nechte mne JÁ JSEM JEN PROJEVIL SVŮJ NÁZOR. A UŽ MNE NECH VB( VEŘEJNÁ BEZPEČNOST)

Vbb

A váš názor je něčím podložený? Teda čím konkrétně je wana tak strašně špatná oproti T3?
Já bych to viděl jako celkem dobrý kompromis – za ne tak moc peněz aspoň trochu nízkopodlažní muziky.

Struhadlo Spravedlnosti

No moc levné to není lepší je plně nízkopodlažní tramvaj třeba T30

Vbb

Ale to neodpovídáte na to, na co se ptám: “ Ale furt lepší původní verze než „wana“ “
Zajímalo by mě, v čem je – z pohledu cestujícího – lepší klasická T3 než wana.

Kubrt

„DPMB je prvním dopravcem, který si vlastní vozy vyrábí sám.“
Tak to určitě ne 🙂 Jen co mě napadají – Bratislava, Budapešť, určitě jich po světě bude mnohem víc.

Cyklista

i DPO si vyráběl trolejbusy a tramvaje, ale bohužel, teď už nemá kde =D

DJ TRAIN

Bratislava vozy nakupuje…opravy si riesi vo vlastnej rezii nie externe!Tram od skody a aktualne sa vypisuju sutaze medzi inym aj na t busy nadstandart dlzky a tram dlzky nad 50 m ( tie Skoda na 1m. rozchod zatial v portfoliu nema)

Kubrt

Eh, já nemluvím o současnosti, jen rozporuju tu citovanou větu. Bývaly časy, kdy v Bratislavě jezdily zejména vozy vlastní výroby.

Erik Ziak

Bratislava naposledy vyrábala tramvaje v rokoch 2005 – 2006. Konkrétne T3P. Z Krnova prišli skrine. Síce už nalakované a zasklené, takže tieto práce odpadli. A T3P je určite jednoduchšie vozidlo než EVO2. Ale ako T3P so skriňami z Krnova, tak EVO2 v Brne sa vyrábajú/motnujú v daných dopravných podnikoch. Ako výrobcovia sú aj uvedení.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/18650/Pr%C3%ADchod-skrine-pre-7706-II-do-Bratislavy?ghv=6165&ref=ba%2Fvozidlo%2F6165%2F%25C4%258CKD-Tatra-T3-7706-small-II-small

Meno

Jelikož se před nedávnem diskutující jasně vyjádřili, že omundurovanej panák je lepši, jak klimatizace ve vozidle, tak by mohl DP u dalších vozidel za klimu ušetřit.

Jan Pytela

Mimochodem, ta cena 1,3 mld. je jen za stavebnice, nebo včetně platů vlastních zaměstnanců?

Luke
noerf

Vyšlo mi, že je to cena stavebnice a náklady na mzdy řemeslníků, tedy pokud všichni uvedení řemeslníci v článku pracují jen na montáži nových tramvají.
Bohužel v tom nevidím náklady na mzdy THP (mistři, účetní, nákup), či náklady na provoz a odpisy jak, zkoušky a certifikace, atd.

Jiří Kocurek

Mám za to, že typ už schválený je. A připočítávat k pořizovací ceně odpisy, to je teda úlet.

noerf

Odpisy výrobní haly a technologického vybavení nutného pro montáž. Nikoliv odpisy tramvaje.

Partneři

Škoda transportation