V Brně vyrobili letos devět Draků, příští rok plánují stejný počet
Jediné klimatizované tramvaje v Brně jezdí hlavně na lince 4. DPMB chce model výroby ve vlastním zázemí rozšířit i o trolejbusy.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) vyrobil za letošní rok celkem devět nových nízkopodlažních tramvají EVO2 přezdívaných Drak. Sestavuje je ze stavebnic, které dodávají Krnovské opravny a strojírny.
DPMB statistiku vyrobených tramvají oznámil dnes v tiskové zprávě. Jde o jediné tramvaje, které jezdí v Brně s klimatizací. Podobnou variantu výroby zvažuje teď dopravní podnik i u trolejbusů.
Zaměstnanci ústředních dílen se museli naučit pracovat s novými materiály a technologiemi a rozšířit si znalosti. „Nyní můžeme říct, že veškeré práce probíhají maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu. Výroba probíhá v souladu se stanoveným harmonogramem a příští rok bychom chtěli našim cestujícím nabídnout dalších devět nových tramvají,“ popsal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Výroba vlastních tramvají přinese dopravnímu podniku zjednodušení a urychlení oprav, protože jsou pracovníci díky nově získaným zkušenostem schopni opravit závady na vozech sami a efektivně.
Nové vozy už v Brně najezdily přes sto tisíc kilometrů, jsou nasazovány hlavně na lince 4. Tramvaje mají klimatizaci, USB nabíječky a dveře vybavené světelnou závorou. Jméno Drak vybrali lidé v anketě. Ve vozech je 49 míst k sezení a 122 míst na stání. Váha vozu bez cestujících je 31 tun.
41 tramvají do roku 2024
První drak vyjel letos v dubnu s cestujícími, před tím absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. Bylo třeba projet celou kolejovou síť města Brna a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Stejně tak se testoval i průjezd vozovnami a myčkami. Během zkušebních jízd se dolaďovalo například nastavení zpětných zrcátek nebo řídící software.
Celkově by do roku 2024 mělo z dílen vyjet 41 tramvají, DPMB za ně zaplatí 1,3 miliardy korun, samotné díly stojí 1,085 miliardy korun. Na výrobě a spuštění tramvají se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, 8 stolařů, 5 lakýrníků a 5 soustružníků.