V Brně skončila éra autobusů Karosa B931, poslední skončil ve šrotu
Autobus Karosa B931 v majetku brněnského Technického muzea. Foto: Migorm / Wikimedia Commons
DPMB používá ještě posledních sedm kloubových Karos, letos jejich éra skončí.
Toto byly úžasné stroje a kdo je kdy řídil tak vám to potvrdí. Jsem u podniku už hodně let a s těmito vozy jsem se nájezdil tisíce km. Ano koncepce zastaralá bez NP, ale pohodlné měkké vozy s prostorným interiérem, super topením a jednoduchým ovládáním. V těchto Karosách stačilo jet správnou rychlostí, správně vytočit volant a zatáčka už se vám udělala sama. Co se týče emisí tak to je samozřejmě horší, ale naopak spotřeba nafty byla menší než v dnešních nových Solarisech, opravy pak taky byly levné. Takže pro potřeby ideální vozy, které nebyly tak poruchove jako dnešní náhrady Solaris/Iveco… Číst vice »
To by me zajimalo, kterou Karosu jsem pred par dny teda potkal na Gajdosce. Asi jsem mel vidiny…. nebo mozna vyradily tyhle „novejsi“ a nechali nejake starsi typy 🙂
To byla některá z posledních B961 zřejmě na lince 84
Máte v článku nepravdu. DPMB vůbec nezajišťuje výluku Brno – Blansko, ale jen z části Brno – Adamov, na kterých se Karosy neobjevují – tam výhradně Urbina, při víkendových výlukách této výluky pak Stratosy nebo Dekstry. Poslední Karosy jezdí klasické linky MHD po Brně.
Přesně tak Adamov jezdí pouze řidiči záloh kteří mají hlavně kvůli požadavkům ČD nízkopodlažní vozy s klimatizací a pokladny. Jezdí tam výhradně nová Urbina z Medlánek.
Škoda, tohle bylo i přes svůj věk mnohem lepší a pohodlnější než ty Sorky nebo Solarisy.
…“Uplatnění našly na výluce mezi Brnem a Blanskem“
To je nesmysl, nikdy tam ani nejely. Jezdí na běžných linkách MHD. Na výluce je požadavek na NP kloubáky, Karosy tam nejezdí.
V Brně smí na výluky jen NP vozy? Tak to klobouk dolů, v Pardubicích se na výlukách pořád točí devítistovky. 🙁
Nee, v Brně jezdí na výluky to co je potřeba pro danou výluku. V tomto případě ČD objednalo tu nejvyšší možnou kvalitu, proto nový Solárka s klimou a pokladnami.
Konečně, ještě se zbavit B961 a 14Tr a začne to vypadat trochu jak v civilizaci. Ještě by teda bylo fajn sešrotovat 50 let staré šaliny, ale to je asi jen zbožné přání…
U šalin to bude ještě chvíli trvat, kór s posledníma nákupama, ale u ostatních trakcí se snad konečně dočkáme..
Proti Sorkám luxus.
A co ta Karosa co je v Komárově na parkovišti do dnes? Tu taky hodíte do šrotu?
Proc by meli srotovat autobus, ktery neni v jejich majetku?
Upřímně, docela škoda všech brněnských B931… Oproti NBGčkům to byl luxus na kolech. Zvlášť s ohledem na rok výroby se NBGčkám vyrovnali ba i je předčili…
S ohledem na rok výroby byly B931/951 beznadějně zastaralý vergly, který se kupovaly jen kvůli tomu, že nebyly prachy na soudobé nízkopodlažní autobusy. O B941/961 platí to samý.
Koncepce zastaralá byla.. to bez debat.. ale jinak to byli celkem spolehlivé autobusy.
Zastarale nepochybne boli, ale slovom „vergel“ by som sa pri vozidlach, ktore odjazdili dvadsatstyri rokov vo velkomestskej MHD az tak neohanal.
A kolik toho na nich zbylo z původního vozu po GO ve Zlineru. Hromada z nich tam jela s mrtvým rámem. To stejný vleky u 961. Tyhle vozy vydržely tak dlouho jenom proto, že se do nich vrazila celková GO a ty peníze se nemohly jen tak vyhodit. Jinak by zmizely s ostatníma při první vlně plyňáků..
To nic není, na Kubě jezdí i šedesát let staré autobusy. Tedy pokud je ještě nenahradili padesát let starým náklaďákem s korbou přestavěnou na prostor pro cestující.
Omyl pane! Kupovaly se pro to, že splňovaly požadavky tehdejší doby hlavně na úsporu paliva a celkově náklady na provoz a opravy. Byly to jednoduché stroje s osvědčenými koncepcemi z modelu 700. Na naše podmínky parádní stroje narozdíl od jak píšete soudobých poruchovych Citybusů s motory Renault, které jako jedinou výhodou byly nízkopodlažní.
Vekem i moralne zastarale, drahy provoz, draha udrzba humuseni vzduchu… v sve dobe fajn jinak out