V Brně se představila nová tramvaj Škoda ForCity Smart 45T, začne najíždět zkušební kilometry
Představení nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně (říjen 2022). Autor: Škoda Group
Tramvaje budou obsluhovat především novou trať ke kampusu, které se někdy přezdívá brněnské metro.
Za me velke minus. Opet tramvaj, kde sedacky nemaji prostor pod nimi (srovnejte s Drakem), cili ve skutecnosti bude sezeni na ctyrsedacce dost neprijemne, protoze nebude dat kam nohy. Opet tramvaj, kde prostor ulicky neni dobre vyresen a je stisnen (srovnej s Drakem, kde jsou v krytech podvozku vyrezy aby byl mozny co nejlepsi stani), takze do ulicky se vejde jeden clovek a druhy neprojde. Jak typicke u tohoto vyrobce…
Za mne také velké mínus. Pro vás. Sedě jste v ní? Mne se naopak tramvaj moc líbí a doufám, že by mohla jednou jezdit i v Praze.
No nevím jestli se mám bát nebo ne.
Když to má otočné podvozky tak to v Praze jezdit může to je pravda.
To je paráda, že se zvedá úroveň komfortu pro cestující novými šalinami, ale pokud zde nezačneme rozvíjet systém MHD nezávislý na semaforech, tak MHD v Brně nikdy nebude rychlejší než svižnější chůze.
Hodně štěstí s předháněním svižnější chůzí šaliny do centra z Bajstru, Bohunic nebo Líšně…
Vím, je to těžké pochopit, když jedete z Brna do Brna, tak Vám to prostě nepřipadá moc. Ale když jezdíte z jiného regionálního centra v JMK do Brna za prací, protože dnes je všechno pilně centralizováno do Brna, tak Vám ta cestovní rychlost na posledních čtyřech km v Brně šalinama mezi semaforama přijde drasticky nízká. Omezím-li se na trasu té osmičky, není to tak dramatické, ale ostatní linky co jedou v nejvytíženější trase česká – hl. n. to je katastrofa. Obchvat centra, semafory, nedostatečná kapacita kolejí a souprav. Takto VHD fungovat v tak zatížených uzlech nemá.
Z Řečkovic na Moravák za 15 minut. Nějakých 20-25 km/h.
Stále vzpomínám na přítele z plzeňského magistrátu, který po návštěvě Brna konstatoval: „Čoveče, ty vaše tramvaje jsou nějaký divný. Vono to pořád stojí“. A přítel projektant z Berlína řekl: „Brno je asi bohaté město, když si může dovolit nechat nejdražší segment MHD jen tak postávat na křižovatkách“.
Linka číslo 8, kde budou tyto nové šaliny v provozu, je v podstatě rychlodráha na samostatném tělese. Se semafory se zdržuje pouze na cca 3,5 km dlouhém úseku (cca 8 zastávek) v širším centru města mezi Vojtovou a Geislerovou. I tento úsek však je poměrně komfortní a rychlý.
Přitom by stačilo, aby šalina do centra nezajížděla a nekřížila jiné linky.
A nebo zakázat veškerý silniční provoz, což ale zase odnesou trolejbusy, IZS zásobování, cyklisté i chodci. Protože v pěší zóně na svoboďáku je omezení na 15 km/h. Jen kdyby tam ti lidi nebyli…
Třetí možnost je zakopat šalinu pod zem.
Nevím jestli je to rarita, ale tady v Brně normálně jezdí tramvaje v jízdním pruhu pro auta nebo naopak jak se to vezme, tzn. když je kolona aut, tak šalina pěkně popojíždí hrk hrk s auty v koloně. Je to ještě někde v ČR nebo je to jen v Brně? Dříve za minulého režimu to tak nebylo, třeba Táborská byla dost široká a tramvaje jezdily v samostatném pruhu a po rekonstrukci z nějakého důvodu projektanti dali šaliny do pruhu pro auta.
I ty jeden brepto. Už tě vidím, jak dojdeš z Končného náměstí na Hlavní nádraží rychleji než při jízdě šalinou.
Chůzí! Nikoliv během a už vůbec ne na koloběžce, abys dokázal, že máš pravdu.
Říkám si jen, že vzhledem ke stavu skříní již není nejspíš možný odprodej původních znízkopodlažněných KT8D5 z Brna do Prahy, ale co takové KT8D5N? Podle mého laického pohledu vypadaly jejich vozové skříně ještě celkem v pořádku a kromě změny polarity by nemusela být pragofikace tak náročná. Nepřipadá tato možnost teoreticky v úvahu, obzvlášť ve chvíli kdy si má DPMB na nové šaliny vydělat sama?
Zástupci brněnského dopravního podniku požádali o dotaci na tři žádosti, přičemž každá je na nákup pěti tramvají, v celkovém objemu devět set milionů korun. Zdroj: Brněnský deník.
Pár kačen už šlo na náhradní díly a do šrotu, ale jelikož prostřední články jsou v lepším stavu (jsou novější) tak se odprodali do Prahy. KT-N (ručky nebo také KT8D5N) jsou čerstvě po generálce, takže s těmi se nadále počítá. A co jsem zaslechl naposled, tak se spíše uvažuje o generálce kačen nežli o generálce pražand (T6 ex-Praha).
Střední články jsou sice výrazně mladší, než zbytek vozu, ale o lepším stavu se mluvit moc nedá. Ostatně vůz 1706 byl sešrotován celý včetně středního článku. Žádná další KT8 zatím zrušena nebyla.
Neodprodaly..
Všechny KT8D5N prošly v letech 2016 až 2020 generální opravou, takže jejich vyřazení určitě není záležitost příštích několika let. Celkově jsou to dost atypické vozy, které by pražáci dobrovolně určitě nechtěli.
Napočítal jsem bez přehánění 12 míst pro kočárky (jakožto otec čtyřleťáka si ještě čerstvě pamatuju jak se to dá udělat), ale těch míst na sezení je v nejdelší (nebo jedné z nejdelších) brněnské šalince nějak proklatě málo, ne? 😀
Tak v Brně je zvykem spíš stát. Po přestěhování z Brna do Ostravy byl pro mě největší šok, že si v naprosté většině případů v tramavaji sednu (nejezdím v době školácké špičky), v Brně jsem se občas do šaliny nevešel (tam jsem školáckou špičkou jezdil)
Je to obousměr, tam těch míst k sezení bude vždycky relativně málo a ploch k stání hodně, protože dveře…
Ale prý je tam víc míst k sezení než v Kačeně, ale neověřoval jsem.
Bylo by to fajn i v Praze, KT8 jsou už hodně přestárlé.
Ti ještě odkoupí beněnské KT8, i kdyby jen na díly.
V Brně tomu tak opravdu nikdo neříká! Tu přezdívku asi vymyslel ňákej novinář z Prahy…
Už je to trapný.
Je to trapné, ale co s tím chcete dělat? Nějaký bubák si vymyslel brněnské metro, tak to používá. Naštěstí ne všichni mají takové tendence.
To už se zkoušelo při otevření Jírovy a taky se to neujalo..
Jírova. Toby bylo hodně krátké ňecojakometro…
Už jsme tu minule probírali, proč se neuchytila koncepce 15T, a beru to jako pádné argumenty.
Nicméně… tohle uspořádání s podvozkovými boxy v salonu je fakt nešťastné. V podstatě to vynucuje husté sezení 2+2, což je v městském provozu často hrůza. Zrovna u těch 15T je sezení 2+1 velkou výhodou z pohledu prostoru a prostupnosti.
Tady je to pro cestovní komfort krok zpět.
2+2 a tohle řešení je všude na světě standard. Ta tramvaj má dva velké nástupní prostory v krajních článcích, kde se stojí, a části se sedadly, kam si jdete sednout. V Německých městech tohle uspořádání funguje dobře.
To, že je to standard ve světě neznamená, že je to pro naší MHD také vhodné. Je potřeba si uvědomit, kolik lidí jezdí v zahraničí MHD a na jaké vzdálenosti a jak je to u nás?
V Londýně je také zvykem, že double-deckery mají jenom dvoje dveře a nastupuje se pouze předními, ale u nás jsme rádi, že stejně kapacitní kloubový autobus má dveře čtvery nebo patery, protože to urychluje výměnu cestujících.
Až na to že právě uspořádání interiéru v 15T je pro rychlou výměnu cestujících nevhodné.
FC Smart mají rychlejší a plynulejší výměnu cestujících protože díky uspořádaní sedaček/podvozků je proti dveřím vždycky velký volný prostor.
Naproti tomu u 15T často dochází k tomu že se prostor dveří zašpuntuje a výměna cestujících trvá dlouho.
Dveřní prostor se nejvíc špuntuje lidmi, co si označují/pípají jízdenku a pak hlupáky, co nejsou schopni/ochotni se posunout dál do vozu a neblokovat dveře. To první se dá vyřešit poměrně snadno, tím, že označovače/terminály umístíme dále od dveří. Bohužel právě proti tomuto řešení je v Brně neskutečný odpor. Mají to tak jen Solarisy a ex-pražské T6. U všeho ostatního se nadále nesmyslně trvá na terminálu vedle dveří. Nechápu toto myšlení. To druhé je bohužel neřešitelné, protože hlupáci tu budou vždy. Dá se na lidi apelovat, ale to je tak asi všechno, co se proti tomu dá dělat. A v takovém… Číst vice »
A vite, jak probiha v Brne prepravni kontrola? Zavrou se dvere a vypnou oznacovace. Pokud nenastupujete s pripravenou jizdenkou v ruce (nebo dnes i kartou) a nezamirite rovnou k oznacovaci, mate problem😀
Tak, tak. Ulovit co nejvíce lidí co si nestačili cvaknout.
V Plzni je to úplně stejné. Kolikrát jsem čekal ve frontě na označovač a mezitím je revizor na druhém konci vozu všechny zablokoval. Většinou to pak zkouší s tím, že byl dostatek času, proč nemáte lítačku a podobně.
To druhé je řešitelné tím že ve voze necháme širší uličky a přestaneme tam cpát zbytečně moc sedaček a pitomém uspořádání 2+2. Čím širší uličky tím větší šance že půjde komfortně vystoupit a menší odpor k posouvání se dál od dveří.
Což tady moc nejde…
Debata o vhodnosti pro tuzemskou MHD je v podstatě pouze teoretická, protože dostatečně funkční alternativní řešení víceméně neexistuje.
Jakýkoliv podvozek má takové prostorové nároky, že nad ním bude 2+2 vždycky a uspořádání zbytku interiéru zase omezují požadavky na maximální nápravové tlaky, které se odvíjí od faktu, že velká většina provozů má část tratí v historických centrech měst s omezenou únosností.
Cca 6-8 km, 20-30 minut většina lidi z Líšně do města. To fakt nechcete stát… Ty široké dveře jsou zejména kvůli vozíčkářům a kočárkům. Někteří lidé stejně dokáží zabrat jakkoliv široké dveře skoro celé.
20-30 minut rád stojím. V době kdy má většina lidí sedavé zaměstnání je příjemné chvíli stát.
No to nevím. Já rád chodím, ale v tramvaji stát mě nebaví, resp. kdekoliv stát.
Presne tak, chuze je fajn, stani opruz. Stani v dopravnim prostredku jeste vetsi.
Jenže 15T je jednosměrná. 2+2 je nejlepší možné uspořádání pro obousměrné tramvaje, pakliže nechcete na konečných otáčet sedačky, jako se děje v Shinkansenu.
Jak to souvisí s otáčením sedaček?
2+2 je řešení pro dálkové spoje ale ne pro MHD kde je častá výměna cestujících. Nemá smysl dávat na vozidlo hodně širokých dveří a pak rychlou výměnu cestujících zablokovat uspořádáním 2+2 s úzkou uličkou. Nemluvě o tom že je hodně nekomfortní pro oba zúčastněné pokud se tou uličkou musí někdo protáhnout.
Do MHD to prostě nepatří, tam má zůstat co nejvíc prostoru pro pohyb a stání – sedačky maximálně 2+1, ideálně 1+1.
Tak to došlo k nepochopení z mé strany. Měl jsem za to, že tady vadí uspořádání sedadel naproti sobě. Co do šířky, byla by samozřejmě lepší varianta 2+1, jako je to v KT8D5.
V KT8D5R.N2 i KT8D5N je uspořádání sedaček 2+2.
Nebo taky 1+1 nebo 2+1, jak v kterém místě.
Zase třeba z delších koncových úseků do města si člověk už rád sedne (Řepy – Anděl, Modřany – Karlovo náměstí). U rychlé výměny je podstatné místo kolem dveří a dost dělá absence nástupních schodišť, oproti třeba KT8. U případné obousměrné verze 15T by klidně mohli zkusit 1+1 u dveří a 2+2 (nebo 2+1) dále, zase nemusejí dveře početně převažovat nad okny…
souhlas 15T má zdařilý interiér, útulný žádné podesty, nechápu proč se vyrábějí tramvaje které jsou uvnitř jako prolízačky
Sice jo, ale zase podstatnou část délky tramvaje tvoří „tunely“ s úzkých průchodem a minimální využitelností. Jinými slovy, „podesty“ tam jsou, ale nedá se na nich sedět.
A ta sedačka z každé strany kloubu je co?
Ty jsou od sebe mnohem, mnohem dále, než krajní sedačky na klasické podestě (obvykle opěradly k sobě), ale budiž. A těch 8 vnitřních chybějích (2x 2+2) je co?
V 15T vám to samé zaberou přechody. Jediný podvozek co ušetříte je ten krajní, a to za cenu, že ho poškodíte při každé nehodě. Navíc to má příšerné jízdní vlastnosti.
V 15T jsou ty zúžené klouby dva, tady je to na 4 místech a ještě navíc je ten zúžený prostor mezi sedačkami podle mne delší. A je plno lidí, kteří neradi stojí v kloubu na otáčející se podlaze, takže to, že se tam v 15T vejdou tak 4 lidé, postačuje.
Ano, první podvozek je v 15T z hlediska nehod neštěstí.
Ono toho je více, třeba nevhodná kola, která už se několikrát řešila a je to docela provozní „bolístka“. Na druhou stranu, proti poršetrám zlato.
On není asi problém ve 2+2, ale ve 2+2 při velikosti tramvaje a města, kde bude jezdit. Vem si, kdyby to bylo sedmičlánkový Flexity, je to 2+2 naprosto v pohodě.
Proč jsou ty prahy dveří uskočené? Snižuje to bezbariérovost. Kvůli profilu to asi nebude, když ty podvozky čouhají víc.
Je to kvůli profilu – kraje článků vybočují víc, než podovozky.
Měl jsem na mysli, že prahy všech dveří jsou oddálené od nástupní hrany. To co uvádíte se týká jen prvních a posledních.
I ty střední klouby vybočují.
A i ten prostředek (bráno délkově) článku jede jinou stopou, než podvozky.
Jak může DPMB dělat představení nové tramvaje na místě, které není zkolaudované?
Asi proto, že to mají dohodnuté.
Zrovna v Brně je tunel, který není zkolaudovaný 10 let a normálně jím jezdí auta:
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/brno-kralovopolsky-tunel-kolaudace-hluk-mereni-rsd_2208311030_kac