V Brně proraženo. Na tramvajový tunel padlo 13 tun trhaviny
Přeložení tramvajové tratě do tunelu umožní rozšířit stávající dvoupruhovou silnici na čtyřpruhovou.
Při budování velkého brněnského okruhu na Žabovřeské dnes stavbaři zdolali zásadní milník, když odpoledne slavnostně prorazili nový tramvajový tunel pod Wilsonovým lesem. Jeho ražba začala v květnu, první zkušební odstřely proběhly už v únoru.
Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) práce na okruhu pokračují podle plánu. „Při odstřelech jsme použili 13 tun trhaviny a vyvezlo se celkem 30 tisíc metrů krychlových zeminy. V tunelu je nyní nutné udělat vnitřní část, únikovou štolu, dále jsou na stavbě v plánu v nejbližší době opěrné zdi nebo lávka pro pěší,“ uvedl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Tramvajový tunel tvoří jedna tunelová trouba. Délka ražené části je 334 metrů, dalších 170 metrů bude přesypaných (a to především u severního portálu). Šířka tramvajové trati v tunelu bude sedm metrů, šířka oboustranných nouzových chodníků v tunelu pak minimálně 1,43 metru. Světlá výška v tunelu nad temenem kolejnice je šest metrů. Úniková štola z tunelu kolmo k Žabovřeské bude mít 50 metrů. Tramvaje budou moci projíždět tunelem rychlostí až 60 km/h.
Přeložení tramvajové tratě do tunelu pod Wilsonovým lesem umožní rozšířit stávající dvoupruhovou silnici na směrově rozdělenou čtyřpruhovou komunikaci. Tramvajová výluka začala v polovině ledna a potrvá ještě rok a půl. Náklady na celou stavbu, která začala v prosinci, přesahují dvě miliardy korun. Projekt má za cíl odstranit zúžení mezi dvěma již vybudovanými úseky městského okruhu. Dokončení celé stavby je plánováno na rok 2024.