V Brně poptávají dalších 60 tramvajových stavebnic za více než dvě miliardy
Tramvaj DPMB EVO2 (Drak) v centru Brna. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlastní kompletace vozidel MHD je v tuzemských poměrech unikátní.
Vlastní kompletace vozidel MHD je v tuzemských poměrech unikátní.
Noo a co to teda nejspíš bude? Něco jakože z Krnova? Už by taky mohli Drakům udělat facelift, že?
Jsou to špica šaliny. Otázkou je, co myslíte faceliftem. Pokud modernější výbavu, tak to jo. Ovšem s celkovými změnami designu a technologií bych nespěchal.
Spíš jsem zvědavý, co to bude mít potom za výzbroj, když Škoda koupením Cegelecu zatrhla TV Europulse a samotnou výzbroj ze Škody Plzeň jen tak nevydá knowhow, když ji nenainstalují zaměstnanci Škody a už vůbec ne celkově nějaký nový vůz. Celkově teď Škoda v Česku získala monopol u elektrovýzbrojí.
Byla by prča, kdyby se jako jediní přihlásili (a tím pádem i vyhráli) Turci 🙂
Co na to říká ÚOHS?
(jen rétorický dotaz)
Tak TV Progress Škoda pro potřeby košické modernizace KT právě Pragoimexu dodá, takže sem asi taky něco vymyslí…
To znamená konec všech T3, T6 a aniter? Nebo budou rozumnější a vyhazí první varia…
T6 patří do historie, ty byly morálně zastaralé snad už při výrobě.
To sice ano, ale narozdíl od LF nemáte pocit že se to rozpadne v prvním oblouku.
Sešrotovat Varia a hůře pohyblivým přistavit T6 bych považoval dokonce za urážku.
Já považuju za urážku ze vubec něco jako LF vzniklo. Přišerná tramvaj po všech směrech.
Za to ale ti hůře pohybliví nemohou, nelze je za to trestat ani ve snu.
Mají dostatek 13T, draků, Kt8, 45t apod…
Ne, takový pocit opravdu nemám.
Já mám. Jezdí to obutý…
Obuté = brzdil smykem. Co to má společného s pevností vozového rámu?
S pevností rámu nic. S pocitem, že se to rozpadá, celkem dost…
Jezusky to je zase šotokec…
Každý kdo neobdivuje rádobymoderní krám má šotokec 😀
Ne snad, ale určitě. Nákupy T6 do českých/moravských měst byl jen následek toho, že na západní tramvaje nebyly peníze (a prodloužilo se o pár let přežívání někdejšího ČKD Tatra).
No a 30 let poté se stále objednávají mírné evoluce T3 a spol., protože na plně moderní vozy západního typu stále nejsou peníze.
Spíš konec T3G, T3P, T3R, nějakých dalších ex. pražských T6 a nějaké Anitry. Krnováci a brněnské T6 se neplánují vyřazovat.
Na Váriích byl letos zahájen proces generálních oprav.
Škoda, kovošrot by jim slušel lépe
Docela by mě zajímalo, čím chtějí do budoucna nahrazovat T3 a T6. 45T půjdou z velké části místo KT8. Draci nejsou kapacitou úplně ideální na 2, 3, 6 a 9, kde T3 a T6 dnes převážně jezdí.
Treba bude vse jezdit ve dvojicich
Na 2,3,6,9 by se hodilo nakoupit spoustu klasických 30m souprav (něco jako jednosměrná verze 45T), na 1 a 12 nějaké 40m soupravy doplněné spojenými draky, a na 4,5,7,10 samotné draky občas přeložené něčím větším.
To by byla krása.
Momentálně je na linku 3 nasazováno dost T45. Celkem jich má být 40 kusů, tak já doufám, že budou nasazovány na linku 8 a 3 na všechny kurzy.
To proto, že je výluka a jsou potřeba obousměrné tramvaje
„Draka“ považuji sa docela povedenou a pohodlnou tramvaj (až na zbytečně moc sedadel proti směru jízdy).
Škoda ovšem, že se pro linky 1 a 12 ani jen neuvažuje nad nákupem 35-40m tramvají. To by mi na tyto linky přišlo jako mnohem elegantnější řešení, než současné lepení 2x Drak nebo 2x Vario, nebo „trojičky“ v nedávné minulosti. Nemuselo by to být hned pro úplně všechy spoje na těcho páteřních linkách, ale několik desítek delších tramvají by tomu podle mě slušelo.
Něco jako Škoda 37T, co jde rozpojit, aby se vešla do dílen by se hodilo. Nebo prodloužit dílny a koupit normální dlouhé tramvaje.
Na 1, 12 obdoba krakowiaka by byla top 🙂
Akorát výzbroj dodá kdo tentokrát….jediná ta „správna“ firma asi téhle variantě prodeje výzbroje nakloněna nebude…
Dokazeme porovnat, jak moc se tato varianta (ne)vyplati? I s ohledem na zaruku, servis atd.? Dekuji
Úspory jsou minimální, Olomouc dostala sestavená Eva od výrobce zhruba o 8 % dráž. DPMB bude 8 let zaměstnávat 50 dělníků na montáž navíc, takže to vyjde nula od nuly pojde
Ty zkušenosti s vozidlem se ale v krámě koupit nedají.
Pokud se pletu, tak prosím o opravu:
Brno kupuje skládačku EVO 2 za 29,1 mil. Kč
Olomouc kupuje EVO1/O za 35 mil. Kč
Tedy o nějakých 20 % dražší a navíc menší kousek.
Olomouc kupuje kusovky, to bude vždycky dražší.
Je nesmysl porovnávat cenu tramvaje sólo pro Olomouc a tramvaje kloubové dvoučlánkové. Její cena je dnes už dost nad 50 mil. Kč. Žádných 50 lidí DPMB navíc nezaměstná, to jsou pracovníci ústředních dílen, kteří jinak dělají těžkou údržbu tramvají (VP a GO), takže je nesmysl se jich zbavovat. A případné reklamace dodaných komponentů (mechanická část podvozků, trakční výzbroj, řídící systém) lze uplatnit. Kvalitu montáže si DPMB ohlídá možná líp než výrobce.
V Olomouci EVO2 nejsou a ty EVO 1/O v malých seriích jsou speciální případ. V porovnání s Plzní, kde byly za 32.75 mil. Tedy o 11% dražší.
Nejlepší je porovnávat EVO2 ze stejné doby jako jsou skládačky pro Brno. V roce 2018 Most vysoutěžil dodávku 3 vozů za 34,65 mil. Kč/vůz, zatímco Brno o 3 měsíce později dostalo nabídku za díly na EVO2 26,828 mil. Kč/vůz. Rozdíl je tedy 7,822 mil. Kč/vůz (bez práce v dílnách). Myslím si tedy, že v tomto případě to za to určitě stálo…