V Brně poptávají dalších 60 tramvajových stavebnic za více než dvě miliardy
Tramvaj DPMB EVO2 (Drak) v centru Brna. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlastní kompletace vozidel MHD je v tuzemských poměrech unikátní.
Vlastní kompletace vozidel MHD je v tuzemských poměrech unikátní.
problém je, že jsou širší, než ostatní vozy, a uvnitř ten interiér žádná sláva – lepší jsou vária
Tak ten byl 🤣
Proč to zase má mít délku méně než 30m? Už teď je problém na některých spojích pobrat cestující… rozumím, že mají v plánu ty vozy spojovat do delších 40m souprav, ale neočekávám, že např. na lince 4 na Náměstí míru někdy taková souprava pojede. Přitom na čtyřce v pracovní den ráno je 20m tramvaj zcela narvaná
A mimo špičku budou vozit vzduch a když bude potřeba odstavit vozidlo na pravidelnou údržbu i opravu poruchy či po nehodě, tak budou muset odstavit celých 40m místo poloviny, tak budou potřebovat větší provozní rezervu?
Nebude to spíše tak, že na linku 1 budou moct vypracovat soupravy jen dvou dvoučlánkových tramvají místo některých dosavadních dvoučlankova + jednodílná či trojče jednodílných, a tím uvolní jednodílné na vypravováni ve 30m dlouhých dvojicích třeba i na linku 4?
Supr, drak je povedena salina, kupa prostoru
Zadní pomocné stanoviště není pro couvání, ale pro zpětný pohyb.
Je v tom nějaký rozdíl?
Je, při couvání sedí řidič vepředu, takže u delších tramvají většinou moc nevidí kam jede, a při zpětném pohybu je vzadu.
A si si jistý, že lajk bez vysvětlení pochopí co je zpětný pohyb?
Škoda, že se nehledá něco dlouhýho na 1 a 12, aby tam věčně nemusely být soupravy…
Jestli to není kvůli zázemí. Přece jenom 40m tramvaj je za prvé dražší a za druhé musíte proto mít zázemí.
Soupravy dvou dvoučlánkových tramvají jsou provozně lepší než jedna stejně dlouhá tramvaj v kuse – netřeba pro plánovanou údržbu i neplánované opravy závad či poškození odstavovat dvojnásobnou kapacitu .
Ano i ne, ale technicky máte částečně pravdu.
Na druhou máme soupravu 2x EVO 2 která je dlouhá 45 m ale 3-4m jsou nevyužité.
Třeba v případě té zmiňované linky 1 se na vnitřní koleje konečné v Řečkovicích za sebe dvě 45 m soupravy nevejdou aby netrčely do silnice.
Tento problém by s 40-42 m vozem nebyl.
Taky se 2xEVO nevejdou do zastávky Česká směrem na Veveří, takže nemůžou jezdit na 12.
Ale vešly by se, jen by nebyla zajištěná nízkopodlažnost v A voze.
V tom je posezení jak Prokrustovo lože.
Nechápu jak vůbec může existovat tak extrémně odlišný názor… uspořádání sedaček v EVO2 pokládám za absolutně nejlepší jaké se dalo v daných podmínkách vyřešit… nebo jinak, lepší jsem doposud neviděl.
Noo a co to teda nejspíš bude? Něco jakože z Krnova? Už by taky mohli Drakům udělat facelift, že?
Jsou to špica šaliny. Otázkou je, co myslíte faceliftem. Pokud modernější výbavu, tak to jo. Ovšem s celkovými změnami designu a technologií bych nespěchal.
Design je takový nenadchne neurazí. Jak škodovácké tramvaje mívaly často různé porodní bolesti, tak design byl vždy špičkový.
Design je příšernej a v tom nátěru, který zplodila místní lidová tvořivost, je to ještě horší. Vnitřek vypadá vyloženě hnusně, s křivejma uličkama nad podvozkama. Potud negativa.
Nicméně je to velmi funkční, tichá, prostorná šalina, a podle mého to nejlepší, co v Brně kdy jezdilo. Lepší než honekrák 45T…
Design je takový že je na tom dost co zkazit. Takže bych to nechal jak je, než složitě vymýšlel něco co má 50% šanci že bude horší… proč kdekdo trvá na prošlapávání slepých uliček??
Spíš jsem zvědavý, co to bude mít potom za výzbroj, když Škoda koupením Cegelecu zatrhla TV Europulse a samotnou výzbroj ze Škody Plzeň jen tak nevydá knowhow, když ji nenainstalují zaměstnanci Škody a už vůbec ne celkově nějaký nový vůz. Celkově teď Škoda v Česku získala monopol u elektrovýzbrojí.
Byla by prča, kdyby se jako jediní přihlásili (a tím pádem i vyhráli) Turci 🙂
Co na to říká ÚOHS?
(jen rétorický dotaz)
Tak TV Progress Škoda pro potřeby košické modernizace KT právě Pragoimexu dodá, takže sem asi taky něco vymyslí…
Draci od roku 2024 (1851 a dále) mají výzbroj Starmans electronics, takže už je nejspíš vymyšleno.
To znamená konec všech T3, T6 a aniter? Nebo budou rozumnější a vyhazí první varia…
T6 patří do historie, ty byly morálně zastaralé snad už při výrobě.
To sice ano, ale narozdíl od LF nemáte pocit že se to rozpadne v prvním oblouku.
Sešrotovat Varia a hůře pohyblivým přistavit T6 bych považoval dokonce za urážku.
Já považuju za urážku ze vubec něco jako LF vzniklo. Přišerná tramvaj po všech směrech.
Za to ale ti hůře pohybliví nemohou, nelze je za to trestat ani ve snu.
Mají dostatek 13T, draků, Kt8, 45t apod…
To platí i pro vás, tím Variem nemusíte jet.
Já narozdil od nich te celé živím …
právě že naopak – vário je ještě jedna z posledních normálních šalin – tady ten interiér stojí za prd a to jenom proto, že se odmítá udělat rovná podlaha nad podvozky, ty šikmý plochy jsou tak akorát na zlomění nohy – stabilitu při státní má člověk mizernou
Šikmé plochy nejsou ideální, ale v EVO2 jsou rozumně minimalizované…
Ne, takový pocit opravdu nemám.
Já mám. Jezdí to obutý…
Obuté = brzdil smykem. Co to má společného s pevností vozového rámu?
S pevností rámu nic. S pocitem, že se to rozpadá, celkem dost…
tak když s tím někdo neumí jezdit, tak je pak jasný, že to obuje – vária mají velký výkon, jak na jízdu, tak brzdu, na to se musí s citem, a ne tam rvat všechno
Jezusky to je zase šotokec…
Každý kdo neobdivuje rádobymoderní krám má šotokec 😀
Vážený Pane – to není vozidlem, ale rukama – když někdo před zastavením neumí povolit brzdu v drakovi, tak po zastavení si v něm připadáte, jak vánoční zvoneček – jak to s Vámi po zastavení ještě chvíli lomcuje tam a zpět
Mě je celkem fuk jaký vy v tom máte pocit, ale „horský výstup“ do T6 zejména z „výšky nula“ jako je třeba Tábor, Rybkova si nacpěte třeba do anusu a nenuťte to lidem!
Ne snad, ale určitě. Nákupy T6 do českých/moravských měst byl jen následek toho, že na západní tramvaje nebyly peníze (a prodloužilo se o pár let přežívání někdejšího ČKD Tatra).
No a 30 let poté se stále objednávají mírné evoluce T3 a spol., protože na plně moderní vozy západního typu stále nejsou peníze.
ty Vaše „moderní vozy západního typu“ se v brně kdysi zkoušely – s výsledkem: naprosto nevhodný
Spíš konec T3G, T3P, T3R, nějakých dalších ex. pražských T6 a nějaké Anitry. Krnováci a brněnské T6 se neplánují vyřazovat.
Na Váriích byl letos zahájen proces generálních oprav.
Škoda, kovošrot by jim slušel lépe
Přál bych si aby součástí opravy byla změna systému brzd (nebo řídící jednotky nebo co to způsobuje). Pokud by se podařilo zajistit aby tak často nebylo místo kola čtverec, tak by to bylo super.
stačilo by, kdyby za klikou seděl kvalitní a dobře zaplacený řidič, a ne mizerně placený diletant, který neví, co je adheze
Máte pravdu, ale jen částečně. Ano pár řidičů si s technikou jízdy moc hlavu neláme, ovšem většina se snaží, protože s tím řidičem to háže úplně stejně jako s cestujícími a většině řidičů se to nelíbí úplně stejně jako vám. Pokud jedete a víte, že to klouže, tak se při normální jízdě na brždění připravíte. Začnete brzdit jemněji s předstihem a podsypete se pískem, ale když vám tam vjede auto nebo vleze chodec, nemáte čas na nic jinýho než na plnou brzdu. A tady se dostáváme k oněm plochám na kolech a jízdě po čtverečku. Nebo chcete tvrdit, že když… Číst vice »
njn – to je zas nevýhoda jednoho střídače na dva motory – skluzová ochrana nemůže být dostatečně citlivá
Varia jsou sice otřesný a mimořádně ošklivý hrkačky, ale aspoň jsou částečně LF, takže doufám, že do věčných lovišť vyrazí nejdřív T3 a horolezecká T6….
Přesně. Když bych se měl rozhodnout zda do hutí poslat Varia LF či KT8D5, tak uřčitě Varia by měla přednost. Jestli je nějaký příklad jak nepovedený šrot zmodernizovat na šrot na druhou, tak toto je zářny příklad. Právě jedu v KT8D5,je to děs, ale aspoň nevibruje a nemá místo kol mnohohran.
Vario vzniklo z K2 potažmo T3 a protože antitechnici po roce 2000 nemělo ani tucha jak postavit moderní tramvaj od nuly, tak zkanibalizovali původní celkem povedené tramvaje z 60. let a udělali z nich ultrapaskvil, kterýžto prezentovali jako výkřik porevolučního strojírenství. Kvalitativně to však připomíná práci severokorejců či arménců.
to je pěkná pitomost – vario je novostavba – kolem výrobního štítku se postavila nová šalina – z původních vozů zbylo jen to výrobní číslo, nic víc
A jestli Davidoff hovoří o kvalitě zhotovení, tak přece nikdo nebrání ani suboptimální šalinu vyrábět dobře, naopak ani vrcholný výtvor konstrukce a designu nezaručuje že bude kvalitně vyrobený…
KT jsou snad ještě horší, než Varia. Minimálně, když to jede úplně plné, tak je příjemnější Vario než KT.
T3 a T6 snad ne, na to EVO2 nemají kapacitu. A Anitry i Varia jsou pořád vcelku nová, takže je nahrazovat netřeba. Celkově moc nechápu co tímto DPMB míní. Jedině je poslat na 1 a 12 spojené a sólo Varia spojit a nahradit jimi T3 a T6. Ale co pak budou dělat s kloubovými Varii netuším. Přijde mi to jako naprostá hloupost kupovat tramvaje kapacity K2, které už se DPMB podařilo nahradit, když Brno nutně potřebuje tramvaje minimálně 30 metrů dlouhé. Tohle prostě nedává smysl. A upřímně doufám, že se do toho VŘ nikdo nepřihlásí, protože to je asi jediná… Číst vice »
Předpokládám, že EVO2 nahradí T3 a T6 kus za kus a budou převážně spojovány do souprav. Tudíž si DPMB pořídí levnější a kapacitnější soupravy, než je třeba tříčlánková 45T.
Anitry jsou za zenitem, ty čeká vyřazení. A na stránkách fórum bmhd je zmíněna zajímavá myšlenka – že se opět spojí do souprav 2x LF a 2x LF2. Tedy soupravy T3, T6 nahradí tam, kde kapacitně stačí, soupravy LF a kapacitnější budou sestaveny z vozů 2x EVO2 a 2x LF2.
Anitry jsou stále novější, než KT8D5N, se kterými DPMB nadále počítá. A pokud nejsou za zenitem ony, tak nejsou za zenitem ani Anitry. Nevidím jediný důvod je nahrazovat. A já se právě bojím toho, že nahradí T3 a T6 kus za kus. Ale v tom případě, pokud od počtu všech T3 (mimo LF1) a T6 odpočítáme LF1, tak máme 50 vozů. A ano, to by odpovídalo, s jistou rezervou, tomu, co je poptáváno. Jenže… Jak jsem napsal jinde, na většině linek, kde jezdí dvojice T3 a T6 by se cokoliv delšího, než 30 metrů nevešlo na zastávky a/nebo na konečné.… Číst vice »
anitry mají problém, že jim praskají skříně, protože mají pevný podvozky – a ty se na brněnský tratě opravdu nehodí
Praskání rámu je za mě blbost důvod bude podle mě koroze o čem vypovídá popis SP vozu 1817 viz odkaz
https://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vuz.php?id=4519
Myslím, že objednávka 60ks dvoučlánkových tram má jediný význam – na linku 1, která navíc bude prodloužena na Kamechy, tedy bude potřebovat více vyprávěných vozidel, budou jezdit jen dvojice dvoučlánkových tram a třívozové soupravy jednodílných tram i jednodílné tram že soupravy s dvoučlánkovou tram budou přepojeny do dvojicí jednodílných tram, které nahradí vyřazované dvojce tram bez jediného kousku nízké podlahy a možná i budou vyprávěný na některé linky místo kratších dvoučlánkových tram.
Trojice T6 už nejezdí hodně dlouho. A díky bohu za to. To byla šílenost. Že by na linku 1, i po prodloužení do Kamech, bylo potřeba tolik souprav, aby se muselo kupovat 60 20m tramvají k těm 38 co už máme, resp. brzy budeme mít, to pochybuji. A jak píšu výše, LF1 není dostatek na nahrazení všech současných dvojic T3 a T6. To nahradí tak dvě linky, možná ani to ne. Že by nahrazovaly linky, kde dnes jezdí 20m, to fakt nehrozí ani omylem. A Brno je momentálně ve stavu, kdy i většina linek, kde jezdí 20m potřebuje 30m soupravy.… Číst vice »
Podle mě nákup takového velkého počtu vozidel která jsou relativně tichá mohou posloužit k obnovení vyjednávání o prodloužení tratí které byly odložené z různých důvodů.
Jmenovitě Lesná, Stará Líšeň a potažmo vzato z Řečkovic někam pod Babu aby na 1 mohla jezdit jen v soupravách EVO 2
Na 3 i 12 zcela jistě mohou jezdit soupravy LF2+LF1 (37m), když je na 1 nahradí kompletně 2xEVO2… a semtam se nějaké sólo 22m „uživí“ i když ne masově.
Varia jakožto nízkopodlažní tramvaje zde bohužel budou ještě roky. Když však slyším, jaké zvuky některá varia vydávají za jízdy, divím se, že jsou stále provozuschopná. Snad je jednou na jedničce kompletně nahradí soupravy EVO2…
Docela by mě zajímalo, čím chtějí do budoucna nahrazovat T3 a T6. 45T půjdou z velké části místo KT8. Draci nejsou kapacitou úplně ideální na 2, 3, 6 a 9, kde T3 a T6 dnes převážně jezdí.
Treba bude vse jezdit ve dvojicich
Na to nejsou přizpůsobeny zastávky a určitě by se musely prodlužovat jízdní doby.
Na 2,3,6,9 by se hodilo nakoupit spoustu klasických 30m souprav (něco jako jednosměrná verze 45T), na 1 a 12 nějaké 40m soupravy doplněné spojenými draky, a na 4,5,7,10 samotné draky občas přeložené něčím větším.
To by byla krása.
Momentálně je na linku 3 nasazováno dost T45. Celkem jich má být 40 kusů, tak já doufám, že budou nasazovány na linku 8 a 3 na všechny kurzy.
To proto, že je výluka a jsou potřeba obousměrné tramvaje
Na 4 a 5 už to také chce 30m. Tam už 20m nestačí. Fakt ne. Alespoň ne, dokud se nevrátí předcovidové intervaly. A ty se nevrátí, protože nejsou řidiči. A řidiči nebudou, protože se k nim vedení DPMB chová jako k dobytku, omlouvám se za ten výraz, ale prostě to tak je. Ale ono to jinak, než že sólo Draci budou jezdit všude, kromě 1, 8 a možná 12, kde budou jezdit dvojice Draků a Varia LF2+LF1 (1 a 12) a 45T s KT8D5N (8). Protože je evidentní, že takové množství 20m tramvají je míněno jen a pouze jako náhrada… Číst vice »
Souhlasím ty předcovidové intervaly hodně chybí. Ted je mnohdy sardinkárna. Mate pravdu ze nahrazovat 20m tramvaji soupravy je zvláštní, pokud teda nechteji jezdit draci ve dvojicich misto souprav T3/T6.
Na to, aby Draci jezdili spojení místo T3 a T6 nejsou na většině linek dostatečně dlouhé zastávky. Třeba na 6 by se nevešly na žádnou zastávku od Krematoria až po konečnou ve Starém Lískovci. Takže tohle není moc reálné.
Na linkách 1 a 12 jen soupravy dvou Draků či LF2, a tím uvolnit jednodílné LF na jejich dvojice – ať již nahrazení vyřazovaných dvojic bez kousku nízké podlahy či na linky místo méně kapacitních dvoučlánkových tram
Jenže LF1 je jen 32, tedy 16 souprav. Nahradit je potřeba 50 T3 a T6, tedy 25 souprav. To prostě nevychází ani na nahrazení všech současných dvojic T3 a T6. Natožpak aby někde nahrazovaly 20m soupravy. To je naprosto nereálné.
2 spojení Dračí či LF2 jsou provozně lepší než jedna stajně dlozhá článková tramvaj v kuse – netřeba pro pravidelnou údržbu či opravu závad/poškození odstavovat dvojnásobnou kapacitu a držet tedy kspacitně větší provozní zálohu.
Prokládat různě dlouhé/kapacitní soupravy na lince je provozně taky špatně – ukazuje se to i na lince 1 mezi soupravami dvou dvoučlánkových a jedné dvoučlánkové + jedné jednodílné tram. Pokud dvoučlánkové tram někde nestačí, tak buď nahradit všechny dvojicemi jednodílných tram nebo nechat dvoučlánkové, ale vypravené ve větším počtu v kratším intervalu.
40m není úplně rozumná volba, to se „nerozpojí“ takže semtam na nějakou linku se fyzicky „nevejde“, na dost dalších je předimenzovaná, takže by to byl dost „specializovaný“ typ zastoupený v nízkém počtu kusů (ekonomická nevýhoda). Spíš bych se orientoval na typ okolo 32-33m který by umožnil masivně nahradit současné soupravy 2xT3/T6 a přitom být „o kousek lepší“… ideálně kdyby daný typ „existoval“ dostatečně dlouho bez podstatných změn, tak aby dodávky mohly pokračovat řádově 10 let…
„Draka“ považuji sa docela povedenou a pohodlnou tramvaj (až na zbytečně moc sedadel proti směru jízdy).
Škoda ovšem, že se pro linky 1 a 12 ani jen neuvažuje nad nákupem 35-40m tramvají. To by mi na tyto linky přišlo jako mnohem elegantnější řešení, než současné lepení 2x Drak nebo 2x Vario, nebo „trojičky“ v nedávné minulosti. Nemuselo by to být hned pro úplně všechy spoje na těcho páteřních linkách, ale několik desítek delších tramvají by tomu podle mě slušelo.
Něco jako Škoda 37T, co jde rozpojit, aby se vešla do dílen by se hodilo. Nebo prodloužit dílny a koupit normální dlouhé tramvaje.
Na 1, 12 obdoba krakowiaka by byla top 🙂
„něco jako“ by ovšem nemohlo mít na 40m pouhopouhé čtvery dveře!
Je to jednosměrná a těch sedadel proti směru je tam opravdu zbytečně moc, a pohodlný by to bylo kdyby tam neustále někde něco nekvičelo a nebzučelo.
To je fakt, tech sedadel proti směru jízdy je tam mnoho. Ale na tramvaj dnesni doby mají dost prostoru pro zavazadla a nohy. To už moc nebývá (viz. Okopaváni se ve 45T)
Vnitřní uspořádání (kromě dveří) je plně symetrické, umožňující konstrukci obousměrné verze. Proto vysoký podíl sedaček proti směru jízdy. Mě ovšem absolutně nevadí…
1 a 2 je provozně lepší jen se dvojicemi Draků či LF2 než jednou stejně dlouhými více článkovými tram, které kvůli odstavení na pravidelnou údržbu či i neplánované opravy závad/poškození vyřadí dvojnásobnou kapacitu než odstavení jen jedné dvoučlánkové tram, tak proti něm by se musela držet kapacitně i početně větší provozní záloha.
40m by se musely nakupovat „místo“ draků, a v nízkém počtu, takže tudy ne. 35m by potenciálně mohly být docela zajímavé, i když bych spíš volil něco okolo 32-33m jako náhradu 30m bez potenciálních problémů „se vejít“… díky „jednokusovému“ provedení by to i tak mělo nějakých +5m prostoru pro cestující oproti soupravě 2xT3/T6…
Akorát výzbroj dodá kdo tentokrát….jediná ta „správna“ firma asi téhle variantě prodeje výzbroje nakloněna nebude…
Do Draků se prej od loňska/roku 2024 (ev.č.1851 a dále) místo výzbroje Cegelec montuje výzbroj Starmans electronics, takže už je nejspíš vymyšlena náhrada za plzeňskou Škodou koupenou její konkurence Cegelec
Akorát, že Starmans výzbroj je stále Europulse akorát ho nedodává přímo Cegelec, ale prostředník.
Dokazeme porovnat, jak moc se tato varianta (ne)vyplati? I s ohledem na zaruku, servis atd.? Dekuji
Úspory jsou minimální, Olomouc dostala sestavená Eva od výrobce zhruba o 8 % dráž. DPMB bude 8 let zaměstnávat 50 dělníků na montáž navíc, takže to vyjde nula od nuly pojde
Ty zkušenosti s vozidlem se ale v krámě koupit nedají.
Pokud se pletu, tak prosím o opravu:
Brno kupuje skládačku EVO 2 za 29,1 mil. Kč
Olomouc kupuje EVO1/O za 35 mil. Kč
Tedy o nějakých 20 % dražší a navíc menší kousek.
Olomouc kupuje kusovky, to bude vždycky dražší.
Z čehož vyplývá maximálně to že na srovnání ceny se to nehodí hned ze dvou důvodů.
Je nesmysl porovnávat cenu tramvaje sólo pro Olomouc a tramvaje kloubové dvoučlánkové. Její cena je dnes už dost nad 50 mil. Kč. Žádných 50 lidí DPMB navíc nezaměstná, to jsou pracovníci ústředních dílen, kteří jinak dělají těžkou údržbu tramvají (VP a GO), takže je nesmysl se jich zbavovat. A případné reklamace dodaných komponentů (mechanická část podvozků, trakční výzbroj, řídící systém) lze uplatnit. Kvalitu montáže si DPMB ohlídá možná líp než výrobce.
Navíc to umožňuje regulovat „tempo výroby“ podle toho jak moc pro ně právě mají práce s těžkou údržbou…
V Olomouci EVO2 nejsou a ty EVO 1/O v malých seriích jsou speciální případ. V porovnání s Plzní, kde byly za 32.75 mil. Tedy o 11% dražší.
Nejlepší je porovnávat EVO2 ze stejné doby jako jsou skládačky pro Brno. V roce 2018 Most vysoutěžil dodávku 3 vozů za 34,65 mil. Kč/vůz, zatímco Brno o 3 měsíce později dostalo nabídku za díly na EVO2 26,828 mil. Kč/vůz. Rozdíl je tedy 7,822 mil. Kč/vůz (bez práce v dílnách). Myslím si tedy, že v tomto případě to za to určitě stálo…
Tři vozy není úplně správné porovnání.
Nejlepší je srovnání s Plzní kde je jich 16 vozů s cenou 32,75 mil. Kč/vůz.
Takže rozdíl je nějakých 5,9 mil. Kč/vůz (i když poslední vozy byly dražší)
Jenže Olomouc má jednočlánky a spolehlivost proti Brnu tragická. I když je v ceně i mnohaletý servis…
a to je ono – v brně to poskládají tak, aby s tím pak měli co nejmíň práce, zatím co externí firma se živí na tom, že je co opravovat – a když nebude mít co opravovat, nebude mít zisk
další z těch, co všechno řeší „dodavatelsky“ – ve výsledku je to totiž ta nejdražší varianta – šalina není a nikdy nebude spotřební zboží, který po 2 letech vyhodíte a koupíte nový