V Brně po šesti letech dokončili čtyřpruh údolím Svratky. Jeden z nejnáročnějších projektů, říká šéf ŘSD
Otevřená 2. etapa Žabovřeské v Brně. Foto: ŘSD

Místem denně projede 40 tisíc aut.
Místem denně projede 40 tisíc aut.
Tak musím říct, velká paráda! V pozdní špičce (17h) od Pisáreckého tunelu na Lesnou, což je přes celé Brno, při dodržení rychlostních limitů 10 minut! Nějak se nám to Brno touto stavbou zmenšilo😉
Super, kdy začnou stavět třetí pruh?
Ráno se ukazuje, že ve směru do Pisárek 2 pruhy nestačí, příliš silná je doprava od Bystrce a Komína a ze 3 pruhů do 2 se dělají v ranní špičce dlouhé kolony. škoda, že už to nepřipravovali rovnou na 3 pruhy. Stejný problém nastane na D1 mezi Vídeňskou a D2, kde 3 pruhy budou málo.
Kolona se tvořila dneska ráno, a to kvůli tomu, že tam v jednom pruhu stálo nepojízdné vozidlo. Jinak je ten průjezd v pohodě.
Ono to vypada, ze to pomuze, ale v realu to jen prilaka vic aut, vic lidi do aut a take auta z dalnice – kdyz se to neucpe tam, tak se to ucpe v okolnich ulicich a usecich. Nakonec to moc veci nevyresi… aut je prilis mnoho, budovani dalsich silnic je trochu sisyfovska prace.
Jenže to nikdo nechce slyšet. Máme na to data, máme na to zkušenost a přesto všichni chceme věřit tomu, že stačí přidat par pruhu a nastane ráj a všichni budou šťastní. Bylo by to vtipne, kdyby to nestalo tolik peněz.
S tím, že VMO bude sloužit jako náhrada neexistujícího obchvatu Brna ve směru sever – jih se tak nějak počítá. Vlastně bych se ani nedivil, kdyby využití VMO jako dočasné náhrady za chybějící I/73 byl jeden z hlavních důvodů proč stát tak velkoryse investuje do VMO.
Samozřejmě, a s vlaky to takto nefunguje protože…?
Žádné odstřely tam neproběhly, pokud vím. Plánovalo se to, ale skála se ukázala natolik zvětralá, že to nebylo potřeba.
Střílel se celý tunel.
A to několikrát denně. Před desátou večer siréna, a “Bum!” 🙂
Tak snad by se už mohlo na křižovatce Poříčí x Vídeňská povolit z jihu odbočení doleva, aby se na ten obchvat dalo normálně najet ze Štýřic a od Milosrdných
Moc bych v to nedoufal. Když se tam teď potká nově „odškrcený“ VMO s významnou radiálou po které jezdí šalina tak tam nebude kapacita nazbyt pro levé odbočení.
To bude zase údivů, až všichni budou na sebe překvapeně koukat, že bez souvisejících opatření IAD v centru nepoklesne.
Možná vy na sebe do zrcadla. Jde o tranzitní trasu jih/sever, s centrem nemá tak nebo tak mnoho společného. Lidí, co jezdili z Bohunic na Lesnou přes náměstí Svobody, fakt není a nebylo moc.
Jeminacku vy jste mi ale vostrej chlapík. A ano, centrum města je jeden bod – singularita. Donekocna tady zaznívají argumenty o tom, ze nelze zklidnit žádnou ulici v centru (pro méně chápavé myšleno v širším centru), dokud bude chybět tohleto a tamhleto. A mne to zkratka prijde naivní, tot vše.
A když jsou, budiž to jejich vlastní problém. Normální člověk nepotřebuje do centra, ale z bydliště/pracoviště směrem ven mimo město…
Chodník pro pěší kolem kaple sv. Antonína po střeše galerie plus nábřeží na druhé straně budou opravdu zpřístupněné až 20.12. (mapy.cz), nevíte někdo? Díky.
Mno já četl o tom, že související úpravy okolí stavby mají být hotové až na jaře :-/
Tam nejsou dokončené povrchy, probíhá výsadba zeleně, je tam zařízení staveniště. Zde bude do konce roku probíhat hlavní činnost. Pokud se to nestihne do zimy, možná se nějaká sadbová, či zahradní úprava bude dělat i na jaře. Ale termín je konec roku.
Ale třeba kaple (bezprostřední okolí) už bylo přístupné během „návštěvního dne“ tam se domnívám problém není…
Konečně budou řidiči projíždějící od Vídně a Bratislavy směrem na Svitavy moct projet Brno aniž by poskakovaly v koloně u Pisárek. Tato stavba trvala od nějaké přípravy zhruba 14 let, zdržovaly ji šmejdi co skrz nějaké výkupy od restitentů vyzískali pásky přes silnici a chtěli za ně miliony. Eko šmejdi jako Voda z Tetčic se samozřejmě účastnili také. Dnes konečně je hotovo a byť dopravní situaci v Brně jako takovém to nezlepší, ale to je problém především nekonečného růstu silniční dopravy a IAD, tak stejně jsem rád že konečně je zde hotovo.
Asi chápu, že to dopravní situaci pomůže, ale takovéto veledílo ve velkém městě bych v dnešní době viděl už komplet zahloubené. (Otázka tady je odkud a až kam)…
Já bydlím u dálnice D1 na Chodově, kde za občasného měření dochází k nejhustší silniční dopravě (počet aut za den) v republice s nefunkčními hlukovými stěnami (časté překračování norem hluku), o znečištění nepíšu… Samozřejmě čas od času proběhne měření ale se závěrem, že to není tak hrozné (otázka kde ta data berou…?). Kdyby se mělo tohle všechno zahlubovat (včetně téhle stavby), tak se fakt musí řešit, kolik peněz by to stálo, jaký by byl z toho přínos (a ne finanční, ale třeba ekologický a ke kvalitě života- prostě zda se to vyplatí). Za mě osobně, na té Žabovřeské to zrovna… Číst vice »
Je to tak, totéž vlastně všechny komunikace SJM a Žitná/Ječná/Resslova/Plzeňská a podobné stoky.
Nicméně vy máte aspoň kliku, že 511 za chvíli bude a zmizí vám tam z toho třetina zátěže včetně těžkého tranzitu.
A když budete dlouho pindat, tak vám ty kamery a měření na ulici D1 taky nainstalujou, podobně jako na Spořilově, toho bych se nebál.
Přesně! Tunel v řece a skleněnej, aby se lidi mohli kochat Svratkou.
Aquatica.
Výhled na žraloky a hvězdice?? 🙂
Jsem si při první jízdě vzpomněl na dobu kdy tam nebylo nic – tramvaj se křižovala se silnicí, žádný pisárecký tunel to byl chaos a zácpy no a trvalo to nějakých 30 let a je to !
Jo, vzpomínka na původní Pisárky mě taky napadla…
Přesně, odpoledni kolony až na Mendlák😬
Mohl by mi nekdo vysvetlit, proc tam vznikl ten silnicni tunel a zaroven ten sypany tunel pro tramvaje? Pokazde kdyz kolem projizdim nebo vidim fotky ze vzduchu tak vidim uplne zbytecnou silnicni galerii zasypanou obrovskym mnozstvi zeminy, ktera nebude vubec nicemu slouzit. Mohli prorazit tunel pro salinu, zpevnit svah a kolem udelat zdi a mohlo byt hotovo o dva roky driv. Takto obrovsky megalomanska stavba, ktera nedava rozumny smysl
Prostup k řece. Původně (před stavbou dvoupruhového VMO v 60. letech) to místo bylo výletním, ale to tam nevedla žádná silnice, jen cesta. Od té doby je to katastrofa, tak snad se to zlepšilo.
Ten prostup je ale pouze na velmi malé části galerie. Zbytek se opravdu jeví megalomansky a bez zjevného důvodu (ikdyž nějak to určitě obhájene je)
Takhle – kvůli hlukovým limitům by tam ty „svislé“ hlukové stěny byly stejně. To opěrná vůči svahu bu musela být poměrně vysoká, a masivní. Takhle se k tomu „jen“ přidala „střecha“ a vznikla z toho polootevřená galerie… aspoň nikomu nic nemůže ze svahu „spadnout na hlavu“ a hluk to taky slušně potlumí… Jako plány prošly zhruba třemi fázemi – první byla posunutí koryta řeky (neprošlo), druhá byla dvě úrovně silnice nad sebou (neprošlo kvůli hluku) a třetí verze je tato co se realizovala. Jako jo, šlo by to levněji, ale holt by to taky „levně“ vypadalo (jako citelně užší stezka,… Číst vice »
Dlužno dodat, že tam nevedla ani tramvajová trať.
https://geoportal.gov.cz/web/guest/map?permalink=d9b93e49d4b04ace21eccd4fca07e39b
Oprava odkazu: https://geoportal.gov.cz/web/guest/map?permalink=4af6e520ae166a83ab685e8aea849f72
třeba i to, aby v budoucnu nepadaly uvolněné šutry na auta, v galerii je to ochráněné, ale jistě i to, aby tam byla využitelnost pro pěší
Na to že je ten tunel pro šalinu sypanej, jsi přišel kde? Ten tunel je raženej, přesně jak navrhuješ
Ražená je jenom střední část, krajní části přilehlé k portálům jsou přesypané.
No na „jižná“ straně je „přisypaných“ možná několik málo metrů… na straně severní je to výrazně víc (cca 100m, z celkové délky , ano tam ražená část vycházela na povrch v bývalém lomu, než to tam pracně stabilizovat se ukázalo jednodušší postavit trati (prodloužený) betonový tubus a ten potom zasypat…díky tomu ty stěny toho lomu ztratly kus na výšce, a na to přesypání se udělaly vycházkou přístupné terasy které SNAD budou osazeny „parkovou úpravou“… Z jiné stránky kopíruji (neručím za přesnost, ale „od oka“ to sedí): „Délka jižní přesypané části je 5 m, délka ražené části je 333 m, délka… Číst vice »
Mno můžeme stavět účelně a co nejlevněji jako za socika. Třeba můžeme magistrálou rozseknout město na dva kusy. Já ale doufám, že tohle už máme za sebou. Tohle je za mě jedna z nejkrásnějších silničních staveb umístěná do města. To, jak se v návaznosti na silnici postavilo i oddechové místo se spoustou chodníku a parčíku…. Takhle má podle mě vypadat 21. Století.
Vše navázané na silnici… No nevím. Oddech bych si představil klidně i bez toho (v takové míře; úplně bez to pochopitelně nejde). Pořád je to jednou nohou v tom 20. století.
Ano, vše navázané na silnici. Chodíte nakupovat potraviny? Oblečení nosíte? A co auto? Také máme?
Galerie poskytuje zároveň i oporu tomu svahu, bez ní by odtěžená část byla o několik metrů vyšší a možná by v jednom místě musel být svah odtěžen i dál od silnice . Bylo by větší riziko sesuvu a případného závalu části silnice a byly by potřeba mnohem silnější opěrné zdi. Galerie oproti uzavřenému tunelu nevyžaduje nákladný ventilační systém a z hlediska bezpečnosti je otevřená strana v podstatě jeden velký únikový východ. Přesypání zeminou zbytečné není, dlouhodobě to nebude aspoň na polovině silnice rozpálené místo, v zimě bude sníh na střeše galerie a ne na vozovce. Oproti asfaltu je zemina schopná… Číst vice »
Myslím, že tam hrálo roli i uložení vykutaného materiálu. Někde jsem četl, že stavba má nulovou bilanci, co se týče vykutání a uložení materiálu, což je právě díky tomu, že materiál se použil k přesypání toho tunelu mimo skálu. A navíc se tím získal prostor pro pěší.
Když se kdysi vybírala varianta pro řešení, jako mladý tele jsem nechápal, co řeší. Tehdy jsem myslel, že varianta s estakádou, šalina „přízemí“, auta patro, je nejlepší. Blbost.
Varianta s tunelem je vynikající. Propojení s Wilsonovým lesem. Zlidštění.
Jeden problém vyřešen a přesunut o kousek dál, Rokytova stojí už od lerku a ve špičce i celé estakady hmmm a tunel Vinohrady nikde, křížení ostravská radila zatím jen na papiru ale aspoň něco…. Když dodělají poříčí tak aspoň jedna strana Brna bude lepší místo pro lidi i řidiče
Rokytova či Jedovnická stojí protože všichni jedou od Tomkáče k dálnici kolem Vinohrad. Až otevřou zkapacitněné mosty Otakara Ševčíka v červnu 2025, tak se tímto směrem bude zas jezdit po Gajdošce kolem Staré Osady a estakáda na Rokytovu bude sloužit primárně pro cesty na Vinohrady, do Líšně a okolí. Až do doby zprovoznění východního segmentu VMO včetně tunelu vinohrady bude vedena trasa VMO po Gajdošce, logicky. S uvolněnou křižovatkou u kasáren (o levé odbočení na Vincky) bude průjezd výrazně plynulejší než tomu bývalo dříve.. Žarošická není uzpůsobena na provoz co tam teď je, ani se to tak neplánovalo. Až po… Číst vice »
Myslím že mosty Otakara Ševčíka nebudou zkapacitněny. Jenom vyměněné, ale v stejné velikosti a uspořádání.
to jo, ale zmizí tam současná omezení dpravy, takže by to mělo stačit
Nemají tam být nakonec dva pruhy pro odbočení doleva z mostu směr Ostravská?
Jojo
přesně tak, navíc levý odbočovák je prodloužen už před most, prostřední pak bude společný pro směr rovně i doleva, což rozhodně navýší kapacitu i přestože se to na rampě dolů potom spojuje do jednoho pruhu, ale je to z kopce a auta se tam snadno zařadí.
Na tohle jsem se ptal mostařů tuším někdy loni a prý ne. Ale možná někdo dostal rozum a ty pruhy dva budou.
Takto – Gajdošku chce městská část (hodně chce) utlumit, částečně jim má být vyhověno, takže až se tam dokončí ta oprava sítí (tuším kanalizace?) tak už to tam nebude úplně jak předtím ale mají být aspoň o něco líp vyřešené ty pruhy na mostě Otakara Ševčíka…
Jako dokud nebude tunel tak to ideální nebude, ale pořád lepší než předtím. A tak nějak snad chápeme že se nedá stavět všechno naráz…
Utlumit to půjde, ale po dokončení VMO aspoň k Černovicím.
Proc se ty kanaly stavi, vzdy v silnici? Proc nejsou na kraji? Zatim mi to nikdo normalne nevysvetlil, v cem je ten prinos?
Pomáhá to českému průmyslu i službám. Ramena, čepy, disky, gumy, vyvažování…
https://mapy.cz/s/donumorega
Zkuste na něj najet a nevybourat se při tom. Patrně se vám to s Fabií povede, ale s náklaďáďákem … nevím nevím. Ono je potřeba si uvědomt, kde jsou kola. A kolik tak jezdí Velorexů.
Přesně tam jsou pravý kola auta stojícího v koloně. Nebo by teda měly být…
Ten poklop má průměr 600 mm, od toho betonu je cca 1,2 m daleko, končí 1,8 od betonu. Náklaďák je typicy 2,5 m široký, musel by mít … trojmontáž, aby vnitřní kolo bylo 70 cm od kraje vozu.
A stojící vozidlo v koloně nevyvolává žádné rázy, kola pomalu jedoucího vozidla pak zase rázy jenom malé. Takže asi takhle a nedělte z těch projektantů blbce.
Byl jste se tam mrknout? Na kraji jsou betonové pilíře, stěny, osvětlení, řeka. Pokud není jiná možnost, dovoluje tohle umístění Zákon o pozemních komunikacích, §36. Dle ČSN 75 6101, „Vstupy do kanalizačních šachet se doporučují umístit v ose jízdního pruhu nebo v ose vozovky“. Což je tady +/- splněno.
Jak píše Vojta, autombil má kola po krajích, nikoliv ve svém středu. Bude-li poklop uprostřed, tak se přes něj převalí pneumatika minimálně.
Zatímco vpravo u krajnice … skoro každé kolo, jelikož se má jezdit u pravého okraje.
Skvělá zpráva! Příště by si akorát papaláši mohli dát chlebíčky a vyfotit se už v neděli aby se v pondělí mohlo jezdit uz od brzkého rána, pak už by to vážně bylo dokonalé…. Díky.
Ten jeden den nám všem strašlivě trhá žíly…
Nejde o ten den, ale o ty papaláše, mohou přijet i v sobotu,ne?
Nebo by si mohli nechat chlebíčky dovalit na kole Indošem s barevnou krabicou na zádech a vyblejsknout se před zeleným plátnem…
… na začátku volebního období jednou provždy.
Otázkou taky je jak dlouho dopředu má premiér a ministři nalajnovaný kalendář. Termín stříhání pásky byl zveřejněn teprve nedávno.
Tak či tak tohle je prostě důsledek stavu, kdy voliči volí politiky podle jejich PR a nikoliv podle skutečně odvedené práce. Voliči chtějí, aby politici byli vidět, tak se politici předvádí při každé příležitosti.
Taky můžou prestříhnout pásku vedle již provozované silnice, ne? Nejsou to komunističtí papaláši ale zaměstnanci nás, daňových poplatníků…