dkv_obrazok

V Brně mohou začít se stavbou tramvajové trati na sídliště Kamechy, má už povolení

Trať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město Brno

Stavba začala oficiálně v únoru, šlo ale jen o slavnostní akt.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepin

Tak ještě 10 do starý Líšně

Jitrnica

Pokud se nepletu, tak bytová výstavba v té lokalitě, kterou prodloužená linka 10 měla obsluhovat, nebude realizována, takže to prodloužení bohužel aktuálně postrádá smysl.

Lubas

To jsou nervy, po téměř půl století se v Brně dočkají prodloužení tramvaje o cca 1,5km. Tak snad se dílo podaří a na dalších padesát let mají splněno. Tempo přímo vražedné…..a to byste ještě chtěli stavět metro? Můžete snít dále, ale Brno, to je jednotka neschopnosti.

Nose Peak

Ne že bych.s celkovým hodnocením naší střediskové obce nesouhlasil, ale v posledních letech se tu něco postavilo (něco = trať do kampusu)

Lubas

No právě, 800m odbočky do Campusu….který je jako přestupní terminál nevyhovující a už se přemýšlí co s tím. Ta brněnská…s prominutím….debilita ohledně plánování a rozvoje je pověstná. To město už ani není k smíchu, a nedivím se, že Brnu ubývají obyvatelé….

Nose Peak

Ta trať vede 10 kiláků ouhorem a lebedou. Místo toho, aby kolem ní postavili bytovky třeba v Žabinách nebo Komíně, se trať ještě prodlouží. Kamechy neměly nikdy vzniknout….

Mr.Zout

Brnu obyvatelé naopak přibývají (oficiálně má poprvé v historii už přes 400 000) + roste i celá metropolitní oblast. A když nepočítáme Prahu, tak je zde největší poptávka pobydlení u nás a pak opravdu dlouho nic. Zbytek nekomentuji, to je jen něčí pohled.

SYN

Takže když někdo dostane přihrát 200 miliard od státu tak postaví podzemní síť železnice, a když nedostane… tak si má sehnat sám??
Když už je RUD takové jaké je, tak by se tím aspoň nemuselo dráždit!

eon

Tak hlavně aby pak obyvatelé Kamech a vůbec celého horního sídliště přesedlali ze svých aut do té šaliny, protože hustota IAD ve špičce tam je fakt šílená a dost pochybuju, že opravdu každý tím autem nutně potřebuje…

Pavel

Super, a teď po padesáti letech plánování konečně začít stavět šalinu na Lesnou-Haškova a po 40 letech obnovit šalinu do Líšně.

autobusik2

Až si na Lesné zvolí někoho kdo si nezaloží politickou kariéru na blokování šaliny…

Peter

Stačí se s MČ nebavit a prostě stavět. Současná obsluha Lesné je děs

autobusik2

Souhlas městské části potřebujete a když se postaví na hlavu, že tramvaje nechce tak s tím nic neuděláte. To stejné je třeba Praha 4.

Když už, tak by bylo dobré začít řešit, jestli těch městských částí nemají největší města nějak moc a jestli by nebylo potřeba je trochu zredukovat, ale to je na dlouhou a hlavně hodně nepopulární celospolečenskou debatu…

P.S. Brno má 29 městských části a Praha dokonce 57!! Pro porovnání Bratislava jich má 17 a Vídeň 23…

mgr.pavel

Jsem rozhodně pro méně MČ s menšími pravomocemi, ale obávám se že narazíte na stejný problém jako u snahy o slučování obcí, resp. radnic (ČR má 6000 obcí a děsně tím trpí samospráva – drahá a nefunkční. Třeba poloviční Dánsko má cca 270 obcí).

Důvodem je nedůvěra, že starosta ze sousední „nepřátelské“ obce či MČ bude chtít i rozvoj vaší obce. Tu nedůvěry zde zaseli komunisti svými nefunkčními střediskovými obcemi, a nedůvěra stále přetrvává..

Ondra K.

Realita je taková, že komunální politici z úrovně městských částí často bývají i členy zastupitelstva „velké“ radnice, případně mají i nějaké funkce ve vedení městských firem. Tím pádem mají možnosti ovlivňovat dění i nad rámec pravomocí MČ.

Caprad

Co nějaká hierarchie, resp princip Vyšší bere? Podřízený prvek (MČ) automaticky musí převzít stanovisko nadřazeného prvku (Magistrát).

Kubrt

Takhle samospráva nefunguje. Naštěstí.

mgr.pavel

No u nás spíše bohužel.

ZKuste si ve městě rozparcelovaném na spoustu drubných městských částí prosadit nějaký větší projekt, do kterého vám může hodit vidle třeba pět městských částí, sledujících své vlastní politikaření a NIMBYsticky odmítajících cokoliv mimo jejich vlastní čtvrť.

Kubrt

Souhlasím, že některé městské části (přinejmenším) v Praze a Brně jsou nesmyslně malé (= je jich moc), ale na druhou stranu představa, že Prahu řídí magistrát a pak už je jen občan, mi taky nepřijde dobrá.
Bez velkého rozmýšlení – 10 MČ po řádově 100 000 obyvatelích? Nebo 20 po 50 000 (což by lépe reflektovalo strukturu města)? Nevím, ale nějaké MČ bych v Praze uvítal, byť už nePražák 🙂

JanP

Ze své skromné zkušenosti se domnívám, že důvod není MČ, velké Brno si s názory MČ obvykle u takových staveb nic nedělá, MČ má jen něco málo u výrobních výborů, ale souhlas MČ nepotřebuje, je to stavba celoměstského významu. Takže tam spíš nesouhlasí někdo hodně vysoko postavený z města nebo kraje, komu (nesmyslně) vadí tramvaj, asi že to hrká nebo něco podobného, nebo je tam pozemkový problém a schovává se to za MČ…

JanP

a ještě doplním, že starosta Maleček je docela pokrokový, takže ním to nebude

SYN

Takže je to lež a MČ souhlasí? Nebo ho tam přehlasovali, a on si to „nechává pro sebe“?

Mr.Zout

iDnes: Starosta Brna-sever Martin Maleček (SOL) přiznává, že s tratí přes Lesnou městská část skutečně nesouhlasí. „Asi by ani na Majdalenkách zrovna neskákali radostí, že jim budou pod okny jezdit tramvaje,“ podotkl s tím, že by se musely stavět protihlukové stěny, překládat inženýrské sítě, což by znamenalo i kácení stromů.

Ondra K.

Starosta MČ Brno-sever je současně zastupitelem na Brně, zastupitelem na kraji a členem představenstva DPMB.

Kubrt

Zrovna Lesná je součást MČ Brno sever, která má nějakých 50 000 obyvatel, což se mi zdá rozumné. Že vedení MČ ty tramvaje nechce, odráží preference tamních obyvatel. To se nám může nelíbit, ale to je tak všechno. Tato TT by sloužila jen tamním obyvatelům, takže si nevystačíme ani s tím „vy nechcete, ale obyvatelé X chtějí“.

Luděk

Netvrdil bych že je to trať jen pro Lesnou když 57 jezdí až do Vranova takže spádová oblast konečné Lesná Majdalenky sahá až za hranice Brna.
Vážně je to tak že většina obyvatel Lesné tuto TT nechtějí? Nebo je to tak že opět ti nejhlasitější jsou jsou slyšet.
Podle mého názoru z pohledu od města jsou na levo od Seiftovy bytové domy kde by většina lidí tuto TT ocenili ale na pravo jsou rodinné domy které o TT nestojí (a pokud se nepletu tak v jednom z těchto domů bydlí pan starosta Brna sever)

Kubrt

Každopádně strana pana starosty třikrát po sobě poměrně přesvědčivě vyhrála komunální volby, takže to asi nebude jen díky pár hlasům jeho sousedů. Je klidně možné, že voliči ho volí pro jiné kvality a ta TT je jim lhostejná, ale zkrátka ty volby vyhrává a MČ starostuje.

Luděk

To samozřejmě nerozporuji.
Jen je otázka jak jsou zásadní volby pro obyvatele bytových domů a pro ty co jsou v podnájmu.

SYN

To není řešení. Pokud je MČ proti, tak holt nic nebude. Naštěstí to tady (na Lesné) „nekazí“ nic jiným (jiné mč), tak prostě je jednodušší (ostatně i levnější) odmítanou stavbu nedělat.
Něco jak když před 150ti lety ve vesnicích z nejrůznějších důvodů nechtěli vlak.. to se nedá vnutit, i když se 95% lidí (odjinud) diví div si hlavu neukroutí…

Nose Peak

Tam i tam proti šalině protestovali a její výstavbu zablokovali. Tak holt zbylo na Kamechy…

Lubas

Do Líšně si nechali ukrást koleje a ostatní zbytek „tratě“ je v zuboženém a neudržovaném stavu (přejezd na Holzove jen dokresluje celkovou situaci) Je vidět péče řádného hospodáře. Ale co se dá dělat, Brno je prostě nešťastné město ..

Ondra K.

Trati Stránská skála-Líšeň je škoda, ale v rámci objektivity je potřeba dodat, že z dopravního hlediska je ta trať naprosto zbytečná. Pro obsluhu stávající zástavby bohatě stačí tramvaje z Mifkovy a bus linka 78. Ani v dlouhodobém časovém horizontu není uvažováno s žádnou novou zástavbou, která by tu trať byla schopná vytížit.

vladki

Kdyby byla šalina tak se developeri pohrnou. Pokud se nemylim tak pole za Zetorem i pole směrem na Podolí v územním plánu jsou k zástavbě.

Ale v Líšni to zabili NIMBY. (a to doslova).

SYN

Není to „bohatě“ ale taktak (stačí). Kromě toho je na poli za Holtzovou plánovaný další rozvoj, který by to hodně využil.

Nose Peak

V normálních zemích se kolem tramvaje plánuje hustá zástavba. V Brně křáky…

autobusik2

Ty 12-poschodové paneláky nejsou hustá zástavba?

Frantisek X

Tramvaje je přece potřeba stavět jen pro novostavby, bez nich to nemá smysl. 😉 (Chápu, že ten tunel, který je tam v podstatě navíc není zadarmo, ale tak když už se nenosí běžná pouliční dráha a vše musí být dostatečně rychlodrážní, asi nelze jinak.)

Kubrt

Kdyby tam nebyl tunel, tak je tam asi 15 m hluboký zářez, to taky není žádná výhra.

Ondra K.

Není, viz Líšeň, kde zářez mezi Kotlanovou a Jírovou dělí sídliště na dvě části. Onen zářez je navíc zajištěn zárubními zdmi, takže se nekoná ani žádná zásadní finanční úspora proti hloubenýmu tunelu.

Twix

V Brně se běžná pouliční dráha nenosí už od 80. let a pro dané město ty rychlodráhy mimo centrum vyhovují. Tramvaj není potřeba stavět jen pro novostavby, ale bývá dost složité (i technicky s ohledem na normy) ji protlačit do staré zástavby – stačí se podívat, jak v Brně dopadla Plotní.

autobusik2

Jenže zato si můžeme samy, že musíme být papežštější než papež a musíme mít přísnější hlukové limity než celá EÚ…

Takto Plotní slouží hlavně jako odstrašující příklad proč stavbu tramvajových tratí blokovat. Berlínskou zeď byť průhlednou nikdo nechce.

M H

Otázka je, co by udělala kombinace bezstykové koleje, „antivibračních rohoží“ pod jízdní dráhou, zatravněného kolejiště a nízkých protihlukových stěn (cca 50 cm). Možná by to v kombinaci s požadavkem na hlučnost nových souprav mohlo stačit…

N.N.

Bezstyková kolej tam je, hlukové absorbéry okolo kolejnic jsou taky …

N.N.

Doplním: Zatravněné kolejiště nelze zřídit, tramvajová trať souží také jako bus pruh pro linku 40 a 48 a nízká PHS cca 50 cm vysoká tam je taky.
https://mapy.com/s/nujucajone

Nose Peak

Víc by pomohlo, kdyby DPMB nasadil kola tvaru kruhu, namísto mnohoúhelníku…

Panoramix

Naprostý souhlas. Jednou za čas přespávám v Brně v hotelu International a valná většina tramvají projíždějících po Husově je příšerně „obutá“. Spolu s nepříliš kvalitním svrškem a udržování tramvají typu KT8 (která kvičí jak bodnuté podsvinče) je v Brně bydlení v okolí tramvajových tratí vyloženě za trest.

Peter

To by musel konečně vyházet pojizdné příborníky LF2 a LF

Nose Peak

Ty nás všechny přežijou, DPMB jsvé výrobky miluje. To je jak když vás žena dva roky nahání, abyste sbouchal do kuchyně poličku na kořenky, vy to nakonec uděláte a pak se ta hrůza až do vaší smrti smrťoucí nemůže vyhodit, protože jste na svůj výtvor děsně hrdej 🙂

SYN

Nevím komu zrovna na Plotní tak moc zavazí…

Nose Peak

Myslíte ty paneláky 200 a více metrů od trati? Tak o tom přesně mluvím. Výstavba daleko a u kapacitní kolejové dopravy, kde by měla být logicky vysoká cena pozemků, si lidi pěstujou hrášek a mrkev, přïpadně parkujou auto a venčej psy…

Cuba

Díkybohu za každej zbývající kus zeleniska, co tam zbývá!

To, co píšete, platí při plánování nového sídliště, ale tady jde o dobudování infrastruktury ke stávající zástavbě. Vlastně vůbec netuším, kde byste ještě chtěl co stavět? Zastavět pozemky mezi dráhou a paneláky? Nebo přistavět ještě něco na Kamechy (LOL)?

Zahuštovat by se mělo v první řadě centrum a šiší centrum, aby bylo co nejméně lidí, kteří budou chtít (nuceni) používat auto. Zahušťování periferií vede k dopravním kolapsům, kterých jsme denodenně svědky!

Nose Peak

Pravdu díte, zahušťovat by se mělo, a blízko centra. Jak do toho zapadá výstavba šaliny pod zemí 10 kilometrů od toho centra?

Luděk

Na Teyschlové jsou taky 12. poschoďové paneláky a trať nebude dál jak 50m.

Luděk

Omlouvám se jsou pouze osmipatrové

N.N.

A na Lesné (Halasovo nám.) je to jak daleko… Totéž Líšeň nebo i Lískovec. 200 metrů je běžná docházková vzdálenost i na Palackého třídě.

Nose Peak

Já by čekal, že za těch 60 let od vzniku Lesné dojde k nějakýmu mentálnímu posunu…tak asi ne, no…

Kubrt

Možná to není úplně efektivní, ale já docela chápu, že lidi chtějí mít kolem paneláku nějakou zeleň a prostor a že tramvajová trať 15 m od domu není nic vyhledávaného, z důvodu hluku. Ta novodobá výstavba na Kamechách se mi nelíbí mimo jiné proto, že ty budovy jsou dost natěsno (a i jinak jsou dost hrozný). Já vím, že pro řadu zdejších diskutujících je ideální urbanismus věžák u nádraží (a pro Františka s krávou u každého vchodu, aby se nemuselo zbytečně převážet mlíko), ale ta socialistická sídliště se zelení mezi barákama mi – z hlediska prostoru – přijdou příjemnější, než… Číst vice »

SYN

Dokážete akceptovat že to dost lidí vidí jinak než vy? Může se vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno…

Nose Peak

Velmi správně. Nelíbí se mi to a nesouhlasím s tím a to je asi tak všechno. Nebo myslíte, že tam budu po večerech chodit zapalovat bagry?

SYN

Takže 2 minuty chůze jsou problém??

Nose Peak

Na 200 m by se vešel celý blok domů, typický pro oblast Veveří na Brně – střed. Je to šílené plýtvání prostorem v oblasti, kde byla draze vybudována infrastruktura. Tohle myšlení je jedním z důvodů, proč budeme vždycky chudší než Západ…

SYN

Hele co to tu šíříte za dezinformace? Měřil jsem si to teď na Mapách, a vzdálenost (okraje) nejbližšího „paneláku“ (řadového domu) od osy kolejí tam vychází (mimo ten tunel) na 60 až 75m, 200m je typicky nejvzdálenější okraj…

Nose Peak

Řeč byla o 12patrových panelácích…

SYN

Tak protože ty dva nejvyšší bloky mají postavené ausgerechnet „v dolíčku“ na spodním okraji sídliště (kde už začíná docela svah k potoku) tak tama měli tu šalinu „nějak“ protáhnout? A ta zbývající plocha, blíž ke kolejím, ta se jako už nikdy zastavět nemůže, když teda konečně je jakžtakž jisté že bude??

https://mapy.com/s/kecajodadu

mgr.pavel

12patrové paneláky jsou blízko současné konečné, těm prodloužení nepomůže.

Nejvíc to pomůže samotnémy sídlišti Kamechy, kde jsou vesměs 4patrové budovy. A nejblíž k zastávkám šaliny budou fakt keře a ne budovy..

Jako užitečné to bude, ale zástavba by tady mohla být hustší. Třeba ten zanedbaný plácek nad budoucím tunelem. Nebo místo 4patrového urban sprawl vyšší budovy..

N.N.

Budova přímo nad tunelem bude hlučná i uvnitř.