Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

V Brně mění od soboty jízdní řády. Kvůli nové trati pro trolejbusy i opravenému úseku pro tramvaje

První parcinální trolejbusy zařadil DPMB do flotily letos, jde o vozy Škoda 26 Tr. Foto: DPMB
První parcinální trolejbusy zařadil DPMB do flotily v roce 2018, jde o vozy Škoda 26 Tr. Foto: DPMB

Cestující v brněnské hromadné dopravě čekají od soboty 30. listopadu změny ve vedení některých tramvajových i trolejbusových linek. Důvodem je otevření zrekonstruované trati v úseku Cejl –Zábrdovická, díky které se tramvají 2 a 3 cestující opět dostanou na Starou osadu. Ve stejném termínu Dopravní podnik města Brna (DPMB) otevře novou trolejbusovou trať z Novolíšeňské na Jírovu. V této souvislosti dojde k úpravě vedení linek v oblasti Líšně a Vinohrad.

Změny oznámil DPMB v tiskové zprávě. „Jsem rád, že se všechny práce stihly před plánovaným  termínem a linky se vrátí na trasy, na které jsou cestující zvyklí, ještě před Vánocemi. Zároveň doufáme, že se obnovení provozu v ulici Cejl a Zábrdovická pozitivně odrazí na dopravní situaci v centru města, a tak i na plynulejším provozu MHD,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Obnovené tramvajové spojení na Starou osadu linkami 2 a 3 bude od 30. listopadu do 14. prosince sloužit zároveň jako náhradní doprava za železniční výluku mezi Hlavním nádražím a nádražím Brno- Židenice. „Linka číslo 2 zajistí dopravu z nádraží Brno – Židenice na Hlavní nádraží, linka 3 a posilová linka P3 pak do centra a severní části města,“ uvedl provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl. Přestup z vlaků je zajištěný na zastávce Kuldova.

Dopravní podnik města Brna v předtermínu dokončil prodloužení trolejbusové tratě a trolejbusy na linkách 25 a 26 své cestující nově dopraví až do smyčky Jírova. V této souvislosti od stejného data dojde k úpravě tras autobusových linek. „Linka 55 bude v úseku Bílá hora – Jírova vedena nově po trase Vlkova – Houbalova – Horníkova – Molákova a v severní části sídliště Líšeň tak doplní linku 78,“ uvedl Seitl. Právě linky 78 se týkají další z úprav.

Zaznamenali jsme velký zájem místních obyvatel o zachování přímého spojení mezi Vinohrady a Dělnickým domem, tak jak jej zajišťovala výluková linka x27. Po pečlivém zvážení jsme upravili trasu linky 78 tak, aby tohoto spojení mohli naši cestující i nadále využívat,“ vysvětlil Havránek s tím, že zájem cestujících bude dopravní podnik sledovat.

Slavnostní otevření tratí Zábrdovická-Cejl a Novolíšeňská-Jírova je naplánováno na pátek 29. listopadu v dopoledních hodinách. Z linek MHD jako první ulicí Zábrdovickou projedou noční spoje linek N97 a N99 z pátku na sobotu, následovat budou ranní tramvajové linky.

Schéma změn v jízdních řádech DPMB. Foto: DPMB
Schéma změn v jízdních řádech DPMB. Foto: DPMB

Přehled změn v MHD platné od 30. listopadu 2019

2, 3 Obě linky opět obsluhují celé své původní trasy a zastávky Vojenská nemocnice, Kuldova a Židenice, Stará osada obsluhují v jejich původních polohách.

12 Vybrané spoje linky jsou opět ukončeny již v zastávce Geislerova. Výstupní i nástupní zastávka těchto zkrácených spojů se nachází v ulici Porhajmově.

25, 26 Obě linky jsou ze zastávky Novolíšeňská prodlouženy po nové trati přes zastávky Bartákova a Rotreklova do smyčky Jírova. Ve východní části sídliště Líšeň tak nahradí linku 55. Část spojů je opět ukončena ve Vozovně Husovice.

27 Linka obnovuje provoz ve své původní trase mezi zastávkami Židenice, Stará osada ⇌ Vinohrady, Pálavské náměstí. V provozu je opět pouze v pracovních dnech.

x27 Linka je zrušena. Je nahrazena obnovením provozu trolejbusové linky 27. Trasu Pálavské náměstí – Juliánov – Stará osada nově obsluhuje přetrasovaná linka 78.

55 V úseku Bílá hora ⇌ Líšeň, Jírova jede linka nově po trase a zastávkách Vlkova, Houbalova, Elplova, Horníkova, Podbělová a Molákova. V severní části sídliště Líšeň tak doplní linku 78.

57 Linka je v základní trase ukončena opět na Tomkově náměstí (nástupní zastávka ve směru na Lesnou v ústí ulice Valchařské). Část spojů ve špičkách pracovních dnů je prodloužena přes zastávky Karlova (pouze ve směru do Obřan) a Maloměřický most a dále po trase linky 75 až do zastávky Obřany, sídliště.

58 V úseku Dělnický dům ⇌ Židenice, nádraží se linka vrací na svou původní trasu přes zastávky Gajdošova, Stará osada a Kuldova.

64 V úseku Životského ⇌ Uzavřená se linka vrací na svou původní trasu přes zastávky Geislerova, Buzkova, Mošnova a Jílkova.

68 V úseku Vaňkovo náměstí ⇌ Náměstí Míru se linka vrací na původní trasu přes zastávku Lerchova (ukončení výluky).

78 V úseku Elplova ⇌ Malá Klajdovka jede linka nově po trase a zastávkách Strnadova, Mikulovská, Bzenecká, Pálavské náměstí, Mutěnická, Bořetická a Čejkovická. Zajistí přímé spojení sídliště Vinohrady s Juliánovem, nyní zajišťované výlukovou linkou x27.  Současně změna trasy zajistí lepší dostupnost zastávky Strnadova, kde je umístěna spádová pošta pro danou oblast.

82 V úseku Geislerova ⇌ Dětská nemocnice se linka vrací na svou původní trasu a znovu obsluhuje zastávku Vojenská nemocnice. I nadále pak v tomto úseku obsluhuje také zastávky »Francouzská a «Jugoslávská.

N97, N99 Již od večerních výjezdů v pátek 29. listopadu 2019  se obě noční linky se vrací v úseku mezi zastávkami  Stará osada ⇌ Hlavní nádraží na svou původní trasu přes zastávky Kuldova, Vojenská nemocnice, Tkalcovská,

201 Linka je ukončena ve své původní konečné Židenice, nádraží a vrací se na svou původní trasu jako před výlukou na Zábrdovickém mostu.

202 Na lince jsou zachovány pouze regionální spoje, které na území města Brna obsluhují zcela shodnou trasu a stejné zastávky jako linka 201 (vynechávají zastávky Vlčnovská, Mikulovská, Elplova, Horníkova, Podbělová).

P3 Posilová linka v termínu 30. listopadu – 14. prosince 2019 zajistí v pracovních dnech posílení provozu na trase Stará osada – Jugoslávská – Česká – Konečného náměstí – Královo Pole, Červinkova.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eliška

„Výborná“ změna, teda alespoň pro mě! Chcete popsat moji nejrychlejší cestu do práce po změně tras 25, 26 a 55 (bydlím na J.Faimonové)?
25/26 Bartákova -> Novolíšeňská
8 Novolíšeňská -> Bělohorská
75 Bělohorská -> Černovičky
E76 Černovičky -> Letiště, služební vstup
Celkový čas cca 29 min, 7,8 km.

Lukáš

Hm dobrý no🤔🤔 proč nejezdí něco z Jírove přes Vinohrady a ne jen 202. posilove spoje 202 jsou super.Nechápu třeba proč nenechaj 58 jezdit tak jak jezdí teď třeba zetor silnice,Malá klajdovka,julianov,Dělnický dům,otakara Ševčíka, Mošnova, Jílková, uzavřená, Tomášková,kuldova a potom by mohla klidně končit u kaflandu aspoň by vyplnila tyhle Zastávky stejně z Líšně vyplni spoje na starou osadu 55 a 78 a tam nic 😒😭

Jan

hm dobry, ale jak se ted lidi z lisne okolo zastavek houbalova a vlkova na malou klajdovku ci na dulezity bod julianov, kdyz jim tam nic prakticky nebude jezdit ?
78 tyto zastavky vynecha, a 55 jezdi naokolo.

Nekdo

parciNální?

Jedine vlaky

Celý dav z S2, S6 a R56 odveze jedna tramvajová linka 2? Jako vážně? Ráno vystoupí z jednoho S2 třeba 300 lidí každých 15 minut, to chci vidět..jestli ta tram. 2 bude jezdit co minutu nebo tam nasadí trojče T6?
2. Nechápu, proč na mapách DPMB nejsou výrazně vyznačené vlakové linky, např. u Kr. Pole, Židenic..atd. ?

Anonym ze severu

Nejsem Brňák, ale předpokládám, že v časech přijezdů/odjezdů vlaků bude na tram linkách zkrácený interval, případně zmobilizovaná doprava (některé tramvaje budou čekat na zpožděný vlak a některé budou plnit obsluhu daného úseku…). Navíc ono taky pár minut trvá, než všichni lidi z vlaku vystoupí, než se na tu zastávku dostanou -> už jenom tím získáte třeba 5 minut (Brno moc neznám, berte to s rezervami, ale takhle by to fungovat mohlo), což v případě zkrácení intervalů jsou 2 tramvaje.

POUZE ODHADUJI, necháme se překvapit, co DPMB vymyslí. 🙂

Karel

Ok

Jiří Kocurek

Já teda čtu, že kdo chtěl na sever od Zelňáku, tomu pojede 3, nebo P3 na Českou. Což na odvození lidí dělá hned TŘI linky.

@Anonym: Kéž by to bylo jenom 5 minut! (Dá se to, poklusem)

Vojta

Ta hranice výhodnosti pro d-3 je trochu severněji, protože d-2 zastavuje taky na Maliňáku, odkud je to např. na nám. Svobody nejrychlejší, ale v zásadě ano, těch lidí co směřuje Česká, Lidická, Veveří apod. je hodně.

Karel

Nechápu co je to téma

Karel

Dpmb němá volvo

Jan Pytela

Super, že po 11 měsících výluky zprovoznili plnohodnotné spojení k nádraží. Koordinace staveb hadr. Jinak doufám, že ten přesun židenického nádraží blíž ke Kuldově bude trvat míň než 15 let…

Jiří Kocurek

Náhodou tohle ještě docela klapalo. Zatímco výluka trati 300 před pár lety, kdy byla zároveň zavřená silnice Brno – Vyškov a dálnice svedená do dvou pruhů, to bylo něco! Švédové by se při obléhání Brna za něco takového nestyděli.

Svojsin

Dnes na tiskovce plno zajímavostí o novým GVD v JMK:
Linka 505 pojede v kladiva až do Brna, ve špičce.
Vlakem půjde jet až do UH na tarif JMK

Bus 105 nově do Pohořelic po dálnici
Bohužel zrušení Linky Dačice -Brno
Možnost jet na JMK do MB i busem
Rozšíření provozu kolem západního Brna
Rozšíření provozu linky MK – Hrotovice (za linku Dačice – Brno).
Možnost jet busem Tišnov – Bystřice na tarif ids – jmk
Opačně na tarif Vysočiny na území JMK,(redakce jistě doplní kde)
atd

A.R.

To se může civilista účastnit i tiskovky?

Pavel

Blbý je, že se současně ruší vlaky ND z Krpole přes Židenice na současný hlavas. Málokomu se bude chtít chodit těch 400 metrů kolem trati na šalinu P3. Už aby i to židenické nádraží bylo přesunuto na most nad zastávku Kuldova.

Anonym

Ruší je kvůli tomu, že od 30.11 do 14.12. bude v úseku Brno hl.n. – Brno Židenice výluka. Kvůli tomu budou např. S2 a R56 ukončené v Židenicích. Více info je na stránkách IDS JMK.

Ondra

No kvůli tomu se to ruší dřív než končí jízdní řád, s jeho koncem by to pak skončilo tak jak tak..

hoholu

Jak chtějí v Židenicích ukončit S2?
To jí budou vést přes nákladové nádraží Maloměřice na 1. Nástupiště?

Ondra

Přesně, za ten rok sem si na S33 dost zvykl a do hospody už sem jezdil z Lesné do města téměř výhradně vlakem (navíc se to hodilo když člověk dojel do Židenic z Prahy třeba večer, i když tam převážně dobře navazovala na RJ pak S3).. ale zas podle nového jízdního řádu se zhustí provoz S3 (bude jezdit přes den co půl hodiny) takže aspoň něco..

Jiří Kocurek

Takhle jezdila zhruba 1/3 cestujících z rychlíku Ostrava Brno. Zdá se, že protažení těchto spojů až do Kr.Pole si cestující najde i do budoucna.

Jiří Kocurek

Loni bylo pozdě. Jenže „ono to nejde“. Stejně jako „nejde“ v Králově Poli dát Pragotron na peron.