V Brně mají nové nádraží, zatím jako model. Je součástí putovní výstavky

Výstava k chystané výstavbě nového hlavního nádraží v Brně. Pramen: Město BrnoVýstava k chystané výstavbě nového hlavního nádraží v Brně. Pramen: Město Brno

Práce na přestavbě železničního uzlu Brno by mohly začít v roce 2028 a potrvají šest let.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joker

Co bude dřív? Nádraží v Brně nebo zamrzlé peklo?

samo.paulini

Zaujímalo by ma, kto dopustil, že na makete je zbúraná stará stanica…

Průvodce původní Aleš

Před cca 8 lety jsem viděl podobný model vystavený na Staré radnici. Předpokládám, že dalších cca 8 let bude někde vystavený zase jiný, taky podobný 🙂

Honza St.

Moje řeč.

Luboš

Pěkná putovní výstava 🙂

Koridor

50 mld. haha, to je jistota, že tenn nesmysl nebude, ani po dvojitém šňupání kokeše.

Ondra K.

Pak ovšem nebude ani zajíždění VRT do města, nebo třeba pořádná trať na Přerov.

Honza St.

Typické kecy zastánců té megalomanské 3,14čoviny. Nevím o tom, že by třeba v Kolíně nad Rýnem, kde je nádraží hned vedle katedrály, nemohli udělat VRT. Prostě a jednoduše se trať napojí do stávající tratě a hotovo. Směrem na Břeclav to ani nemůže být nic jiného, než čtyřkolejka ala Westbahn, a i z centra se vlak může rozjet na 120 až 160 prakticky hned, stačí jen ho konečně modernizovat. A směrem na Prahu budou muset vlaky jezdit maxmálně osmdesátkou tak jako tak (leda by se VRT šoupla kompletně pod zem jako v Soulu, a pak taky není jediný důvod mít nádraží… Číst vice »

Gregyros

Pff, jak bylo TGV v Brně tak jsem se bavil se zaměstnancem SŽ, bylo mi řečeno že i oni počítají s tím, že sjezd z VRT bude nejdříve na staré nádraží, jen místo 5 párů projedou jen 3.. což je vlastně stávající takt Ex3+RJ

Takže přestaňte tady zbytečně strašit a dělat propagandu ODSunu🙂

Honza St.

Jojo, opět se předvádějí s jejich největší šíleností – likvidací železničního uzlu Brno. Ale ten jejich optimismus jim teda závidím – oni si fakt myslí, že to bude tak brzo? A kde na to dneska seženou peníze? Takhle mimo realitu jsou snad jen ti Neoconi v USA. Jasný důkaz, že pod vlivem omamných látek je na odpovědných místech sakra víc, než jen Vaňková. Protože tomu, kdo nefetuje, musí být jasný, že v roce 2034 bude jejich slavné „nádraží u řeky“ v provozu maximálně opět dočasně kvůli nějaké výluce na stávajícím (doufejme že stávajícím nafurt) hlavním.

Petr

Pěknej bílej model. Z čeho je to dělané, sádra nebo jinž sypký materiál?

Martin II

Po skončení výstavky bude ekologicky … vyšňupán 🙂

D.J.

Hezké… Jak nádraží pracuje s tzv. „zelenými parametry“ ? Obrovské střešní plochy, tj. o dešťové vodě, sněhu, údržbě a případně FV článcích ? Jak s tím se projekt vyrovnává ?

*h8*

Brno už má pořádnou sbírku modelů různých stadionů, nádraží a dalších objektů. Určitě by to už vydalo na pořádnou výstavu někde na Výstavišti.

Petr

Miniaturpark Brnen.

Svojšín

Stadion se začal stavět… naštěstí, konečně bude něco solidního i na Moravě.
Jestli mohl být navržen skromnější nevím, časem by se asi remcalo, že se “ to mělo udělat pořádně“.

U nádraží je termín zahájení momentálně konkrétne stanoven, nebo odvolán?

hank

Nebude nic. Ani nádraží ani hala. Nebo jestli bude třeba i jen jedno z toho, tak v Brně nebude příštích nejméně 50 let nic jiného, ani investice ani peníze na rutinní chod města. Ale spíš to zůstane ve stavu nedokončených ruin. Tedy pokud se vůbec začne stavět. Cílový stav: Detroit po roce 2013*. Jediné, čeho bude dost, budou politicko-kriminální mafie na magistrátu a korupční peníze na účtech jejich kmotrů.

*V červenci 2013 Detroit oficiálně zbankrotoval.

Kleist

Nestrašte, Praha přežila Blanku, tak brno přežije toto, ještě k tomu většinově z EU dotace

Kleist

PS: mluvím o hale, na nádraží bez pomoci EU/Státu určitě nebude.

Průvodce původní Aleš

Tak nádraží nebude stavět a financovat město, ale stát.

hank

Dokud státu nedojdou peníze. Přesněji řečeno, státu nedojdou peníze nikdy. Takže dokud nějaká jiná vládní garnitura nevyhlásí pod záminkou úspor nějaké jiné priority. Třeba i jenom proto, aby do toho té minulé vládní garnituře hodila vidle a mohla ji – například – obvinit z toho, že chtěla 50 miliard utopit v nesmyslné stavbě; a že oni jsou lepší hospodáři, protože po vyhození x miliard minulou vládou oni těch zbývajících 50-x miliard ušetří/utratí za něco lepšího a užitečnějšího. Ale už jsem zachytil i varování, že kraj i město se na tom budou taky muset podílet, i když se to veřejně zatím… Číst vice »

hank

A to jsem ještě zapomněl na některé vyvolané investice, které v rozpočtu přesunutého nádraží nejsou a které bude muset řešit/financovat město.

Petr

Tak VRT je taky data Morgana, ale asi je dobře, že tam planujou separátní nádraží na okraji. Nemá smysl zajíždět do centra, když to stejně v centru nebude.

medvěd

Přeji Brnu konečně pořádný nádraží – ovšem zatím nabývám dojmu – kocóři zaspali dobu (15 let) a budou cálovat ze svýho.

thebearspook

Jo tak putovní výstava, to se mi hned vybavil dotaz na rádio Jerevan:
„Slyšel jsem, že je v Moskvě maso. Bude i v Petrohradě?“
„Ano, výstava je putovní.“

OndraG

Přesně tento vtip se mi také vybavil, jen co jsem si přečetl název článku … 🙂

JiP

Myslim, ze to byl zamer autora to takto napsat prave v tomto kontextu.

mgr.pavel

Přesně stejně to bude s brněnským nádražím.

Při tempu schvalování čehokoliv u nás, velikosti tohoto projektu, nejistotě ohledně financí (eufeministicky řečeno), počtu zapojených subjektů *včetně* hodně impotentní SprŽel, tak zkrátka nevěřím, že se nového nádraží dožiju.

MildaIV

Zapoměl jste na nesouhlas 80% obyvatel Brna.

Ondra K.

V minulosti se konala dvě referenda o poloze nádraží a obě byla neplatná z důvodu nízké účasti voličů. Takže žádný nesouhlas, ale nezájem.

mgr.pavel

Slušná demagogie.

Byla dvě referenda, v obou přišlo málo lidí i proto, že město cíleně referenda NEpropagovalo protože se politici z ODS a ČSSD báli výsledku. Většina hlasujících v obou případech hlasovala *proti* ODSunu.

Napsat nesmysl, že kdo nehlasoval, je pro odsun, je stejný nesmysl, jako napsat, že kdo nehlasoval, je proti odsunu (a tedy že přes 80% obyvatel je proti odsunu).

Tak prosím takové bláboly nepište, dík.

realista

Máte sice pravdu, ale se svou znalostí několika Brňanů se spíše obávám, že těch 80 % všech je spíše pro ODSun nádraží – právě pro Brňany totiž extrémně silně platí to „prvničkovské“ pořekadlo, že nevědí, co chtějí, ale nedají pokoj, dokud to nedostanou. A hlavní roli v tom samozřejmě hraje slepá závist = přece aby všechno (a je úplně jedno, co) neměla jenom Praha.

RD 85

Tak aspoň že je ve vizualizaci DB ICE, který se tam se na hlavní nádraží nikdy nepodívá a Brnu zámává leda ze zatáčky u termínálu Vídeňská. Stejně jako značný podíl všech mezinárodních vlaků. Takže pokud se nebude jezdit úvratí (což snad ne), tak nové honosné nádraží bude mít menší význam, než to dnešní provinční.

Cjirka

To v tom roce 2028 bude začínat hodně staveb. Budu se teda modlit, aby to zohlednil i rozpočet ministerstva dopravy.

Pavouk

Obávám se, že nemálo lidí v Brně se bude modlit za pravý opak.

hank

Kdyby místo modlení radši byli šli k těm dvěma referendům…

Peeetr

Jenže obyvatelům Brna to zas tak moc neuškodí.
Hlavní ztráty jsou desítky miliard pro státní rozpočet, a pak hlavně pro ty, kteří v Brně nebydlí, ale musí tam dojíždět, a ti v městském referendu volit nemohli.

Kuna

Doufám, že na ODSun nádraží v Brně peníze nebudou.

mgr.pavel

Hle znáte termíny SprŽel, ne?

Vlakem na pražské letiště již brzy.

Lepší trať Brno-Přerov se začne stavět již v 2010 (a pak 2012, pak 2015, pak .. – nevím přesně první rok, ale furt slibují a furt začátek odkládají).

Tunel Praha-Benešov je taky profláklý „již brzy“ evergreen.

Petr

Tak neni to jen neschopnost SZ, ale i priority ceskych vlad. Bohuzel volici a byznys malo tlaci na politiky, aby dali vyssi prioritu zeleznici… Aneb jake jsou rozdily v rozpoctech?

mgr.pavel

Jo no. Z části za to může i MD které jako zřizovatel SZ ten šlendrián trpí.

Koridor

Vlakem na letiště Ruzyně do dvou let jsem četl poprvý snad v roce 2000…

PvvS

Než to začnou stavět, tak tu dřív bu buď hyperloop, nebo teleporty..

jal

Ten už zohledňuje ministerstvo obrany.

Rejpal

Dokud nedostanou třetí kolej do Židenic tak náklady nemají přes Brno šanci projet

Pavel P

Plán jsou 4 koleje. Násep má být rozšířen, z obou stran opěrná stěna. Pochopitelně se koleje přiblíží k zástavbě a navíc tam bude hustší provoz, což se místním nelíbí kvůli hluku.
Dále se v Židenicích chystá, kvůli kolizním vlakovým cestám při odjezdu nákladu z Maloměřic na jih, ještě „podsmyk“ mezi Maloměřicemi a Židenicemi (v zásadě, aby to nedopadlo stejně mizerně, nebo hůř jak odjezdy z Libně směr Poříčany).

Lex009

Taky nezapomeňte na čtvrtou kolej podél Ostravské, přidání koleje mezi Černovicemi a HLN a na jižním zhlaví HLN přesmyky pro VRT. Dost se zvětšil rozsah…

User

Na západě už by dávno měl současný hlavák většinu nástupišť v tunelech pod zemí. Kapacita by byla jinde a zároveň by nádraží zůstalo v centru, ne někde úplně mimo. Kdyby k tomu byla aspoň severojižní tramvaj v tunelu/metro/resp. cokoli, co nezablokuje jeden chcíplej trolejbus a nejede to přes půl hodiny, bylo by to myslím fajn.

JirkaM

Nejde než souhlasit, že toto je mimo současné trendy.

zlá sůl

tady ovšem na západě nejsme a nikdy nebudeme

hank

Teď je ještě otázka, jestli je to dobře nebo špatně. Představa naší generace o Západě zamrzla někdy kolem roku 1980, jenže on ani ten Západ už dávno není, co býval, a vůbec si nejsem jistý, jestli bych chtěl, abychom se stali součástí toho současného Západu, kde vládnou US republikáni, britští konzervativci nebo – nedej Bože – třeba AfD.

Ale ono je to vlastně skoro jedno. Tam i tady stejně de facto vládnou korporace a na tom, koho nastrčí do vlád a parlamentů, nejpozději od dob nástupu reaganomiky a thatcherismu víceméně nezáleží. Vždycky to jsou a budou vlády v jejich prospěch.

jal

Taky si to říkám, když se lepím k silnici.

L.

Vždycky, když nějakému pražákovi vysvětlím, že ten „odsun brněnského Hlavního nádraží na periferii“ neznamená odsun někam za Modřice, ale posun o zhruba stejnou vzdálenost jako je mezi horním a dolním koncem Václavského náměstí, tak se na mě nejdřív chvíli nedůveřivě dívá a pak se začne hrozně smát.

Martin Verner

Tak to tomu Pražákovi zkuste vysvětlit tak, že jde v podstatě o ekvivalent toho na nádraží zrušit metro. Budete mnohem blíž tomu, v čem je v Brně skutečný problém.

realista

To je přesné – jen bych ještě pro větší názornost možná přidal i zrušení zastávek tramvaje v Jindřišské ulici a asi i u Bulhara.

Tom

Úplně stejně jako je současné nádraží v Brně mají moderní vícepodlazni podzemní nádraží v Antwerpách. Pěkně v centru. I s historickou budovou na povrchu. Ale tam nikoho nenapadlo zajet… žádnému rozvoji města takové nádraží nebrání a denně dojizdejici nemusí presedat na nesmyslnou slepou větev mhd.

User

Čtete mi myšlenky, přesně Antwerpy bych viděl jako vzor. Perfektní řešení při nedostatku místa, co nijak neohrozí původní architekturu.

Bohumil Pokorný

Ale byli tam.Dokonce se zúčastnili spolu s dalšími 14 městy evropského projektu,který řešil zapojení VRT do těchto měst.Jedním z těch měst byly právě Antverpy,které současný stav tenkrát projektovaly. Do všech 14 měst na projektu zúčastněných už VR vlaky dávno jezdí a žádné z nich nádraží neodsunulo.

*h8*

Mi připadá, že se Brněnští spletli a omylem vyrazili se inspirovat k plánování nového nádraží do Bělehradu a do Tirany.

Ondra K.

Což o to, realizovatelný by to asi bylo. Jenom by to bylo násobně dražší jak odsun.

M19

A na to jste přišel jak?

PvvS

Putovní výstava postačí..

Racek

Model ovšem vznikl ještě předtím, než se vedení Brna rozhodlo utopit všechny peníze (i ty, které nemají) ve stavbě haly pro Kometu. Takže pokud se Správě železnic náhodou podaří v nejbližších desetiletích postavit v Brně nové nádraží, musí počítat s modelem Starý Lískovec: k nádraží nepovede silnice, jen blátivá pěšina.
Dopravci musí doufat, že přes to bláto někdo hodí pár prken, aby jim brňáci moc nezasvinili jejich nové vlaky 😉

Pavouk

Blátivou, blátivou, blátivou, blátivou
cestou dál nechceš jít
kde jen máš touhu bláznivou
kde jen máš, co chtěl jsi mít, chtěl jsi mít?

https://youtu.be/uLOUjgpK7_k?si=4PPVnk0KdQXtR1pd

JirkaM

No o napojeni o MHD a pod není ani tečka už moře let.

Pavouk

Tak ono to bude něco podobného, jako budějovické letiště. Nikdo to nepotřebuje a téměř všichni na tom prodělají.
Ale pár jedinců na tom vydělá a to je to podstatné.

Ondra K.

To není pravda. Návaznost na MHD samozřejmě řešena je.

mgr.pavel

A kdo ji prosím zaplatí? To Brno, které se upsalo ďáblovi stavbou superdrahé arénu, kterou nikdo nechce ani provozovat?

micek

No jestli stejně jako u UAN Zvonařka*, tak se máme na co těšit.

*) pro neznalé místních poměrů: Autobusové nádraží bylo napojeno po desítkách let od dokončení jednou tramvajovou linkou. Kdo může používá staré nádraží blíže centra a dopravních uzlů.

PvvS

Bohužel je řešena jen ze strany tratí. Všechny ostatní zvýšený náklady ponese jen a pouze město.

*h8*

On už někdo vyřešil:
– kapacitu křižovatky na Nových Sadech
– adekvátní dostupnost odsunutého nádraží ze severní poloviny města
– nákup dalších tramvají na nové linky
– místo ve vozovnách pro jejich parkování
– !! kdo zaplatí to všechno + zvýšené náklady na provoz ? !!

Martin Verner

Ano. Zhruba slovy „…a to bude muset stačit“.
Méně linek, méně spojů, delší docházkové vzdálenosti, zato více přestupů A co byste nechtěli.

Kleist

Samozřejmě že MHD je tam řešena včetně nových tramvajových tratí. Dobrá dezinformace.

PvvS

Ale ne z pohledu města a nákladů.

Lukáš F.

Proč je na vizualizacích Brno-Hlavní nádraží, když přece proběhla ta anketa o jeho názvu a zvítězilo Brno-Šalingrad? Město se rozhodlo anketu ignorovat? 🤔

Petr

Nastesti to byla anketa a ne zavazne referendum… Jo vlastne, k tem brnenskym referendum stejne nedoslo dost volicu. Cesko zeme nezajmu…

hank

To bude asi tím, že referenda a) jsou v zákoně koncipována tak, aby byla co nejvíce omezena možnost, že budou platná, b) jsou obvykle vyhlašována těmi, kdo se snaží zabránit odpovědím nevyhovujícím zájmům zdejší politicko-kriminální mafie.

Pako

Soudruzi, v ČSSR mohou nyní naši pracující občané vídat pomeranče, mandarinky, banány a ostatní tropické ovoce po celý rok.
Výstavka je putovní a brzy navštíví i ostatní státy RVHP.

Vendelín

Se těším, až v roce 2034 bude všechno hotové a budeme mít krásné, moderní nové nádraží v polích 🤣

Pavouk

3024?

Gajda

I kdyby se to nedejbože v našich podmínkách povedlo, jak dlouho by bylo krásné? Ono ve vizualizacích to vypadá hezky, ale aby to hezký zůstalo, bude potřebovat nonstop udržovat. Jinak přes ty prosklený plochy bude brzo vidět, jestli je venku den nebo noc a tím to skončí. Ono je to krásný, ale strašně pracný, aby to krásný taky zůstalo.

fous55

Čisto není tam, kde se často uklízí, ale tam, kde se nedělá bordel.

hank

Ještě že tohle nevědí ve většině západoevropských měst…

Pako

Královo Pole má být mnohem dřív.

Kleist

To bych se nebál, investoři baráky zajistí, problém bude spíš u města/státu

xyz

Obdobný model pamatuji z vystavení na podzim 2005 z (tehdy teprve jen asi půl roku fungující) Vaňkovky.

6 let realizace? To teda mělo být docela na knap z pohledu „nutného dokončení do roku 2015“, kvůli čemuž po roce 2006 brněnská soc. dem. otočila z původního zastávání nádraží v centru nově pro odsun „kvůli připravenosti projektu a kvůli OPD1“. 🙂

JirkaM

Jsou vůbec na to peníze:

Frantisek

Na model zjevně ano. Skutečnost snad nabídne uživatelsky přívětivější řešení. Jen díky nové naleštěné hale nezačnou lidé volit méně praktickou a pohodlnou cestu.

JirkaM

Hlavně se stále nepoučili z toho, že je lepší mít alternativní trasu skrz Brnem.

Elvis

Za mě je stávající hlavák katastrofa, Každé ráno se snažím necítit ten odér, když vylezu z hlavního vchodu. Na WC se bojím chodit i já jako chlap zvyklý na hajzlíky ze čtyřkové putiky. Lavičky v hale zrušené, na nástupišti tak 2. Když vám to ujede, nebo to má zpoždění, tak restaurace žádná, ano nějaké pizza bistro tam je. Kapacitně taky hrůza, kolikrát ani nevíte 3 min před odjezdem, odkud vám to pojede a stepujete v hale, bo všechny koleje jsou obsazené, a pak sprintujete na nástupiště. Šaliny ve špičce to samé 2 na nástupišti a další 2 čekají pod viaduktem… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Ale to není vlastnost toho nádraží.To je vlastnost těch co to nádraží řídí.Na novém to může být ještě horší.

fofoformanek

Všetko pravda, ale presun nádražia ku rieke toto nevyrieši. Bez poriadnej údržby budú záchody rovnako smradľavé. Dostupnosť šalinou sa presunom len zhorší.

Pri súčasnom zadĺzení je presun nezmyselný. Stačilo by postaviť pár nových koľají na miesto parkoviska pri Tescu, parkovanie by sa dalo spraviť v poschodových garážach. A najmä poriadne sa o to starať, udržiavať to.

Panťák

Ale takhle si lidi představují moderní nádraží a chtějí ho takhle zachovat. Takže jste evidentně nespokojený člověk a chcete nesmysly, vždyť současné nádraží je ráj na zemi.

Pavel P

Je trochu rozdíl mezi současným stavem a polohou. Stav je nevyhovující, ale poloha dobrá (alespoň z hlediska návaznosti MHD).

mgr.pavel

FAKT NE. Moderní nádraží si jako to brněnské FAKT nepředstavuji.

Prosímvás přečtěte si znovu příspěvek, na který reagujete. Obsahuje konkrétní kritiku na věci, které by měly být samozřejmostí. A na brněnském nádraží chybí.

Já letos procestoval kus Evropy vlakem a mohl srovnávat různá nádraží. Dojeli jsme domů právě na Brněnské hlavní, a hned mne přepadl splín.. Klidně popíšu z čeho všeho přesně, ale dost by se to shodovalo s kritikou mého předřečníka.

glosátor

Ale i vy si zjevně neuvědomujete (stejně jako třeba politici), že ten problém není v nádraží samém, ale v lidech, a ten tak žádné nové nádraží samo stejně nevyřeší.

xyz

A co jste říkal (stísněností a ošuntělostí) na Bruxelles Central? 🙂

M19

Tal povídejte a konkrétně, žádné obecné a dojmologické okecávačky.

xyz

– Stav WC není o kapacitě nádraží, ale i o údržbě. I zánovní nádraží může mít rozmlácená WC (blahé paměti nádraží Tarvisio Boscoverde zprovozněné v r. 2000, kde mě o cca 10 let později překvapila „moderní“ zařízení v podobě tzv. tureckého WC). – Ano, kapacita je problém, nicméně řešením není odsun. Úžasným řešením by byl diametr v takové podobě, v jaké by převzal všechny či téměř všechny příměstské spoje. Ironií je, že to, co je pro diametr reálně předpokládáno, je jižní zapojení POUZE ve směru Sokolnice; nikam jinam. Řešením ani jednoho není odsun. A u těch šalin to při odsunu… Číst vice »

mgr.pavel

To je ale jen důsledek toho, že se furt čeká na nové nádraží, které alejen tak nebude.

A tak v této patové situaci se ani nestaví nové nádraží, ani se nevylepšuje to stávající.

Lose-lose.

Bohumil Pokorný

Ale vždyť celé nádraží bylo nedávno kompletně opraveno.Je to opravdu jen o údržbě a úklidu.

Petr

Uprimne – brnensky hlavak je takovy hnus – ze cekat 10let na stavbu noveho – a vymlouvat se – ze kvuli tomu nejde udrzovat zachody nebo pridat lavicky – jsou fakt jen vymluvy…

Kdo zprivatizoval hlavni nadrazi, kteri kamaradi z ODS? Kdo je soucasny majitel? Na ne je potreba mirit stiznosti…

Pivlis

To samé se děje i v Praze, čekání u cedule, potom hromadný úprk na nástupiště, chvíli stepování, potom ohlášení změny nástupiště a další hromadný úprk.