V Brně mají nové nádraží, zatím jako model. Je součástí putovní výstavky
Práce na přestavbě železničního uzlu Brno by mohly začít v roce 2028 a potrvají šest let.
V Brně se dnes otevírá putovní výstava, která představí podobu budoucího hlavního nádraží a jeho zasazení do městského prostředí. Jde o výsledek architektonické studie, kterou letos dokončila nizozemská studia Benthem Crouwel Architects a West8. Ta v roce 2021 zvítězila v architektonické soutěži na podobu nového nádraží.
Výstava s názvem „NHNB: Nádraží Brno aktuálně“ má ukázat posun v přípravě nového hlavního nádraží v Brně. Zájemcům bude k dispozici postupně na třech místech. Prvním je Křížová chodba Nové radnice na Dominikánském náměstí 1 (22. 9.-23. 10.; pondělí-pátek, 10:00-18:00 hodin). Následně se přesune do Galerie Vaňkovka Brno (1. 11.-12. 11.) a poté do Urban Centra na Mečové 5 (24. 11.-29. 12.).
Na výstavě jsou k vidění grafické panely zachycující podrobnosti nového architektonického konceptu nádraží včetně oblastí před a za nádražím, a také velký model nádraží společně s jeho širším okolím. Tím mají návštěvníci získat „komplexní představu o nadcházející transformaci lokality“.
„Do projektu se promítly – a také důvodem úspěšné spolupráce byly – i rozsáhlé zkušenosti holandských architektů, kteří jsou autory nádraží v Amsterdamu, Rotterdamu, Haagu a Utrechtu. Nové nádraží v Brně tak nebude bariérou ve městě, budou zde stejně hodnotná veřejná prostranství jak před nádražím, tak i za ním. Tím bude umožněn rovnocenný rozvoj oblasti jižně od nového nádraží,“ uvedl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Stěhování hlavního nádraží ze současného umístění v centru k řece Svratce do oblasti dnešního dolního nádraží je základní součástí chystané přestavby brněnského železničního uzlu. Ke stavbě nového nádraží má Správa železnic pravomocné územní rozhodnutí, záměr projektu ale ještě musí schválit ministerstvo dopravy, což se očekává v závěru letošního roku.
Práce na přestavbě železničního uzlu Brno by mohly začít v roce 2028 a potrvají šest let. Projekt zahrnuje také vznik nového přestupního terminálu v Černovicích a modernizaci tratí na území města; má stát až 50 miliard korun.