V Brně končí provoz trolejbusů 21Tr. Zítra vyjede poslední vůz

Trolejbus Škoda 21 Tr v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraTrolejbus Škoda 21 Tr v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Dvacítka vyřazených trolejbusů zamíří do Charkova.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luděk

Díky brněnskému zázemí se podařilo z vozů které nebyly perfektní něco co bylo rekordman v počtu najetých kilometrů.

OndraS

Doplním; ty nejvíce najeté mají 1.300.000 km, 3063 je z těch méně jetých, má „jen“ 750.000, z toho asi polovinu po Brně.

VHbrno

Kdo by to byl řekl, že v Česku nakonec celý pravidelný provoz trolejbusů vyrobených v Ostrově nad Ohří budou uzavírat 15Tr v ČB včetně „pravěké“ 02 s Rábou z roku 1990 😁

Lukáš

Konečně, už několik let přesluhovaly… Ve své době kvalitní vozy, ale ve 20. letech 21. století už do pravidelného provozu nepatří.

tomash

Vozy se prý vyřazují, protože se finančně nevyplatí je udržovat provozuschopné, a proto se pošlou na Ukrajinu, kde se to ale vyplatí. Na Ukrajině se počítá s tím, že lidská práce je skoro zadarmo a (drahé) komponenty na výměnu se „vyvrakují“ z jiných zaslaných vozů nebo z vybombardovaných vozů, neboť jich budou mít nadbytek. Chápu to správně?

PvvS

Je dost nových vozů. Proč udržovat v provozu vozy, které nemaji klimu, nejsou na ně díly. A muselo by se investovat do GO, která by jen konzervovala stav.

MKzB

V článku je drobná chyba. Prvních 10 brněnských 21Tr sice bylo vyrobeno v roce 1998, ale první kusy do Brna dorazily až v únoru 1999.

MDB

A ty horní madla pro cestující vestoje upevněný cca asi v polovině sedačky u uličky vymyslel kterej inteligent ? Člověk se sice chytne ale aby přitom byl prohnutej nad tím kdo sedí a nechal ho v létě čichat podpažní odér. A ta montáž vnitřního plastového obložení z x kousku jako puzzle je teda taky dílo. Seděl sem za řidičem a: některý šrouby nedotažený/nakřivo, některý díly na sobě místy vůbec nesedí a jde mezi ně nacpat zmačkaná krabička od cigaret ( zajimavej pohled). O tom že se dycky najde nějakej blbec co začne hulákal jak je ve voze horko a naštvaně… Číst vice »

Apten

Brečíte na špatném hrobě .Ukazovat nedostatky na vozidle ,které končí svoji službu je úsměvné a k ničemu.

Nose Peak

Fun fact: někdy před covidem v Oděse přebouchali 5 kousků na parciály, prej to bylo proti novejm vozům za pár peněz i s generálkou, novou výzbrojí a baterkama…

libcha

Chystá se zařazení nějaké 21Tr do pravidelného či příležitostného historického provozu v brněnských ulicích?

Pavel Vavříček

3030 je v plánu. TMB si vezme 3063, ale u TMB se neví, zda jim DPMB povolí vyjet s drážními vozy na jejich sítě. V současnosti je situace, co se týče historických vozů, jiná než v minulosti v poměru TMB ku DPMB. Už jich je počet, že za chvíli nebude potřeba nasazovat vozy TMB na pravidelné linky. H24 kvůli špatnému stavu vozovny stejně loni nejezdila. V plánu je i že H24 v budoucnu bude jezdit též DPMB. Některým lidem se nelíbí, že na těch linkách jezdí hlavně vozy, které nikdy v pravidelném provozu v Brně nejezdily. Mám na mysli T11,… Číst vice »

_mm

Proč jen samé mínusy a nikdo neodpoví co je na těch informacích špatně pokud je? Mě by to taky zajímalo

libcha

Připadá mi to nedávno, kdy Brno ještě skupovalo jednadváci z jiných měst a dělalo jim velké opravy. Nebo to už je efekt stárnutí mozku a několik let od té doby uběhlo?

PvvS

Hodně let. Už vje čas na další VP.

_mm

Já jsem se do Brna přestěhoval před dvěma lety, a tehdy mi přišly jako základ provozu (na 12m). S 26Tr tak půl na půl. Pak začaly chodit 32Tr a Maria a najednou 21Tr byly pryč.

Zdeněk

Jen doplním, že vůz bude jezdit také na lince 34 a poslední cesta je na lince 36

Vesper

Jen taková otázka, ale co je na těch trolejbusech vlastně zastaralého? Nízkopodlažní jsou a co mám informace tak na rozdíl od nových vozidel je možné karoserii donekonečna opravovat (vyvařovat) za pár drobných.

Jakov Fak

A jel jste v tom někdy? Pohodlí cestujících na bodu mrazu a bezpečnostní prvky při srážce s jiným vozidlem jsou žalostné.

Jakov Fak

Některá města stejný model vyřadila preventivně po této nehodě z roku 2019.

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Sr%C3%A1%C5%BEka_trolejbusu_a_tramvaje_v_Brn%C4%9B_2019

Pavel Vavříček

Spíš než vyřadily, tak se mrkly na jejich opravy a revize. Právě u některých vozů v Pardubicích a v Ostravě se něco našlo.

patrik_fiser

Komfort pro cestující je fakt strašný, zvlášť v létě. Dva roky jsem s tím jezdil do školy ze Žluťáku na Komenského náměstí a při vedrech, která jsou čím dál častější, za těch pár minut cesty ze mě lilo víc, než kdybych tu trasu celou běžel… Čtyři pidi otevírací okýnka na celý trolejbus bez klimatizace je strašně málo. Každou cestu jsem se modlil, abych chytil buď 14Tr, dokud jezdily, nebo 26Tr. První jmenovaný měl aspoň pořádná okna, druhý má klimatizaci

Kuba1

Taky mají ty brněnské 21Tr o jedno okno s otevíracími okýnky méně (to před středními dveřmi), i původně hradecké tak předělali zřejmě kvůli sjednocení.

liborvavrik82

Karoserii u 21 Tr opravovat lze opakovaně. I když u větší koroze je i toto relativně drahé. V horším stavu než karoserie jsou za ty roky poctivé služby elektrické komponenty, rozvody apod. Vozy Tr21l se dostaly do stavu, že udržovat je v provozu je již hodně drahé. Nové vozy jsou mnohem bezpečnější například při srážce. I pracoviště řidiče je v novém vozidle pohodlnější. To samozřejmě neznamená, že v Charkově tyto vozy ještě nemohou jezdit. Mohou.

Ares

Jednoduchá odpověď, nevyplatí se to. V Plzni už řadu let nejezdí, šlo se cestou nových vozů.

Vojta Svobodný

Vsak to vypadá jak nějaká kraksna na Dálném východě. To fakt nemá co dělat v západní Evropě. Ja si upřímně spis kladu otázku, jak je možné, že se tohle stavělo v roce 1998, když to vypadá spíš na 80.leta. Ale holt to asi byl proste ještě nějaký pozůstatek techniky z dob před ‘89.

Jakov Fak

Nechápu, za co dostáváte ty mínusy. Asi tady převládá nostalgie a snaha o budování skanzenu. Ještě mi tady chybí povzdechnutí nad bouráním Dornychu (OD Tesco).

Vojta Svobodný

Tak to je stejné jako když cokoliv řeknete proti 50 let staré tramvaji, která stále převládá v Praze-T3. Bariérová, bez klimy, málo sedaček atd. Ale zdejší ultras vás vyhlásí, že je to přeci nejlepší tramvaj na světě. Tak ať si pak ale nestěžují, že jsou silnice plných aut. Je dost lidí, kteří holt chtějí nějaký základní komfort a proto je důležité mít pohodlnou a moderní MHD. (A ano, lze udělat i moderní tramvaj s trochou “retro designu” viz nové tramvaje v Zurichu).

Nose Peak

Ikonický Prior! :-))) Ještěže ten příšernej stánek na Svoboďáku u morovýho sloupu dávno zbořili, dneska by byl taky ikonickej…

Pavel Vavříček

A v pondělí pojedou naposledy v Ostravě vozy Solaris Trollino 15AC. Zakončovat by to měl vůz 3602

Kuba1

Je tam v plánu nějaký zachovat jako muzejní?

Pavel Vavříček

Vůz 3604 čili jedináček na světě