V Bratislavě vyjel do provozu s cestujícími nový český trolejbus, probíhá jeho schvalování
Trolejbus SOR TNS 12 v Bratislavě. Foto: DPB
DPB má objednáno celkem 11 parciálních trolejbusů.
DPB má objednáno celkem 11 parciálních trolejbusů.
Sú na niečo tieto „homologizačné“ jazdy vôbec dobré? Osobne som to vždy vnímal ako byrokratickú záležitosť, ktorá len zbytočne predlžuje sprevádzkovanie vozidla a premýšľal som, na čo to vlastne existuje. Vozidlo sa predsa kupuje priamo na podmienky trate, čiže nehrozí, že by bolo zrazu nevhodné na prevádzku. Navyše sa jedná o vozidlá, ktoré už jazdia v iných mestách. Nerozumiem, prečo na trolejbus neplatí homologizácia ako na autobus. A čo parciálny trolejbus? Mimo trate je už autobusom a nie dráhovým vozidlom? Neverím, že to takto funguje aj inde vo svete…
Linky, na ktorých sa SOR TNS 12 testuje, sú uvedené nesprávne (aj v pôvodnej správe DPB). Testujú sa 2 vozy, cez deň na linke 44, na ktorej budú jazdiť po jej zlúčení s dnes autobusovou 41. V noci sa skúšajú na N44, N47 a N72 (poradia 51 a 52, ktoré večer začínajú na 44). Na denných 45 a 72 ešte neboli, navyše na dennej 72 jazdia (opäť aj cez víkendy) 18 m vozy.
Je ta homologace nějak mezinárodně přenosná? Pokud by někdo u nás koupil stejný typ, bylo by jeho uvedení do provozu snazší, nebo by se muselo celé tohle kolečko projít znovu od začátku?
U těch tříčlánků se najíždí v Praze o něco méně kilometrů, protože byly započítány ty najeté v Bratislavě. Takže nějak to asi alespoň částečně jde.
Obecně mi přijde, že ty schvalovací procesy jsou hrozně zastarale koncipované. Chápu nutnost otestovat specifika daných provozů, ale v rámci EU bychom snad mohli mít nějaký jednotný systém, aby se nemusely jezdit tisíce kilometrů kdykoliv se schvaluje typ v nové zemi.
Nebýt trbus drážní vozidlo, tak je s tím minimum problémů.
Trolejbusy by vyřešilo jejich překvalifikování z drážních mezi silniční vozidla. Což samozřejmě neřeší administrativu kolem vlaků a tramvají..
Museli bychom mít striktnější evropskou normu pro stavbu trolejbusových tratí. Zatím se to všude dělá dle národních norem a předpisů, které se navzájem liší docela dost. (AFAIK jsou v každé zemi dokonce i jiná pravidla pro revizi.)
Chtěl bych vidět smělce, který toliko na základě porovnání dvou sad národních předpisů razítkem potvrdí, že to bude bezchybně jezdit.
To už je jednodušší a jistější prostě začít jezdit – a schválně, co to u nás udělá. Bohužel.
Jestli by nestačila na té které trati 1 zkušební jízda.
Požadavek protjet celou linku 1000x (20.000 km) bez lidí, aby se zjistilo, jestli to tam opravdu dokáže jezdit, mi přijde naprosto přehnaný.
Ony se totiž liší i předpisy pro stavbu silnice jako takové, ale s autobusem MHD nemusíte projet linku 100x, aby se ověřilo, že projede kruháčem.
Ve Zlíně mají jako trolejbusovou trať všecky ulice, vč. těch, kudy ani autobus nikdy nejel. Přesto se to dalo orazítkovat.
Dvouzdrojový trolejbus stáhne sběrače a vydá se na objížďku poháněn spalovacím motorem, jinde by se musela na drážním úřadě papírovat změna trasy drážního vozidla. A to i v případě, že parciální trolejbus jede v trase autobusové linky a s tím autobusem má kompletně shodný podvozek i karoserii.
Každý správny nacionalista vie že v každom členskom štáte platí iná fyzika, takže treba každého pseudodôležitého byrokrata uspokojiť žiadosťou o osobitnú pečiatku.