V Berlíně otevřeli další část metra, propojuje hlavní nádraží s Alexanderplatz

Otvírání nového metra v Berlíně. Foto: Berlin.deOtvírání nového metra v Berlíně. Foto: Berlin.de

Poslední dva kilometry se stavěly deset let.

V Berlíně bylo včera do provozu uvedeno prodloužení linky metra, které propojuje náměstí Alexanderplatz s hlavním nádražím. Po říjnovém otevření nového letiště na hranici Berlína s Braniborskem tak byl v německé metropoli dokončen další velký projekt, který nabral několikaleté zpoždění.

Kancléřka Angela Merkelová prodloužení linky U5 označila za další krok ve srůstání metropole, která byla po druhé světové válce rozdělena mezi východní a západní část. „Mnoho Berlíňanů na to čekalo,“ řekla kancléřka.

Berlínský dopravní podnik BVG zprovoznění metra považuje za vánoční dárek. Starosta metropole Michael Müller při otevření vyzval obyvatele, aby v hlavním městě nejezdili autem. „Nechte auto stát, dopravujte se způsobem přátelským k životnímu prostředí,“ řekl Müller.

Začátek stavby už v roce 1995

Linka U5 nyní bez nutnosti přestupu spojuje Hönow na východě Berlína na hranici s Braniborskem s hlavním nádražím ve středu metropole. Výstavba v centru ale nebyla jednoduchá a provázela ji řada problémů. Slavnostní práce na novém úseku, který byl součástí rozsáhlého projektu železničního a automobilového tunelu, začaly v roce 1995. Výkopu se účastnil i tehdejší kancléř Helmut Kohl. Po sedmi letech se však práce z finančních důvodů zastavily.

Aby Berlín nemusel vracet finance poskytnuté ze spolkového rozpočtu, byla dočasně zřízena nová linka podzemní dráhy U55. Ta nejprve na zhruba 600 metrech kolejí spojovala hlavní nádraží s Reichstagem, sídlem Spolkového sněmu. Později k lince přibyla ještě třetí stanice Braniborská brána, čímž délka kancléřského metra, jak se úseku říkalo, dosáhla 1,5 kilometru.

V roce 2010 začaly práce na zbývajících více než dvou kilometrech mezi Braniborskou bránou a náměstím Alexanderplatz, které přišly na 540 milionů eur (14,3 miliardy Kč).

Nejprve se počítalo s dokončením v roce 2017, ale kvůli písčitému podloží s vysokou úrovní spodní vody v blízkosti Sprévy se stavba zkomplikovala. Mezi Alexanderplatz a Braniborskou bránou jsou od dnešního dne v provozu dvě nové stanice. Jde o Unter den Linden a Rotes Rathaus. Mezi nimi v příštím roce přibude jedna stanice na Muzejním ostrově. Touto stanicí soupravy metra zatím pouze projíždějí.

ČTK

Tagy Berlín BVG metro v Berlíně
22 komentářů