V Berlíně bylo včera do provozu uvedeno prodloužení linky metra, které propojuje náměstí Alexanderplatz s hlavním nádražím. Po říjnovém otevření nového letiště na hranici Berlína s Braniborskem tak byl v německé metropoli dokončen další velký projekt, který nabral několikaleté zpoždění.
Kancléřka Angela Merkelová prodloužení linky U5 označila za další krok ve srůstání metropole, která byla po druhé světové válce rozdělena mezi východní a západní část. „Mnoho Berlíňanů na to čekalo,“ řekla kancléřka.
Berlínský dopravní podnik BVG zprovoznění metra považuje za vánoční dárek. Starosta metropole Michael Müller při otevření vyzval obyvatele, aby v hlavním městě nejezdili autem. „Nechte auto stát, dopravujte se způsobem přátelským k životnímu prostředí,“ řekl Müller.
Začátek stavby už v roce 1995
Linka U5 nyní bez nutnosti přestupu spojuje Hönow na východě Berlína na hranici s Braniborskem s hlavním nádražím ve středu metropole. Výstavba v centru ale nebyla jednoduchá a provázela ji řada problémů. Slavnostní práce na novém úseku, který byl součástí rozsáhlého projektu železničního a automobilového tunelu, začaly v roce 1995. Výkopu se účastnil i tehdejší kancléř Helmut Kohl. Po sedmi letech se však práce z finančních důvodů zastavily.
Aby Berlín nemusel vracet finance poskytnuté ze spolkového rozpočtu, byla dočasně zřízena nová linka podzemní dráhy U55. Ta nejprve na zhruba 600 metrech kolejí spojovala hlavní nádraží s Reichstagem, sídlem Spolkového sněmu. Později k lince přibyla ještě třetí stanice Braniborská brána, čímž délka kancléřského metra, jak se úseku říkalo, dosáhla 1,5 kilometru.
V roce 2010 začaly práce na zbývajících více než dvou kilometrech mezi Braniborskou bránou a náměstím Alexanderplatz, které přišly na 540 milionů eur (14,3 miliardy Kč).
Nejprve se počítalo s dokončením v roce 2017, ale kvůli písčitému podloží s vysokou úrovní spodní vody v blízkosti Sprévy se stavba zkomplikovala. Mezi Alexanderplatz a Braniborskou bránou jsou od dnešního dne v provozu dvě nové stanice. Jde o Unter den Linden a Rotes Rathaus. Mezi nimi v příštím roce přibude jedna stanice na Muzejním ostrově. Touto stanicí soupravy metra zatím pouze projíždějí.
ČTK
Pořád tam jezdí dvouvozová souprava?
Trochu mě překvapují dřevěné pražce ve štěrku. To se používá u novostaveb podzemních drah běžně?
Ani ne. Ale asi mají nějaké své důvody.
V Berlíně (a třeba i Mnichově) je to standard, ale důvod neznám. Každopádně pak stanice krásně voní (plus olej z mazníků)
Když to mají Němci tak to asi funguje. Je to stejné jako s dálnicemi. U nás se prostě staví tak aby to bylo co nejdražší….. Takže se toho moc nepostaví a když tak to za moc nestojí 🙁
Dřevěné pražce ve štěrku nejlíp tlumí vibrace pokud se to udržuje dobře podbité.
Takže už teď (konečně) zmizela ona turistická atrakce „svézt se v centru Berlína 2 zastávky metrem z konečné na konečnou“? 🙂
Nechci se žádné metropole dotknout, ale – která jiná to má? 🙂
Takhle bude pendlovat Déčko mezi Pankrácem a Olbrachtovou.
Ne, to jste jen nepochopil etapizaci výstavby.
Londyn, linka Waterloo&City. Spojuje stanici Bank a Waterloo.
Ajo pravda. Tam jet ve špičce, to není nic pro klaustrofobiky. Ale jako turistický zážitek podobný 🙂
V Paříži mají linku 3bis o 3 mezistaničních úsecích, v Barceloně (což ovšem není tak úplně metropole) mají dokonce L12 s jedniným úsekem. Vím o dalších obskurních trasách metra v Evropě, takže pochybuju, že by nějaká světová metropole neměla dvouzastávkouvou linku 😉
Shuttle linku maji i v NYC, dokonce dvakrat, jednou v Brooklynu jednou na Manhattanu. Nejvtipnejsi je ale stejne v Jerevanu.
A co je na něm vtipného? 🙂
Připomnělo mi to starý vtip jak se jezdí do Brna: Metrem na Florenc a pak je to jedna zastávka autobusem 😀
To je zajímavé, že to samé vychází na Hradec Králové nebo Liberec. Akorát, že tím metrem jedu na Černý Most.
No tam je to o dost dál, protože komu by se chtělo táhnout metrem až na Čerňák…
Zrovna do Hradce je možný jednou za den jet na Florenc a 2 zastávky autobusem
Istanbul, Tünel 🙂 Obě dvě stanice jsou konečné…
A v Madridu linka R: Opera – Principe Pio.
Já si zase před čtyřmi lety dopřál v největší špičce jízdu úplně sám v celé soupravě metra v centru hlavního města státu Evropské unie.
Úplně jsem dostal chuť si znnovu zahrát Cities in motion. Předválečný Berlín je skvělá mapa 🙂