Doprava ve městě Tramvaje

V Berlíně definitivně po 45 letech dojezdily tramvaje Tatra, „ortopedi“ zajásali

Tramvaj KT4DM v Berlíně. Foto: Michal Chrást
Tramvaj KT4DM v Berlíně. Foto: Michal Chrást
Konec tramvají KT4D byl totiž oznámen již několikrát a několikrát oddálen. Nyní je definitivní.

Tramvaje KT4D z produkce ČKD Tatra Smíchov v Berlíně definitivně dojezdily. Poslední tramvaj české výroby poslal tamní dopravní podnik BVG do ulic v pátek. Následně oznámil na twiteru, že „ukončil postupné ukončování“.

Konec tramvají KT4D byl totiž oznámen již několikrát a několikrát oddálen. Poslední jízda byla plánována například na pátek 12. února. Podnik ale vyřazení posunul na Velikonoce (5. dubna) s tím, že během covidové nákazy chce cestujícím nabídnout co největší kapacitu. Nakonec tramvaje jezdily ještě o měsíc déle.

Označení KT4D znamená kloubová tramvaj se čtyřmi osami, písmeno D značí Německo. Německý tisk v souvislosti s koncem legendy připomněl starý vtip, proč se tramvaje jmenují Tatra. Protože se do nich při nástupu musí šplhat jako na hory. Loučení s tramvajemi proto na twitteru doprovodil i obrázek jásajících „ortopedů“. Objevuje se i řada poděkování a smutek.

BVG měl dosud v provozu 20 tramvají Tatra, které sloužily jako posilové vozy na linkách M5, M8 a 18. Nyní je plánuje prodat. První tramvaje KT4D dorazily do východního Berlína na jaře 1976, testovací jízdy začaly 12. dubna. Na vrcholu byly koncem 80. let, kdy jich po městě jezdily stovky. Část jich byla po sjednocení Berlína modernizována, s postupem času ale byly z provozu vyřazovány. Řada z nich skončila v Polsku, na Ukrajině, v Rumunsku či Rusku, kde dosud jezdí.

Německá metropole české tramvaje nahrazuje nízkopodlažními stroji Flexity od Bombardieru.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

To znamená, že po sjednocení Berlína začaly tyto tramvaje jezdit po celém městě?

Rudolf Tuček

V západním Berlíně byl provoz tramvaji v roce 1967 ukončen, nemám informace ze by ho obnovili.

Platamon

Konečná Luneburger Str., včetně trati okolo nového Hbf je na území bývalého Západního Berlína. Je to kousek, ale je to tam a jezdily tam i KT4.

Ivan

Některé tratě byly obnoveny, např. k HBf nebo po Bernauer Str. O dalších se uvažuje, ale vše je otázka peněz a Berlín je silně zadlužený. Nicméně tak hustou síť, jako měl Berlín do roku 1945, už se nepodaří znovu vybudovat.

Jiří Kocurek

V označení KT4D to D opravdu znamená Německo a ne vzdálenost otočných čepů?
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041002

J.H.

Opravdu Německo. Nebo se Vám ta tramvaj zdá mimo jiné obousměrná? Případně lze odkázat i na jiné exportní varianty, např. KT4YU.

Jiří Kocurek

Obousměrná ani ne, zato kloubová/článková opravdu je. Nu což, o nic nejde.

Y.K.

Ta tabulka zjevně není optimálně promyšlená, „K“ měli dát na nultou pozici a pak by to sedělo.

„D“ na posledním místě je zjevně exportní varianta (KT4D), „D“ za počtem náprav je vzdálenost otočných čepů (KT8D5)

Frantisek

Vida, dosud jsem měl zato, že D5 u KT8 znamená pět párů dveří. 🙂

BND 30

Také jsem to slyšel.

PvvS

To bude asi tím, že KT4 nepatří do té řady unifikovaných vozidel. Byla pouze odvozena.

zdeva

45let to není vůbec špatné…svědčí to obecně o konstrukci i kvalitě výroby.

Pezos

Nebo nedostatku peněz na výměnu.

zdeva

Berlín se nezdá být chudý…

Pražák

Berlín je s přehledem nejzadluženější spolková země.

Pezos

Asi tak. Když umíš peníze rozházet, můžeš jich mít hodně a stejně to nebude stačit.

Pezos

Nemusí byť nutně chudý.

Frantisek

Měnit všechno jen proto, že na to mám, i když to může ještě léta sloužit, je také dost úchylné. 🙂

Karl vB.

Františku, podle vaší teorie zřejmě není důvod ani v Praze nahrazovat osvědčené tramvaje T3 za něco modernějšího a nízkopodlažního.
Vy zajisté do dneška jezdíte se Škodou 105 a protože to jezdí, tak jste asi spokojený.

Augusto Pinochet

…tak v létě raději jedu T3kou, kde se dají otevřít okna i střešní náporová okna než novinkami, kde jsou okýnka jak ve vojenské base a klimatizace funguje u každýho 20. vehiklu…

Leoš Konečný

Tak to přeji krásnou letní jízdu

ABC

tak sovětské vagóny metra zvané dlabaný ingot byly taky téměř mechanicky nezničitelné

Karl vB.

Němci část těchto tramvají modernizovali. Poslední nemodernizovaný vůz KT4D ukončil v Berlíně provoz již v roce 1998. Modernizované vozy se začaly vyřazovat v roce 2014. Více Info o modernizacích:
https://www.cs-dopravak.cz/v-berline-skoncil-provoz-tramvaji-kt4d/

stanik

Kolik před 45 lety jezdilo nízkopodlažních tramvají ?? Dvě stě kusů z Smíchovské Tatrovky byl na tehdejší dobu úspěch. Podobný jako v případě Sacích bagrů z Libenských Českých Loděnic n.p. pod libenským mostem jejímž jediným odběratelem bylo SSSR. Po devadesátých letech si už také neškrtnou.

Gajda

V Berlíně bych čekal spíš Avenia, nicméně již několik let se jedou Flexity a asi ještě nějakou dobu pojedou.

Nyvlt

Neudělali soudruzi z ndr někde chybu?

FACEPALM

Stříleli za války do vzduchu…

Zdrasa

A pak že Němci vůbec nemají smysl pro humor. 🙂

Toníček

Překlad prosím

Toníček
Kazisvět

Mají, ale poněkud zvláštní. To s těmi ortopedy znamená, že se radují z toho, že cestující nemusí trpět stoupáním do schodů; nebo, že bez nich ztratí kondici a budou muset navštěvovat jejich ordinace?

czhunter

Viz Alles Gute: „Ano, to je takový dolnobavorský typ humoru“