V Barceloně otevřeli novou tramvajovou trať bez proslovů politiků. Stačilo vyhlásit stávku

Nová tramvajová trať Glòries - Verdaguer v Barceloně. Foto: Ajuntament de BarcelonaNová tramvajová trať Glòries - Verdaguer v Barceloně. Foto: Ajuntament de Barcelona

Příští rok má začít stavba dalšího úseku, který propojí dva různé provozní soubory.

Odebírat
Upozornit na
guest
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Bartoníček

V nových místech bych asi připustil možnost jezdit bez trolejového vedení. Ale taky to má svoje podmínky. Barcelona je relativně malý tramvajový provoz, který teprve vzniká, pominu-li historickou linku z roku 1872. Nemají tak rozsáhlý vozový park ani síť, takže pojmou provoz moderně a není problém tudíž mít i dvouzdrojová vozidla. Kdekoliv jinde, kde už jsou tramvaje rozvinuté, je to těžší, protože musí existovat vzájemná zastupitelnost a všechny typy tramvají se musí dostat do všech míst, což znamená rychlejší výměnu vozového parku, než jak probíhá nyní. Zároveň na těch místech trakční vedení už bylo, v tuto chvíli už životností přesahuje… Číst vice »

Jakub P

Nemusí existovat vzájemná zastupitelnost a nemusí se všechny typy tramvají dostat do všech míst na síti. Obojí je výhoda, kterou je potřeba vážit oproti výhodám jiných řešení, ne něco, přes co nejede vlak. Těch provozů, které to mají jinak je ve světě řada a mnoho jich funguje velmi slušně. Ostatně do jisté míry to má i Praha, přes silně nadprůměrnou snahu o univerzálnost. Na úvraťové konečné můžou jen Kačeny, 14T se nasazují na co nejrovnější linky bez ostrých oblouků, atd. Jo, každé takové omezení něco stojí a je dobré rozhodnutí, která k nim vedou dělat po důkladném uvážení. Ale opravdu… Číst vice »

Vlastik

Je zde použit systém, že napětí je pouze v segmentu napájecí koleje pod tramvají nebo nějaké jiné technické řešení?

dvorakji800

Taky my mě zajímalo technické řešení.

Jakub P

Je, je to ten systém, víc o technice je v článku, který tu o té trati vyšel před pár dny.

Zdendik

Vozidlo si zapíná napájecí kolejnici jen pod sebou pomocí indukční smyčky. Izolované mezikusy jsou dlouhé několik metrů, takže je to bezpečné a spolehlivé. Systém dovoluje rychlost vozidla až 60km/hod. Vozidlo má i trakční baterii pro případ poruchy. Mimo centrum se automaticky aktivuje napájení z troleje. Ve Francii to má řada měst.

liborzima

Je velká škoda, že tuto moderní technologii v tramvajovém provozu neaplikuje i Praha u nově budovaných linek, např. i do Středočeského kraje, ale i u modernizace těch stávajících.

Michal Bartoníček

Pokud by se jednalo o oddělenou infrastrukturu s vlastní vozovnou a vozovým parkem, jako mají Helsinki a Espoo, pak bez problémů. Ale není tomu tak.

Twix

Tak zrovna u těch nově budovaných linek do Středočeského kraje (aktuálně se plánuje jedna jediná) ty troleje vadí asi nejméně…

Vrtal

Před 14 dny jsem to tam zrovna obdivoval když jsem po Diagonále šel. Uprostřed ulice široký pás pro chodce cyklisty atd ohraničený z obou stran tramvajemi. A v té nové části jezdí tramvaje vyloženě alejí kde by ty troleje vyloženě vadily. Komentoval jsem slovy tady vyhrává totální podpora jakékoliv jiné dopravy než automobilové

Tomáš

Krásné barevné tramvaje, krásné barevné zastávky a my v Praze zavádíme hnusné zastávky jak vchody do krematoria a převážně šedé tramvaje natřené pouze „základovkou“, jak někde v zaostalé Asii.

Vojta Svobodný

Nojo, ale kde ma troleje?
Jo aha, to akorát v Praze musí byt ty odporné dráty s milionem sloupu i v samém historickém centru ničící zdejší výhledy :dd.

Vlastimil Kocurek

Barcelona je nejlepší město v Evropě, má příznivé klima – proto je snadnější to napájení z koleje. Není tam sníh. V Praze je touto dobou mrazivo, šedivo, nevlídno, zatímco v Barceloně sluníčko a dne 22 st. -prostě příjemně., svěží vzduch od moře. Město se vyvíjí kontinuálně ve všech směrech, Praha se vyvíjí skokově vždy v jednom směru – momentálně tam jdou všechny peníze do dopravy, přitom z Prahy se nedá rychle nikde vyjet, je odřezaná od světa, přitom Barcelona je spojena s jinými centry, hlavně Madridem a Paříží vlaky 310km/h, např. 621km do Madridu. Nejrozsáhlejší síť VRT v Evropě. Praha… Číst vice »

holy.james067

A letadlem jse z Barcelony v Santiagu de Compostella za hodinu.
V moři jsem se v Barceloně koupal ještě začátkem prosince.

mlokXCM

Tak to by mě zajímalo, kde jste všude byl, že jste troleje viděl jenom v Praze.

Jiří Kocurek

To máte blbé: Aktivista František X prohlásil, že baterie jsou zbytné a tím pádem je to univerzální pravda. Blbé je, že v tomhle boji aktivistů je cestující až na posledním místě, Vltavu může přece přeplavat.

Michal Bartoníček

Dráty jsou odporné, pokud je někdo neumí pověsit. Na vesnicích jsou taky podle vás odporné dráty?