V automatech už platí v Praze parkovné jen čtvrtina lidí. Využívání aplikací roste
Prostřednictvím aplikací se loni v Praze provedlo 9 410 000 transakcí.
Využití mobilních aplikací při platbách parkovného je celoevropsky na vzestupu. V Praze vzrostlo za poslední dva roky o 14 procent, přičemž na konci roku 2023 zde proběhlo tímto způsobem již 75 procent plateb. Vyplývá to z dat Technické správy komunikací, která pražské parkovací zóny provozuje.
Prostřednictvím aplikací se loni v Praze provedlo 9 410 000 transakcí v celkovém objemu 496 milionů korun. Za parkovné jde bezhotovostně zaplatit v systému Online parkovací automat. Vedle toho je možné využít městskou aplikaci PID Lítačka či některou z dalších, které v Praze provozují parkovací společnosti.
Jde o aplikace EasyPark, Citymove, ParkSimply a SEJF. Zatímco platba Lítačkou je bez dalšího poplatku, u ostatních aplikací se připočítává úhrada zprostředkovateli.
Upozornil na to například radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš a vyzval Pražany, ať používají Lítačku.
Ta však umožňuje platbu za parkovné minimálně po čtvrthodinách, zatímco například konkurenční systém Easypark účtuje po jednotlivých minutách a parkující tak nepřeplatí, pokud odjíždějí dříve, než předpokládali. Musí však zaplatit poplatek v rozmezí 0–9,90 Kč nebo 15 % z ceny parkovného.
Skandinávský EasyPark v loňském roce převzal český platební systém MPLA, který byl v Praze hojně využíván.
Parkovací aplikace soukromých firem často fungují i v řadě dalších měst Česka či Evropy, takže jsou praktičtější pro řidiče pendlující po republice, kteří si nechtějí instalovat různé aplikace. Oproti tomu PID Lítačku jde použít pouze v Praze.
Rychlý nárůst
Už v lednu 2022 podíl transakcí přes mobilní parkovací aplikace dosahoval v Praze nadpoloviční většiny (61 procent). Na konci roku 2023 pak parkovací automaty využilo již jen 25 procent platících.
Přestože využívání mobilních parkovacích aplikací roste, Praha stále zaostává za městy jako Amsterdam nebo Kodaň, kde aplikacemi platí 92 procent resp. 95 procent motoristů.
„Odhadujeme, že do několika let by se Praha v oblasti digitalizace parkování mohla vyrovnat nejvyspělejším evropským metropolím. Například Amsterdam byl na stejné hodnotě digitalizace jako má aktuálně Praha v roce 2019,“ říká Patrik Piščák, ředitel EasyParku pro Česko a Slovensko.
Podle EasyParku bude letos v oblasti parkovacího byznysu pokračovat integrace poskytovatelů parkovacích služeb přímo do informačních systémů automobilů. Díky tomu lze proces parkování spustit, zastavit a zaplatit za něj přímo z vozidla bez nutnosti mít mobilní telefon po ruce.
Dalším trendem je využití dat parkovacích aplikací pro redukci rizika dopravní zácpy, kterou způsobují řidiči složitě hledající parkovací místo. Tato skupina řidičů se podílí na 20 až 30 procentech celkové dopravy ve městech. Data mohou současně napomoci i městům při rozhodování o parkovací politice – od stanovení cen až po plánování nových parkovacích míst či naopak jejich redukci.