Automobilový průmysl Automobily

V autech přibudou senzory pro bezpečnější jízdu, kvůli tomu podraží

Všechna auta budou muset být nově vybavena i funkcí hlídání jízdních pruhů, tzv. Lane Assist. Foto: Chevrolet
Všechna auta budou muset být nově vybavena i funkcí hlídání jízdních pruhů, tzv. Lane Assist. Foto: Chevrolet

Zástupci Evropského parlamentu, členských zemí EU a Komise se shodli na definitivní podobě nového nařízení, které výrazně zasáhne do budoucí podoby a hlavně vybavení osobních automobilů. Automobilkám ukládá z některé dosud nadstandardní výbavy přesunout do povinné základní. Nakonec ale nebude tak striktní, jak se původně uvažovalo. Dohodu oznámila Evropská komise v tiskové zprávě.

Novými prvky mají být například asistenty rychlosti, systémy nouzového brzdění , systémy na rozpoznávání pozornosti řidiče, zapisovač údajů o nehodě, inteligentní systém pro regulaci rychlosti, monitorování tlaku v pneumatikách nebo systémy pro udržování vozidla v jízdním pruhu. Všechna tato zařízení už automobilky nabízí, nikoliv ve všech autech.

Návrhem neprošly ale některé plány jako například povinný alkoholový zámek či kamera uvnitř auta. Neprošel ani návrh, že systém bude řidiče v v případě překročení rychlosti varovat zpětnou vazbou na akceleračním pedálu (tedy že pedál plynu začne brnět nebo klást odpor). Řidič bude mít rovněž možnost v případě potřeby systém jednoduchým způsobem kdykoliv vypnout.

Nové prvky musí řidiči pomáhat, ne ho rozptylovat nebo dokonce ohrozit,” řekla česká europoslankyně za ČSSD Olga Sehnalová. „Asistent rychlosti nelze považovat za omezovač, je to asistenční systém, který má řidiči napomoci v dodržování rychlosti, upozornit ho, že překračuje povolený limit,“ podotkla europoslankyně za ANO Dita Charanzová.

Chystané povinné prvky výbavy v autech. Foto: EK
Chystané povinné prvky výbavy v autech. Foto: EK

Auta, která budou homologována po vstupu nařízení v platnost, budou mít maximálně vnitřní senzory, které mohou například zaznamenat to,  zda řidič za jízdy nemanipuluje s mobilním telefonem. Až 30% dopravních nehod je totiž způsobeno právě nedostatečnou pozorností řidičů, například právě v důsledku používání mobilu.

Nově má být součástí auta i takzvaná černá skříňka, která bude zapisovat údaje o nehodě. Europoslanci prosadili ale to, aby nešlo skříňku identifikovat podle VIN kódu nebo obsahovala zařízení na zaznamenávání polohy. Údaje mohou být z vozidla vytaženy jen v případě, dojde-li k nehodě, a to pouze vnitrostátními orgány k analýze údajů o nehodách.

Povinnost instalovat novou výbavu do aut budou mít automobilky nejspíše za tři roky. Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu je přijaté opatření velkým pokrokem. Nečeká, že by se měla zásadně zvýšit cena nových vozidel. „Můj odhad jsou řádově tisíce korun, již dnes v základních výbavách nových vozidel se s některými s navržených opatření setkáváme,“ dodal Kadula. Podle něj navíc s rozmachem těchto zařízení jeho cena klesá. CDV spočítalo, že ztráty z dopravních nehod jen v Česku překročily 70 miliard korun za rok.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Standa
Host
Standa

Vážená EU, strčte si ty vaše senzory a šmírovací technologie , tam kam míří pod vaším vedenim celá Evropa – tedy do prdele….

Jouda
Host
Jouda

Jasně že řízení auta a vůbec provoz bylo, je a bude vždy nebezpečnou záležitostí. Ale jednou už si to společnost vynalezla, zpohodlněla, tak taky musíme jako společnost přijmout za toto velké civilizační pohodlí své oběti!! A ne z nás lidí dělat tupce. Nikdo nás přeci nenutí automobilismus používat. Je to dobrovolné a dobrovolně tím podstupuji riziko, že se nevrátím domů. Když vyjdu ven, taky mi nikdo negarantuje, že mi nespadne taška ze střechy na hlavu. Nebo tam taky pro všechny případy natáhneme sítě, čidla, senzory? A tak je to se vším. Jenže tahle naše zparchantělá zhýčkaná evropská společnost by nejradši… Číst vice »

Martin
Host
Martin

A co hlidani mrtveho uhlu a hlidani bezbecne vzdalenosti?
Cernou skrinku ale vitam, jen by v ni mohl byt i ten kamerovy zaznam, to by pomohlo…

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

A co když ne? Sice vás sestřelí nějaký degeš z vedlejší, ale z vašeho! kamerového systému si opicajti stáhnou, že jste se před střetem zrovna díval na druhou stranu. Nebo tam bude záznam, že v kabině byla vyšší koncentrace CO2 a byl aktivován pomocník pro jízdu v pruzích. U soudu good luck.

Martin
Host
Martin

me zajimaji tyto dve veci, ktere mi pomahaji,… kameru mam, vyplati se,…

A.R.
Host
A.R.

A autíčkáři dostanou do hlavy taky nějaký senzor? Zkratkovité a agresivní jednání za volantem není zrovna košér.

libertarianball
Host
libertarianball

Zavádění Velkého bratra salámovou metodou… Možná to jednou někde někomu pomůže ale primárně to omezuje naši svobodu… Fucc the EU

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Vida, hned jsou tu z provozu další dva tipy na nové povinné provozní asistenty: detekce polomrtvého důchodce za volantem a přídavné periferní vidění pro zasloužilé matky vezoucí své spratky.
https://www.krimi-plzen.cz/a/vazna-nehoda-na-lochotine-vice-zranenych/

liberal shark
Host
liberal shark

Zdá se, že evropský parlament považuje občany EU a-priori za totální demeenty, kteří se nikdy nemohou naučit řídit auto. Asi vychází ze svého vlastního aktuálního složení.

libertarianball
Host
libertarianball

Made my day 👍

Y.K.
Host
Y.K.

Vzhledem k tomu, že každý rok v EU přijde v autě o život kolem 25 000 lidí mají v podstatě pravdu.

libertarianball
Host
libertarianball

Lidé nejsou zodpovědní…co s tím? Tak je k tomu donutíme….Chudák Orwell…kdyby jen věděl…

Y.K.
Host
Y.K.

Lidé ke zodpovědnosti nedonutíte, ale můžete použít jednoduchý stroj na vychytávání obvyklích chyb.

Provoz a svoboda nemají nic společného. Provoz je svázán pravidly (zákony), bez nich by to nešlo. Pokud si někdo myslí, že může jezdit jak chce a čím chce jak je pako (slušně řečeno). Nemůže. V podstatě vše co na autě je bylo někdy nařízeno a má to svůj účel s cílem zvýšit bezpečnost.

Jarda
Host
Jarda

Omezení rychlosti by bylo super, ale co když potřebujete předjet traktor v obci nebo povezete někoho narychlo do nemocnice a asistent vám predjizdeci manévr pribrzdi? A už někdo vymyslel jak zamýšlená autonomni auta uhybaji sanitce? Naštěstí to neprošlo

petr.r
Host
petr.r

já mám v autě tempomat nebo omezovač a ten používám ve městě pořád, když chcete jet přes omezovač, tak šlápnete na plyn na doraz, sice udržení v pruhu nemám, ale u citroena to trhavě přitahuje pás řidiče. Sehnalovou nelze brát vážně, ta akorát tak hledat nepříspusobivé v řecku.

Kirschner
Host
Kirschner

Tak několik těch asistenčních fičur v autě máme. Varování před překážkou, nouzové brzdění, jízdu v pruzích (dá se vypnout, ale na dálnici dobrá věc. Levou táhlou zatáčku si cvíli řídí samo a pak si řekne o pevné uchopení volantu 😁), hlídač rozestupu (ten se dá nastavit) plus klasika (stop start, asistent rozjezdu do kopce a z kopce atp). No a na asistentovi hlídání alkoholu u řidiče jsem se s naším autem dohodl následovně. Ono mně nechá občas řídit s 2 v žíle a já ho vezmu každý měsíc do myčky a do ZOO. 😂

Hanzi
Host
Hanzi

Kdyby se autoškola nedělala přes jisté otvory v těle, za volanty seděli duševně a fyzicky labilní lidé, možná i na těch silnicích by to vypadalo jinak. Že je někdo ,,psycho,, nebo ,,jelito,, tak mu sotva pomůže i létající koberec.

Pavel P.
Host
Pavel P.

za volanty seděli duševně a fyzicky labilní lidé,

Doufám, že to je omyl a mělo tam být stabilní. 😉

Hanzi
Host
Hanzi

Ano, ano, překlep, díky za upozornění

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Pokud někdo doznal názoru, že je třeba masivně rozšířit různé asistenty pro jízdu v pruzích, nebylo by naopak vhodnější vzít to ke zdroji a zamyslet se, co a proč vychází z našich autoškol?

Dash9
Host
Dash9

Taky by nebylo od věci na silnice ty pruhy malovat a to pořádně, neboť na silnici bez pruhů je aisitent pro jízdu v pruzích k ničemu. V Německu má snad každá silnice i té nejnižší třídy namalované krajnice a patníky, u nás je to na takových silnicích v zásadě výjimka.

Martin
Host
Martin

Tak to aby v zime zakazali snezeni,….

Jmfjv
Host
Jmfjv

Od toho jsou ty zmiňované patníky.

Dash9
Host
Dash9

Zdraží se hlavně ta nejlevnější auta nižší třídy, protože větší a dražší auta už drtivou většinu tohoto ve výbavě mají. Neboli spolu s elektroauty další krok, který omezí dostupnost individuální mobility pro obyvatele EU.

Kubrt
Host
Kubrt

Pro méně majetné motoristy tady vždy bude trh s ojetými auty. Trend snižování podílu malých aut ve výrobě tu je už teď, poptávka po nich klesá a automobilkám to nijak nevadí, protože na malých autech mají nejnižší marži.

Dash9
Host
Dash9

To máte určitě pravdu a s nastupujícími emisními normami a narůstající předpisovou povinnou výbavou se ochota výrobců vyrábět malá auta dále snižuje, neb se dostávají do záporných čísel. Trh s ojetými auty to určitě po přechodnou dobu vyřeší, nicméně časem nebudou dostupná ojetá malá auta (když se nebudou vyrábět ani nová ) a nebo budou ojetiny dražší než dnes, protože z vyšší pořizovací ceny nového auta by měla být i vyšší cena ojetiny. Případně se zvedne průměrný věk vozového parku, protože méně majetní budou mít peníze jen na starší ojetiny než si mohou dovolit dnes.

liberal shark
Host
liberal shark

Jinými slovy, EP vede třídní boj proti chudým lidem a prosperitě EU.

Martin
Host
Martin

Dokud vam nezakazou auta stari urciteho veku nebo nesplnujici nejaky predpis… kazde bezpecnostni opatreni postupne zveda ceny vozu a co se tyce elekroniky, tak jsou ojetiny cim dal rizikovejsi a nakladnejsi…
Auto se stava docela drahou vybavou domacnosti…

Tomas
Host
Tomas

Tyhle argumenty už tu byly v době, kdy přišly první katalyzátory, ABS, airbagy, a přesto si dnes může auto dovolit každý jouda.

Dash9
Host
Dash9

Taky to vede ke kuchání katalyzátorů, DPF atp. neboť jejich oprava/výměna často přesahuje cenu ojetiny. Na funkčnost airbagů po deseti letech provozu auta bych si taky dovolil příliš nesázet.

Pražák
Host
Pražák

Ano, na některá česká specifika je i EU krátká.

AAA
Host
AAA

Zajímalo by mě jak by chtěli alkoholový zámek přizpůsobit všem legislativním specifikům různě po Evropě.

Jiří
Host
Jiří

To je jednoduché. Podle GPS pozná, v které je zemi a podle toho se bude řídit. Nebo ne? 🙂

AAA
Host
AAA

A jak bude řešit že v Německu je 0.5 promile ale až od 21 let? Bude se tam protahovat občanka?

liberal shark
Host
liberal shark

Nee, v autě bude zabudovaný rentgen kostí :-).

jan
Host
jan

Myslím, že je to debilní nápad od evropské unie. Toto nejsou ledky, aby to mohli tlačit. Nehledě k tomu, že to prodraží auta. A především brutálně prodraží následky nehody. Protože ty senzory budou brutálně drahé a jako první na odstřel při každém ťuknutí. Podle mě to jsou kontraproduktivní neodzkoušené systémy ve velmi těžko testovatelném nahodilém prostředí. Viz Boeing. A Boeing měl mnohem jednodušší úkol.. Třeba ten chlápek, jak se vyhýbal tomu otáčejícímu kamionu, toho by ten systém zabil, protože by začal brzdit a on by nestihl ho objet. A skončil by z boku pod návěsem. Zároveň pokud systém začne panicky… Číst vice »

Laik
Host
Laik

Naopak. Já si myslím, že je to cesta správným směrem.

Standa
Host
Standa

A nějaké normální jednoduché , čistě mechanické auto, které nebude jezdící smartphone, nebude mi kecat do řízení a bude se dát opravit bez doktorátu z informatiky pro nas co umíme řídit a řízení nás baví by bylo?

Jen tak
Host
Jen tak

ty senzory jsou ve skutečnosti strašně levné, a nejedná se o žádnou vědu. a i kdyby – na ceně aut se neprojeví.

ostatně – není to poprvé, co evropa cpe do aut něco násilím. Dříve to byly ABS a ESP. speciálně ESP je stejný příklad – na přelomu století tahle věc byla příplatkovou výbavou za 20 000.

a projevilo se jejich povinné instalování nějak? neprojevilo .. auta jsou stále levnější, a přesto obsahují více a více elektroniky a senzorů.

jan
Host
jan

ABS, ESP nelze srovnávat, to je mnohem nižší systémy, které nezasahují takto do řízení, průjezdu a podobně.

Jen tak
Host
Jen tak

Ale lze. Vzdyt adaptivní tempomat, system nouzového brzdeni atd.. jsou principialne stejné systémy. navíc už jsou vyvinuté a v nových autech zcela běžné.

jan
Host
jan

Adaptívní tempomat je vypínatelný a primárně určený na monotóní dálnici.. Za nějakých podmínek..

jan
Host
jan

No jasně, lidar je strašně levná věc..

mikiqex
Host
mikiqex

Proč lidar? Takový Autopilot v Teslách umí z uvedeného vše a mnohem více a lidar nepoužívá. Podle mého tyto technologie mnohem více životů zachrání, než zmaří, což je ostatně i situace u zmíněné Tesly.

Jen tak
Host
Jen tak

Jakej lidar? kde je řeč o lidaru?

všechna ta zmíněná zařízení, o kterých je řeč, jsou v dnešní době běžně dostupná, a lidar k tomu nepotřebují.

Y.K.
Host
Y.K.

Lidar? To si asi pletete autonomní řízení a asistenty.

Jen tak
Host
Jen tak

a mimochodem, např. systémy „bezpečnostního brzdění“ jsou v autech již dnes zcela běžné (i škodovka je dává by default do nižších výbav)… a nějaký nárůst nárazů do aut ze zadu nenastal

Partneři



CSCARGO