lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

V Anglii vyjely nové vlaky Nova, testováním prošly v Česku

Jednotka Nova1 pro Transpennine Express. Foto: Hitachi
Jednotka Nova1 pro Transpennine Express. Foto: Hitachi

Cestující na severu Anglie se v příštích měsících dočkají výrazně pohodlnějších a větších vlaků než dosud. Společnost First Group, která provozuje vlaky pod značkou Transpennine Express, v Liverpoolu převzala první jednotky a soupravy  Nova, které bude nasazovat ve své síti. Jde o vlaky vyrobené společnostmi CAF a Hitachi Rail. Některé umožňují jízdu které na elektřinu i diesel.

Pro First Group jde o investici v hodnotě půl miliardy liber. „Nova symbolizuje jasnější budoucnost železnice na severu Anglie a ve Skotsku,“ uvedl šéf Transpennine Express Leo Goodwin.

First Group objednal celkem 44 souprav, které financuje přes leasingové společnosti Beacon Rail Leasing, Eversholt Rail Group a Angel Trains. Celkem jsou vyrobeny ve třech různých verzí podle počtu míst s kapacitou 286 – 342 míst. Nova 1 bude jezdit mezi Liverpoolem a Newcastlem, Newcastlem a Edinburghem a Edinburghem a Manchesterem. Jednotky Nova 2 spojí Manchester a Liverpool s Glasgow a Edinburghem po trase přes Preston, Novu 3 nasadí mezi Liverpoolem, letištěm Manchester, Scarborough a Middlesbrough.

Pro zákazníky kromě většího pohodlí znamená nasazení nových souprav výrazný nárůst kapacity, podle dopravce o 80 %. Vlaky jsou vybaveny zásuvkami a dobíječkami přes USB či wi-fi zdarma nebo palubním zábavním systémem. Nový je i elektronický rezervační systém, který ukazuje tři barvy: zelenou, že je místo zcela volné, žluté pro případ rezervace v části úseku a červenou pro místenku v celé délce trasy.

Vlaky prošly v roce 2017 a 2018 testováním na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního ve Velimi.

Nové jednotky pro Transpennine Express

Nova 1: 342 míst (oproti stávajícím soupravám 161 sedaček navíc) – 318 ve 2. třídě, 24. v první. Pětivozové jednotky vyrobené Hitaci, mají duální pohon: jezdí na elektřin i diesel.

Nova 2: 286 míst (+105 oproti stávajícím soupravám) – 264 v ekonomické třídě, 22 v první třídě. Plně elektrická jednotka vyrobená Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), údržbu zajišťuje Alstom.

Nova 3: 287 míst (+106 oproti stávajícím soupravám) – 257 v ekonomické třídě, 30 v první třídě. Souprava tažená lokomotivou Class 68 locomotives, pět vozů. Vyrobeno společností CAF

Nové jednotky Nova pro Transpennine Express. Foto: TPE
Nové jednotky Nova pro Transpennine Express. Foto: TPE
13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pedro72

Tedy Skotové by vám za ten sever Anglie asi dali do zubů. Ještěže většina z nich neumí česky.

Džaro

Nevíte někdo, jaký je rozdíl mezi těmito vlaky a vlaky Azuma? Měl jsem příležitost jet Azumou a tímto vlakem, ještě bez modrých polepů a kromě sedaček mi ty vlaky přišly velmi podobné.

Kubrt

Jsou téměř stejné, ty pro TPE mají o něco vyšší výkon dieselu. Je to popsané na wiki https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_800

Džaro

Ok, díky za odpověď. Je pravda, že designem jsou téměř totožné, liší se jenom barvou u různých dopravců – každopádně u Transpennine Expressu to je obrovský pokrok oproti Desiru UK, které má relativně tvrdé sedačky a málo místa na nohy.

GPGP

Vláčky to jsou pěkné, jen aby s nimi někdo jezdil, není to tak dávno co se ve GB bouřili že vlaky hodně podražili 🙂

Kubrt

Pěkný přehled – včetně růstu počtu pasažérů – o této franchise je zde https://en.wikipedia.org/wiki/TransPennine_Express

Viktor

Zase chyby v textu…..

asdf

A jak pak rychle takový pěkný vláček jede?

Alfons

Jsou schopne jezdit az 125 mph (201 km/h).

asdf

Tak že na ty naše tratě které budou někde a
někdy umět až 200 tak akorát.

Alibaba

Akorát vzhledem ke koncepci vysoké podlahy vlaku (a trakce je umístěna pod podlahou) a vysokých nástupišť by tyto vlaky byly u nás prakticky nepoužitelné.

Kubrt

Ty Nova3 s motorovou lokomotivou jezdí „jenom“ 100 mph.

Vapch

😀