V Anglii vyjedou se zpožděním nové vlaky, soupravy Azuma míří pod státního dopravce
Nové jednotky Hitachi Azuma. Foto: LNER
Na trať mezi Londýnem a Leedsem se od 15. května vydají nové soupravy od Hitachi, které umí jezdit na elektřinu
„Soupravu pohání elektrický motor, může ale vyjet i na trať bez elektrického vedení či při výpadku napětí: v podlaze jsou zabudovány generátory na naftu, které vyrábí elektřinu pro pohon jednotky.“
Nezdá se mi to moc jako text na odborném serveru. Bral bych ho třeba v Lidových novináchm ale tady…
Jeden elektrický motor?
Místo „elektrického vedení“ by určitě bylo lepší a hlavně přesnější „trakční vedení“ (elektrické vedení je třeba i zabezpečovací)
Generátory na naftu? Na naftu jsou spalovací motory, které až následně pohánějí generátory.
Páni redaktoři, prosím o trochu odbornosti, když píšete sem 🙂 :-)-
Mě nejvíc praštilo do očí „v podlaze jsou zabudovány generátory na naftu“. Vždy jsem si myslel, že ty motory jsou pod podlahou.
To jsou ty jednotky, které někdo někde u Svitav posprejoval? To museli angláni čumět 🙂
Neni v nadpise hrubka???
Nebyla. Firmy vlaky testovaly, ale aby to nebylo matoucí, protože si lze dosadit i lidé testovali,je jiný.
Takto má vypadat železniční hybridní vozidlo a ne básnit o tom, jak bude půlku vlaku zabírat drahý akumulátor.
Já vám nevím. Británie má výhodu v tom, že má zatím všechna vozidla osobní dopravy vysokopodlažní. A pak se pod podlahu vejde kde co, třeba i diesel motor a nádrž.
Dovedete si někdo představit Pantera s dieselem na střeše? Nebo několik „malých“ dieselů? A nebo by se do něj musel vrazit vysokopodlažní vůz? Technicky to asi půjde, ale ja to bude s komfortem pro lidi, když by jim motor hučel nad hlavou? To nebude jen kompresor co dělá největší bugr na Panterovi.
Obdobný model používají i SNCF https://www.youtube.com/watch?v=tZnMd4kmIpU. U nás , bylo možné jít i opačnou cestou, tedy doplnit do lokomotiv s dieselelektrickým pohonem napájení z troleje, v nejhorším případě aspoň pod 3kV.
Jenže on Panter není úplně nízkopodlažní. Pokud Vám jde o hluk, ono i motory nad hlavou lze odhlučnit (pokud se chce). Desira od Siemensu mají myslím motory na střeše a přitom je uvnitř celkem ticho – sice ne takové jako v případě elektrických souprav, ale je.
Tak samozřejmě pokud se podaří utlumit hluk a vibrace na přijatelnou hodnotu, tak bych elektro-diesel Pantek mohl být k něčemu dobrý. Ještě jak velký výkon (a v kolika motorech) by se na střechu dostal?
Ony tie vozidlá nie sú „vysokopodlažné“ ale majú tam tak vysoký nástup ako v metre. Takže aj tie vysokopodlažné vozidlá sú defakto nízkopodlažné.
Hmm.. náhled do země kde konkurence selhala…
Tak snad jim to půjde…I když ten koncept vlaků jak na diesel tak na elektřinu mi příjde lehce zválštní…
Pokud to myslíte obecně, tak jste na omylu.
Tak já uvádím jenom to co vím z doslechu… Abych mohl něco spravedlivě posoudit taka bych asi potřeboval více informací. Ale od známých a z internetu vím, že v Británii se všeobecně lidem stýská po státním dopravci a volání po znárodnění…
Protože aktuálně tam železnice moc dobře nefunguje…Což je fakt
A to, že tento dopravce je státní si vysvětluji jako určité vyslyšení toho volání těchto lidí.
Katun: Ehm, víte to z doslechu, takže vlastní zkušenost nemáte, ale prostě víte, že to je fakt. Tomu opravdu nerozumím. Možná si tam radši zajeďte a udělejte si vlastní názor.
Narozdíl od vás osobní zkušenost mám a i když se železnice v UK potýká s určitými problémy (stejně jako každá jiná včetně švýcarské), tak patří podle mého názoru k nejlepším v Evropě.
Asi takhle… vím, že v UK železnice moc nefunguje. A vím, že lidé dlouhodobě volají po znárodnění. (To jsou prostě fakta a lze to objektivně ověřit) Avšak nebyl jsem tam a za sebe nemohu posoudit. Je však težké přehlížet, že v UK si na soukromníky běžní lidé neustále stěžují a, že soukromníci tam mají horší pověst než u nás ČD.
A psali to v Obzoru nebo v Zájmech strojvůdce?
Nic takového nečtu a popravdě ani nevím, že něco takového existuje, Mezi mé zdroje patří hlavně známí, kteří když přijedou do ČR, tak si služby ČD celkem i pochvalují a vypráví mi, že u nich je to podstatně horší. Mezi další a pravděpodobně objektivnější zdroje patří: BBC a vlastně hodně anglicky psaných zdrojů, takže chápu, že pro někoho kdo nemá známé v anglii jako já a nemluví anglicky to může být novinka. Jako významné se také dá považovat, že jedna z největších stran v Británii: Labour party má v programu, že přivede železnici zpátky pod státní zprávu. [https://labour.org.uk/press/catastrophic-effect-rail-privatisation-revealed-25-years/] Zároveň se… Číst vice »
Labour Party je soft verze komunistické partaje. Proč by se neměla dožadovat znárodnění čehokoliv?
A ano, Francie se svou pověstně kvalitní (ne, síť nejsou jen TGV) a neustále stávkující železnicí je opravdu následováníhodný vzor :).
No.. tak jasně, že je to levicovější strana. Ale ke komunistům bych je FAKT NEPŘIROVNÁVAL. Zároveň je to druhá největší strana v UK, pokud se nepletu…Takže určitě mají svůj hlas!
A Francie je mi v tuhle chvíli tak nějak jedno…To, že ta reportáž na kterou jsem odkazoval byla Francouzská moc věcí nemění. Jsem si jistý, že najdete i spoustu Britských verzí reportáže o této problematice…
Jistěže najdu spousty správně vyznívajících reportáží, které zase jen potvrdí ten správný pohled na věc… v psychologii se tomu říká „konfirmační zkreslení“ (confirmation bias). No a pokud existují nějaká nevhodná a nepohodlná fakta a data (např. jinde odkazovaná statistika ORR o nárůstu počtu cest vlakem od roku 1994, kdy začala v Británii liberalizace, na dnešní cca dvouapůlnásobek), tak se prostě odignorují nebo prohlásí za špatné (zmanipulované, zavádějící, nesprávné). Popř. vznikne nějaké virtuální sociální drama, jak ti lidé musí jezdit špatnými vlaky, protože jim nic jiného nezbývá…
Nepředvádíte vůbec nic nového pod sluncem.
No… tak hledejte! Schválně co vyhrabete… 🙂
Já jsem si váš komentář špatně přečetl… Vy jste svou obhajobu založil na tom, že záměrně přehlížím zdroje, které nepodporují mou verzi příběhu. A tuto svou teorii jste si potvrdil tím, že zpochybňuji vaší verzi. Jinými slovy: „on zpochybňuje to co říkám já, proto je zaujatý“ Což je zvláštní argumentace. Stejnou věc mohu v podstatě tvrdit já. Takže proto vás vyzívám aby jste mi dodal nějaký materiál, který naopak říká opak toho co tvrdím já. Když by to bylo video do 10 minut a bylo by z důvěryhodného zdroje. Třeba BBC nebo tak… Udělalo by mi to radost… A do… Číst vice »
„Takže proto vás vyzívám aby jste mi dodal nějaký materiál, který naopak říká opak toho co tvrdím já.“
Mně je vaše konfirmační zkreslení zcela lhostejné a rozhodně nemám potřebu přesvědčovat každého zívajícího troubu v této zemi (jen jsem si dovolil dát odkaz na jedna velmi závadná data – no jo, ale nebylo to na youtube). A vy si klidně věřte v selhání konkurence ve Velké Británii, stejně tu realitu nezměníte ani o milimetr 🙂
aneb „Já mám pravdu, protože já mám pravdu a vy ji nemáte…“
Katun by si mel nejdřív jet britskou železnici vyzkoušet a az pak tady levicove blouznit.
BBC: nick and margaret the trouble with our trains
Jezdí v Británii nějak výrazně větší podíl lidí vlakem než v ČR či Německu či Francii či Rakousku? (a to milosrdně neuvádím Švýcarsko, které se vymyká všemu) Pokud se podívám na oficiální statistiky, tak nejezdí, ve Francii dokonce jezdí tak o 20% více lidí vlakem než v Anglii (že by to TGV dělalo svoje?). Stejně tak nic nedokazuje váš příklad s růstem počtu cestujících… proč rostl i ve státech, kde státní dopravce je a má značný podíl na trhu? Tím se nepasuji do role odpůrce liberalizace, jenom chci říct, že váš dlouhý text nedokazuje vůbec nic. Rozhodně nemůžete s jistotou… Číst vice »
Já bych teda Jeremyho Corbyna a jeho, ehm, radikálně levicové pozice ke komunistům klidně přirovnal. Proč bych neměl?
Ono je to tak, že Labour Party má s ohledem na své (levicové) voliče plná ústa znárodňování železnice (ti to chtějí slyšet, protože to je proti těm hnusným kapitalistům), ale v reálné politice je za liberalizaci sračkovitých British Rail a i když vládla od roku 1997 až do roku 2010 (Tony Blair, Gordon Brown), neznárodnila ani stéblo trávy při vědomí, že by si tím (opět) přivázala obrovskou kouli na nohu.
No a anglický šotoušek, stejně socialistického světonázoru a nostalgie za „fungujícími“ British Rail, zase bude VĚDĚT, jak soukromí dopravci NEFUNGUJÍ v České republice, a taky si k tomu vytvoří FAKTA a paralelní svět NEUSTÁLÉHO STĚŽOVÁNÍ. To je normální psychologie, podporovaná opisováním Guardianu „Britskými“ listy a následně Obzorem a spol.
Jméno: co furt máte s těmi šotouši ? podle nich snad jezdí vlaky v ČR ? někteří by se mněli léčit , někde slyšeli výraz šotouš a používají ho všude i když nakupují v krámu šunku.
To je poněkud zvláštní informace trochu podobná té, že Čína zachránila Tibet od otrokářství. Železniční doprava dnes ve Velké Británii funguje dobře a podle toho, co jsem se dočet na britských webech, tak se poměrně o dost podařila snížit zpoždění, která tam byla podobně častá jako u nás před několika desítkami let. Jediné, co se při transformaci britské železnice nepovedlo, byla privatizace infrastruktury do společnosti Railtrack. Zde britská vláda skutečně uvažuje o zpětném převedení z akciové společnosti na stát, tedy něco ve smyslu našeho SŽDC. O privatizaci železnic jako provozovatele vlaků hovoří pokud vím jen Jeremy Corbyn, předseda Labour Party… Číst vice »
A co ty ceny jízdného třeba:-)
No jo, nemají tam 75% slevu pro třetinu národa za miliardy ročně…
Co ty ceny 16Kč/km, statisíce za tratˇovou jízdenku z bodu a do bodu b v přecpaném vlaku. Zpoždějí tam jsou. A na některých linkách jsou z toho cestující vysloveně vytočení za ty peníze.
Ty ceny hlavně ve špičce jsou tam fakt na naše poměry děsivé… na naše poměry… a přitom se stále mnoha lidem v UK vyplatí odstěhovat se z Londýna a dojíždět denně vlakem, protože ceny nemovitostí v Londýně jsou ještě děsivější a i když dají 750 GBP měsíčně za vlak, tak pořád ušetří než kdyby si najali byt v Londýně. Může se nám to zdát zvláštní, ale na to se nesmíme dívat českým pohledem a přes české ceny…
No, jenže oni nemají ty platy 10 krát vyšší.
Vlaky jsou přecpané cestujícími se statisícovými jízdenkami… divné, ne? Asi se jim to teda vyplatí – nesmíte se na to dívat svou optikou českého lúzra s dvackou hrubého.
Cenu 16 Kč / km sis vycucal z prstu, že?
Já tam jel úsek 200 km a cena byla mezi 20 (výhodná jízdenka) a 50 (kdykoliv s kýmkoliv) GBP, což je 3 až 7.5 Kč/km
Tak si kupte Interrail, pokud chcete hodně jezdit. Soukromníci v Británii ho uznávají. Jako cizinec nemusíte ceny pro místní platit. A pokud chcete jezdit krátké trasy, tak vás to nezruinuje ani za 16kč/km (pokud nemůže dát stranou 2-3 tisíce na jízdenky jednou za rok, tak Británie fakt není stát pro vaší dovolenou). Nebo jste nikdy nejel sám taxíkem ani u nás? Navíc ta cena je spíš 10-12kč/km, přeháníte to. Vyšší jízdné má i své výhody – provoz na mnoha tratích a počet spojů, není závislý na tom, kdo vyhraje volby, je to zcela soběstačné. Neberte proto Britům tuhle jejich jistotu,… Číst vice »
První zestátnění infrastruktury v Británii bylo z toho důvodu, že jednotlivé železniční společnosti sice postavili trať, ale pak už jí moc neudržovali. A stoupala nehodovost atd. Jak to vypadá s infrastrukturou teď, nevím.
A pokud jde o dopravce, když i v USA přišli na to, že „státní dráhy“ mají smysl (AMTRAK je totiž státní), tak nechápu, proč se „tady“ (či na Novinkách nebo i jinde) vždy najdou tupouni, kteří by nejraději prodali úplně všechno, aby „státu“ nezůstalo vůbec nic.
Já mám třeba osobní zkušenost, že železnice v Británii je předražená a krutě nespolehlivá, alespoň co sem měl tu čest poznat dopravce z koncernu Govia Thameslink. Zpoždění, zrušené spoje, přeplněné či neuklizené vlaky na běžném pořádku. To sem pochopil že snad i ZSSK či PKP fungují proti tomu špičkově…
Přeplněné vlaky… no to je jasný symbol nefungující železnice, oproti špičkovým ZSSK, kde se vám to stane málokdy.
Pozn.: http://dataportal.orr.gov.uk/displayreport/report/html/02136399-b0c5-4d91-a85e-c01f8a48e07e
Asi necestujete rano zo senca/pezinka 🙂 Optimalne ked vlak predtym z prevadzkovych dovodov nejde (zhruba kazdy treti den).
Nevýhodou Govia Thaneslink je, že se vlaky z několika různých tratí na severu i na jihu sjíždí do jedné dvojkolejné přes centrum Londýna a Temži. Interval na průjezdu přes London Blackfriars jsou ve špičce 4 minuty. Jakákoliv nepravidelnost na kterékoliv straně Temže potom vyvolává zpoždění na té druhé, rušení vlaků či to, že při obratech nestíhají uklízet. Nemyslim si ale, že by to byla vina privatizace. Spíš je to tím, že kolem Londýna se snaží na ty tratě nacpat, co se dá. Neustále se sice snaží ty tratě vylepšovat, nástupiště už jsou pro soupravy s 12 vozy, ale počet cestujících… Číst vice »
Obdivovatelům špičkových ZSSK má cenu něco vysvětlovat?
Jméno:JÁ už s ZSSK najel nějakou tisícovku kilometru a nějaké zpoždění bylo jinak nebyl problém.
Nevýhodou Govia Thameslink je především často stávkující personál…
Tak se podívejte alespoň na JŘ celé GB. Maj prostě jiný koncept.
Jsou zvyklí jezdit z Londýna až třeba do Inverness bez přepřahání. Až na pár výjimek taky neprovozují klasické soupravy – lokomotiva + vagóny. A protože nemají z Edinburku na sever natažené dráty, tak jezdí s dieselovou soupravou pod drátama z Londýna až do Edinburku.
Tímhle stylem ale jezdí i třeba do Hullu, a jinam.
Tyhle elektro-diesel soupravy koupila i společnost GWR pro obsluhu tratí z Paddingtonu na západ.
Jinak něco podobného mají i ve Španělsku, hledejte „RENFE Class 730“.