Uživatelé sdílených koloběžek jsou stále větším problémem v dopravě, tvrdí pražští strážníci
Sdílené koloběžky Bolt a Lime v Praze. Zdroj: MP Praha

Nejčastějšími přestupky jsou podle strážníků jízda po chodníku, v protisměru, ve dvojici nebo přes přechod bez sesednutí.
Už ten mor dostaňte z chodníků. Cizinci nebo doručovatelé ohrožují chodce denně a to včetně malých dětí nebo důchodců. Policii jsem ještě neviděl nikoho zastavit. Vlastně ani strážníci nejsou vidět v ulicích. Ale co by člověk čekal přímo na Václaváku. Maximálně se zavolají na bezdomovce, z kterých stejně nic nedostanou.
Když jsem žil v belgickém Gentu, bylo zde naprosto běžné pro všechny jezdit na kole. Na cyklostezky byl dovolen vjezd i malým skůtrům a elektrokoloběžkám. Žádný problém to nečinilo, takže po této zkušenosti bych z podstaty elektro-koloběžky nezakazoval.
Znamená to ale hold dosledné dodržování pravidel, vystavování pokud a ustavičný tlak (hraničící se šikanou) na společnosti poskytující krátkodobý nájem koloběžek.
Zrušit
Že bych se nějak cítil ohrožován koloběžkami, to ne. Spíš takové ty jednokolky, které po pěší zóně frčí čtyřicítkou a člověk na nich dělá slalom mezi lidmi. Ale jinak ano, umravnit by je to chtělo, zákony platí pro každého.
Vozidla, jejichž hlavním pohonem je motor, by po chodníku neměla jezdit vůbec. Což ovšem není koloběžka (v původním významu). Je mi záhadou, proč podobně jako u jízdních kol není u koloběžek, když už musejí mít motor, tento také jen pomocným. Jinak je to motorka (motoběžka, motokolo).
„proč podobně jako u jízdních kol není u koloběžek, když už musejí mít motor, tento také jen pomocným“?
protože to nejde. nebo to zatím nejde. když točíte středem kola, tak je přípomoc snadná, jak se odrážíte o zem, jakpakpěkněprosím byste to řešil? snímačem zrychlení, který by reagoval na odraz a nějak mu plynule přidal? ne nechci být zlý jízlivec, prostě to není technicky jen tak.
Vladnouci carbraini hledají větrné mlýny.. Po Praze se buď sám na kole nebo pěšky s kočárkem pohybuji opravdu hodně, a turisti na koloběžkách mě sice obtěžují, ale neřekl bych ohrožují. Co mě naopak ohrožuje je IAD, nedávno mě i dítě například ohrozila 9 sekund dlouhá zelená na IPáku přes Sokolskou.
ani přesvědčenému Člověkovi neřidiči neuškodí, když získá jakési povědomí o pravidlech silničního provozu, kterého se účastní – byť jako pouhý chodec *). krátce: na zeleného panáčka zahajujeme přecházení, dokončit můžeme i poté, co nám zelený panáček přeblikne na červeného, na to je cyklus křižovatky navržen, prostě počká, než zmizíte návrhovou vyklizovací rychlostí a pak teprve pustí auta. Tož nikterak se krátkého zeleného panáčka nebojte a nenuťte se do sprintu, nepřejedou Vás. *) kdysi byla výuka pravidel silničního provozu z pohledu a pro chodce a cyklisty v osnovách na základní škole, měl jsem za to, že se to učí pořád. bohužel… Číst vice »
Nejpis vas neprejedou, ale obcas na vas zacnou houkat, najizdet.. zeptejte se pomalych lidi ve svem okoli na zkusenosti. Neni to neco, co by se melo stavat v centru mesta
Měl byste tam nějaký podobný manuál i pro řidiče aut? Závěrečná zkouška je pro některé zjevně nedostatečná nebo mají chatrnou paměť.
to se obávám, že motáte dvě věci dohromady. jedna věc je znát pravidla a porušovat je (čili kálet na ně), druhá věc je upřímně se rozhořčovat nad moc krátkým zeleným panáčkem (z jistě omluvitelné, ale těžko pochopitelné neznalosti).
ostatně, Jiránkovu kreslenému vtipu „předložte mi ke kontrole průkaz, který Vás opravňuje chodit pěšky“ jsme se smávali…
Šel jste někdy přes přechod? Očividně jen jel autem.
Já jenom chodím pěšky a tudíž přechody používám denně několikrát a opravdu to není tak, jak si myslíte. Řidiči najíždějí do chodců i když ti mají zelenou. Běžně projíždějí i u přechodů na červenou. Nedávno do nás asi deseti lidí na semaforu u nádraží v ČB málem napálilo auto, co to profrčelo před námi těsně prostředkem přechodu. V Plzni do mě najel na semaforu asi před rokem někdo ve velkém černém autě atd.
to ale nežehráte na špatná pravidla, ale na nerespektování pravidel.
a ještě doplním. je tady dobré pravidlo, ale občas se nedodržuje a zpravidla není nijak vymáháno (oni ti chlupatí radši zabukaří s radarem deset metrů před cedulí konec obce kdesi v polích, než aby stáli s kamerou na křižovatce a lapali hovada najíždějící při odbočování do chodců). máte opravdu pocit, že by bylo řešením přitvrdit pravidla a opět je nevymáhat, a furt tak dál ve spirále? fakt by mě zajímalo, jestli někdo takhle opravdu přemýšlí.
pojďme nazývat věci pravými jmény. tohle není žádné sdílení. to je normální komerční půjčovna, která se za sdílení skrývá. úplně stejně, jako se za sdílení skrývají šedé taxislužby a šedé komerční krátkodobé pronájmy nemovitostí.
no a když to nazveme pravým jménem, tak je rozumně očekávatelné od provozovatele půjčovny, že koloběžky „umravní“. jak co se týká rychlosti, tak parkování. a pro komerčně půjčovanou elektrokoloběžku by se dalo uvažovat o nějakých pravidlech ohledně identifikace pro nějaký SPRDEL (správní delikt) pro provozovatele..
a níže diskuse „vy zase bijete černochy“ je absurdní. o parkování automobilů se píše a diskutuje v jiných článcích.
Nemyslim ze je to „vy zase bijete černochy“. Diskutujici upozornuji na to, ze MP bojuje proti ideologickemu nepriteli (mikromobilite), ale neporada akce na reseni mnohem problematictejsich mestkych jevu (kdyz pominu auta, tak treba kolikrat MP referovala o zatahu na lidi neuklizejicich po psech?)
Souhlasím, že název je zneužitý. Podobně bych ovšem také neříkal motorizovaným dvoukolkám pro vzpřímenou jízdu koloběžky – jedné, co v nich tak nějak běží, je motorek, a to nikoli jen pomocný. Bohužel, komerce a marketingová stimulace dnes znásilňují leccos.
S fenoménem všude se válejících koloběžek se skvěle vypořádal jeden díl legendárního seriálu Městečko Southpark již před mnoha lety…
s tím se celkem dobře vypořádala třeba Vídeň, prostě je její městské služby odvezly na “ záchytné parkoviště“ a stanovila drakonický vyzvedávací poplatek za tuto službu . Navíc stanovila maximální počet koloběžek ve vnitřním městě na 500 kusů ( v době kdy zde bylo nabízeno 1500 -1700 kusu ) aby se nabídka rozprostřela pro celé město a ne jenom na jeho turistickou část.
Nj, ale na to Češi nemají kou*e. Tady je vymahatelnost práva nulová – ano máme právo bezpečně chodit po chodníku! Ne zastupitelé s tím nic neudělali doteď.
Cyklisté to samé v bledě modrém. Kromě toho, že na jednom kole nejedou ve dvojici.
Na jednom kole ve dvojici nejezdí, zato na dvou kolech vedle sebe ano.
A když mají desetikolo?
Přitom stačí do všech ulic umístit místo vozovky pro auta oddělený cyklopruh (který bude i pro koloběžky) a problém je vyřešen, ale tomu brání fosilní loby.
No tak tomu brání zejména užší charakter pražských ulic. V Praze by to šlo na řadě míst vést spíše po chodnících jako se to dělá i na západě, ale tomu se brání chodci.
Ničemu to nevadí, stačí omezit auta, nechat tam pouze chodník a pruh pro kola, koloběžky. Auta do města a veřejného prostoru nepatří, točvolanti si mohou jít jezdit na svoje pozemky.
No většina hlavních ulic má čtyři pruhy: dvě po stranách pro parkování a dvě pro jízdu. Stačí z jednoho parkovacího udělat cyklostezku, problem solved
Je to logické, když to stojí tolik, že si je koupí akorát turista.
No a DPP skutečně tomu jde naproti, když při rekonstrukcích trvá na kočičích hlavách.
Zase tak drahé to není. Každopádně je pravda, že místní volí spíše sdílená kola.
Jinak DPP na kočičích hlavách netrvá napevno. Žádá ale výměnou za to větší finanční prostředky, aby opravy zajistil jiným cyklofriendly, bohužel dražším, způsobem. Ty nedostal, tak se furt dělají kočičáci, neboť pro DPP je zásadní zejména provoz MHD a jeho vnitřní efektivita. Nemůže jen tak budovat i cykloinfra.
Ale za to jen tak přerušuje stávající cykloinfra. I v místě, kde je plno místa a jen městské pozemky.
Libuš.
To už se má podchytit při projektu.
Nextbike vybírá pokuty za špatné parkování a problémy s pohozenýma kolama nejsou. Nebylo by to řešení i pro koloběžky?
Jj, za to takový provoz automobilů na chodnících strážníci ve službách ODS zcela selektivně nevidí, tj. neexistuje 🤡
To mě taky fakt fascinuje. Občas si připadám jako v Juřičková vidění. Vyjdu na ulici a vsadim se, že buďto přímo v ni nebo max ve vedlejší bude někdo parkovat nelegálně na chodníku nebo v rozhodledovem trojúhelníku ale policie bude blekotat o elektrokolobezkach?
Jo. Tyhle elektrovehikly mají mít registraci, povinné ručení a jezdci řidičáky. Bez toho se to nedá uřídit.
Ale stejně mi to nedá: Ještě kdyby se tak věnovali i řidičům aut.
A pak nemají být strážníci pro smích tvl. Pohybuju se po širším centru každý den, za prací, povinnostmi i zábavou. Pěšky, na kole, MHD i autem. Ani si nevzpomenu, kdy jsem měl naposled nějaký problém s koloběžkou. Naopak mi přijde, že osvěta mezi uživateli dost pomohla a je to asi jediná složka pražské dopravy, kde je vidět nějaké zlepšení. Naopak auta parkující a jezdící po chodnících, nedávající přednost na přechodech, podjíždějící vídeňské ostrůvky při pobytu tramvaje, mě omezují a ohrožují doslova každý den. Tupé najíždění na tramvajové pásy a na přechody i přesto, že za nimi stojí kolona a nelze… Číst vice »
prohřešky aut, které denně vidím > prohřešky koloběžek
(ale jasně, mohlo by to být lepší)
Ide aj o závažnosť (nie že by som to chcel ospravedlňovať, ale nesprávne parkovanie (nie blokovanie električiek/hasičov/obmedzenie viditeľnosti na prechode..) je podstatne menej nebezpečné, než ohrozovanie ostatných účastníkov (najmä chodcov) bezohľadnou jazdou.
Dovolil bych si nesouhlasit.
Pohybuji se denně po centru Prahy a téměř se mi nestává, že by mě někdo ohrozil jízdou na koloběžce. Naopak špatné stání aut na chodníku či v cyklopruhu vidím víceméně denně (dnes například 1x Hybernská, 1x Opletalova), minulý týden tamtéž několikrát + několikrát ulice na Florenci, Thámova atd.
Člověk je pak často nucen vejít buď do vozovky nebo mezi parkující auta, kde není vidět.
To áno, ja som myslel to, keď zaparkuje takým spôsobom, že nechá napr. „len“ 1,4 m na chodníku. Samozrejme to, keď chodník zablokuje úplne a núti chodcov chodiť po vozovke určite patrí k nebezpečným priestupkom. Čo sa týka ohrozovania chodcov bezohľadnými kolobežkármi, vychádzal som zo stavu, aj niekoľko krát denne vás ohrozil bezohľadnýn kolobežkár, ktorý bol v Žiline, pred tým, než pred 2 rokmi mesto zdieľané kolobežky chvalabohu zakázalo. Z vyjadrení v článku som nadobudol dojem, že ide o podobnú situáciu aj v Prahe.
Jo, koloběžky to je zásadní bezpečnostní problém každého města.
https://www.facebook.com/reel/558106543350361/?s=single_unit&__cft__%5B0%5D=AZVnT4z3liEmoYC7NpWfqC3fvFGX97BRa8BswikKEzwHlsrwg_N8Y4pU4XzoWzKB3GqZHqPC7hg_NAl2tY8w3JB6sKQqX4KnJW-2jpz3wQt2ftb4XjVJ8cIDTvwqqFxQ64UjRcdTWaoPKAG7iEd1NZc9FnO4Q5bftlC5GlVjaXFr3lIi8DA0wR3yeCSzawFVXi_NkA6XQPNcEfqFiGIQIIR51r9D0p-rrKuzg9qOOADULg&__tn__=H-R
Kde jinde než na chodníku by tohle mělo jako jezdit? Další síť paralelní asfaltové infrastruktury??
Takhle se to omezování aut fakt nepodaří.
Po ceste, ako je to v zákone (aspoň na Slovensku, neviem či aj vČR).
Po chodníku mohou jezdit na kole jen malé děti. Ani jejich doprovod nesmí.
Což je tzv. velmi chytré.
Já si opravdu připadám jak unikát, že u nás máme podél hlavní třídy chodník na obou stranách, co slouží jako společná cyklostezka. Většina chodníku parametry sdílené stezky má, jenom v Praze je trochu větší intenzita.
přesně tak. velmi rozumné ustanovení „cyklista použít chodník, pokud tím nejsou ohrožováni ani omezováni chodci“ už neplatí. bohužel.
koloběžka je z hlediska předpisů rovna jízdnímu kolu. eketrokolo do určitého výkonu, maximální rychlosti přípomoci a s přípomocí vázanou na šlapání je opět kolo. elektrokoloběžka je trošku ve vakuu, a interpretace toho, co to vlastně je, se velmi různí. v mlze panuje téměř konsensus, že to padá do kolonky jízdní kolo za podmínek konstrukční rychlost do 25 kmh, 500 wattů a od 14 let.
To ustanovenie bolo zrušené, pretože to cyklisti zneužívali, veľmi ťažko sa im potom dokazkvalo ohrozenie chodcov.
Snažit se tento problém řešit skrz důslednější kontrolu jednotlivých uživatelů je jak jít s plácačkou na celé hnízdo vos. Pakliže poskytovatel těchto služeb nedokáže zpřísnit využívání těchto služeb dobrovolně, stačí dát dvě možnosti: buď během 6 měsíců do své platformy naimplementuje změny a sankce, které povedou k zodpovědnějšímu využívání koloběžek, nebo se po 6 měsících může sebrat a službu jít poskytovat někam jinam, přičemž za jednu každou odloženou/zahozenou koloběžku, kterou orgány místní správy zaevidují k odvozu na sběrné místo, zaplatí pokutu obdobnou znečišťování veřejného prostranství. Těch změn by mohla být v podstatě jen hrst: – bezpodmínečné a permanentní zamykání účtů… Číst vice »
Kdyby si policajty parkrat stoupli v půlnoci nu Karlovych lazni a dali vsem zblaznenym kolobezkarum pokutu na horni hranici limitu, ono by se to rozkriklo.
Dalsi vec je, ze nektery ozraly asi můžou i stravit noc na zachytce a prijit o ridicak? Nebo ne?
Asi tezko, kdyz k jizde na kolobezce ridicak nepotrebujete.
paradoxně; když jedete ožralý na kole a nadýcháte, dostanete pokutu (a to případně velmi pořádnou, a když způsobíte nehodu nebo se zraníte, tak Vás pojišťovna stáhne z kůže), ale o řidičák nepřijdete. ale když se držitel řidičáku na osobák a náklaďák nechá chytit napitý na babetě (kterou pokryje nejmenší áčko řidičák), přijde o papíry komplet.
Tihle sdílení koloběžkáři jsou na na ARO na Karlově náměstí velmi častými hosty, meziroční nárůst zaznamenaných nehod koloběžek s úrazem se v ČR již několik let drží zhruba na 30 procentech a v Praze je to myslím i víc…
jo je to špatný. Ale budou strážníci stejně přísní i na automobilisty? A kdy prosím?
Jako že by automobilistům ulevili a přestali řešit nějaké prohřešky? No proč ne 🙂
Akorat ze prestupky automobilistu resi pouze na ohlaseni obcana a to jeste jen, kdyz se jim chce. Reci o sede zone v parkovani, co se jim nechce resit, i kdyz to je jasne poruseni zakona, jsem od strazniku slysel uz mraky
Protože už teď je těch prohřešků dost
> Nejčastějšími přestupky jsou podle strážníků jízda po chodníku, v protisměru…
To vidím každý den, ale dělají to řidiči aut, tak to asi tak nevadí.
Jako clovek bydlici v Praze se s tim potkavam casto – nekteri jsou takovi blazni, ze jezdi i v podchodu na hlavnim nadrazi. Jindy zase, kdyz slusne upozornim kluka jedouciho na kolobezce po chodniku, ze je to zakazene, ukaze mi fakace…
A to mate videt treba okolo a na Vaclavaku po pulnoci, to je teprve mazec. 🙂
Osobne bych ty kolobezky v Praze zakazal – nektera velka mesta uz to udelala (naposledy, tusim, Melbourne) – ale holt v tom jsem maly pan… 🙂
Buď zakázat úplně a nebo ať MP místo otravování s vybíráním pokut za parkování kontroluje tyhle exoty. Nastavit pokuty od litru vejš a ono je to přejde.
Zakazat jizdu po pulnoci?
Souhlasím se zákazem sdílených koloběžek v Praze. Není to vůbec potřebný typ dopravy a ani služby. Bylo by zajímavé vědět, kolik celkově na daních provozovat v ČR zaplatil.
Příšerný myšlení tohle.
když budete Tomáši konkrétní, tak to může být třeba tématem pro diskuzi
Konkrétně mě úplně děsí, jaká hysterie a volání po zákazech (resp. „řidičácích a velkých pokutách“) u těchto „vozítek“ dokážou lidi vyvolat. Vždyť přesně tohle je přece ten správný doplněk k „velké“ VHD na poslední míli! Zejména u menších měst, kde nedává zavedení MHD smysl (a pokud se o to někde pokusí, jde spíš o nějakou parodii), ale zase to není na vlak pár kroků. Nebo i ve velkých městech plných pěších zón apod., kde kratší cesta v nějakém netypickém směru (nebo v okrajové časy) je velmi neefektivní. Na rozdíl od kola, na tomhle se člověk nezpotí a není problém vzít… Číst vice »
ano, jako dopravní prostředek „last mile“ (tři kilometry k vlakové zastávce apod.) to dává smysl velice velmi. jako sportovní náčiní pro řádění v anonymitě to vzbuzuje (oprávněnou) nelibost. to máte )plně stejné jako čtyřkolka nebo sněžný skůtr, když na tom jede dřevorubec a v koši má motorovku a dva kanystry nebo když zásobovač chaty za tím na saních veze cejchy na vyprání a dva sudy o piva, tak je to úplně jiná situace, než když si jdou zbohatlíci zařádit.
No, je taky trochu problém v hlavním pohonu motorem a vyvolané hmotnosti. Pak by mělo být jasně dáno, od jakého výkonu (případně rychlosti) to má jezdit po silnici, a vymáháno dodržování pravidel. On není problém ani od MHD dojít pěšky, je to jen jedna z možností, leckde vhodná (mohu mít ovšem i vlastní kolo/koloběžku, klidně bez motoru, bude-li kde i to zaparkovat).
Děkuji za odpověď, já jsem ale uvedl pouze že jsem proti sdíleným koloběžkám, nejsem proti plošnému zákazu. Dětem bych to rozhodně nezakazoval a vlastníkům koloběžek také ne.
Mám mnoho špatných zkušeností s uživateli a provozovateli sdílených koloběžek. Vadí mi, že sdílené koloběžky překáží na chodnících, ať už chodcům, ale hlavně kočárkům, vozíčkářům a slepcům. Péče firem které to provozují není a nemůže být 100%. Ona ta kola mají lepší vliv na pohyb a zdraví uživatelů. Stejné to je i s chůzí pěšky. Sdílené koloběžky přinášejí více negativ než pozitiv do centra Prahy.
mám tam chybu – jsem proti plošnému zákazu…
Oba dohromady „celé“ 3 miliony Kč.
Děkuji.
Zakázat? Protože zrovna vy to nepoužíváte? Jen tak pro zajímavost, nejste náhodou současně bojovník proti “omezování svobody ze strany evropské unie”, “benzin je svoboda”, “ať mi nikdo neříká čím mám jezdit” a pokud by se někdo pokusil zakázat IAD, nebral byste to jako totalitu a výzvu k tomu jít na barikády? Ptam se pouze pro kamarada.
Radku nepište zbytečně urážlivým stylem. Zde doplňuji, proč jsem pouze proti sdíleným koloběžkám v centru Prahy. Děkuji za odpověď, já jsem ale uvedl pouze že jsem proti sdíleným koloběžkám, nejsem proti plošnému zákazu. Dětem bych to rozhodně nezakazoval a vlastníkům koloběžek také ne. Mám mnoho špatných zkušeností s uživateli a provozovateli sdílených koloběžek. Vadí mi, že sdílené koloběžky překáží na chodnících, ať už chodcům, ale hlavně kočárkům, vozíčkářům a slepcům. Péče firem které to provozují není a nemůže být 100%. Ona ta kola mají lepší vliv na pohyb a zdraví uživatelů. Stejné to je i s chůzí pěšky. Sdílené koloběžky… Číst vice »
Mám tam chybu – nejsem pro plošný zákaz….
a doplním že po centru Prahy jezdím mhd a chodím pěšky
Máte pravdu, omlouvám se za ostřejší dikci. Nicméně všechno to, co o koloběžkách píšete se už desítky let v mnohem brutálnější podobě děje s auty – a přitom napadlo by vás je zakázat? Jsou to primárně auta, která omezují všechny ostatní typy dopravy a z koláče sdíleného prostoru si berou disproporčně velký kus. Jinak to sdílení je klíčové pro přestupy a velmi efektivní přemisťovač na poslední míli. Zákaz zkrátka nikdy není řešení.
Děkuji, do velké míry souhlasím s tím co píšete. Auta v centru Prahy – parkování, vození se lenochy, ceny za parkování na ulicích, nesystémovost parkování, legračně nízké pokuty, neschopnost pokutovat a vybírat pokuty to je další velká kapitola…
Zakazovat cokoliv je krajní zoufalost a zákazy by se neměly zneužívat pro situace, které až tolik zoufalé nejsou. Zde není důvod někomu zakazovat jezdit na koloběžce. Nota bene, když koloběžka není příčinou situace.
Zcela jiná otázka je, jak velkou měrou k problémům přispívá existence pouličních půjčoven (tzv. „sdílení“) a zda si něco takového do města pouštět.
Naprosto souhlasím 👏👏👏