Letectví Letiště

Uzavřené pardubické letiště peníze na investice utratí za provozní náklady

Letiště Pardubice. Autor: Letiště Pardubice
Letiště Pardubice. Autor: Letiště Pardubice

Společnost East Bohemian Airport použije 16 milionů korun určených na investice na provozní náklady. Firma provozuje civilní letiště v Pardubicích, které je z nařízení vlády kvůli šíření nového typu koronaviru od 14. března zavřené. Převod peněz ze základního kapitálu schválili dnes zastupitelé. Město vlastní dvě třetiny akcií firmy.

Akcionáři loni navýšili společnosti EBA základní kapitál o 35 milionů korun, část měla jít na investice. Provozovatel letiště chtěl stavět nové parkoviště, které letos kvůli koronavirové epidemii a zastavení letecké dopravy stavět nebude. Peníze potřebuje na provoz. S rozhodnutím ještě musí souhlasit Pardubický kraj jako třetinový vlastník akcií.

Počítáme každou korunu. Letecké společnosti jsou v obtížné situaci a budou se snažit dostat ceny na minimum. Když jsem počítala poplatky v Praze a u nás, jsme na 50 procentech Prahy. Pro nás by to mohla být šance. Máme ideální předpoklady do budoucnosti, abychom se udrželi,“ řekla zastupitelům ředitelka EBA Hana Šmejkalová.

Letiště podle Šmejkalové snížilo náklady na polovinu. Zrušilo externí spolupráce. Mzdy zaměstnanců jsou pod průměrem v kraji, uvedla. Zastupitelé požadovali podrobnější analýzu včetně krizových opatření na květnové jednání. Obávali se například i toho, že EBA nebude schopná od konce příštího roku splácet úvěr za terminál.

Letiště aktuálně zajišťuje cargo dopravu, menší zakázky má do května. Přepravuje jen zboží, které se ihned přeloží z letadel do kamionů, nemá sklady na delší skladování. V Pardubicích také několikrát přistával ruský letoun An-124 Ruslan s nákladem ochranných prostředků proti koronaviru, což podle ředitelky nebyla výdělečná činnost. „Jsem ráda, že jsme vytvořili most mezi Čínou a Pardubicemi,“ řekla Šmejkalová.

Z pardubického letiště před jeho zavřením létaly linky do Kyjeva a Petrohradu. Od 30. března měly začít létat letadla do španělského Alicante. Civilní přeprava z Pardubic funguje od roku 1994. Loni letiště odbavilo 102.045 cestujících, což je skoro o třetinu méně než v roce 2018. EBA loni vykázala ztrátu téměř 35 milionů korun. Promítly se do ní odpisy za nově postavený terminál. Předloni byl provozovatel letiště ztrátový 16 milionů korun.

 

ČTK

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Ruzyně je prostě levné letiště. Díky nízkým poplatkům aerolinky raději přistávají na Ruzyni než aby řešili nějaké Pardubice.

GPGP

Pardubicim by jedině pomohla výstavba gigafactory Tesla, jinak nic.
A ti koupáci, kteří letos ani nebudou, je v létě moc nevytrhnou.

Jiří Povolný

Pardubice mají super polohu vhodnou pro nizkonakladové společnosti.Nevím proč stále jen drahá Praha.Nehledě na to ,je člověk v Praze stejně rychle ,jako kdyby jel z jednoho konce Prahy na druhý.

Peet

Že jo?! Jenom ty hlopé aerolinky to nechápou, a pořád vozí cestující do Prahy, kam ti chudáci ani nechtějí!

petr smejky

muze nam pardubicky kraj sdelit jakou ma ta pani reditelka za agendu, za co ji kraj plati??? se denne prochazi po letisti duchu a inkasuje plat? socani tuhle soudruzku asi opravdu potrebuji..nebo jen privitala ty dve cinsky zasilky…

Pavel

jeden z dalších zunelů v téhle zemí – „letiště“ Pardubice —- kam jdou ty prachy – do ANO?

Peet

Hele, nehaň jo! Ona taky sem tam sebere ze země odhozený papírek, takže taky uklízí!

Pavel

PED neumí naprosto využít strategickou polohu na páteřní síti železnice a dálnice téměř uprostřed republiky. Navíc v blízkosti Prahy a vysoce příjmového a akademického Hradce. Pokud začnou létat koupáky, má potenciál na 10% i více z celého ČR. Stejně tak navážet gastarbeitry z Ukrajiny, Moldávie i odjinud. Nechápu, proč už dávno není na PED nalepený nějaký developer logistiky s vazbou na cargo, třeba z Číny? V Hostivicích u Prahy Amazon upí, že nemá lidi, honí bioroboty až ze 100 km dálky svozy i motoráčky až z východu Prahy. A PED je přitom naocet.

Jirka

Malá letiště daleko od měst poslední dobou moc neprosperují celosvětově. Nicméně potenciál by tam byl. Letiště by ale muselo nějakému dopravci hodně slevit s cenami.

Daniel Novák

Ale ta debata o nesmyslnosti regionálních letišť není o koupácích. Minimálně v éře před čínským virusem nebyl problém plnit chartery, řekněme od června do září. Ty pak tvořily drtivou většinu odbavených cestujících na daném letišti za celý rok. Kámen úrazu je v mimoňských představách provinčních papalášů jako Kolomazník, Unucka nebo pučista Zimola o potenciálu regionálních letišť pro pravidelnou přepravu po zbytek roku. Kdo poletí v úterý odpoledne v únoru a kam? A bude jich 150-180 každý týden?

Pavel

Souhlas! Ale proto můj post nebyl jen o koupákách. I teď, z Číny, tahali OP do skladu po místních komunikacích, namísto aby byla kapacita přímo v areálu či v sousedství. Pobídka logistickýmu developerovi by natáhla carga. Letecký akce jsou v PED i Hradci, lidi tam letectví fandí. Namísto akce regionu, začíná potenciál už odsávat i Vratislav a po Praze se Vratislav stává ve VČ významnou volbou. Přitom až se zase objeví gastarbeitři, dalo by se PED na východ rozlítat celoročně + cargo + sezónní koupáci a zimní Egypt. Vzdyť VČ region má potenciál jak celé Slovinsko, či minimálně spadovodt letiště… Číst vice »

Dominic

Největší výhoda letiště v Pardubicích, že je blízko a má dobré spojení s Prahou je i jeho největší nevýhodou. Tím pádem co se týče osobní dopravy tam nebudou lítat jiné linky než: 1. chartery přes léto (pár linek co se naplní koupáky z okolí Pardubic a Hradce, z Prahy se tam nikdo táhnout nebude) 2. linky, které kvůli regulacím nemůžou lítat do Prahy (několik linek z Ukrajiny a Ruska atd…) a 3. ultra low costy díky nulovým poplatkům (Ryanair může přidat pár linek, ale myslím že díky bázi v Praze si nebude konkurovat, možná by se mohl uchytit Wizz, který… Číst vice »

Jan Sůra

Pokud si pustíte dnešní záznam z jednání zastupitelstva, zjistíte, že největší nevýhoda je někde úplně jinde. V majitelích.

petr smejky

videl jsem , cista zoufalost a nevedomost. jinak pani reditelka jede za plny plat
odkaz na jednani zastiptelstva zde, jen pro otrle..
https://www.youtube.com/watch?v=woNzBCr9tWA&feature=youtu.be

Peet

Tak začni, máš konkurenční výhodu! Sorry ale kecy v kleci….

Vítek

Tady to v brzké budoucnosti na obnovování linek moc nevidím a na přidávání nových už vůbec. Společnosti jim tam nešli ani za boomu tak moc nevidím důvod proč by se tam najednou měli hrnout. Naopak místo příležitosti v tom nevidím budoucnost v téhle době. Možná kdyby poskytli místo pro odstavená letadla tak by z toho mohlo něco spadnout.

LKPD

nejsme uzavřený! novinářky krysy zase lžou!

AirFanda

Jsou zavřená regionální letiště pro mezinárodní dopravu cestujících? Jsou. Kolik linek nyní létá do Pardubic? Žádná. Máte tam v současnosti akorát cargo a to je v článku zmíněno.

Nicky

Pardubice měly problémy i v době ekonomického boomu. Teď tam nepůjde vůbec nikdo.

Y.K.

Redakce: Máte záměnu v nadpisu. NA investice ZA náklady Tohle pak klidně smažte. 🙂

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO