Uzavřená část Libeňského mostu se zboří. Objevily se závady na kloubu, podpěry nepomůžou
Samotný most v části přes Vltavu zatím podle expertů není potřeba uzavírat.
Podle pražské Technické správy komunikací (TSK) se bude muset uzavřená inundační část Libeňského soumostí zbourat. Podle mluvčí správce pražských komunikací Barbory Liškové to doporučili odborníci, kteří poškozený most zkoumali.
Na mostě byl v lednu kvůli prudkému zhoršení jeho stavu vyloučen tramvajový provoz. Zvažovalo se jeho podepření dočasnou konstrukcí.
Pracovníci TSK počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by podle Liškové mohly začít letos v dubnu.
Inundační most slouží jako preventivní ochrana před povodní, stojí na břehu, při záplavách pod ním může protékat voda.
Historického Libeňského mostu přes Vltavu se demoliční práce zatím nedotknou, město však podle nedávného rozhodnutí radních výhledově počítá s jeho zbouráním a replikou na původních pilířích.
Libeňský most nahradí „tvarová replika“. Praha překvapivě mění zadání oprav, zbudou jen pilíře
Dopravní podnik vybuduje na konci otevřené části Libeňského soumostí provizorní tramvajovou zastávku. Samotný most v části přes Vltavu zatím podle Liškové není potřeba uzavírat.
Rada monitoringu mostu dospěla podle mluvčí k jednoznačnému závěru, že nedoporučují obnovení provozu na inundačním mostě. Odborníci objevili závady na vrcholovém kloubu. Klouby zajišťují přenos sil z mostní konstrukce do podpěr, pilířů.
TSK v uplynulých týdnech zjišťovala, zda by bylo možné dočasně inundační most podepřít. Odborníci prozkoumali čtyři možná řešení, ale žádné z nich se neukázalo jako vhodné, navíc by byla finančně i časově náročná. Zároveň zvážili možná rizika a nepředvídatelné chování konstrukce, které nelze s jistotou předjímat ani z nynějších diagnostických průzkumů a výpočetních modelů.
Radu monitoringu, tedy odbornou skupinu, tvoří projektanti, odborníci z Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického v Praze a Vysokého učení technického v Brně a zástupci TSK a zhotovitele.
Přes most v celé jeho délce nyní nejezdí tramvaje a na inundační most, který slouží jako preventivní ochrana cesty před povodní, nesmějí ani chodci, cyklisté a automobily. Uzavřený úsek mohou chodci a cyklisté obejít po lávce ke komplexu Dock a Štorchovou ulicí po rampě na most.
Stav Libeňského mostu není žádným tajemstvím. Rekonstrukci nikdo 100 let neřešil, říká Hřib
Libeňské soumostí tvoří šest mostů, postaveno bylo podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. V minulosti některá občanská sdružení i politici opakovaně usilovali o to, aby byl most prohlášen kulturní památkou. Ministerstvo kultury nakonec odmítlo udělit mostu památkovou ochranu, ale doporučilo hlavnímu městu vystavět repliku.