Už žádné Horalky či Syr Nika Číz&Go. Slovenské dráhy se vrací k původním názvům rychlíků

Lokomotiva Siemens Vectron v novém polepu ZSSK. Foto: ZSSKLokomotiva Siemens Vectron v novém polepu ZSSK. Foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) postupně s končí s možností pronájmu názvu dálkových vlaků podle komerčních produktů. Se změnou jízdního řádu

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alexandra Lowingerová

No to je teda fakt originální pojmenovat vlaky po komerčních produktech… A viagru taky měli?

Joseph

Pořád by někde stála…

malej-jarda

Co třeba Spěšný vlak Gutalax. To by mohlo mít úspěch. 🙂

Jiří Kocurek

Zcela určitě, grindcore na kolejích.

Radek Janata

On někdo trvdí, že to je originální? Každopádně jsou za to nějaké peníze, proto se to dělá. Myslím, že cestujícího nějaký název obtěžuje méně, než např. polepy tramvají, které jdou i přes okna, takže je blbe vidět ven.

Jan Miksa

Mi to spíše vadilo z venku u busu kde před otevřením dveří nevíš jestli je plný nebo prázdný.

Martin

Oboji super, pac ty nazvy vlaku, to bylo teda neco… A navic nove logo je super…

Kirak

Je to škoda. Byly docela vtipné 😀 Jsem se nasmál když jsem slyšel poprvé název Horally Sedita. A co bude s PSS Lišiak ? 😀

Jan Miksa

Tuším že jezdil Horalky Sedita ze Žiliny do Popradu a za ním jel vlak RWE.

Hodně štěstí

Já být Jančurou, tak si u ZSSK objednám název vlaku RegioJet.sk . 😀

bohyn

podepsat se za jejich ostudu?

R2R2

Skoda, podle me to byl zajimavy napad, kazdy krok, ktery dokaze prinest do verejne dopravy penize aniz by to vyvolavalo dalsi tlak na zvysovani dani, bychom meli vitat.

Džamel

Nejvtipnější název stejně byl Fixinela… Objevila pouze v názvu, nikoliv uvnitř soupravy…

Legit

Na naše pojmenování linek jsem si docela zvykl. Na číslování pozpátku úplně ne, ale ty jména linek jako Ještěd, Moravan, Ostravan jsou dobrý. Akorát na SK těch linek moc nemají.

Dominik

Já byl radši, když každý vlak měl svůj název, řeklo se Avala a člověk věděl, že jede v 6:45 z Pardubic, Vindobona v 11:40 z Třebové, atd… Teď má celé rameno jeden název.
A třeba na Ještěd jsem si doteď nezvykl, vždy to pro mě byl Liberečák.

Karel

Taky se mi vic libil jeden nazev pro jeden vlak. Ted mi to prijde takove zbytecne, davat 10 vlakum stejne jmeno, stejne jezdi vsechny v taktu a lidem je to vcelku jedno, cim jedou. Nehlede na to ze napr. Zapadni expres jede jednou do Chebu, jednou do Mnichova. Naproti tomu Vltava do Ceskych Budejovic a Luznice do Ceskych Velenic. Jeden Slovacky do Luhacovic a jedn do Veseli nad Moravou. Navic se jmenuje expres ale je to pouze rychlik a delsi usek bez zastavky je jen Ceska Trebova – Olomouc, naopak Valassky expres vymeta vse co jde mezi Trebovou a Olomouci,… Číst vice »

Dominik

A kdyby Ostravan jel do Ostravy (Bohumína, apod…), ne to jede až do Žiliny (dřív to byla například Fatra).
A jak říkáte, jednou to je Slovácký Express a je to rychlík, po druhé Valašský Express a to je skutečně express.

Matěj

„řeklo se Avala a člověk věděl, že jede v 6:45 z Pardubic“
To platilo u šotouše, nikoli u normálního cestujícího, ten opravdu není schopen si zapamatovat jednotlivá jména.

Dominik

A normální cestující snad teď ví, čím, jede, když se ho zeptáte zda jede Ostravanem? Řekl bych, že to je stejné, jako předtím, akorát teď má stejný název celá linka.

Jiří Kocurek

A bylo by snad jednodušší si zapamatovat 14 různých názvů?

Martin Votava

Určitě je pro běžného cestujícího jednodušší si zapamatovat 14 názvů než čísel (a ta jsou i pro ně důležitá v dnešní době jízdenek vázaných na konkrétní spoj). V naší rodině se třeba vždycky říkalo, že někdo pojede Junákem (a to i za socialismu, kdy se ten vlak tak vůbec nejmenoval) a když jsem byl malý, dlouho jsem si myslel, že „junák“ znamená něco jako „flamendr“ – tedy poslední pozdně večerní vlak. Až potom nesmyslně přeházeli jména, že to jméno nosil vlak v jinou dobu. 🙁 Kdyby měl každý vlak vlastní pevné jméno a neměnilo se to každý rok, jako se… Číst vice »

Jiří Kocurek

A proč by si měl cestující pamatovat názvy vlaků a k tomu ještě navíc čas odjezdu. Nestačí si pamatovat, že to je 6:15 a potom každou hodinu?

Par

Když se řeklo Avala tak člověk věděl že stačí přijít o 2 hodiny pozdě a stejně vlak stihne

Dominik

Ranní Avala jezdívala docela načas, jen jednou jsem zažil, že na ranní Avalu musela být nasazena náhradní souprava, jelikož večerní, do Prahy, přijela do Pardubic až v 6:40 druhý den ráno.

Martin Votava

Přesně, teď by takový vlak zapadl mezi ostatními a člověka ani nenapadne, že to je ten, který mívá zpoždění. Jako třeba „Západní expres“ – jednou jede z Chebu načas a podruhé z Německa s pravidelným zpožděním někdy až hodinu a s tím je třeba počítat.

Bob

Vlaky jako prodejná děvčata, odrážející mentalitu svých manažerů… Tak hlavně jestli studenti a důchodci budou dál jezdit zadarmo.

p.ondrash

Jen blbec, který si říká dobrovolně Bob, může psát pod článkem o názvech vlaků něco o cestování zdarma.. Buď věcný, Bobiku..

Ic540

Jojo. Názvy vlaků. Slovensku držím palce k návratu…

Taky si myslím že k 2 hodinovému taktu R s klasickými názvy Ružín, Váh atd.
Bylo fajn ty IC ZSSK mít Gerlach Kriváň Chopok Tatran cca jako dřív…

Byl bych za návrat názvů i u nás.
Ale to hodně lidí hlavně z těch mladších nechce a to budou ty mínusy…

To byly už dříve vášnivě diskuze a občas jako nyní se asi vždy na chvíli i vrátí.
😀🚂👍😀🚂👍😀🚂👍😀🚂👍

Legit

My už nemáme moc takové ty dálkové výstřely, kdy příjezd toho vlaku byla událost dne či týdne

Jiří Kocurek

Ale zato se člověk dostal přímým osobním vlakem z Bezpráví do Prahy a ještě ušetřil za rchlíkový příplatek. 😀

Marťas

Dráha se dobrovolně připraví o příjem z reklamy, který jí bude chybět. Přitom název vlaku „Váh“ nebo „Horalky“ má pro cestujícího přibližně stejnou vypovídací hodnotu – je mu to úplně šumák.

Kirak

Baa nee pro me je dulezite az zase pojedu rychlikem na Slovensku Vah a Povazan jsou takove divne nazvy. Já být majitelem nebo ředitelem ZSSK tak tam dáv názvy jako rychlíků třeba jako. Brambůrky solené, Inovec, Ski Centrum Jasná, Ski centrum Tatranská Lomnica, Dargov, Spišští Cikáni, Tatranky Opavia, Horalky Sedita, Bebe Sušenky, Škoda Transportation, Siemens Vectron, Servis JLV, Noční vlak do Tater a na Zemplín… To by se alespoň cestující nasmáli ne jako tady u Vltavy. Alespoň by se ty rychlíky měli jmenovat Wifi ve Vlaku, Nové Záchody, Koněspřežka, Husitské Války, Nehoda na přejezdu a jeden název dát pro Vltavu.… Číst vice »

Ic540

Marťas : No dovolil bych si nesouhlasit…
Nejsem věřící aby to tak nevyznělo ale horalky sedita a Považan je tak trochu i duchovnu této záležitostí…
Nejen na tom Slovensku mi to vyloženě sedí k duši národa či státu. Nějak nemohu pro obhajobu své myšlenky najít ta správná slova. Asi proto ze mě nyní vypadne na podporu klasických názvů jen duch svatý…👍🚂😀👍🚂😀👍🚂😀👍🚂😀

Jaaa

Škoda těch názvů připomínajících devadesátkový kapitalismus, kdy pestrobarevné rekamy byly na všem a úroveň drah mizerná. 😀

Teď už zůstala jenom ta mizerná úroveň. :-/

Michal

Úroveň železnice na Slovensku je všeobecne mizerná ale dovolím si povedať, že zrovna tieto rýchliky BA-KE sú docela na úrovni. Odkedy zmenili minulý rok úklidovú firmu sú tie vlaky už dokonca aj čisté…

Kirak

Až na to že když jsem jel Žilina – Liptovský Mikuláš na režijku ČD 🙂 Rychlíkem Horalky Sedita 🙂 (Táhněte závistivci) tak jsem seděl na sedačce paní v jídeláku byla protivná a divná což celý ten restauračák sám o sobě byl divný a sedačky nepohodlné a tvrdé. Jinak nic proti ZSSK Nemám snad jen to že nejsou ani schopni si udržet vlastní strojvedoucí když jim musejí utíkat k Arrivě. A to je co říct protože Arriva je ten nejhorší železniční podnik na světě. Měly se držet a mají se sržet autobusů.

Fixinela

Slovensko mám rád, ale aspoň ještě minulý rok ty jídeláky BA-KE byly dost muzeum (původní DDR vůz bez klimy, obsluha jak za komunistů).

Jakub

Ty původní názvy jsou stejně hloupý jako Leošova Švýcarska kvalita (vyrobená v Polsku).

Kirak

To jo to jo. Ale jsou alespoň srandovní a ne trapný.

p.ondrash

Jakou to má souvislost? To by někdo mohl napsat, že je to stejné hloupé jako váš komentář..

Jakub

Má to tu souvislost, že Leoš své vlaky zpočátku měl pojmenované „Švýcarská kvalita“.

Jan Miksa

Myslíš Leošovu tramvaj? Tramvají se přece jezdí ve městě, ne na vzdálenost 300 km. Ve vlacích ČD to aspoň stále vypadá jako ve vlaku.

SaulGoodman

Jako chápu, že peníze „za nic“ se hodí, ale tohle mi vždycky přišlo jako absolutní bizár. Vlak Košice – Bratislava s názvem MUP Praha, to je vážně unikát.

Pezos

No, pokud je to drží v rozumném modelu, tak proč ne. Ale některé ty názvy včetně už nepoužívaných, to je dobrý úlet. Kdo si vzpomene na REX „slovakrail.sk“?

Ale stačí se podívat na vagonwebu na řazení ÖBB do roku 2015. Tam se našli podobné obskurity.

Tom

U nás by se mohli také dráhy vrátit k původním názvům (Jaroslav Hašek, Petr Vok, Jakub Krčín, Jan Hus, Sněžka, Bečva, Radhošť, Karlštejn, Hukvaldy, Slovan…) a na Vltavu jako rychlík do Budějovic si asi nikdy nezvyknu pořád mám Vltavu v hlavě jako EN do Moskvy.

Jarek

Už se tu mnohokrát říkalo, že pokud jedou dva, tři rychlíky za den jako v železničním pravěku, má smysl jim dávat podobná jména. Pokud máte takt, je to poměrně matoucí.
Řešení názvů a znělek rozhlasu je pro šotoušky ale důležitější než skutečnost, že zmíněná Vltava, ale Krčín a Vok jsou hnusné béčkové olezlosti, kde moderní je v lepším případě hytlák (výstavka je putovní).

Marek

přesně tak, Vltava, Lužnice, Bezdrev – to je taková jižní nostalgie, divím se, že za to ještě nechtějí historickou přirážku…

Jarek

A to Bezdev míval i špajzák! To bejvala panečku nějaká dráha…

Jara 16

Jo jo…. Luxus v podobě hemenexu ráno z Chomutova…. 👍😋

Iveta

Nebo dnes bistro vůz ,kde musím mít 1 třídu jinak si beru jídlo v pixle sebou a místo hemenexu si k snídani dám za 50kč instantní polévku v hodnotě 5 Kč ,dřív byly jídeláky i na rychlících ,dnes jen na Ex,Rj, IC,EC,kde je zahraniční klientela ,prostě pokrok nezastavíš.A jinak čest těm pánum pinglům na Bezdrevu Lepskému a Třešnákovi .Jinak co se týká názvů vlaků ,každý u nás na Slovensku věděl ,že Považanem přijel domu (na Štrbu) po osmé a Ružín jel do Blavy v poledne ,je jen dobře že se toto vrací.A dále nechápu proč by se všechny vlaky jedné… Číst vice »

Ketchup1970

No TGV předloni z Paříže do Agde měl taky jenom bistro. Žádné pořádné jídlo tam nebylo. Kafe a konec

ušatá

A to má být pro nás inspirací nebo jak?

Stanley

a kdysi můj oblíbený noční rychlík 666 „Remek“ OV – ČB

Kubrt

Proč Remek?

Vbb

R666 byl Antikrist, dokonce jednou udělali šotouši akci, vytiskli si tabulky s trasou vlaku a tímto jménem a za jízdy je vyměňovali za ty oficiální. Průvodčí na to přišel a pak se spolu naháněli po vlaku 🙂

Jiří Kocurek

Dva vlaky ráno tam a dva vlaky odpoledne zpátky. A rychlíkový příplatek, aby substrát jel z Prahy do Pardubic zastávkovým osobákem a nezabíral místo v rychlíku. Tak je to správně, soudruzi.

Nekdo

No neke, cywe. Zelezneho ore zde nechceme, plasi to kone, zapaluje pole, kravam tuhne mleko ve vemenech a divkam vsak vite co! Tyhle novoty v nasi vsi nemaji misto…