Už se mohlo stavět. ŘSD má všechny pozemky pro D35, zahájení zdrželo ministerstvo

Vizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSDVizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD

Podle původních plánů se 35 km nové dálnice mělo stavět už letos.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vojta.tydli

Ano, z logiky věci je výhodnější, kdyz si půjčí stát . Ale zase buďme féroví – rozpočet MD (SFDI ) není nekonečný. Navržený schodek 286mld je hodně na pováženou a Kupka bude muset ještě dost zabojovat, aby rozpočet 2026 aspoň trochu přiblížil tomu letošnímu. Z toho plyne – když je POLITICKY neprůchozí zadlužovat se ve jménu stavby dálnic naprimo, buďme rádi, že existuje alternativní cesta (byť méně výhodná) a bude se stavět. Kdyz to zarámuji do nejake reality – pokud by stat zahájil toto, tak prostě nezahájí úseky D6 co se začaly stavět letos/začnou příští rok. Nezahájil by se 4pruh… Číst vice »

SYN

Podle mně je zločin že se aspoň MÚK Mohelnice-sever už nestaví… kvůli tomu bude ve zpoždění i úsek silnice I/44 kde se furt bude jezdit přes Líbivou 🙁

Martin

To je tady hrozný kocourkov,to se zas bude čekat,kdo dá bokem komu více.

Michael

Prioritní stavba, jejíž dvě části jsme se rozhodli nestavět prioritně. Vaše MD.

David

V budoucnu v kombinaci s polským modelem by ppp mohlo být nejlepší ale teď je to průšvih že to tak zdrží

Kanil83

Dobré tak ze pozemky máme , co takle začít s archeologickým průzkumem , ať je to hotové , než se rozhodne o ppp .. ať to odsejpa

Milan

Tady je zas někdo líný číst text článku či není schopen cháat jeho obsah – „“……….. V úseku Staré Město – Mohelnice již probíhá záchranný archeologický výzkum a příprava území. Stejně tak běží i na úseku z Opatovce do Starého Města. ………..““? 🙂 🙂 🙂

7bynek

ok, ale v úseku Staré Město-Mohelnice zatím žádný arch průzkum neprobíhá

mgr.pavel

Aneb když ideologie ministerstva převáží nad pragmatismem.

Mohli jsme už ten úsek stavět, teoreticky za trošku dražší peníze (ale to je hodně spekulace). Ale ministr řekl ne, PPP musíme narvat za každou cenu.

Jirka Š

Není důležité, kdy se začne, ale kdy se tama bude jezdit.

mgr.pavel

To ano, ale afaik zpoždění staveb v režii ŘSD bývá minimální, a PPP soukromník to neurychlí.

Téměř jistě to neurychlí o ten rok zpoždění v přípravě.

Milan

Nejesem si jist – asi jste neviděl ty fofry, davů pracovníků a technikky při dostavbě jihu D4 formou PPP – koncesionář chce mít co nejdřív hoto, protože až potom mu začnou chodit platby od státu!

SYN

Souhlasím, že potenciál tam je…

Pavel___H

A přitom to stavěli tři a půl roku, stejně jako ostatní dálnice, které PPP nejsou. Jen jsou všichni dojatí, jak tam na konci stavby byla spousta techniky, ale na ty ospalé první dva roky si nikdo nevzpomene.

Radek

pan Sůra se nám dal na politku? takže už toto není odborný web? najednou chcete všechno postavit „hned“ – že jste nebyl takto kritický za minulých vlád 🙁

Jan Hřebíček

Pan Sůra je k nim ještě shovívavý. Jinak by napsal, že dle vládního programu jsou prioritními stavbami D0, D1 a D35, takže je naprosto diletantské, když se u těchto staveb nestaví jen proto, že se čeká na financování, ale ve velkém se staví jiné silniční stavby s nižší prioritou. Navíc mohl připomenout, že zde v březnu měl šéfa Skansky Michala Jurka, který k financování formou PPP řekl: „Pokud je důvodem projektu PPP nedostatek financí, tak ze všech celosvětových zkušeností, které Skanska má, je to špatně a je to málo. Stát si vždy půjčí peníze levněji, než mu je nabídne koncesionář.… Číst vice »

Amper77

Zrovna tenhle úsek, mimo obce, až tak prioritně nevidím 😉

Jan Hřebíček

Jakmile se zprovozní D35 od západu do Svitav a někdy tam pojedete, neřknu-li v zimě, tak ho hodně prioritně uvidíte. Navigace tam přehodí velké množství dopravy a na krháčích u Svitav a Moravské Třebové i v mohelnickém kopci nás nečeká nic pěkného.

SYN

Ono je to tak – v tuhle chvíli ten úsek přetížený není, ale za takové 2-3 roky se to dost „pohne“ zejména tím je pokročí ostatní úseky… A pak je tam taková věc, před necelým měsícem jsem jen (Flix)busem Bo-Litomyšl, a byla do děs a hrůza – pomiňme I/43, ale i poté co jsme se napojili na I/35 tak se jelo stále v koloně okolo 50, a myslím si že spoluvinu na tom měl stavební ruch na a okolo I/35 generovaný stavbou D/35 v těchto místech… Takže jestli se ty dva vlivy spojí, tak to může být rázem o hodně… Číst vice »

PetrH

PPP nezvyšuje státní dluh, aspoň ne viditelně… Platba pak bohužel bude mandatorní výdaj.
A možná je i důvodem snaha nechat vydělat koncesionáře…

martin.janecek

Fakt je ten, že za normálních okolností by asi ŘSD již zhotovitele mělo a předávalo staveniště na konci roku 2025 v případě Opatovec – Staré Město a 06/2025 v případě Staré Město – Mohelnice, kde tou dobou konci aktuálně běžící archeologie… Skutečnost je však takova, ze pro 2026 chybi SFDI desitky miliard a to bz jiste mohlo ohrozit i prubezne financovani techto staveb, ktere vyzaduji 7 mld. Kc/rok. To u PPP nehrozí a financování stavby bude zajištěno nehledě na rozpočty příští vlády a to vidím jako vhodnou jistotu pro dokončení těchto staveb…

Willie

na useku opatovec – stare mesto uz neni mesic ani noha, archeology jsem tam videl jednou, dva s jednim koleckem. co se tyka stavby predpokladla bych, ze se bude v predstihu razit aspon pruzkumna stola pro tunel detrichov, aby se pak nezjistilo nejaky neocekavany podlozi, pripadne nejaky stary zatopeny tezebni stoly (ktery tam udajne nejsou) a stavba tunelu se kvuli tomu zase o roky neprotahla, uz takhle se mi zda ten termin stavby tunelu 3 roky dost napnuty

Kodl

Snad stavba opravdu příští rok začne. Šance není malá, že se to po volbách pěkně zvrtne…

Dálnice

Nebyl bych tak příkrý ohledně ročního zpoždění. Financování je důležité a státní rozpočet bude čím dál tím napjatější. Budoucí splátky PPP se sice stanou mandatorními výdaji státu ale na dopravní infrastrukturu je to opodstatněné. Je to jako s bydlením. Budˇsi vezmete hypotéku a bydlíte hned nebo se nastěhujete pod most a tam budete šetřit roky a mudrovat, jak jste na to vyzráli a že nemusíte platit úroky. Pořád lepší PPP než nechat odsát peníze dotačními mafiány na „inovatývne linke na toustové chlebe“ nebo na úplatky pro jejich elektorát s inteligencí mouchy octomilky…

Robert

Je škoda, že jsme se z článku nedozvěděli nic nového. Že se soutěžního dialogu účastní 4 konsorcia, víme už od prosince. Nejsou alespoň nějaké zprávy o tom, jestli budou konsorcia postupně vyřazována, až bude vybrán vítěz? Nebo přibližný termín nějakého posunu?

JaBr

Takový nadpis se „nejlepšímu“ ministru Kupkovi nebude líbit, aby to autor nějakým způsobem neodnesl.

Petr

To přijde až po volbách.Dočkáte se.

Roman J

PPP = pozdě, pomalu a předražené

Cikcak

Jel jste někdy po nové D4?
Provedení, stav a údržba výrazně na úrovni a to to stavěla ta zatracovaná Eurovia.

frank

no v té formě co kdysi vítězoslavně “ hodil na stůl“ Miloš Zeman a ze které se stát musel vyplatit určitě ano, ovšem výstavba D4 mi vyrazila dech, při četných průjezdech bych to označil za “ koncert“ , nikdy jsem tam neviděl prázdné dílo nebo klasiku českých staveb , dva dělníky na 2 km přičemž jeden nic nedělá…

mgr.pavel

To platilo jen u Zemanovy D47. Obecně PPP někdy smysl má, byť zde imho ne (moc krátký úsek, zbytečné zdržení v realizaci).

Jindra 77

Krátký úsek ( 35 nebo kolik to je km) a 2 tunely je jako málo?

Petr

Jste na omylu

Milan

výstavba 35km a následná údržba 50km úsek Lytomyšl – Mohelnice je jakko málo – údržba ŘSD asi jezdí po delších úsecích dálnic? 🙂 🙂 🙂

peter

100 mld za 20 let. Nevím jestli je to výhodné..

Petr

Spletl jste si asi periodikum. Parlamentní Listy jsou někde jinde.

factory

To není PPP ale kočko pes. V čem to má být levnější? Kdyby to soukromnik řešil od začátku do konce tak ušetří oproti státu a bylo by to rychlejší. Jediné zadání od státu by mělo být „Chceme spojit body A B C D dálnici kategorie xyz“ a soukromnik ať zařídí projekt, přípravu, vykup, průzkum atd. Ale stát za těžké peníze připraví vše a soukromnik má jen stavět? Kde vznikne ta úspora oproti tomu když si stát půjčí 20 miliard navíc a zaplati stavbu?

Ddd

Hlavní „přínos“ PPP býval ten, že se netváří jako dluh. Hodně zjednodušeně podobně jako operativní leasing v účetnictví firmy. To umožnilo některým zemím vybudovat rozsáhlou infrastrukturu bez dalšího zadlužení. Zdánlivě. Teď už to většina institucí, které hodnotí zadlužení a bonitu zemí, bere v úvahu. Jako další výhoda se uvádí to, že soukromník si lépe ohlídá kvalitu stavby, když se bude 10-30 let muset starat o údržbu a poté předat stavbu v perfektním stavu. To platí v zemích, kde si zadavatel umí pohlídat i tu stavbu. V zemích, kde to nezvládá, není PPP záruka, že zvládne vymáhat kvalitní údržbu nebo si… Číst vice »

V. F.

Levnější to být nemusí, kde jsi na to přišel? Jde zejména o to, že se najednou může stavět více dálnic, než kdyby to šlo taky klasickou cestou, jelikož se platby za PPP rozloží v čase. A o to, hlavně ČR, jde především, vzhledem k sprintu k dostavění základní dálniční sítě.
Zpoždění o zhruba rok je sice nemilé, ale i tak je to jednoznačně správná cesta, protože se mezitím mohli rozestavět jiné dálnice, na které by jinak nezbylo.

factory

Není rozdíl jestli se teď peníze půjčí a v budoucnu spláci nebo se v budoucnu platí PPP. Jsou to ty samé peníze jen v jiné kolonce rozpočtu.

Dusmor

No a jde právě o to, že je to v jiné kolonce.

Milan

když si pučuje stát od bankovních institucí, tak má lepší podmínky než soukromý subjekt, kterým je i koncesionář, který v PPP dálnicí staví a pak ji předem danou dobu i provozuje – udržuje během doby splácení!

factory

Akorát ten koncesionář to nedělá pro dobrý pocit ale proto že na tom vydělá. Tj. Stát proděla.

SYN

Když si soukromý vlastní „hlídá“ stavbu aby levně a rychle pokračovala tak obvykle bývá úspěšnější než stát… na tom zase něco ušetří.

B. N.

Zbytečné zdražení stavby, stát si dokáže půjčit finance podstatně levněji než PPP projekt.Jedině, kdyby to byl záměr, přihrát někomu dlouhodobý kšeft.

Domis

Záměr je jasný i bez toho přihrávání. Když si půjčí PPP subjekt, nezvyšuje to státní dluh. PPP není nic jiného než rozpočtově skrytý šuplík budoucího zadlužování státu.

Phate

Nooo…a vadí to?
(Pokud pominu externality jako špatně připravenou soutěž a následné soudní tahanice.)

mgr.pavel

Ano, vadí. Je to méně transparentní. Předhazujete dnešní výdaje na budoucí rozpočty.

Modré zábradlí

A proto si místní voličstvo za měsíc zvolí ty co se chystají zadlužovat zcela transparentně vyhazováním peněz z vrtulníku (převážně při letu nad vlastní zahrádkou).

Jarouš

Přesně tak.
Stát – ministerstvo financí – si
1) objektivně půjčuje peníze na trhu na financování státního dluhu levněji, než případný koncesionář PPP.
2) výstavba pomocí PPP je minimálně o 2 roky pomalejší.
Z toho vyplývá, že když nám vláda prohlásí jednou větou, že D35 je vládní priorita a druhou větou oznámí její stavbu pomocí PPP – že nám bohapustě LŽE.

SYN

Výstavba je pomalejší o dobu „výběru“ koncesionáře, ale je možné část toho výběru provádět už v době kdy by se stejně nestavělo… a rychlost stavby pod taktovkou koncesionáře bych hodnotil dokonce jako VYŠŠÍ než pod státem.

To by se jeden po....

Není pravda.
Ze stávajících staveb je to tak, píše Jarouš – PPP znamená o 2 roky zpoždění dokončení stavby, než kdyby ji rovnou stavělo ŘSD a navíc její prodražení – neb stát na splátkách přeplatí víc, než kdyby to platil sám. To znamená, že na PPP vydělá jen koncesionář PPP.

J.K.

Kéž by tyhle problémy byly na dráze, stavba zpožděná o rok, o jeden.

Je to novostavba, tak třeba ty VRT co se měly začít stavět letos, že by to tedy spadlo do příštího roku…

N.N.

Co jsem tak dohledal, tak na VRT Moravská brána je kladné stanovisko EIA z letošního červenece a Správa by měla vykupovat pozemky.

HonzaK

Myslim, ze J.K. poukazoval spis na to, ze na draze se odklady pocitaji v desetiletich a ne rocich.
Napriklad pred cca deseti lety tehdejsi vlada pokladala zahajeni stavby prvni VRT mezi roky 2020-2025 a realita je, ze jeste mnoho let se nebude stavet nic. Trosku jako rychlodraha na letiste.

zlevněme dráhu

Ta normální pomalá dráha na letiště. Městská a příměstská lokálka.

Olin

No… Zůstal bych v klidu… U D3 se uvažovalo o zahájení stavby ještě za Adamce, s trojpruhem u Brna se mlátila sláma celá desetiletí, o R/D52 ani nemluvě (do přelomu milénia to sicher bude, když už to máme k těm Pohořelicím tak pěkně zmáklý). A velký okruh…?! Ani se vzpomínat nechce, neb samý zklamání (ten malej na tom pod vedením magistrátu je taky nevesele). Takže…

Vyskovicak

Obrovská chyba Kupky, že si to neprosadil. Na tohle se financování mělo najít.

Hájek

Právě že prosadil, u myšlenky PPP byl jedním z jejích iniciatoru.

666

Kde asi bude po konci kariéry ministra pracovat?:-)

Dejf

Jako je škoda, že se to o rok zpozdí, ale na druhou stranu se to dá vydržet, protože o tom, že to bude jeden rok pravděpodobně nelžou. Zdravíme dobrou správu…

Hájek

Teď už třeba ne, ale kdysi tvrdily ze D35 bude hotová v roce 2015 pak 2020 pak 2025 lidi strašně zapomínají.

Hájek

Pamatuji si rok 2006, jedy se s konečnou platností rozhodlo o tomto časování jak se byli v práci, ze mohou začít stavět. Například EIA pro úsek z Moravské Třebové je z roku 2013.

Hájek

Stavební povolení je z roku 2023, takže 3 roky vybírají zhotovitele. Jako Hradecká s částí rodiny u Přerova mne po 30 letech slibu mne adorace ŘSD vytáčí, naopak typický příklad jak se to nemá dělat.

Hájek

Dostavet obchvat Olomouce jim trvalo 18 let !!!

Padre

Jestli si dobře pamatuju ,tak PPP projekt na D4 za Ťoka zpozdil jeji stavbu o 2-3 roky

SYN

To ale těžko doložíte údajem kdy by „teoreticky bylo“ hotovo na D4 bez PPP. A nechoďte mi s tím co měli napsané v kolonce „plánované dokončení“ to se mění každý rok a nikdy nezkracuje…