Už jen jeden přestup a nižší cena. Pobaltské země zlepšily spojení napříč třemi hlavními městy
Jednotka PESA 730 ML litevských drah LTG Link. Foto: Vivi

Cestující z Vilniusu do Tallinnu už nemusí přestupovat dvakrát.
Cestující z Vilniusu do Tallinnu už nemusí přestupovat dvakrát.
Tady se železnice stává docela viable alternative k autu
Riga-Tallin tezko do doby Rail Baltica.
Proc ten minus?
Toto konkretni spojeni vlakem z Rigy do Tallinnu pres Valgu ma cestovni dobu 6,5 h a jede jednou denne. Dalsi dve spojeni vlakem pres Valgu maji cestovni dobu pres 9h.
Autobus zvladne cestu mezi Rigou a Tallinn za 4,5 h a jezdi kazdou hodinu.
Dokud nebude cestovni doba a nabidka spoju srovnatelna s busem, je to pro cestujici jasna volba.
Radši 6,5 hodiny ve vlaku, než 4,5 v buse. Nebo takovou trasu řídit, když nemusím a nemám náladu.
Jasně, odjezdy po celý den jsou výhoda, ale zas u takové delší cesty se nemálo lidí klidně přizpůsobí tomu jednomu dennímu odjezdu, pokud jede v +- přijatelnou hodinu, není to něco, co by se běžně jezdilo denně tam a zpět, spíš cesta, která se plánuje dopředu.
Plus použitelná alternativa neznamená, že to ty busy a auta vytlačí, jen že vlak už nebude volba jen pro ultranadšence, ale jedna z použitelných možností.
Hm, mezi Prahou a Brnem dokud se jizdni doba vlaku nedostala z 3h na dohled 2,5h, masy cestujicich vlak ignorovaly. A vubec lidem nevadilo mackat se pred autobusy a cekat, jestli nahodou zustalo volne misto, pripadne bez mistenky pri ceste sedeli na schodkach dveri.
Jenže Praha-Brno je relace, která se bez problému jezdí pravidelně a na otočku ráno tam a večer zpět. Tam je citlivost na dobu jízdy výrazně větší, než u relace přes tři státy, která se jezdí občas a tak nějak počítáte s tím, že to zabere půl dne…
6,5 h a 4,5 h je dost zasadni rozdil.
A jsou to dva staty.
Jen pro zajimavost: Spojeni Vilnius-Riga je vlakem i autobusem za 4h. Rozdil je, ze vlak jede jednou denne, autobusy opet kazdou hodinu. Ale ty to berou to pres letiste v Rize.
Cili Vilnius-Riga by potencial pro vlak mohl mit, pokud by vlak zajizdel k letisti, Riga – Tallinn nic moc.
Ale to cele by prave mela resit Rail Baltica – povede v Rize na letiste
OK, tak dva státy. Furt je to mezinárodní relace.
6,5 a 4,5 je citelný rozdíl, ale to vlak versus bus taky. Už jen tím že můžete vstát a protáhnout se.
Rail Baltica bude další výraznej přínos, o tom není sporu. Ale to nic nemění na tom, že tohle začíná být konkurenceschopný už teď.
Tak ještě by to mohlo jet přímo až do Tallinnu.
39 eur už je velmi solidní cena.
To je, předpokládám že jde o standardní nabídku dostupnou kdykoliv bez omezení kontingentu, i těsně před odjezdem. Jen za estonský vnitrostátní úsek se platí přes 20 €, takže 39 € až do Vilniusu je fajn.
Pro nás vskutku ano, ale pro lotyše s minimální mzdou 620€ a průměrnou 750€ je to jako pro nás jet z Prahy do Košic za 2200.
Průměrná hruba mzda v Lotyssku je 1703€ a čistá 1231€. Máte hodně starý data. V posledních letech tam mzdy rychle rostly.
Není to o moc míň než v Česku. A v Litvě je to prakticky stejné jako u nás a v Estonsku dokonce vyšší.
V Estonsku je ale dráž než u nás díky sousednímu Finsku.
Cena v téhle úrovni je určitě fajn a konkurenceschopná.
Pro zajímavost jsem se podíval na web Baltics. Letenky Tallin – Vilnius jsou v únoru za cca 150€, ale v březnu za 49 nebo 71€.
Pokrok nezastavíš…