Útlumová řada. České dráhy mají posledních sedm provozních plecháčů
Lokomotiva 242 "plecháč" na přejezdu v Hrdějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pravidelné využití má přitom u ČD jen trojice plecháčů, jeden slouží jako topírenská lokomotiva.
Když něco funguje 50 let, tak to asi je dobré, to se o současných výrobcích tvrdit nedá, protože odcházejí se skončením záruky.
někdy se konce záruky ani nedožijí – dělá se z toho spotřební zboží, ale hlavně, že všichni mají plnou hubu ekologie
Plechac byl zastaraly uz pri nakupu – pred nim Skodovka vyrabela radu 43R pro Bulharsko: podvozky 2. generace, EDB.
hlavně to jsou jednoduchý a spolehlivý stroje
Jejich jednoduchost, resp. vysoké hodnoty jalového výkonu, má špatný vliv na střídavou soustavu, kterou akorát prodažují.
takovej interpanter (5vz.) má na DC max. odběr 3,5MW – na AC 4MW
Za me jedna z nejhezcich lokomotiv
Každopádně jich alespoň pár zachovat s podobně letitými vozy jako retro-nostalgickou jízdu třeba právě mezi Plzní a Brnem!
Netřeba, tato linka jíž funguje. Plecháč vůz A a pak 3x B. No jako za mých studijních let.
Přesně tak, samotná „linka“ R666 je retro-nostalgická minimálně 20 let.
Plecháč, béčka v kožence a v Plzni na zhlaví výhybka, že člověk dostal dvě rány do hlavy o okno a věděl, že je v cíli.
Jsem zvědavý, zda se skutečně naplní to vyjádření o neuvažování žádných oprav vlastních či zápůjček 242 od carga. Jednou za čas přijde „krize“ s esy v Plzni a v ten čas není problém potkat na R11 klidně 6 242 naráz, výjimečně jsou s 242 obsazeny všechny výkony, které jimi být obsazeny můžou ( = prakticky vše na elektrické části R11). Záleží, zda se dřív podaří uvolnit esa odjinud, nebo vyjezdit kilometry na některých dnes jezdících ČD 242. Pokud to druhé, tak očekávám že se ono vyjádření nemusí zcela naplnit.
Tak obrat 658/665/666/657 byl oběh Princezen 263, škoda jich.😥
Je prosím některá z lokomiv této řady již někde jako muzejní?
Spíš ještě ne a nevím jestli si ČD jako osobní dopravce nechá nějakého jako muzejní pro jízdy
242.213 by měla po ukončení provozu 242 u ČD putovat do Tábora za ostatními lokomotivami (má tam být muzeum).
Na lince R11 😀
Kdo se občas koukne na https://www.55p.cz/plzen_201_2025/ tak zjistí, že teda většinou jich jezdí víc než jenom dvě
Fu???
Jw to perfektní lokomotiva, klobouk dolů před nima
Vypsal bych výběrko na dalších 200 ks…
Perfektní lokomotiva má umět rekuperovat a má být energeticky a efektivní. Plecháč v obojím značně zaostává.
Předchozí laminátky mají alespoň odporovou elektrodynamickou brzdu, Plecháč nemá ani tu.
Navíc byl vyráběn v době, kdy už byly vyvinuty novější podvozky s mnohem lepšími chodovými vlastnostmi (pro lokomotivy 350), ale soudruzi řekli, že tam dají ty starší.
Tak. Podvozky z 2. generace tak měly premiéru v Bulharských “plecháčích”…
protože potřebovali náhradní díly do laminátek – především motory – jen přehodíte svorkovnici a můžete jej namontovat do laminátky
To ale neznamena, ze masina nemuze mit EDB a moderni podvozky.
a víte, že ta rekuperace na střídavem systému má mizernou účinnost?
Proč by měla mít mizernou účinnost? Rekuperace na střídavé soustavě je naprosto ideální, pokud je povolená, protože není rozsahem omezená usměrňovači v měnírnách a dá se použít i mnohem dále – vlasně kdekoliv.
hlavně v elektrárnách toto nesymetrické zatížení/výrobu přímo milují – kolem Břeclavi panteři i na střídavém systému věčně brzdí do odporu, protože je tam moc šťávy, takže do sítě stějně vrátíte minimum
U nás je problém navázání trakční soustavy na přenosovou. Rekuperace generuje vyšší harmonické frekvence a přetěžuje síť. Navíc je to to mobilní zdroj a to s tuplem špatně synchronizuje se sítí.
Jj to známe a za pár měsíců tu budeme číst článek jak ČD poslední Plecháče chtějí dualizovat a cpát do nich ETCS.
IRONIE
Tak jo, motorgenerátor se tam někam vejde.
„Pravidelné využití má přitom u ČD jen trojice plecháčů“. No potřeba jsou alespoň 4 lokomotivy, kromě topení IJ v Chebu je potřeba i vytápění souprav v Plzni, kterou zajišťuje 242.273.
Pan David (trochu níže) asi 1 hodinu před vámi napsal:
„„Pravidelné využití má přitom u ČD jen trojice plecháčů.“
No minimálně jsou potřeba 4 lokomotivy, kromě topení IJ v Chebu je potřeba topení souprav i v Plzni, kterou zajišťuje 242.273.“
Až na pár odchylností ve slovosledu se jedná o docela vzácnou shodu dvou diskutujících ve stavbě věty. 🙂
Pokud se rozdíly rychlíky Rozmberk z Plzně do Brna na rychlíky z Plzně do Českých Budějovic a na rychlíky z Českých Budějovic do Brna, potom předpokládám, že rychlíky z Plzně do Českých Budějovic budou zajišťovat Regiopanteri a plecháče by snad mohli být pouze v úseku České Budějovice – Jihlava.
Zůstanou tam klasické soupravy.
A na jak dlouho tam ty klasické soupravy zůstanou?
Dokud nebude objednatel požadovat něco jiného. Zatím mu stačí status quo.
Kdyby mu stačil status quo dlouhodobě, není soutěž na 6 ale na 15 let.
Však píšu že zatím.
„Expresy a rychlíky v Balíčku Jih nečeká velká změna. Stát zkrátil smluvní dobu na šest let“
https://zdopravy.cz/expresy-a-rychliky-v-balicku-jih-neceka-velka-zmena-stat-zkratil-smluvni-dobu-na-sest-let-201258/
Formát vlaku lokomotiva a jednotlivé vozy ztrácí v osobce smysl. Na lokálkách a příměstu je nahrazován už dávno a oblast působnosti se pořád zužuje. Nějak rozumně funguje už jen pro rychlosti 160-200 km/h, ale ani tam to nebude trvat věčně.
Balíček jih sice dostal ještě šestiletou výplňkovou smlouvu na existující starou vozbu, ale po jejím vypršení bude následovat příkladu R9, Ex6, R16 …
Vaše starosti bych chtěl mít.
Plecháče České Budějovice – Jihlava určitě ne, protože ETCS (od prosince 2026).
Jsem zvědavý, jaký budou jezdit lokomotivy na linkách mezi Plzeň- České Budějovice a České Budějovice- Jihlava a dál Brno a to stejný platí na linkách Praha- České Budějovice a dál na Linz, protože tedy od prosince 2026 lokomotivy Emil Zátopek nebude moct jezdit nemá ETCS.
Ohledně nevíte jaký mají jezdit lokomotivy fakt by mně to zajímalo. 😁
Minimálně 3 jsou potřeba na rameno PLZ-ČB – v Budějovicích musí prepřahat a jedna mašina navíc zrychlí obrátky a zabrání přenosu zpoždění z jednoho směru na druhý
„Pravidelné využití má přitom u ČD jen trojice plecháčů.“ No minimálně jsou potřeba 4 lokomotivy, kromě topení IJ v Chebu je potřeba topení souprav i v Plzni, kterou zajišťuje 242.273.
Vcelku by mne zajímalo, jak se nákupy lokomotiv ČD Cargo od ČD přenesli do hospodářských výsledků Carga s ohledem na nutnost oprav těchto lokomotiv a redukcí lokomotiv a vagónů s ohledem na úbytek zakázek. Tedy aby se nestalo, že tyto lokomotivy Cargo opraví a za tři roky vyřadíjim stačí pro mezinárodní provoz Traxxy a Vectrony a vnitrostátní esa.
Cargo moc nepočítá s r.230 a 240 ty to mají jasné.. 242 je nahradí.
ČD cargo má zasmluvněnou instalaci ETCS do 29 kusů řady 240, takže část této řady budoucnost ještě má.
„konkrétně jde o vlaky 658, 665, 666 a 657“ – zde se sluší uvést, že tyto vlaky nevezou po celé trase, ale jde jen o úsek ČB – Plzeň
„sezónní víkendový provoz na spěšném vlaku Sp 1967/1967“ – jednak uvádíte Sp 1967 hned dvakrát a navíc tento spoj jede někde úplně jinde – jedná se o spoje Sp 1679/1678
Takže ČB-Ji jezdí už jenom esa?