Ústí nad Labem znovu vypsalo půlmiliardovou soutěž na trolejbusy, předchozí zrušil ÚOHS
Trolejbusy MHD Ústí nad Labem. Pramen: DPMÚL
Dopravní podnik před vypsáním soutěže oslovil výrobce, prodloužil termín na dodání.
Dopravní podnik před vypsáním soutěže oslovil výrobce, prodloužil termín na dodání.
konečně ty odporné, nevzhledné a poruchové popelnice 15Tr do hutí ?!
Tímto bych chtěl pogratulovat bezejmennému plzeňskému výherci k nové zakázce.
Solaris dvoumotorové kloubáky a dokonce parciální umí: https://transphoto.org/list.php?serv=0&mid=6478&cid=257 http://www.obus-es.de/th_505-510.htm Zde drobný výcuc: Kapalinou chlazený akumulátorový systém od Impact Clean Power Technology (60 kWh, využitelných 48 kWh) instalovaný v zadní části. Skládá se ze 4 baterií, každá s 288 články LTO (23 Ah). Dva vzduchem chlazené, čtyřpólové, třífázové asynchronní motory, každý o výkonu 170 kW, nmax = 4800 ot./min (střední a zadní hnací náprava, výrobce: TSA) Výkon baterie: 300 kW (60s), 200 kW (nepřetržitě) Dobíjení baterie za jízdy (max. 240 kW) Schopnost zpětného napájení do sítě venkovního vedení Topení 40 kW (voda), klimatizace 25 kW Pneumatické stahovací zařízení sběračů. Ale Solaris… Číst vice »
Cegelec to také umí.
No jó, jenže DPmÚL chce Solarisy od Škodovky a nic jiného (bohužel)!
Pro mínusáře: to vám poví tamější zaměstnanci – řidiči, dílňáci (a přiznávají to i někteří kancelářský – ale řeknou to jen svým dobrým známým, bohužel). To jen tak na vysvětlenou.
A na to jste přišel kde? Solaris se Cegelecem již nespolupracuje. Takže nenabídne nic…
Dříve to dělali a zase budou, však si počkejte.
Že aktuálně nespolupracuje neznamená, že se to nemůže změnit. Stejně jako vstup Solarisu s jinou výzbrojí na nás trh.
A na to jste přišel kde ? Že nespolupracují ?
Taky jich letos má Solaris pět dodat do italského města La Spezia, ale uvádí se 2×160 kW.
https://www.sustainable-bus.com/trolleybus-tramway/solaris-trollino-la-spezia-italy/
A v Miláně jich bude 50.
Ale s Medcomem do Čech Solaris šel (letos dodané elektrobusy do DPO), tak asi se ty pletichy týkají už jen trolejbusů, když dříve i elektrobusy s karosérií Solaris dodávala v ČR výhradně jen Škoda (Peruny pro Třinec, Trutnov a ČB).
Ono i toto byla pleticha :). Na oko to vypadá, že trh je otevřený, že?
Když jsme u Ústí – proč se 25Tr koupené z Brna dostávají do provozu prakticky až po půl roce od koupě?
Procházely provozní údržbou (v Brně dojezdily kilometry do další prohlídky) a jsou přizpůsobovány na ústecký provoz (odbavovací a informační systém).
Tak především proto, že dílna musí udržet v provozu to, co jezdí. A to opravdu není při přestárlém vozovém parku v Ústí zas tak jednoduché. Až pak se může věnovat zbytným pracem jako oživování 25Tr, skládání 22Tr a podobně.
Je potřeba si uvědomit, že se začíná projevovat stárnutí i na třetí generaci 27 a 28Tr. Je jim sedm let a už i tam se musí provádět časově náročnější opravy.
Proto tak často stojí i parciály?
Protože to byly olítané šunky a musely se zkulturnit na provoz. Ústí neni v záviděníhodné situaci a muselo rychle řešit problém, tohle bylo jediné možné řešení. Když je na výběr blbé řešení a ještě blbější, to se to blbě hledá cesta.
V první řadě nejsou lidi na dílně, hlavní je mít s čím jezdit! Proto vše tak dlouho trvá!
Dále se předělávala kabeláž (na odbavovací systém), zesílila se nástupní hrana u II. dveří (měnila se asi i plošina pro vozíčkáře), mění se čalounění za koženku, mění se asi i sedadlo řidiče, atp.
Plus komplet velká prohlídka (hlavně elektroinstalace).
Protože si koupili krámy těsně přes smrtí ? A k tomu dílna nestíhající asi vůbec nic ?
tak ustí ma hodne rozsahlé zatrolejovaní, ale problemove trolejbusy, nedavno jsem tam jel tim jejich muzejnim exponatem co vypadal jako karosa na troleje, no a nejednou mu to kleklo a my nabrali celkem asi 20min zpoždění. Ale zase mužou mít skoro všude elektrickou mhd, třeba by mohli rozšířit zatrolejovaní, případně díky hybridním trolejbusům, by měli elektro i v ulicich kde nejsou troleje.
„Ale zase mužou mít skoro všude elektrickou mhd, třeba by mohli rozšířit zatrolejovaní, případně díky hybridním trolejbusům, by měli elektro i v ulicich kde nejsou troleje.“
To ale přece město nechce. Mají tam cool „ekologický vodík“, tak proč se věnovat ošklivým trolejbusům a drátům?
Za dvoumotor pochvala.
Za rámcovou smlouvu 1ks + opce nafackovat.
Ta zakázka je zase podvod, možná v mezích zákona, ale podvod. Závazná objednávka na 1ks, s tím že předem vybraný výrobce ví (ze zákulisních jednání), že se objedná vše (a může tak rozpustit náklady na vývoj do větší série) a kdokoli jiný může předpokládat že se objedná jen jeden kus a tak musí náklady na vývoj promítnout do toho jednoho kusu. Stejným způsobem vyhrála v Praze Škoda dodávku tramvají. Uvítal bych změnu zákona, která by stanovila v procentech maximální velikost rámcové smlouvy nad závaznou objednávku. Taky popravdě nevím, proč by Ústí nad Labem mělo mít jiné trolejbusy než zbytek Evropy.… Číst vice »
Ten jeden kus se mi taky nelíbí.
Požadavek na dvoumotory je ale odůvodněný. V průběhu let se Ústím prohnaly všechny možné varianty (dvoumotorové 22Tr, jednomotorový patnáctimetr, jednomotorový kloub s hnanou zadní nápravou, jednomotorový kloub s hnanou střední nápravou) – a dvoumotory vykazovaly zdaleka nejlepší výsledky. A nejde jen o sjízdnost v zimě, v těch kopcích s hnanou jedinou nápravou trpí všechny možné agregáty počínaje převodovkami a konče klobovým spojením, o jízdních vlastnostech nemluvě. Prostě to plyne z provozních zkušeností, tohle bych ústeckému DP opravdu nevyčítal.
Ono je třeba taky brát v potaz zkušenosti s porovozem a v Ústí mohou porovnávat hned ze 3 typů pohonu trolejbusů a pohon 2 náprav jim zřejmě vyšel nejlépe.
Tím ale tu korupci nesnížíte. Naopak se může stát, že DP bude mít 10 nebo 20 kusů něčeho, co se vůbec neosvědčilo.
No, jenže St. Gallen má ty kopce celkem mírné, oproti některým úsekům v ÚnL. A proč Esslingen, Salzburg má dvoumotorové trolejbusy? České trolejbusy se vždy dělaly se 2 hnanými nápravami a mělo to svůj význam. Že to jinde není obvyklé neznamená, že to je dobře. I takové Brno potvrzuje, že jedna hnaná náprava je na takové krávě málo. A že zbytek republiky má jen jednomotorový má také své pozadí a právě ve Škodě, která to po ukončení 22Tr odmítala dělat výzbroj na 2 motory. Ono je to totiž pohodlnější mít jednu výzbroj na všechno, jen ji mírně upravit v parametrech.… Číst vice »
Pokud celou váhu pohání jedna náprava, tak diferenciál i poloosy fakt hodně trpí. Pokud se poškodí, za odpoledne to většinou neopravíte. Původní ČSSR koncepce 15Tr vznikla panelovým sestavením ze dvou sólo 14Tr. Trakčáky i nápravy prostě byly vyvinuté. Podobně i Sanos 200Tr, ale tam byla trochu jinak řešena regulace a nápravy byly licence Mercedes. Ono je dost zásadní rozdíl v tvrdém záběru trakčáků od nuly oproti spalováku s nějakou spojkou. Požadavek na pohon dvou náprav v tomhle kopcovitém provozu tedy plně chápu.
Nápravy u Sanosu byly čistě autobusové a tam je právě elektromotor sežral… A to byly dokonce 2.
Jojo, tam záběr konstruktéři hrubě podcenili. Ale zas oproti Rába nápravám to je šepot lesních květinek. Výsledkem byla z nutnosti zřízená dílna specializovaná na opravy diferenciálů a u dodaných vozů úpravy regulace, aby byl záběr jemnější. Tudíž akcelerace sice oproti 15Tr malinko horší, ale oproti autobusu Ikarusu 280, jehož výkony přebíral zase o dost lepší. On Sandokan byl oproti 15Tr takový – kultivovanější je asi správný výraz? (Ale na nástup fakt hodně vysoký)
poslédní Ráby už byly tiché, měly lépe uloženy brzdové obložení a celkově se vychytaly nedostatky. Co Rába měla do hluku, to vyvážila spolehlivost.
Vždy se dvěma hnanými nápravami… Nevzpomínám si, že by v někdejším Gottwaldově jezdily vozy se dvěma hnacími nápravami ….
Škoda Sanos 200Tr a později Škoda 15Tr nic? 😀
Tak si oprašte paměť, nebo doplňte vzdělání, dané vozy Gottwaldov ještě zažily…
Anebo taky změnu zákona – když mám od jednoho výrobce „X“ počet vozidel s nimiž jsem spokojen, tak při nákupu dalších vozidel – došlo k rozšíření sítě, objednavatel chce kratší intervaly (mám dostatek řidičů), tak nemusím na doplnění vozového parku vypisovat výběrko, do kterého se podle ceny dostane někdo, kdo mi nabídne něco, co je z hlediska náhradních dílů odlišné, na co se budou muset zaškolovat jak řidiči, tak údržba ….
Protože se dnes vše standardizuje a ovládání může být úplně identické v rámci různých výrobců, tak i rozlišné u jediného typu. Stačí, aby výrobce palubních desek onen model přestal vyrábět a je už rozdíl… Jezdím s 10 typy trolejbusů, u některých typů jsou dokonce rozdíly v ovládání v rámci typu a to někdy markantní a nemám problém. A ve výsledku stejně používám asi tak 8 různých ovládacích prvků, zbytek je pro běžný provoz ne úplně podstatný. V Jihlavě bylo 6 vozů 24Tr a reálně to byly 3 podtypy, protože se vždy část něčím lišila. A to se stalo i u… Číst vice »
Proč jim to trvá rok vypsat znova a proč proboha objednávají rámcově po jednom kusu? Dvoumotorový požadavek chápu, v zimě často zachraňovaly provoz staré 15Tr. Chápu to správně, že trolejbusy s pohonem dvou náprav se vyrábí, ale zatím ne v parciální, tedy bateriové verzi?
naposledy v ustí se mi stalo že mu ten starej škodovackej trolejbus kleknul a řič ho několikrat musel opravovat, takže jsme nabrali asi 20min zpoždění 😀 a to se vyplatí, snad budou nové hyybridní lepší a udrží se připojene na dráty. Ustí ma rozsahlou sít, ale skoda že se nevratili misty k tramvajím, ale díky rozsahu by mohli mit skoro všude elektrickou mhd, připadne zatrolejovat víc ulic.
Obávám se, že aktuálně nikdo dvoumotorové trolejbusy nenabízí.
To není pravda, do Německa se v režii Solarisu (s výzbrojí Kiepe) běžné dodávají.
Aha, to mi uniklo, pardon.
Tak, je to sice 3 článkový, ale všechny 3 článkové mají 2 motory. Jen krátké klouby se se 2 motory nahlas nenabízí.
Kloubové parciální autobusy?
Samozřejmě, z kopce na neutrál.