Ústí nad Labem znovu vypsalo půlmiliardovou soutěž na trolejbusy, předchozí zrušil ÚOHS

Trolejbusy MHD Ústí nad Labem. Pramen: DPMÚLTrolejbusy MHD Ústí nad Labem. Pramen: DPMÚL

Dopravní podnik před vypsáním soutěže oslovil výrobce, prodloužil termín na dodání.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kryštof

konečně ty odporné, nevzhledné a poruchové popelnice 15Tr do hutí ?!

Franta Metel

Tímto bych chtěl pogratulovat bezejmennému plzeňskému výherci k nové zakázce.

Jarmil

Solaris dvoumotorové kloubáky a dokonce parciální umí: https://transphoto.org/list.php?serv=0&mid=6478&cid=257 http://www.obus-es.de/th_505-510.htm Zde drobný výcuc: Kapalinou chlazený akumulátorový systém od Impact Clean Power Technology (60 kWh, využitelných 48 kWh) instalovaný v zadní části. Skládá se ze 4 baterií, každá s 288 články LTO (23 Ah). Dva vzduchem chlazené, čtyřpólové, třífázové asynchronní motory, každý o výkonu 170 kW, nmax = 4800 ot./min (střední a zadní hnací náprava, výrobce: TSA) Výkon baterie: 300 kW (60s), 200 kW (nepřetržitě) Dobíjení baterie za jízdy (max. 240 kW) Schopnost zpětného napájení do sítě venkovního vedení Topení 40 kW (voda), klimatizace 25 kW Pneumatické stahovací zařízení sběračů. Ale Solaris… Číst vice »

Zdeněk Sýkora

Cegelec to také umí.

Anonym ze severu

No jó, jenže DPmÚL chce Solarisy od Škodovky a nic jiného (bohužel)!

Pro mínusáře: to vám poví tamější zaměstnanci – řidiči, dílňáci (a přiznávají to i někteří kancelářský – ale řeknou to jen svým dobrým známým, bohužel). To jen tak na vysvětlenou.

Jarmil

A na to jste přišel kde? Solaris se Cegelecem již nespolupracuje. Takže nenabídne nic…

Zdeněk Sýkora

Dříve to dělali a zase budou, však si počkejte.
Že aktuálně nespolupracuje neznamená, že se to nemůže změnit. Stejně jako vstup Solarisu s jinou výzbrojí na nás trh.

PvvS

A na to jste přišel kde ? Že nespolupracují ?

Kuba

Taky jich letos má Solaris pět dodat do italského města La Spezia, ale uvádí se 2×160 kW.
https://www.sustainable-bus.com/trolleybus-tramway/solaris-trollino-la-spezia-italy/

Jarmil

A v Miláně jich bude 50.

Kuba

Ale s Medcomem do Čech Solaris šel (letos dodané elektrobusy do DPO), tak asi se ty pletichy týkají už jen trolejbusů, když dříve i elektrobusy s karosérií Solaris dodávala v ČR výhradně jen Škoda (Peruny pro Třinec, Trutnov a ČB).

Jarmil

Ono i toto byla pleticha :). Na oko to vypadá, že trh je otevřený, že?

Lukáš

Když jsme u Ústí – proč se 25Tr koupené z Brna dostávají do provozu prakticky až po půl roce od koupě?

Ústečák

Procházely provozní údržbou (v Brně dojezdily kilometry do další prohlídky) a jsou přizpůsobovány na ústecký provoz (odbavovací a informační systém).

Nováková

Tak především proto, že dílna musí udržet v provozu to, co jezdí. A to opravdu není při přestárlém vozovém parku v Ústí zas tak jednoduché. Až pak se může věnovat zbytným pracem jako oživování 25Tr, skládání 22Tr a podobně.
Je potřeba si uvědomit, že se začíná projevovat stárnutí i na třetí generaci 27 a 28Tr. Je jim sedm let a už i tam se musí provádět časově náročnější opravy.

Anonym ze severu

Proto tak často stojí i parciály?

Zdeněk Sýkora

Protože to byly olítané šunky a musely se zkulturnit na provoz. Ústí neni v záviděníhodné situaci a muselo rychle řešit problém, tohle bylo jediné možné řešení. Když je na výběr blbé řešení a ještě blbější, to se to blbě hledá cesta.

Anonym ze severu

V první řadě nejsou lidi na dílně, hlavní je mít s čím jezdit! Proto vše tak dlouho trvá!
Dále se předělávala kabeláž (na odbavovací systém), zesílila se nástupní hrana u II. dveří (měnila se asi i plošina pro vozíčkáře), mění se čalounění za koženku, mění se asi i sedadlo řidiče, atp.
Plus komplet velká prohlídka (hlavně elektroinstalace).

PvvS

Protože si koupili krámy těsně přes smrtí ? A k tomu dílna nestíhající asi vůbec nic ?

Jarda

tak ustí ma hodne rozsahlé zatrolejovaní, ale problemove trolejbusy, nedavno jsem tam jel tim jejich muzejnim exponatem co vypadal jako karosa na troleje, no a nejednou mu to kleklo a my nabrali celkem asi 20min zpoždění. Ale zase mužou mít skoro všude elektrickou mhd, třeba by mohli rozšířit zatrolejovaní, případně díky hybridním trolejbusům, by měli elektro i v ulicich kde nejsou troleje.

Anonym ze severu

„Ale zase mužou mít skoro všude elektrickou mhd, třeba by mohli rozšířit zatrolejovaní, případně díky hybridním trolejbusům, by měli elektro i v ulicich kde nejsou troleje.“

To ale přece město nechce. Mají tam cool „ekologický vodík“, tak proč se věnovat ošklivým trolejbusům a drátům?

Jenki

Za dvoumotor pochvala.

Za rámcovou smlouvu 1ks + opce nafackovat.

David

Ta zakázka je zase podvod, možná v mezích zákona, ale podvod. Závazná objednávka na 1ks, s tím že předem vybraný výrobce ví (ze zákulisních jednání), že se objedná vše (a může tak rozpustit náklady na vývoj do větší série) a kdokoli jiný může předpokládat že se objedná jen jeden kus a tak musí náklady na vývoj promítnout do toho jednoho kusu. Stejným způsobem vyhrála v Praze Škoda dodávku tramvají. Uvítal bych změnu zákona, která by stanovila v procentech maximální velikost rámcové smlouvy nad závaznou objednávku. Taky popravdě nevím, proč by Ústí nad Labem mělo mít jiné trolejbusy než zbytek Evropy.… Číst vice »

Ústečák

Ten jeden kus se mi taky nelíbí.

Požadavek na dvoumotory je ale odůvodněný. V průběhu let se Ústím prohnaly všechny možné varianty (dvoumotorové 22Tr, jednomotorový patnáctimetr, jednomotorový kloub s hnanou zadní nápravou, jednomotorový kloub s hnanou střední nápravou) – a dvoumotory vykazovaly zdaleka nejlepší výsledky. A nejde jen o sjízdnost v zimě, v těch kopcích s hnanou jedinou nápravou trpí všechny možné agregáty počínaje převodovkami a konče klobovým spojením, o jízdních vlastnostech nemluvě. Prostě to plyne z provozních zkušeností, tohle bych ústeckému DP opravdu nevyčítal.

Jiří 3

Ono je třeba taky brát v potaz zkušenosti s porovozem a v Ústí mohou porovnávat hned ze 3 typů pohonu trolejbusů a pohon 2 náprav jim zřejmě vyšel nejlépe.

Jiří Kocurek

Tím ale tu korupci nesnížíte. Naopak se může stát, že DP bude mít 10 nebo 20 kusů něčeho, co se vůbec neosvědčilo.

Zdeněk Sýkora

No, jenže St. Gallen má ty kopce celkem mírné, oproti některým úsekům v ÚnL. A proč Esslingen, Salzburg má dvoumotorové trolejbusy? České trolejbusy se vždy dělaly se 2 hnanými nápravami a mělo to svůj význam. Že to jinde není obvyklé neznamená, že to je dobře. I takové Brno potvrzuje, že jedna hnaná náprava je na takové krávě málo. A že zbytek republiky má jen jednomotorový má také své pozadí a právě ve Škodě, která to po ukončení 22Tr odmítala dělat výzbroj na 2 motory. Ono je to totiž pohodlnější mít jednu výzbroj na všechno, jen ji mírně upravit v parametrech.… Číst vice »

Pája

Pokud celou váhu pohání jedna náprava, tak diferenciál i poloosy fakt hodně trpí. Pokud se poškodí, za odpoledne to většinou neopravíte. Původní ČSSR koncepce 15Tr vznikla panelovým sestavením ze dvou sólo 14Tr. Trakčáky i nápravy prostě byly vyvinuté. Podobně i Sanos 200Tr, ale tam byla trochu jinak řešena regulace a nápravy byly licence Mercedes. Ono je dost zásadní rozdíl v tvrdém záběru trakčáků od nuly oproti spalováku s nějakou spojkou. Požadavek na pohon dvou náprav v tomhle kopcovitém provozu tedy plně chápu.

Zdeněk Sýkora

Nápravy u Sanosu byly čistě autobusové a tam je právě elektromotor sežral… A to byly dokonce 2.

Pája

Jojo, tam záběr konstruktéři hrubě podcenili. Ale zas oproti Rába nápravám to je šepot lesních květinek. Výsledkem byla z nutnosti zřízená dílna specializovaná na opravy diferenciálů a u dodaných vozů úpravy regulace, aby byl záběr jemnější. Tudíž akcelerace sice oproti 15Tr malinko horší, ale oproti autobusu Ikarusu 280, jehož výkony přebíral zase o dost lepší. On Sandokan byl oproti 15Tr takový – kultivovanější je asi správný výraz? (Ale na nástup fakt hodně vysoký)

Zdeněk Sýkora

poslédní Ráby už byly tiché, měly lépe uloženy brzdové obložení a celkově se vychytaly nedostatky. Co Rába měla do hluku, to vyvážila spolehlivost.

XYYY

Vždy se dvěma hnanými nápravami… Nevzpomínám si, že by v někdejším Gottwaldově jezdily vozy se dvěma hnacími nápravami ….

Pája

Škoda Sanos 200Tr a později Škoda 15Tr nic? 😀

Zdeněk Sýkora

Tak si oprašte paměť, nebo doplňte vzdělání, dané vozy Gottwaldov ještě zažily…

XYYY

Anebo taky změnu zákona – když mám od jednoho výrobce „X“ počet vozidel s nimiž jsem spokojen, tak při nákupu dalších vozidel – došlo k rozšíření sítě, objednavatel chce kratší intervaly (mám dostatek řidičů), tak nemusím na doplnění vozového parku vypisovat výběrko, do kterého se podle ceny dostane někdo, kdo mi nabídne něco, co je z hlediska náhradních dílů odlišné, na co se budou muset zaškolovat jak řidiči, tak údržba ….

Zdeněk Sýkora

Protože se dnes vše standardizuje a ovládání může být úplně identické v rámci různých výrobců, tak i rozlišné u jediného typu. Stačí, aby výrobce palubních desek onen model přestal vyrábět a je už rozdíl… Jezdím s 10 typy trolejbusů, u některých typů jsou dokonce rozdíly v ovládání v rámci typu a to někdy markantní a nemám problém. A ve výsledku stejně používám asi tak 8 různých ovládacích prvků, zbytek je pro běžný provoz ne úplně podstatný. V Jihlavě bylo 6 vozů 24Tr a reálně to byly 3 podtypy, protože se vždy část něčím lišila. A to se stalo i u… Číst vice »

Jan

Proč jim to trvá rok vypsat znova a proč proboha objednávají rámcově po jednom kusu? Dvoumotorový požadavek chápu, v zimě často zachraňovaly provoz staré 15Tr. Chápu to správně, že trolejbusy s pohonem dvou náprav se vyrábí, ale zatím ne v parciální, tedy bateriové verzi?

Jarda

naposledy v ustí se mi stalo že mu ten starej škodovackej trolejbus kleknul a řič ho několikrat musel opravovat, takže jsme nabrali asi 20min zpoždění 😀 a to se vyplatí, snad budou nové hyybridní lepší a udrží se připojene na dráty. Ustí ma rozsahlou sít, ale skoda že se nevratili misty k tramvajím, ale díky rozsahu by mohli mit skoro všude elektrickou mhd, připadne zatrolejovat víc ulic.

Kubrt

Obávám se, že aktuálně nikdo dvoumotorové trolejbusy nenabízí.

smasska

To není pravda, do Německa se v režii Solarisu (s výzbrojí Kiepe) běžné dodávají.

Kubrt

Aha, to mi uniklo, pardon.

Zdeněk Sýkora

Tak, je to sice 3 článkový, ale všechny 3 článkové mají 2 motory. Jen krátké klouby se se 2 motory nahlas nenabízí.

Jiří 3

Kloubové parciální autobusy?

Zdeněk Sýkora

Samozřejmě, z kopce na neutrál.