Co na to říci… v létě budou (kvůli výluce na navazující trati) dva a půl měsíce bez provozu dvě lokálky na severu Čech. Na jedné z nich je celotýdenní takt 60 min, druhá to má proložené 60/120.
Člověk by řekl, že jde o ideální příležitost nahradit místy už osmdesátiletý svršek – jenže chyba lávky. Nejsou peníze = budeme už tradičně jen záplatovat. Má mne hřát pocit, že se ve stejné době opraví turistická atrakce? Nehřeje…
No, pokud byste na to roky nekaslali, tak teď to nemusí být ve stavu v jakém to je. Viz zubačka a jiné. Víc asi komentovat nebudu, protože Skáza Železnic.
Výluky na každé dloubnutí do štěrku je nejen hrob pro cestující, ale i pro ND. Takže jen tak dál…pak těžko budeme konkurence schopný silnici.
sonx
7 měsíců
No vida, první krok. Zprovoznit by to chtělo celé a zavést normální, celotýdenní režim. Dostat se třeba z Teplic do Jílového nebo Libouchce veřejnou dopravou je teď na palici. Dostat se tam z Krupky vlakem dost zjednoduší život. Ještě by to chtělo modernizaci a udělat úpravy z Lesní brány na Teplice, aby se dala trať využít i na rychlejší spojení z Teplic do Krupky a pomohla tak přeplněným a pomalým autobusům DÚK, které musí projíždět auty zacpanými Teplicemi. Ostatně takové návrhy tu už byly v minulosti.
Teplice – Libouchec s jedním přestupem v Ústí za 52-56 minut z centra do centra. Vlak by to jel 46 minut z Lesní brány na zastávku nad obcí. Co tam máte dál?
Naše společnost musí konečně pochopit, že nemůžeme udržovat skanzen z minulosti. Železnice musí být konkurenceschopnou páteří, nikoliv vymetákem.
PS: nevlastním auto, veřejnou dopravou jezdím denně, nejradši vlakem.
P. S. I zde připomenu – ta trať skutečně je přes 13 let mimo provoz (= „nebyl udržován skanzen z minulosti“). Jak se to projevilo v „konkurenceschopnosti páteří“?
Jasně, obecně to říci nelze, každá linka je specifická. A rozhodně mi je líto každé zrušené trati. Jenom jsem tím chtěl říci, že železnice má být primárně tím kapacitním páteřním systémem, ideálně s rychlou a pomalou vrstvou obsluhy. Ať se nám to líbí nebo ne, pokud se kraj bude rozhodovat, zda za třetinovou cenu objedná bus, který zastaví v obci na náměstí, je volba jasná.
Skvělé, ještě kdyby trať vedla na teplické nádraží, že… 🙂
Josef Nový
7 měsíců
Konečně dobrá zpráva. Ještě dokončit ten poslední úsek co je v mnohem lepším stavu, než velká část dalších tratí. Ten je komplet na betonu a je v celé délce zřízená bezstyková kolej a frčí se. Ono totiž ekonomika této trati vypadá nadmíru dobře. Vysvětlím. Při ražbě Krušnohorského tunelu pro VRT je počítáno právě s tím že rubanina bude po této trati odvážena směr Oldřichov a dále. Plus návoz nosného materiálu. Jak osobně nejsem zastáncem vrtek, tak si myslím že právě vrtka tuto trať zachránila.
Tomáš Záruba
7 měsíců
Podle mě rozumný kompromis. Od východu bude umožněno dojet až k lanovce neboli trať dostane konečně svůj turistický smysl i reálně, nejen v proklamacích. Ten zbytek na západ v důsledku minutí Teplic moc potenciál nemá, na větší množství turistů z Mostu atd. na Komáří Vížku mám problém uvěřit (a Tisá je prostě holt mimo trať). Na druhou stranu pokud si dobře vzpomínám, to co bude zbývat už netrpělo „faktickou neexistencí tratě“ a je tedy možné, že by v případě prokázání nějakého smyslu už tamější obnova mohla být dost levná. No, tak teď hlavně naladit GVD na sudou celou v Děčíně… Číst vice »
„Z větší dálky“ ale reálně je jen z Prahy (resp. případně čehokoliv dál od Prahy – tzn. východně/západně/jižně) a od Drážďan (či čehokoliv dál od nich).
Navíc zrovna od Prahy na Komáří vížku je to přes Děčín echt-zajížďka.
Jo, ale v celkové jízdní době to až tak nebije do očí, jako při jízdě z UL. Navic souhlasím s Kuba2, ze nemalý podíl frekvence bude z Německa.
A v neposlední radě to nejspíš bude
D1 s jednou dopravnou, tak ona ta dvouhodina bez delšího prostoje v DC taky docela klidně muže být řešení jediné možné…
Pořád tím ale budou ignorovány směry z Libereckého kraje či Šluknovského výběžku (pro které je naopak cesta vlakem pro cíle na Kozině bez jakékoliv zajížďky).
Proč by nemělo být možné křižovat v Telnici (když už nikde jinde)?
P. S. Děčín hl. n. – Bohosudov zast. dle letošního JŘ za 55 min. = to při jedné soupravě fakt spíš znamená ten „2,5h takt“, tzn. odjezdy Děčín např. 7:35, 10:05, 12:35, 15:05, 17:35 h; příjezdy Děčín např. 9:50, 12:20, 14:50, 17:20, 19:50 h.
V Telnici jsou momentálně všechny koleje kromě hlavní zaterčované. Navíc byla vyhlášena válka D3, takže očekávám řízení dle D1.
Jestli je jízdní doba na hraně a má to být především turistický vlak, tak není třeba trvat na zastavení v turisticky nezajímavých zastávkách, jako je Martiněvec, Modrá nebo Kamenec.
Stejně, jako mohla být dál v Kralovicích, Rožmitále nebo na Švestkovce (před érou AŽD)?
Samozřejmě, že nemusí jezdit v taktu, nemusí jezdit ostatně vůbec. Ale bez taktu je pro cestující dost neatraktivní perspektiva, že pokud se na výletě zdrží, jede další třeba za 3,5 hodiny a tu zbylou půlhodinu budou navíc trčet na nádraží v Děčíně.
Stejně jako nadále může být např. na Doupovské dráze.
Stejně tak může jezdit ve 2,5 h taktu (což přísně vzato je také takt, byť není násobkem řady 120 – 60 – 30 – 15).
P. S. „trčet v Děčíně“ část cestujících každopádně bude, protože žádná přípojová skupina není zcela všesměrná (nejvíc se jí blíží, pokud by vlaky na Kozinu odjížděly v L:35 h, ale to by zase bylo bez přípoje od Prahy).
17 minut není půl hodiny. Cokoliv mimo sudou celou je výrazně pomalejší pro cesty z Německa, odkud je asi nejreálnější očekávat příliv turistů.
Cokoliv mimo jakoukoliv celou znamená soupravu navíc (jestli vůbec bude možnost někde křižovat), případně vysunutí osy symetrie nebo řidší takt.
Však netakt je většině Turistických linek Ústeckého kraje.
O. K., měl-li by tam být přesný takt s nulovou symetrií, pak by zapojení do S:00 h bylo logické.
Nicméně stejně si říkám, že skoro lepší by tam byl ten netakt – ideálně odjezd z Děčína v 7:35 h pro lidi „z bližšího okolí“ (vč. přípojů osobákem z Ústí/Bad Schandau/Rumurka/České Lípy) a pak v cca 10:05 pro lidi „z dálky“.
… a eventuálně by i při odjezdu z Děčína okolo L:30 – L:35 h (+ 2h taktu s nulovou symetrií) mohl být „dodatečný počet vozidel kvůli provozu na Kozině“ roven jednomu a ne dvěma – pokud by došlo k protrasování s… ideálně trasou Rumburk – Bad Schandau – Děčín (resp. v úvahu by připadaly i Rumburk – Jedlová – Děčín a Liberec – Děčín, ale tam by to bylo složitější – posuny v Děčíně mezi 3./4. a 1. nástupištěm, protože z Děčína-východu nelze přímo projet na „kozinský“ Děčín-západ). A tím pádem (poprvé od roku 2010, kdy tam s nimi jel… Číst vice »
Ano, je to brzy, ale pro lidi, kteří chtějí den plně využít, je to akceptovatelné. Narozdíl od odjezdu před půl šestou, na který se z podstatné části Prahy nedá ani dostat denní dopravou.
A odkud čekáte, že tam ti lidi budou jezdit? Místní? Tak na to bych zapomněl, u krátkých cest se ta oklika přes Děčín projevuje ještě mnohem více, plus obecná preference auta na venkově. Z Ústí (tím méně Lovosic apod stejně jako odněkud z Lužických hor) tam podle mě nepojede vlakem skoro nikdo. A pokud, tak hlavně „echt místní“ z Děčína, a těm je přestup jedno.
Jestli to lze na někom z v Děčíně přestupujícím postavit, tak jsou to Pražáci („a přech“) a Němci, a pro tohle všechno je Ex5 přesně to ono.
Těch aspektů je daleko víc. A obecně Ústecký kraj je poměrně specifickým regionem v rámci ČR.
Přirozeným cílem je to primárně pro Děčín. Ale jako silný aspekt beru právě všechny krajské a přeshraniční nabídky. A jak píšete, klientela ze Saska bude jistě taky zájem mít.
Sova
7 měsíců
Je výhledově v plánu provoz i v pracovních dnech? Např. alespoň o letních prázdninách?
aaabbb
7 měsíců
Alespoň něco. Lanovka na Komáří vížku a Komáří vížka obecně jsou významnými turistickými cíli, které této trati přidají výrazně na atraktivitě.
Petr Hary
7 měsíců
Draha by měla jezdit tak jak jezdil původně, ted když prijedete na konečnou tak tam jen muzete očumovat a jet zpatky
Nemyslím si, jezdit má klasický motoráček, který má své kouzlo.
jva
7 měsíců
Jistě, mosty v havarijním stavu, koridor na hranici kapacity, ale opravovat se bude trať s především turistickým potenciálem. Místní to nevytrhnou a vzdálenější se jistě přetrhnou, aby den zabili ve vlacích…
Vidím podstatný rozdíl v tom, že Švestka vede na obou koncích někam, západní konec koziny končí uprostřed ničeho. O poloze zastávek vůči osídlení by se dalo dlouze diskutovat, ale podle mě je výrazné převýšení mezi osídlením a zastávkami podstatný hendikep, tím Švestka netrpí. A konečně nebýt soukromých peněz by na tom byly obě tratě úplně stejně, jen Švestka by možná nebyla rozkradená.
Moc se těším. Zprovozněná trať, vedle cyklostezka a v okolí turistické cíle – to je velmi dobrý model, který věřím, že se chytne!
Pavel
7 měsíců
No kdyby zprovoznili i úsek Oldřichov Krupka tak by se to dalo využít i odvozu té rudy lithia tedy až se někdy začne těžit, a co mají v plánu to vozit po kolejích do Prunéřova.
Plánovaný závod na zpracování lithiové rudy v Újezdečku je jen 1200 metrů od stanice Oldřichov u Duchcova. Tam opravdu není potřeba zprovozňovat Kozí dráhu, ale jen asi 1 000 metrů trati od vjezdu do Oldřichova.
No právě že v to zpracovat až v Prunéřově, a v Oldřichově má jen jakési prekladiste na vlak.
Stangmu
7 měsíců
Kozina je dobrej úlet pro pár fandů. Kdyby místo tohoto nevyužitýho nesmyslu byla cyklostezka, tak by taktem a naplněním vůči vlaku byla o 1000% efektivnější.
Já bych s tou cyklostezkou i souhlasil, ze jedné podmínky, v úseku Děčín – Malé Chvojno by nesměl jet cyklista pomaleji, než 40 km/h. To by řady stezky chtivých cyklistů rychle prořídly!
Jan
7 měsíců
Mohli bychom poprosit redakci Zdopravy.cz o následné vyjádření obou stran? Dle dřívějšího vyjádření by ÚK chtěl objednat pravidelnou dopravu po celý GVD, vyplní se představy kraje, nebo zůstane pouze u politických slibů? A otázka na SŽ, v jakém rozsahu bude oprava provedena a co všechno bude vyměněno, opraveno nebo znovu zprovozněno (jaká bude traťová rychlost, zabezpečení atd.).
Co jsem zaznamenal, tak o trať má zájem i ČD Cargo, tak možná proto se ledy trochu hnuly…rychlost 80 km/ h a nějaké úpravy kvůli zvýšení nosnosti.. zaznělo..
Její provoz byl zahájen v roce 1871, kdy se stala součástí alternativního spojení hnědouhelných revírů na Chomutovsku a Mostecku s přístavy na Labi a sloužila tak primárně dopravě uhlí. Trať postavila a provozovala soukromá Duchcovsko-podmokelská dráha…
No asi nic, jen já dodám, že Kozí dráha byla od samého počátku v mínusu a nikdy si na sebe nevydělala, protože trať ATE/ÚTD byla na rozdíl od ní vysoce konkurenceschopnou díky značnému rozdílu provozních nákladů.
80 km/h by znamenalo zrušení D3, což by s největší pravděpodobností vedlo na jediný vlak na trati. V takovém případě by se horko těžko stíhal dvouhodinový takt, obzvláště když ta osmdesátka by byla každou chvilku přerušována šedesátou (nebo i míň) kvůli přejezdu s kříži.
Opravdu nečekám dálkovinu ani zabezpečování přejezdů.
Ano, je poptáno, ale je svátek, takže dnes ho nečekám (TZ od kraje přišla dnes)
Rosťa_Kolmix
7 měsíců
No KONEČNĚ…
Ale s ohledem na to, že nejde o nějakou kusou lokálku do nikam, ale „propojovací“ trať (která v plné délce může plnit i úlohu odklonové trasy), stále nejde o plně efektivně vynaložené prostředky…
Je to tak významná propojovací trať, že v její trase nejezdí ani průběžný autobus, ale tyto směřují buď k Děčínu, Ústí či Teplicím. Co takhle nejdříve takovou linku zkusit, aby se zjistilo, kolik lidí touží jezdit v tomto směru?
A pravidelnou dopravu zajistí Regiojet bateriovou Pesou, že ano.
Dominik
7 měsíců
Řešení je na snadě, kraj to chce jen jako turistickou atrakci, ne na ZDO, trať tedy zprovoznit, třeba rychlostí 10 km/h, ale ať je sjízdná, předat kraji, pokud splní podmínky tak samozřejmě včetně dotací z SFDI, atd… A ať se kraj stará.
Dobrý den, já mám na starost toto, ale dělat to budu, jen když se mi někdo jiný zaváže, že na to naváže. To zkuste tento přístup v nějaké soukromé firmě a uvidíme jak dlouho tam budete populární.
V soukromé firmě, když vyrábíte na zakázku, taky chcete peníze předem.
A toto je podobné. Občané ze svých daní přes Stát a přes SŽ vynaloží peníze na obnovení provozu po trati. Tak bych očekával, že ty peníze budou vynaloženy účelně. Tedy, že tudy budou jezdit vlaky alespoň v nějakém rozsahu.
Jinak jsme samozřejmě rád, ž trať bude obnovena. SŽ by rovnou mohla modernizovat nástupiště na 550 mm.
To už ji SŽ může předat kraji rovnou, zadarmo, ať si kraj tu opravu zařídí sám. Za cenu zprovoznění na 10 km/h od SŽ tam těch 60 km/h nejspíš svedou, SŽ je dlouhodobě proti, tak tu opravu beztak přepálí.
Kdyby tak stát měl nějakou řekněme státní organizaci, která by měla za úkol se starat o železniční tratě, aby si kuli tomu nemusel každý kraj budovat vlastní organizaci. Mohla by se jmenovat třeba Údržba železnic, nebo tak nějak.
A ta organizace se nemusela chovat jako řádný hospodář, protože je úplně v pohodě vrážet peníze do roky nevyužívané trati, o kterou kraj roky nemá zájem.
Zde je na vinně především kraj, který tam zavedl nesmyslný JŘ, pak na základě nízké poptávky zrušil objednávku, roky o trať nestál, a po x letech si vzpomněl, že by zas chtěl, ale pouze sezónní turistické vlaky.
Kraje by měly mít nějaké povinnosti, aby se zbytečně neprošustrovali peníze, aby si to za 2 roky rozmyslel. Viz. Zvedací most
Však to neplatí ani opačným směrem – takový Kraj Vysočina už od 12/2019 objednává Os vlaky HB – Ledeč v polože vyžadující výhybnu Smrčná. Přesto ji Dobrá správa dosud nevybudovala.
Tentýž kraj od téhož data objednává Sp-227 tak, že celodenně celotýdenně mají křižování v Třešti. Přesto tam Dobrá správa dosud nebyla schopna upravit infrastrukturu tak, aby tamní křižování bylo rychlejší než je.
Tzn. ani takové reálné záruky Dobré správě nestačí.
Zvedací most platilo ŘVC. Bylo pár návrhů, jak to udělat jinak, o zkrácení trati po plavební kanál nechtěl nikdo ani slyšet, trochu vyšší svážný pahrbek že zase vlak nevyjede – nesmysl.
Je jedno kdo platil, princip je stejný, ze strany objednavatele dopravy došlo k tlaku , že zkrácení je nepřípustné, aby za rok na to ukončil objednávku, protože se změnilo politické vedení.
Takže ať kraje mají povinnost nějakých závazků když něco požadují.
Jsou místa, kde Správa zavedla dlouhodobou až trvalou výluku, objednavatel tam dopravu chtěl, místo toho byl nucen upravit autobusové spojení. Cestující během let o takové cestování přestali mít zájem a trať zchátrala. Ačkoliv by kraj nějakou dopravu zavedl, tak nemůže, protože na mnoha místech nejsou ani koleje. Má i za tohle platit kraj-objednavatel, že někdo jiný nechal díky své neúdržbě zpustnout a rozkrást tuto trat? Viz Mladotice – Kralovice.
Proč navěky, stačilo by dejme tomu závazek na 10 – 15 let, a před vypršením období by se dávali další záruky na xy let ze strany objednavatele, s podmínkami xy, třeba že správce provede modernizaci, atd…
Jak to že 10 – 15letá objednávka na některých tratích (i takové už jsou) nestačí Dobré správě k tomu, aby je na počátku takového konceptu dala do cajku?
Viz např. 10letá smlouva Libereckého kraje s Trilexem (od 12/2010), kdy přesto zůstaly složité přístupy přes bariérový podchod v Chrastavě či Hrádku. Však ty úpravy by měly přinejmenším 10leté (a nakonec zjevně delší) uplatnění.
V principu bych nebyl proti. Smlouva dopravce (v případě osobky možná objednavatele) s infrastrukturníkem na X let dopředu.
Nicméně jakou by měl dopravce záruku – dneska stát platí za údržbu trati, infrastrukturník vykazje velké částky, ale sjízdnost není.
Stanovit sankce jak pro objednavatele když by nedodržel záruku objednání dopravy, tak pro správce infrastruktury pokud jeho vlivem dojde k znesjízdnění.
A SÚS se podle vás taky může chovat “s péčí řádného hospodáře” tak, že když kraj přetrasuje autobusy, tak se sama rozhodne silnici zavřít? Takhle to má jako podle vás fungovat?
Jinak, oproti tomu, co veselá správa prošustruje jinde, jaké malé domů kde všude roky a roky trvale tečou, je tohle prostě investiční zhodnocení majetku. Kontinuální údržba byla na tento konkrétní úsek ze státního rozpočtu veselou správou fakturována a státem byla zaplacena. To je prostě podvod.
„Povinnost chovat se jako řádbý hospodář“ se nevylučuje s „dostávat nelogické zakázky.“
Spržel si za údržbu Koziny a dalších tratí každý rok fakturuje nějaké částky. Jak je možné, že peníze vykáže ale trať není sjízdná? Pokud chce Spržel ušetřit státní peníze, tak ať nevykazuje cosik, co ve skutečnosti použije na nesmysly.
Mimochodem zvedací most souvisí s tím, že ministerské rychlíky nezastavují ve Vraňanech. Takže vlaky do Lužce není na co navázat, asi by neuškodilo krajům přidat přes RUD a přestat objednávat státní plívy.
Pokud by je použil na jinou trať, i když to samozřejmě správně není, to je nesmysl?
Protože já nevím, nač je používá, vy to víte?
To snad není podstatné, podstatné je to, že si ten most vydupali, rozhodně to stálo dost a jsou to zbytečné vyhozené peníze, protože si to kraj rozmyslel.
Je fakt, že takové nějaké mírně pochopitelné vysvětlení si dovedu představit, kdybych to měl soudit tak bych si je rozhodně vyslechl. I když by z toho vyplývalo pár dalších otázek.
Tak pak určit priority, to že se po x let najednou vzpomenou, že chtějí turistickou linku, ok, ale až na to dojde řada, plus zde by samozřejmě měla být povinnost závazku na x let objednávání dopravy.
Mmch. proč ani po 11 letech „nedošla řada“ na obnovení provozu v úseku, kde kraj dopravu nikdy objednávat nepřestal, a objednával ji tam vždy celotýdenně/celoročně?
Turistickou atrakcí je možná nějaká zahradní železnice (protože reálně nikam nepřepravuje).
Jurášek2
7 měsíců
Mají to zprovoznit celé ..ne nějake cancoury .. trať nebyla zrušena a SZ má jako povinnost ji udržovat sjízdnou. SZ na to kašlala ale peníze na údržbu brala.
Je to analogicky stejné, jako když mladý, perspektivní komunista Jasánek plnil výkonovou normu v kamenolomu na sotva 40 procent a aby tomu tak nebylo, pořídili pro něj pár koní s vozem a hned zásluhou tohoto podvodu mohl ukázal jak plní normy svazák píšící do Obrany lidu…
zdenek
7 měsíců
super
Miroslav
7 měsíců
„Nově tak z Telnice vlak pojede do stanice Chlumec, Unčín, Bohosudov zastávka a Krupka město.“
V Únčíně zastávka již neexistuje, bylo to prodáno soukromému majiteli který tam teď nyní bydlí. Jedině kdyby se ta zastávka přesunula o pár set metrů…
Vždyť tam „nástupiště“ normálně ne. Jsou i jiná místa, která fungují jako zastávka a vypadají hůř. 😀 A co se týče budovy, tak je dobře, že jí někdo má, než aby chátrala pod dobrou Správou. Neříkám, že v rukách soukromých něco chátrat nemůže, ale je dobře, že to má využití. Jinde jsou ty budovy tak akorát má demolici. 🙁
PvvS
7 měsíců
Jen o víkendech a jen 6 mesíců. Na takovýhle nesmysly je škoda vyhazovat peníze. POkud to kraj myslí s tratí vážně, tak by objednal pravidelný celotýdenní provoz v rozumným taktu, tak aby to bylo použitelný pro běžnou dopravu.
A ta samá organizace se má chovat jako správný hospodář, Vám v přijde v pořádku vrážet peníze do nevyužíváné trati, o kterou kraj roky neměl zájem?
Za mě je v pořádku požadovat záruky po kraji, že tam alespoň 10 let bude objednávat provoz, jinak smůla, nebo tedy předat kraji a ať se stará kraj.
Bohužel zde se bijí 2 věci správný hospodář vs udržování tratí.
Ne, že bych s tím souhlasil a považoval to za správné, ale věřím, že ony peníze neskočili někomu v kapse, ale byly použity na jiné trati.
Ale ano souhlasil bych s Vámi seškrtat km a snížit peníze, ale k tomu bychom potřebovali institut konzervace dráhy, protože zrušení je nad dlouhé lokte, ale ten zas zabili populisti, svými emocionálními útoky, proti.
Na které tratě tedy podle vás byly použity ty peníze, které od přelomu let 2010/11 přestaly být používány na údržbu úseku Telnice – Teplice lesní brána, který je právě od té doby nesjízdný?
A jak by ty jiné tratě podle vás vypadaly, pokud by ten úsek Telnice – Teplice l. b. nadále byl udržován?
Celý problém tkví v tom,že na údržbu železniční sítě je dlouhodobě k dispozici výrazně méně peněz,než je potřeba.Takže i kdyby se velká část sítě zakonzervovala,tak ty současné finanční prostředky stejně stačit nebudou,natož aby byly ještě o zakonzervované kilometry tratí kráceny.Jiná věc je skutečnost,že údržba i stavby na železnici jsou velmi drahé.Tady by stát měl ustavit nějakou nezávislou odbornou pracovní skupinu,která by dokázala příčiny té drahoty pojmenovat a podat návrh na řešení.
A tie peniaze vystacia na vsetko, co ma SZ robit ?
Nemoze by to byt tak, ze napr. dostanie 80 Kc ale naklady na vsetko to co ma robit su 100 Kc, takze si musi vyberat co urobi a co nie ?
Ta trať má být provozuschopná stále. Správa Železnic ji úmyslně nechala dojít do tohoto stavu. Takže peníze na obnovu by měly jít z kapes konkrétních lidí. Bohužel se to v ČR nestane.
Třeba v tom, že namísto zatížení těžbou a průmyslem (s vyplácením pohřebného) v minulosti, se bude ekonomika kraje pozvolna posouvat k turismu a souvisejícím službám…
Obdobný argument ale (přinejmenším zčásti) platí leckde i pro dálkovou dopravu a (tam ale v závislosti na možnostech parkování ve velkoměstě) také to příměsto.
V pořádku.
Doufám, že kvůli vám se nebude muset rozšiřovat silniční síť, až budete v pohodě sedět v autě v zácpě, kterou jste si sami řidiči svým hromadným lenošstvím způsobili.
A dál bych taky nečekal, že budete mít možnost hromadně zaparkovat (a nejlépe ani projet) v centrech velkých měst.
Co na to říci… v létě budou (kvůli výluce na navazující trati) dva a půl měsíce bez provozu dvě lokálky na severu Čech. Na jedné z nich je celotýdenní takt 60 min, druhá to má proložené 60/120.
Člověk by řekl, že jde o ideální příležitost nahradit místy už osmdesátiletý svršek – jenže chyba lávky. Nejsou peníze = budeme už tradičně jen záplatovat. Má mne hřát pocit, že se ve stejné době opraví turistická atrakce? Nehřeje…
A to které lokálky?
Frydlantsko
No, pokud byste na to roky nekaslali, tak teď to nemusí být ve stavu v jakém to je. Viz zubačka a jiné. Víc asi komentovat nebudu, protože Skáza Železnic.
Výluky na každé dloubnutí do štěrku je nejen hrob pro cestující, ale i pro ND. Takže jen tak dál…pak těžko budeme konkurence schopný silnici.
No vida, první krok. Zprovoznit by to chtělo celé a zavést normální, celotýdenní režim. Dostat se třeba z Teplic do Jílového nebo Libouchce veřejnou dopravou je teď na palici. Dostat se tam z Krupky vlakem dost zjednoduší život. Ještě by to chtělo modernizaci a udělat úpravy z Lesní brány na Teplice, aby se dala trať využít i na rychlejší spojení z Teplic do Krupky a pomohla tak přeplněným a pomalým autobusům DÚK, které musí projíždět auty zacpanými Teplicemi. Ostatně takové návrhy tu už byly v minulosti.
Teplice – Libouchec s jedním přestupem v Ústí za 52-56 minut z centra do centra. Vlak by to jel 46 minut z Lesní brány na zastávku nad obcí. Co tam máte dál?
Neplatí tam režijka.
Naše společnost musí konečně pochopit, že nemůžeme udržovat skanzen z minulosti. Železnice musí být konkurenceschopnou páteří, nikoliv vymetákem.
PS: nevlastním auto, veřejnou dopravou jezdím denně, nejradši vlakem.
Skanzen tvoří svým nejednáním SŽ. A nejen tady.
Jedno s druhým se a priori nevylučuje.
P. S. I zde připomenu – ta trať skutečně je přes 13 let mimo provoz (= „nebyl udržován skanzen z minulosti“). Jak se to projevilo v „konkurenceschopnosti páteří“?
Takhle obecně je to spíš floskule. Někdy se na vymeták docela dobře hodí i ten vlak, jindy zase páteř bez busu neuděláte.
Jasně, obecně to říci nelze, každá linka je specifická. A rozhodně mi je líto každé zrušené trati. Jenom jsem tím chtěl říci, že železnice má být primárně tím kapacitním páteřním systémem, ideálně s rychlou a pomalou vrstvou obsluhy. Ať se nám to líbí nebo ne, pokud se kraj bude rozhodovat, zda za třetinovou cenu objedná bus, který zastaví v obci na náměstí, je volba jasná.
Skvělé, ještě kdyby trať vedla na teplické nádraží, že… 🙂
Konečně dobrá zpráva. Ještě dokončit ten poslední úsek co je v mnohem lepším stavu, než velká část dalších tratí. Ten je komplet na betonu a je v celé délce zřízená bezstyková kolej a frčí se. Ono totiž ekonomika této trati vypadá nadmíru dobře. Vysvětlím. Při ražbě Krušnohorského tunelu pro VRT je počítáno právě s tím že rubanina bude po této trati odvážena směr Oldřichov a dále. Plus návoz nosného materiálu. Jak osobně nejsem zastáncem vrtek, tak si myslím že právě vrtka tuto trať zachránila.
Podle mě rozumný kompromis. Od východu bude umožněno dojet až k lanovce neboli trať dostane konečně svůj turistický smysl i reálně, nejen v proklamacích. Ten zbytek na západ v důsledku minutí Teplic moc potenciál nemá, na větší množství turistů z Mostu atd. na Komáří Vížku mám problém uvěřit (a Tisá je prostě holt mimo trať). Na druhou stranu pokud si dobře vzpomínám, to co bude zbývat už netrpělo „faktickou neexistencí tratě“ a je tedy možné, že by v případě prokázání nějakého smyslu už tamější obnova mohla být dost levná. No, tak teď hlavně naladit GVD na sudou celou v Děčíně… Číst vice »
Sudá celá v Děčíně = neplatnost jízdenek DÚK v části spojů, kterými by člověk jel (např. i z Ústí). Resp. leda tak vyjet o půl hodiny dřív.
Sudá celá v Děčíně ale znamená vázání na spoje, ve kterých neplatí „jízdné objednatele“ (DÚK).
A sice by to znamenalo rychlejší spojení z Prahy, ale o poznání pomalejší z dalších míst (nejen) Ústeckého (ale i od České Lípy) kraje.
Myslím, že v návštěvnících z větší dálky lze spatřovat více šancí. Místní (= bavíme se fakticky o městě UL) jezdí obecně více autem.
„Z větší dálky“ ale reálně je jen z Prahy (resp. případně čehokoliv dál od Prahy – tzn. východně/západně/jižně) a od Drážďan (či čehokoliv dál od nich).
Navíc zrovna od Prahy na Komáří vížku je to přes Děčín echt-zajížďka.
Jo, ale v celkové jízdní době to až tak nebije do očí, jako při jízdě z UL. Navic souhlasím s Kuba2, ze nemalý podíl frekvence bude z Německa.
A v neposlední radě to nejspíš bude
D1 s jednou dopravnou, tak ona ta dvouhodina bez delšího prostoje v DC taky docela klidně muže být řešení jediné možné…
Pořád tím ale budou ignorovány směry z Libereckého kraje či Šluknovského výběžku (pro které je naopak cesta vlakem pro cíle na Kozině bez jakékoliv zajížďky).
Proč by nemělo být možné křižovat v Telnici (když už nikde jinde)?
P. S. Děčín hl. n. – Bohosudov zast. dle letošního JŘ za 55 min. = to při jedné soupravě fakt spíš znamená ten „2,5h takt“, tzn. odjezdy Děčín např. 7:35, 10:05, 12:35, 15:05, 17:35 h; příjezdy Děčín např. 9:50, 12:20, 14:50, 17:20, 19:50 h.
V Telnici jsou momentálně všechny koleje kromě hlavní zaterčované. Navíc byla vyhlášena válka D3, takže očekávám řízení dle D1.
Jestli je jízdní doba na hraně a má to být především turistický vlak, tak není třeba trvat na zastavení v turisticky nezajímavých zastávkách, jako je Martiněvec, Modrá nebo Kamenec.
Je tam D3 = může tam být dál.
Jestli je to turistický vlak, pak nemusí nutně jezdit v taktu. Obzvláště pokud je sporné, do jaké přípojové skupiny ho vůbec zapojit.
Stejně, jako mohla být dál v Kralovicích, Rožmitále nebo na Švestkovce (před érou AŽD)?
Samozřejmě, že nemusí jezdit v taktu, nemusí jezdit ostatně vůbec. Ale bez taktu je pro cestující dost neatraktivní perspektiva, že pokud se na výletě zdrží, jede další třeba za 3,5 hodiny a tu zbylou půlhodinu budou navíc trčet na nádraží v Děčíně.
Stejně jako nadále může být např. na Doupovské dráze.
Stejně tak může jezdit ve 2,5 h taktu (což přísně vzato je také takt, byť není násobkem řady 120 – 60 – 30 – 15).
P. S. „trčet v Děčíně“ část cestujících každopádně bude, protože žádná přípojová skupina není zcela všesměrná (nejvíc se jí blíží, pokud by vlaky na Kozinu odjížděly v L:35 h, ale to by zase bylo bez přípoje od Prahy).
Blbost, to je třeba většina KV kraje.
17 minut není půl hodiny. Cokoliv mimo sudou celou je výrazně pomalejší pro cesty z Německa, odkud je asi nejreálnější očekávat příliv turistů.
Cokoliv mimo jakoukoliv celou znamená soupravu navíc (jestli vůbec bude možnost někde křižovat), případně vysunutí osy symetrie nebo řidší takt.
Však netakt je většině Turistických linek Ústeckého kraje.
O. K., měl-li by tam být přesný takt s nulovou symetrií, pak by zapojení do S:00 h bylo logické.
Nicméně stejně si říkám, že skoro lepší by tam byl ten netakt – ideálně odjezd z Děčína v 7:35 h pro lidi „z bližšího okolí“ (vč. přípojů osobákem z Ústí/Bad Schandau/Rumurka/České Lípy) a pak v cca 10:05 pro lidi „z dálky“.
… a eventuálně by i při odjezdu z Děčína okolo L:30 – L:35 h (+ 2h taktu s nulovou symetrií) mohl být „dodatečný počet vozidel kvůli provozu na Kozině“ roven jednomu a ne dvěma – pokud by došlo k protrasování s… ideálně trasou Rumburk – Bad Schandau – Děčín (resp. v úvahu by připadaly i Rumburk – Jedlová – Děčín a Liberec – Děčín, ale tam by to bylo složitější – posuny v Děčíně mezi 3./4. a 1. nástupištěm, protože z Děčína-východu nelze přímo projet na „kozinský“ Děčín-západ). A tím pádem (poprvé od roku 2010, kdy tam s nimi jel… Číst vice »
10:05 z Děčína je na výletování pozdě – to jste na Komáří Hůrce v poledne.
Tak lze použít spoj v 7:35 h.
P. S. pro odjezd „od Prahy“ v 8:05 h z Děčína to zase znamená odjezd z Prahy přes půl sedmou ráno a to je velmi brzy.
Ano, je to brzy, ale pro lidi, kteří chtějí den plně využít, je to akceptovatelné. Narozdíl od odjezdu před půl šestou, na který se z podstatné části Prahy nedá ani dostat denní dopravou.
Taky se dá odjet z Prahy hl. n. v 7:28 h Krušnohorem do Teplic, kde je rychlý přípoj na bus směr Komáří vížka, kam přijede v 9:43 h.
Sudá celá v Děčíně je dobrá max pro Prahu. Páteř tvoří R20 a tomu navazující účka.
A odkud čekáte, že tam ti lidi budou jezdit? Místní? Tak na to bych zapomněl, u krátkých cest se ta oklika přes Děčín projevuje ještě mnohem více, plus obecná preference auta na venkově. Z Ústí (tím méně Lovosic apod stejně jako odněkud z Lužických hor) tam podle mě nepojede vlakem skoro nikdo. A pokud, tak hlavně „echt místní“ z Děčína, a těm je přestup jedno.
Jestli to lze na někom z v Děčíně přestupujícím postavit, tak jsou to Pražáci („a přech“) a Němci, a pro tohle všechno je Ex5 přesně to ono.
Tím „venkovem“ myslíte „po pražsku“ i cesty z větších měst jako Ústí nebo Děčín?
Pokud ano, tak tím vcelku zpochybňujete nemalou část celého systému veřejné dopravy, potažmo celý DÚK.
Tak z Ústí pojede na kozinu opravdu jenom šotouš, když odtud jedou přímé busy za zlomkový čas.
Totéž ale platí i pro směr od Prahy (s přestupem v Ústí či Teplicích).
Nicméně p. Záruba obecně uvádí cesty veřejnou dopravou (tzn. včetně busů bez zajížděk) v kontextu „obecná preference auta na venkově“.
Těch aspektů je daleko víc. A obecně Ústecký kraj je poměrně specifickým regionem v rámci ČR.
Přirozeným cílem je to primárně pro Děčín. Ale jako silný aspekt beru právě všechny krajské a přeshraniční nabídky. A jak píšete, klientela ze Saska bude jistě taky zájem mít.
Je výhledově v plánu provoz i v pracovních dnech? Např. alespoň o letních prázdninách?
Alespoň něco. Lanovka na Komáří vížku a Komáří vížka obecně jsou významnými turistickými cíli, které této trati přidají výrazně na atraktivitě.
Draha by měla jezdit tak jak jezdil původně, ted když prijedete na konečnou tak tam jen muzete očumovat a jet zpatky
Udelejme z toho mistni drahu, nejlepe tramvaj.
Kdy bude v plánu elektrizace Koziny?
Nemyslím si, jezdit má klasický motoráček, který má své kouzlo.
Jistě, mosty v havarijním stavu, koridor na hranici kapacity, ale opravovat se bude trať s především turistickým potenciálem. Místní to nevytrhnou a vzdálenější se jistě přetrhnou, aby den zabili ve vlacích…
Nemít 5 mega na nové SUV neznamená nemít 50Kč na zmrzlinu.
Švestkovka byla taky odepsaná a jak to tam vypadá dnes
Vidím podstatný rozdíl v tom, že Švestka vede na obou koncích někam, západní konec koziny končí uprostřed ničeho. O poloze zastávek vůči osídlení by se dalo dlouze diskutovat, ale podle mě je výrazné převýšení mezi osídlením a zastávkami podstatný hendikep, tím Švestka netrpí. A konečně nebýt soukromých peněz by na tom byly obě tratě úplně stejně, jen Švestka by možná nebyla rozkradená.
Ironií je, že do centra Teplic to je ze zastávky Novosedlice přibližně stejně daleko jako od žst. Most do „centra“ Mostu.
Švestkovka je turistická dráha?
Dlouho byla.
Jak je možné, že jsou v havarijním stavu a na hranici kapacity, když se Kozina celé roky neudržovala?
Dle této teze by právě měly být v dobrém stavu.
To je ta správná reakce.
Moc se těším. Zprovozněná trať, vedle cyklostezka a v okolí turistické cíle – to je velmi dobrý model, který věřím, že se chytne!
No kdyby zprovoznili i úsek Oldřichov Krupka tak by se to dalo využít i odvozu té rudy lithia tedy až se někdy začne těžit, a co mají v plánu to vozit po kolejích do Prunéřova.
Žádné lithium nikdo nikdy v Krušných horách těžit nebude.
Nikdy neříkej nikdy.
K tomu by mnohem lépe mohla posloužit dosud funkční trať na Moldavu s překládáním na nádraží Dubí a nemusela by se stavět dlouhá lanovka.
To je také možnost ale záleží v zda by to ta trať unesla v několika úsecích je jen 10km/h rychlost a hrobský most.
Plánovaný závod na zpracování lithiové rudy v Újezdečku je jen 1200 metrů od stanice Oldřichov u Duchcova. Tam opravdu není potřeba zprovozňovat Kozí dráhu, ale jen asi 1 000 metrů trati od vjezdu do Oldřichova.
No právě že v to zpracovat až v Prunéřově, a v Oldřichově má jen jakési prekladiste na vlak.
Kozina je dobrej úlet pro pár fandů. Kdyby místo tohoto nevyužitýho nesmyslu byla cyklostezka, tak by taktem a naplněním vůči vlaku byla o 1000% efektivnější.
Jen aby ta cyklostezka nestála víc než oprava trati.
To by šlo z jiných kapes.
To by asi stála, ale užitek by z toho byl větší.
Cyklostezka bude viz článek.
Tak to jsem zvědav kudy. Buď jak buď, bude směrově a nejspíš i sklonově horší, než kdyby se využilo těleso trati.
Já bych s tou cyklostezkou i souhlasil, ze jedné podmínky, v úseku Děčín – Malé Chvojno by nesměl jet cyklista pomaleji, než 40 km/h. To by řady stezky chtivých cyklistů rychle prořídly!
Mohli bychom poprosit redakci Zdopravy.cz o následné vyjádření obou stran? Dle dřívějšího vyjádření by ÚK chtěl objednat pravidelnou dopravu po celý GVD, vyplní se představy kraje, nebo zůstane pouze u politických slibů? A otázka na SŽ, v jakém rozsahu bude oprava provedena a co všechno bude vyměněno, opraveno nebo znovu zprovozněno (jaká bude traťová rychlost, zabezpečení atd.).
Co jsem zaznamenal, tak o trať má zájem i ČD Cargo, tak možná proto se ledy trochu hnuly…rychlost 80 km/ h a nějaké úpravy kvůli zvýšení nosnosti.. zaznělo..
Tam by se opět na řadě úseků dalo o rychleji, nicméně má jít jen o opravu. Tak uvidíme, co v tom bude…
Její provoz byl zahájen v roce 1871, kdy se stala součástí alternativního spojení hnědouhelných revírů na Chomutovsku a Mostecku s přístavy na Labi a sloužila tak primárně dopravě uhlí. Trať postavila a provozovala soukromá Duchcovsko-podmokelská dráha…
No a?
No asi nic, jen já dodám, že Kozí dráha byla od samého počátku v mínusu a nikdy si na sebe nevydělala, protože trať ATE/ÚTD byla na rozdíl od ní vysoce konkurenceschopnou díky značnému rozdílu provozních nákladů.
A to platí dodnes.
k.k. privilegierte Dux-Bodenbacher Eisenbahn-Gesellschaft, zkratka DBE
80 km/h by znamenalo zrušení D3, což by s největší pravděpodobností vedlo na jediný vlak na trati. V takovém případě by se horko těžko stíhal dvouhodinový takt, obzvláště když ta osmdesátka by byla každou chvilku přerušována šedesátou (nebo i míň) kvůli přejezdu s kříži.
Opravdu nečekám dálkovinu ani zabezpečování přejezdů.
Jedině kdyby to překopali zgruntu, jako AŽD Švestkovou, ale tomu nevěřím.
Kdyby jen 60km/h, ale jsou tam i 20km/h kvuli prejezdum.
Šmarjá, 80 km/h? Tam se jezdilo podle předpisu D3, některé přejezdy 10 km/h, traťová tusím 50 km/h…….
Ano, je poptáno, ale je svátek, takže dnes ho nečekám (TZ od kraje přišla dnes)
No KONEČNĚ…
Ale s ohledem na to, že nejde o nějakou kusou lokálku do nikam, ale „propojovací“ trať (která v plné délce může plnit i úlohu odklonové trasy), stále nejde o plně efektivně vynaložené prostředky…
S tou odklonovou trasou to nemyslíte vážně, že? Pro co, pro 810 po koridoru? Vždyť ta trať tak nefungovala ani po vybudování…
…. v petnástom storočí som tiež nebol majorom…
Je to tak významná propojovací trať, že v její trase nejezdí ani průběžný autobus, ale tyto směřují buď k Děčínu, Ústí či Teplicím. Co takhle nejdříve takovou linku zkusit, aby se zjistilo, kolik lidí touží jezdit v tomto směru?
A pravidelnou dopravu zajistí Regiojet bateriovou Pesou, že ano.
Řešení je na snadě, kraj to chce jen jako turistickou atrakci, ne na ZDO, trať tedy zprovoznit, třeba rychlostí 10 km/h, ale ať je sjízdná, předat kraji, pokud splní podmínky tak samozřejmě včetně dotací z SFDI, atd… A ať se kraj stará.
A nebo závazek od kraje, včetně sankce při nedodržení, že tam tu dopravu bude třeba 10 let objednávat (nebo tak dlouho aby se to vyplatilo).
Dobrý den, já mám na starost toto, ale dělat to budu, jen když se mi někdo jiný zaváže, že na to naváže. To zkuste tento přístup v nějaké soukromé firmě a uvidíme jak dlouho tam budete populární.
V soukromé firmě, když vyrábíte na zakázku, taky chcete peníze předem.
A toto je podobné. Občané ze svých daní přes Stát a přes SŽ vynaloží peníze na obnovení provozu po trati. Tak bych očekával, že ty peníze budou vynaloženy účelně. Tedy, že tudy budou jezdit vlaky alespoň v nějakém rozsahu.
Jinak jsme samozřejmě rád, ž trať bude obnovena. SŽ by rovnou mohla modernizovat nástupiště na 550 mm.
A nezajišťuje právě ta objednávka dopravy tu účelnost vynaložených prostředků v rámci celé ČR?
Účelně zdůvodněné peníze ? Jako třeba ta miliarda na budovu v Pardubicích ?
V soukromé firmě pokud se nestaráte o svěřený majetek…..
Jo ono vůbec není běžné, že se platí zálohy, že jo?
Že se odběratel nezaváže odebrat minimálně xy kusů, aby se s ním bavili, atd…
To už ji SŽ může předat kraji rovnou, zadarmo, ať si kraj tu opravu zařídí sám. Za cenu zprovoznění na 10 km/h od SŽ tam těch 60 km/h nejspíš svedou, SŽ je dlouhodobě proti, tak tu opravu beztak přepálí.
To zase ne, toto uvést do sjízdného, když už a odprodat.
A získá SŽ odprodejem víc, než kolik vrazí do oprav?
SZ ale tento stav zavinila, jejim ukolem je trate udrzovat sjizdne,… Zanedbana udrzba jde za SZ…
Je na čase změnit zákon. To ale nemůžu čekat ani od pětikoalice ani od sekty.
Kdyby tak stát měl nějakou řekněme státní organizaci, která by měla za úkol se starat o železniční tratě, aby si kuli tomu nemusel každý kraj budovat vlastní organizaci. Mohla by se jmenovat třeba Údržba železnic, nebo tak nějak.
A ta organizace se nemusela chovat jako řádný hospodář, protože je úplně v pohodě vrážet peníze do roky nevyužívané trati, o kterou kraj roky nemá zájem.
Zde je na vinně především kraj, který tam zavedl nesmyslný JŘ, pak na základě nízké poptávky zrušil objednávku, roky o trať nestál, a po x letech si vzpomněl, že by zas chtěl, ale pouze sezónní turistické vlaky.
Kraje by měly mít nějaké povinnosti, aby se zbytečně neprošustrovali peníze, aby si to za 2 roky rozmyslel. Viz. Zvedací most
Aneb jak vinu hodit na někoho jiného. 😉
Ale vždyť to tak je, kraj něco požaduje, ale nechce dát záruky.
Za co, za ten zvedací most?
Za dopravu na Kozině, že za 3 roky, to zas nebude všechno jinak a doprava že zas nebude stát.
Však to neplatí ani opačným směrem – takový Kraj Vysočina už od 12/2019 objednává Os vlaky HB – Ledeč v polože vyžadující výhybnu Smrčná. Přesto ji Dobrá správa dosud nevybudovala.
Tentýž kraj od téhož data objednává Sp-227 tak, že celodenně celotýdenně mají křižování v Třešti. Přesto tam Dobrá správa dosud nebyla schopna upravit infrastrukturu tak, aby tamní křižování bylo rychlejší než je.
Tzn. ani takové reálné záruky Dobré správě nestačí.
A diví se , že správce se do toho nehrne, aby to nebyly vyhozené peníze.
Zvedací most platilo ŘVC. Bylo pár návrhů, jak to udělat jinak, o zkrácení trati po plavební kanál nechtěl nikdo ani slyšet, trochu vyšší svážný pahrbek že zase vlak nevyjede – nesmysl.
Je jedno kdo platil, princip je stejný, ze strany objednavatele dopravy došlo k tlaku , že zkrácení je nepřípustné, aby za rok na to ukončil objednávku, protože se změnilo politické vedení.
Takže ať kraje mají povinnost nějakých závazků když něco požadují.
Jsou místa, kde Správa zavedla dlouhodobou až trvalou výluku, objednavatel tam dopravu chtěl, místo toho byl nucen upravit autobusové spojení. Cestující během let o takové cestování přestali mít zájem a trať zchátrala. Ačkoliv by kraj nějakou dopravu zavedl, tak nemůže, protože na mnoha místech nejsou ani koleje. Má i za tohle platit kraj-objednavatel, že někdo jiný nechal díky své neúdržbě zpustnout a rozkrást tuto trat? Viz Mladotice – Kralovice.
Tak to je snad trochu jiný případ, nelze všechno dávat na stejnou hromádku. Samozřejmě všechny tratě nejsou jako Kozina.
Takže závazek (politický), který někdo neschopný dá navěky a stane se nezrušitelným?
Proč navěky, stačilo by dejme tomu závazek na 10 – 15 let, a před vypršením období by se dávali další záruky na xy let ze strany objednavatele, s podmínkami xy, třeba že správce provede modernizaci, atd…
Jak to že 10 – 15letá objednávka na některých tratích (i takové už jsou) nestačí Dobré správě k tomu, aby je na počátku takového konceptu dala do cajku?
Viz např. 10letá smlouva Libereckého kraje s Trilexem (od 12/2010), kdy přesto zůstaly složité přístupy přes bariérový podchod v Chrastavě či Hrádku. Však ty úpravy by měly přinejmenším 10leté (a nakonec zjevně delší) uplatnění.
V principu bych nebyl proti. Smlouva dopravce (v případě osobky možná objednavatele) s infrastrukturníkem na X let dopředu.
Nicméně jakou by měl dopravce záruku – dneska stát platí za údržbu trati, infrastrukturník vykazje velké částky, ale sjízdnost není.
Stanovit sankce jak pro objednavatele když by nedodržel záruku objednání dopravy, tak pro správce infrastruktury pokud jeho vlivem dojde k znesjízdnění.
A SÚS se podle vás taky může chovat “s péčí řádného hospodáře” tak, že když kraj přetrasuje autobusy, tak se sama rozhodne silnici zavřít? Takhle to má jako podle vás fungovat?
Jinak, oproti tomu, co veselá správa prošustruje jinde, jaké malé domů kde všude roky a roky trvale tečou, je tohle prostě investiční zhodnocení majetku. Kontinuální údržba byla na tento konkrétní úsek ze státního rozpočtu veselou správou fakturována a státem byla zaplacena. To je prostě podvod.
A ony ty silnice slouží pouze autobusům?
Kdyby na Kozině byla tehdy i jiná doprava, tak by to jistě až sem nedospělo.
Já nerozporuji, že to je podvod, ale pokud to použili na jiné tratě, tak furt lepší, než kdyby to skončilo někomu v kapse.
Tak s ohledem na autobusy se silnice třeba sypou/nesypou v zimě.
Jistě. Ale neruší se.
„Povinnost chovat se jako řádbý hospodář“ se nevylučuje s „dostávat nelogické zakázky.“
Spržel si za údržbu Koziny a dalších tratí každý rok fakturuje nějaké částky. Jak je možné, že peníze vykáže ale trať není sjízdná? Pokud chce Spržel ušetřit státní peníze, tak ať nevykazuje cosik, co ve skutečnosti použije na nesmysly.
Mimochodem zvedací most souvisí s tím, že ministerské rychlíky nezastavují ve Vraňanech. Takže vlaky do Lužce není na co navázat, asi by neuškodilo krajům přidat přes RUD a přestat objednávat státní plívy.
Pokud by je použil na jinou trať, i když to samozřejmě správně není, to je nesmysl?
Protože já nevím, nač je používá, vy to víte?
To snad není podstatné, podstatné je to, že si ten most vydupali, rozhodně to stálo dost a jsou to zbytečné vyhozené peníze, protože si to kraj rozmyslel.
Je fakt, že takové nějaké mírně pochopitelné vysvětlení si dovedu představit, kdybych to měl soudit tak bych si je rozhodně vyslechl. I když by z toho vyplývalo pár dalších otázek.
A když ten zájem už několik let má?
Tak pak určit priority, to že se po x let najednou vzpomenou, že chtějí turistickou linku, ok, ale až na to dojde řada, plus zde by samozřejmě měla být povinnost závazku na x let objednávání dopravy.
Jak podle vás vypadá „dojití řady“?
Mmch. proč ani po 11 letech „nedošla řada“ na obnovení provozu v úseku, kde kraj dopravu nikdy objednávat nepřestal, a objednával ji tam vždy celotýdenně/celoročně?
P. S. Zvedací mosty (tři!) v Lužci se dělaly kvůli sporné vodní stavbě.
„…aby si kuli tomu…“ Z toho normálně bolí oči…
https://cs.m.wiktionary.org/wiki/kv%C5%AFli
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Kuliov%C3%A9
Cesta za turismem nerovná se turistická atrakce.
Turistickou atrakcí je možná nějaká zahradní železnice (protože reálně nikam nepřepravuje).
Mají to zprovoznit celé ..ne nějake cancoury .. trať nebyla zrušena a SZ má jako povinnost ji udržovat sjízdnou. SZ na to kašlala ale peníze na údržbu brala.
Právě, účtovala státu zajištění provozuschopnosti, tak to má být provozní. Jinak je to podvod.
Je pak docela jasné, proč stát nechce, aby se o to staral kraj, bo by mu musel platit.
Je vcelku jedno, jestli ty peníze ze SFDI půjdou přes SŽ nebo přes kraj.
Jo, ale kraj by si nestěžoval že tam nic nemůže jezdit, když by to mohl obnovit z vlastního.
Je to analogicky stejné, jako když mladý, perspektivní komunista Jasánek plnil výkonovou normu v kamenolomu na sotva 40 procent a aby tomu tak nebylo, pořídili pro něj pár koní s vozem a hned zásluhou tohoto podvodu mohl ukázal jak plní normy svazák píšící do Obrany lidu…
super
„Nově tak z Telnice vlak pojede do stanice Chlumec, Unčín, Bohosudov zastávka a Krupka město.“
V Únčíně zastávka již neexistuje, bylo to prodáno soukromému majiteli který tam teď nyní bydlí. Jedině kdyby se ta zastávka přesunula o pár set metrů…
Prodán byl domek, což nijak nevylučuje, aby tam vlak zastavil.
Přesně tak, fůra zastávek je hned vedle bývalého drážního objektu, který byl prodán soukromníkovi. Dokonce jedno koridorové nádraží.
Jenom teda jestli se lidi z té zastávky dostanou jinak než přes ten domek.
Jistě, můžou projít po pozemku ve vlastnictví státu.
Zastávka tam již není… Nástupiště chybí.
Tak jej zas obnoví. Asi nepřekonatelný problém… 😁😉
To zas bude nejmíň 10 milionů…
A ono to původní nástupiště by bylo z hlediska norem vyhovující?
Do doby rekonstrukce/modernizace to je z hlediska norem vyhovující, protože platí ta norma, podle které to bylo postaveno.
Že to nevyhovovalo kvalitě cestování (nastupování) je něco jiného.
Vždyť tam „nástupiště“ normálně ne. Jsou i jiná místa, která fungují jako zastávka a vypadají hůř. 😀 A co se týče budovy, tak je dobře, že jí někdo má, než aby chátrala pod dobrou Správou. Neříkám, že v rukách soukromých něco chátrat nemůže, ale je dobře, že to má využití. Jinde jsou ty budovy tak akorát má demolici. 🙁
Jen o víkendech a jen 6 mesíců. Na takovýhle nesmysly je škoda vyhazovat peníze. POkud to kraj myslí s tratí vážně, tak by objednal pravidelný celotýdenní provoz v rozumným taktu, tak aby to bylo použitelný pro běžnou dopravu.
To také může přijít, ale první věcí je vůbec trať zprovoznit a potom se dá klidně pokračovat.
Trať by se měla zprovozňovat, až se kraj zaručí objednávkou. Ne tam vyhodit hromadu peněz za šotovláčky..
Takže jste pro to, aby se státní organizace rozhodovala, co je dost důležité, aby jí to stálo za dodržování zákona?
A ta samá organizace se má chovat jako správný hospodář, Vám v přijde v pořádku vrážet peníze do nevyužíváné trati, o kterou kraj roky neměl zájem?
Za mě je v pořádku požadovat záruky po kraji, že tam alespoň 10 let bude objednávat provoz, jinak smůla, nebo tedy předat kraji a ať se stará kraj.
Bohužel zde se bijí 2 věci správný hospodář vs udržování tratí.
Nojo, Správa ale dostala peníze i na tuhle trať a byla povinná je na tuto trať použít. V opačném případě škrtneme kilometry a o to méně SŽ dostane.
Ne, že bych s tím souhlasil a považoval to za správné, ale věřím, že ony peníze neskočili někomu v kapse, ale byly použity na jiné trati.
Ale ano souhlasil bych s Vámi seškrtat km a snížit peníze, ale k tomu bychom potřebovali institut konzervace dráhy, protože zrušení je nad dlouhé lokte, ale ten zas zabili populisti, svými emocionálními útoky, proti.
Hehe, tyhle možná ne, ale jiné jo. Vytváříte tady falešné dilema.
O tom, které tratě se mají udržovat, a které ne, nerozhoduje SŽ!
Logiku to má, ale je to potřeba dělat správně, zažádat si třeba u státu výjimku nebo co, ne takto partyzánsky.
Na které tratě tedy podle vás byly použity ty peníze, které od přelomu let 2010/11 přestaly být používány na údržbu úseku Telnice – Teplice lesní brána, který je právě od té doby nesjízdný?
A jak by ty jiné tratě podle vás vypadaly, pokud by ten úsek Telnice – Teplice l. b. nadále byl udržován?
Celý problém tkví v tom,že na údržbu železniční sítě je dlouhodobě k dispozici výrazně méně peněz,než je potřeba.Takže i kdyby se velká část sítě zakonzervovala,tak ty současné finanční prostředky stejně stačit nebudou,natož aby byly ještě o zakonzervované kilometry tratí kráceny.Jiná věc je skutečnost,že údržba i stavby na železnici jsou velmi drahé.Tady by stát měl ustavit nějakou nezávislou odbornou pracovní skupinu,která by dokázala příčiny té drahoty pojmenovat a podat návrh na řešení.
Konzervovat Masarykovo nádraží (nemá 12 nákladů za rok) i Most Inteligence (nemá 300 osobáků za rok) a nemít pravidla kdy se trať musí odkonzervovat.
A tie peniaze vystacia na vsetko, co ma SZ robit ?
Nemoze by to byt tak, ze napr. dostanie 80 Kc ale naklady na vsetko to co ma robit su 100 Kc, takze si musi vyberat co urobi a co nie ?
Ne. To je povinnost státu a ministerstva dopravy.
Takze stat a MD urcuje, kde maju ist peniaze v pripade, ze dostane SZ 8 Kc a potrebuje 10 Kc ?
SŽ má na opravy dost peněz, když může investovat do nového.
Ale možná jinak – těch 8 z 10 Kč je spíš tak, že do jedné tratě dostane 4 Kč a do jiné 4, pak by měla kaýdou trať třeba opravit do 4/5.
Ano.
To není vůbec ve sporu. Správný hospodář má zakázku o jejímž smyslu se dá debatovat, ale není důvod aby bral peníze a neplnil.
Ta trať má být provozuschopná stále. Správa Železnic ji úmyslně nechala dojít do tohoto stavu. Takže peníze na obnovu by měly jít z kapes konkrétních lidí. Bohužel se to v ČR nestane.
Pozitivních zpráv není nikdy dost.
Trend obnovy ekologických lokálek v Polsku konečně překročil hranice směrem k jihu.
Na druhou stranu – v Polsku byly odstřeleny i takové tratě, které u nás jsou nepřerušeně v provozu.
A právě takové jsou (v některých případech) nyní v Polsku obnovovány.
Pokud se to tu zastaví ve stejným měřítku, tak to obnovení bude znameta pár kilometrů.
Nejlepší zpráva za poslední dobu <3.
Mně teda větší radost udělalo zadání zakázky na dokumentaci pro SP na Chlumec – Hradec.
Pokud vidíte jako stěžejní roli železnice v 21. století rekreační dopravu, tak jistě.
Vidím to jako stěžejní potenciál kraje na který historicky všichni „házeli bobek“.
Vy vidíte jako stěžejní potenciál Ústeckého kraje tuto lokální železničku? To tedy ten kraj hóóódně podceňujete.
Mě by zajímalo jaký potenciál ten kraj vůbec má, podle vás?
V čem konkrétně stěžejní potenciál této tratě pro kraj spočívá?
Třeba v tom, že namísto zatížení těžbou a průmyslem (s vyplácením pohřebného) v minulosti, se bude ekonomika kraje pozvolna posouvat k turismu a souvisejícím službám…
Hlavně ta trať musí být v provozu celá, aby měla smysl. Z Krupky na konec je to jen kousek. I lidi z Mostu můžou jet na UNESCO.
Jo, protože vzít si malou elektrokoloběžku je něco, co udělat nejde…
Jj, chudínci, jste všichni z cukru.
O stěžejní roli nic nepsal. Jen se raduje z toho, že ta železnice pomůže cestovnímu ruchu v regionu, včetně ekologie.
Vynechal jste tu část regionálních tratí, kde jsou zastávky umístěné lépe než 2 km od obce.
(naopak i některé příměstské tratě mají zastávku až 2 km za obcí)
Obdobný argument ale (přinejmenším zčásti) platí leckde i pro dálkovou dopravu a (tam ale v závislosti na možnostech parkování ve velkoměstě) také to příměsto.
V pořádku.
Doufám, že kvůli vám se nebude muset rozšiřovat silniční síť, až budete v pohodě sedět v autě v zácpě, kterou jste si sami řidiči svým hromadným lenošstvím způsobili.
A dál bych taky nečekal, že budete mít možnost hromadně zaparkovat (a nejlépe ani projet) v centrech velkých měst.