Ústecký kraj promění turistické linky, na většinu nasadí modernější vlaky

Jednotka Siemens Desiro na trati do Zubrnic. Foto: Zubrnická museální železniceJednotka Siemens Desiro na trati do Zubrnic. Foto: Zubrnická museální železnice

Proměna se bude týkat většiny linek s výjimkou dvou na tratích, které nepatří SŽ.

Ústecký kraj chystá od prosince 2026 proměnu konceptu turistických linek, které jezdí hlavně na méně vytížených tratích o víkendech, většinou od jara do podzimu. Kvůli zájmu o ně chce na většinu z nich nasadit novější a nízkopodlažní vozidla.

Vyplývá to ze včera projednané koncepce zajištění turistických linek po roce 2026. Už dnes je ale jisté, že historická vozidla nezmizí ze dvou tras.

Síť turistických železničních linek v Ústeckém kraji vznikla v roce 2015 s cílem zachovat železniční dopravu v méně využívaných oblastech. “Za deset let existence se turistické linky staly nedílnou součástí krajské dopravy i oblíbeným způsobem výletní přepravy. Je ale načase přizpůsobit jejich provoz požadavkům dnešní doby – větší kapacitě, pohodlí i efektivitě,” uvedla mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Aktuálně kraj provozuje 12 turistických linek. Kromě turistických zajímavostí lákají cestující často i na historická vozidla. Jejich údržba je ale čím dál složitější. V provozu dnes dominují zejména motorové vozy řady 810, jejichž konstrukce ale omezuje komfort přepravy. Zejména pro cyklisty, rodiny s kočárky nebo seniory.

Ústecký kraj plánuje, že většinu turistických železničních linek začlení do běžných provozních souborů dopravní obslužnosti (linky U). To přinese výhody v podobě nasazení moderních vozidel s nízkopodlažností, lepším informačním systémem a sjednoceným standardem služeb.

T1 a T3 zůstanou stejné

V praxi chce kraj využít zejména vozidla z větších provozních souborů, pro které není o víkendech takové využití. Tento model už dnes kraj využívá například u smlouvy s Die Länderbahn CZ. RegioSprintery o víkendu zajíždějí jako turistická linka do Vejprt, Desira na turistické lince z Mikulášovic do Liberce.

Pro kraj je takový postup výhodný: výkony jsou na kilometr levnější, než když vozidla poskytuje dopravce pouze na víkendový provoz. Kteří dopravci jednotlivé výkony převezmou není zatím jasné. Kraj se s nimi chystá jednat v příštích měsících. “Cílem je zachovat atraktivitu turistických vlaků, zároveň však zajistit moderní a udržitelný způsob jejich provozu,” nastínila Fraňková.

Výjimku budou tvořit pouze dvě linky, které operují na nestátní železniční infrastruktuře a zajišťují zároveň i kulturní a muzejní provoz. Jde o T1 Děčín – Kamenický Šenov (dojde k prodloužení už z Děčína) a T3 Ústí nad Labem – Zubrnice. “Ty zůstanou nadále v režimu samostatného turistického provozu s historickými vozidly. Zejména Zubrnická museální železnice patří mezi významné kulturní subjekty s vlastním zázemím, muzei i parní technikou,” dodala Fraňková.

Samostatnou soutěž chystá kraj na linku T8 Most – Moldava v Krušných horách. I nadále bude provozována samostatně, avšak s požadavkem na vozidla s vyšší kapacitou pro sportovní vybavení.

Tagy Doprava Ústeckého kraje DÚK turistické linky v Ústeckém kraji Ústecký kraj
27 komentářů