Ústecký kraj po dvou letech zdraží veřejnou dopravu, v průměru o 15,4 %
Jednotka Siemens Desiro Classic pro provoz v Ústeckém kraji na lince U8. Foto: České dráhy
Celodenní jízdenka vyjde nově na 200 Kč.
Celodenní jízdenka vyjde nově na 200 Kč.
Akorát bych na té U8 viděl za větší peníze rád přidanou hodnotu. Neboť do Ebersbachu stále nejezdí jen umí zdražovat.
Ještě že si na Ústecku vystačím na mnoho časů s IN 100
A ti bez IN100 budou zase i tak moc rádi za tu síťovku za 200. Oni totiž i modří od nového JŘ zdraží, takže ta výhodbost zůstane +- podobná.
Nově 200 Kč za celodenní? To se ještě dá akceptovat. DÚK není špatná. Ale teda doufám, že bude nově platná 24 hodin a nikoliv kalendářní den.
Ne jenom do 4 hodin následujícího dne. Stávala 140, poté 170 a nyní bude za 200 Kč.
ANO – 2 týdny po volbách je líp!
Za zdražení může KDU-ČSL resp. ODS. Tyhle kecy můžeš říkat někde na náměstí V týhle době alespoň pár lidem zvedneš náladu… 🙂
Jakože si radní pro dopravu sám odsouhlasil zdražení DÚK a nezeptal se většiny z ANO? 😆🤦
Načasování oznámení po volbách – jasně, nicméně zdražovat by musela jakákoliv zvolená reprezentace, v zájmu udržení systému jiná cesta není.
V DUK nehledě na politickou reprezentaci kraje funguje od roku 2015 valorizace jízdného k lednu každého sudého roku o kumulovanou inflaci.
Pardon, k lednu každého lichého roku.
V kraji bylo původně jízdné pro jednotlivou jízdu odstupňováno do dosažení ceny síťové jízdenky, při delší vzdálenosti se vydala síťová. Její cena ale rostla rychleji, takže teď máme v 80 km skok ze 128 Kč (nebo 115,20 Kč při elektronické platbě) na 170 Kč. Bude skok ze 150 Kč na 200 Kč, nebo odstupňují jednotlivé jízdné ke 110 km?
Budou zdražovat u tarify MHD?
To je otázka na jednotlivá města.
200 za síťovou je OK,ale chtělo by to prodloužit na 24hod, tedy ne jen na ten samý den, po vzoru PID, IDS -jMK apod.
1denní místo 24hodinových jízdenek, to hraničí se zločinem proti lidskosti.
Zvýšení ceny jízdného proběhne s novým grafikonem či jindy?
V článku se píše od ledna a DÚK většinou ceny mění k 1.1., takže asi od ledna 2025. 😉
Doprava v Ústeckém kraji je velmi kvalitní a spolehlivá. Zde se dá zdražení akceptovat. Horší by bylo, kdyby se zdražovalo za mizerné služby.
Tak počkejte až na U1 bude Regiojet :).
Nebojte, na náhradu předpotopních souprav se nemůžeme dočkat 🙂
Jezdím občas s U7 a nějak jsem nezaregistroval, kde je problém… o R23 se tu psalo dost, ale to neobjednává a nedozoruje kraj.
To budou šotoušsci ronit řeky slz :DDD
A nebo nedejbože na U3, že by se tam konečně dočkali cestující normálních vlaků
Honekr je best
Od nového JŘ na U1 místo panterů honecry a v podání ČD 😉
Systém DÚK je na vysoké úrovni, určité zdražení o inflaci by člověk pochopil, 15 – 17 % mi přijde trochu hodně, adekvátní by mi přišlo třeba 10 %.
Tříletá inflace byla k 31.8.2024 téměř 30%. Pořád je to zdražení de facto poloviční (od posledního zdražení před více než 2 lety).
A to je už teď dražší, než PID, podle středočeského Agrofertu je PID drahý a měl by zlevnit. 😀
Dle článku vám to to poslední udávané zdražení a díky tomu i inflace nějak nesedí – „Tarif naposledy kraj měnil k lednu 2023.“
Ano, kraj každé uklizečce, učitelům, sám sobě poskytuje jízdenku za pouhých 500 resp. 900kč ročně. Pak zase někdo může závidět režijní jízdenku. Tohle je černá díra.
Ano, zdražte VHD, ono je aut na silnicích málo.
Možná vas to překvapí, ale cena už dávno není hlavní motivací k využívání VHD. Právě že těch aut není málo a je jich čím dál víc a jen v Ústeckém kraji je cesta mezi centrem Teplic a Ústím vlak bezkonkurenční. Minimálně v pracovních dnech je cesta po I/13 přes Soběchleby a Chabařovice očistec. Vzniklo zde velké množství průmyslových zón, roste zde nová zástavba u Přestanova, v Modlanech i Krupce. Nárůst osobní i nákladní dopravy obrovský, silnice zůstala. Vlak 15/17 minut, auto dvojnásobek.
Víceméně potvrzujete, že nárůst aut je enormní. Takže osobní nevyjímaje a jelikož je to levnější než vhd, tak lidi asi klidně postoji v koloně. Tedy vyjma těch uklizeček, učitelů a pod jenž cestují za 500 ročně.
Závidíte, co ? 😄
Možná vás uklidní fakt, že tento benefit krajských firem a p.o. využívají jen nižší stovky lidí. To fakt ekonomiku IDS neohrozí.
Levnější než VHD ? Když bych vzal v potaz i jiné náklady než pohonné hmoty, dostává IAD na prdel a to se nebavím o výhodnosti časových kuponů.
Ale to by o tom musela veřejnost vědět 🙂
Např. u nás v zaměstnání netuší o veřejné dopravě ani jeden kolega. A to jsme drážní a máme režijky 😀
Všichni auta a nijak jinak nejezdí a ani o tom nepřemýšlejí.
Ano, chápu, došel věcný argilument. Ano, závidím, že jedu levněji a rychleji autem. Bohužel už v 1 člověku je auto výhodou. Každá rodina má auto, takže další náklady nepočítám. Protože auto se musí udržovat i když nejede, resp.jede se jen do Kauflandu, tahradu a pod. Možná by to chtělo se probrat a kouknout jak funguje běžný člověk. Ne šotouš z webu.
Tak příklad. Koupíte si nové auto. Když s ním budete jezdit jen do Kauflandu, na zahradu, jednou měsíčně k doktorovi, jednou ročně na dovolenou a párkrát za rok k babičce na Velikonoce, Vánoce a jiné svátky, tak vám to auto vydrží při dobré údržbě třeba 18 let. Když tím autem budete jezdit denně do práce budete to auto měnit už za 6 nebo 9 let… A znovu budete muset dát tu vstupní investici. A tím pádem si k cestě autem můžete připočítat třeba 150 – 250 Kč za každý den, podle toho jak daleko jezdíte, za jak dlouho budete auto… Číst vice »
Levněji? Takže jste se nepřímo přiznal, že jste socka, která si nemůže dovolit jízdenku na vlak. 😀
Ale baví mě, jak tihle řidiči žijí v iluzi, že je ježdění autem přijde na menší peníze. 😀
Co my víme, třeba pán jezdí ve feldě koupené za bůra kterou vyjezdí do STK nebo první větší závady a pak koupí další a tak pořád dokola 😀
Čas jsou peníze. A jak říkám, pokud mám auto, tak je to jasná volba. Mhd do města a zpět 40kc, auto 30kc. Ve dvou lidech 80kc vs 30kc. Je mi líto…
Je to vždy o čase, ceně a službě. Otázka je kolik lidí bydlí v okolí centra a kolik obyvatel na sídlištích se vzdálenou zastávkou a jakým směrem cestují.
Pár stovek? 😀 Proto tenkrát na DSÚK přišli ty tisíce žádosti, které postupně rostli? Těch lidi využívajících tento benefit, včetně jejich rodinných příslušníků jsou doslova tisíce. Aktuální čísla už bohužel neznám, ale před 3 lety to bylo něco kolem 10000 lidí.
Takže černá díra pro zaměstnance UK a další. A tohle jde z našich daní.
Ovšem, kdyby člověk musel platit nedotované jízdné, tak jako mu nikdo nedotuje provoz jeho auta…
Provoz aut se dotuje, ale neprimo (cena dalnicni znamky opravdu nepokryva naklady na provoz dalnic, silnice se taky samy neopravuji…)
Naštěstí pro veřejné finance ČR, dálniční známka není jediný odvod, který do státního rozpočtu z toho jedoucího auta doputuje.
Nemluvě o externalitách, co se musí pak platit z veřejnýho. Ale to je v Česku sprosté slovo. Jednou jsem se pokoušel tu o tom diskutovat, ale marně.
Jojo, externality jsou zde podobně sprosté slovo jako dopravní indukce. Ti lidé prostě chtějí žít ve lži.
Pár korun na jízdence nic nemění. Když se člověk rozhoduje, jaký zvolí způsob dopravy pro konkrétní cestu, uvažuje mnohem víc věcí, než je cena jízdenky nebo benzínu: rychlost, flexibilita, pohodlí, vůbec dostupnost toho kterého dopravního prostředku atd. ČR je relativně bohatá země, takže samotné náklady na cestování nejsou tím rozhodujícím parametrem.
Cena má vliv, bohužel se často porovnává cena jízdenek/benzínu (nafty).
Proč bohužel? Jednak je to každého vlastní rozhodnutí a odpovědnost, jak se rozhoduje. Druhak, lidi mají auto, protože chtějí a mohou využívat jeho služby – aniž by počítali nějaké amortizace a podobné šotoušoviny, takhle nikdo neuvažuje (ač účetně by to bylo správné).
Ale ono je to správné i z pohledu rodinného rozpočtu. Je rozdíl měnit auto po 6-9 letech, protože jezdím často nebo po 15-18, protože jezdím občas. Ten, kdo jezdí občas si koupil auto a má ho. Ten, kdo jezdí často ho musí třeba 2x vyměnit za nové. A při ceně auta to není zrovna malá částka.
Správné to asi je, ale nikdo to nedělá. Náklady se dají vyčíslit snadno.
Přínosy už daleko hůře – na kolik si cením to, že z práce můžu odejít kdy potřebuju, nebo v 16:05, 17:05, 18:05 nebo tam přespím nebo pojedu Boltem?
Což je ve skutečnosti asi nejpřesnější, protože jinak si tam každý příčte pouze to co se mu hodí. Realita je dnes taková že VHD je oproti vlastnímu autu výrazně dražší.
Podle mě hlavně nemá cenu řešit VHD nebo auto, protože většina lidí co jezdí VHD to auto má taky, hlavně u větších měst. Ale nemusí s ním jezdit všude, a ne všichni členové domácnosti.
Možná ve třech dospělých, nicméně mě auto vychází se vším všudy dráž, než dle vás předražený vlak či bus. A to mám prachobyčejnou fabii (vedle benzínu povinné ručení, servis a údržba, parkování, pořizovací náklady). Hlavní nevýhoda vlaku\busu je ta, že nejezdí pořád či jezdí málo, v některých relacích teda pomalu a že týdenní nákup se blbě vozí vlakem..
Ale vy musíte brát i cestu na to nádraží. Když z Nové Vsi pojedu po rychlostce na Ústí, tak tam jsem za necelých 18 minut. Když pojedu trolejbusem na nádraží, tak jedu kolem 10 minut, pak čekat na vlak v průměru dalších 10 minut a pak teprve těch 17 minut vlakem.
No a co? Jedeš AUTEM, nejsi SOCKA.
Naopak, jedeš autem – jsi socka.
A to je zajímavé, že všichni bohatí lidí si místo ročních předplacenek na VHD pořizují auta. Nemáte to v hlavičce s těma sockama nějak pomotané?😉
Za mne přijatelné valorizovat v pravidelných intervalech. Ono je sice příjemné, když se deset let jízdné nezvedne, ale akorát se populisticky oddaluje moment, kdy do toho bude muset někdo seknout. V PIDu se po deseti letech zdražovalo relativně nedávno, cena ale musela poskočit o čtvrtinu. Jsem zvědavý i na situaci v IDS JMK, kde valorizace neproběhla pěkně dlouho.
DÚK síťovka za 200 na 24 hodin je i tak luxusní cena, když vezmu v potaz rozsah dopravy a nabízené služby.
IDS JMK zdražili letos začátkem roku.
Letos ne, vloni k 1. 3.
IDS JMK zdražil taky, ačkoliv zlepšení za posledních několik let 0.
Čekáš na metro, nebo proč to hodnocení?
S MHD v Brně nemám problém. Tam za ty roky došlo k citelnému zlepšení. Myslel jsem spíš traťové jízdenky, kde ne všem se něco zlepšilo, ačkoliv všichni platí dráž.
Ano, vskutku geniální myšlenka zavést rozdílné jízdné v zónovém integrovaném tarifním systému. *facepalm*
Zónová integrovaná doprava je pořádný bullshit. Jsem na kraji jedné zóny a potřebuji kompletně přejet další zónu, abych se dostal na kraj další zóny. Prakticky jsem neujel ani dvě zóny, ale platím za tři. To je horší než vypočítávat cenu z km kolejí a to je co říct.
To jezdíte od hájovny k hájovně? Takových lidí je naprosté minimum. Také existují usekové a dvojúsekově jízdenky. A ty jsou levnější.
Názorný příklad:
Žabčice – Hustopeče: 25 min, 20 km. 2 zóny, 25 Kč
Žabčice – Rajhrad: 7 min, 8 km. 3 zóny, 33 Kč, úsekové použít nelze
Žabčice-Rajhrad? A to jezdí kdo? Naprosto marginální přepravní tok. Ty lidi budou jezdit až do Modřic a přestupovat na místní busy nebo až do Brna. Klasická ukázka šotodemagogie. 😉
Minimum? V podstatě tam můžete počítat všechny, co bydlí na kraji jakékoliv zóny. Pak platí víc jenom kvůli pár km. A s časem je to něco obdobného.
A všichni jezdí od kraje zóny ke kraji zóny? 🤣
To ne, jen poukazuji na základní nedostatek tohoto výpočtu ceny. Prostě, jakýkoliv výpočet ceny by vůbec neměl řešit vzdálenost, jelikož je pro cestujícího naprosto nepodstatná.
To je taky blbost posuzovat cestu dle ujeté vzdálenosti, když platíte pouze za zóny. Někde ty hranice zón holt být musí.
To řekněte ČD, ne mně. Oni si vymysleli tento způsob, který je sice jednoduchý, ale naprosto bezohledný, když řeší pouze délku kolejí, která je pro cestujícího naprosto nepodstatná.
Zase ale u častého menšího zdražování jste limitován tím, že cena musí vždy vycházet v celých korunách.
DÚK valorizuje pravidelně. Ke zdražení došlo v roce 2021 (cca o 5%), v roce 2023 (o 8-24%) a naposledy letos v srpnu, kdy došlo k nárůstu ceny u přeshraničních jízdenek.
Což ale bylo způsobeno zdražením na německé straně, tarif DÚK v tomhle ohledu jen reflektuje VVO