Ústecký kraj neuspěl u soudu, zrušení smlouvy na nové autobusy stále platí

Autobus Mercedes Citaro společnosti ČSAD Slaný na lince z Litvínova do Olbernhau. Foto: Olbernhau.deAutobus Mercedes Citaro společnosti ČSAD Slaný na lince z Litvínova do Olbernhau. Foto: Olbernhau.de

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) neuspěla se svoji žádostí o přiznání odkladného účinku proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) neuspěla se svoji žádostí o přiznání odkladného účinku proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který zrušil smlouvy na dodávky nových autobusů.

Krajský soud v Brně žádost o odkladný účinek rozhodnutí zamítl. Deníku Zdopravy.cz to potvrdily mluvčí ÚOHS Milena Marešová a mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Nevyhověl ani stejné žádosti společnosti Scania, která je jedním z dodavatelů nových autobusů. Soud zatím nechce detaily sdělovat, protože rozhodnutí ještě nepřevzali všichni účastníci.

„Soud bude dále žalobu proti uvedeným rozhodnutím projednávat meritorně a současně je na prvním stupni vedeno správní řízení o zákazu plnění jednotlivých kupních smluv,“ uvedla Marešová. „DSÚK byla informována o rozhodnutí soudu ve věci odkladného účinku. V současné době se na postupu společnosti nic nemění, řízení ÚOHS běží a čekáme na rozhodnutí soudu,“ řekla Fraňková.Krajská firma zatím spoléhá na to, že ještě ÚOHS nezrušil jednotlivé kupní smlouvy, ale jen rámcovou. I to ale může být brzy minulostí.

ÚOHS v červenci pravomocně rozhodl  o tom, že rámcová smlouva uzavřená se společnostmi Scania a Zliner byla porušením zákona o zadávání veřejných zakázek a zrušil ji, celý text rozhodnutí ÚOHS zveřejnil na své úřední desce.

Radní Ústeckého kraje označili verdikt za nezákonný a nespravedlivý. Návrh na zrušení smlouvy podala společnost SOR Libchavy. Kraj namítá, že z původních desítek námitek zůstala jediná výhrada – objem palivové nádrže.  „Výrobci autobusů včetně stěžovatele ovšem tento požadavek bez problémů splňují, proto jím nemohl být nikdo znevýhodněn, či dokonce diskriminován,“ uvedl kraj v létě v tiskové zprávě.

„Věřím, že soud posoudí celou záležitost objektivně a zabrání ohrožení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje. To, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže odůvodnil drastický zásah do již uzavřených smluv tím, že v zadávacím řízení byl stanoven naprosto banální požadavek na kapacitu palivové nádrže v hodnotě několika jednotek tisíc korun, který reálně každé vozidlo v dané velikostní kategorii splňuje a který žádným způsobem neomezuje hospodářskou soutěž, považuje Dopravní společnost Ústeckého kraje i já osobně za nezákonný postup, který hraničí se zneužitím pravomocí úřadu,“  řekl v červenci krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.

Kraj už dříve vyjádřil obavy, že verdiktem může dojít k tomu, že nebude mít na začátku příštího roku slíbené autobusy a bude si muset dál pronajímat cizí. Podle Komínka tak hrozí kolaps autobusové dopravy v kraji.

Miliardová zakázka vzbudila pozornost kvůli ceně za autobus i rychlosti, s jakou po zrušené veřejné soutěži kraj uzavřel smlouvy na dodávky autobusů značky Iveco a Scania.

 

Tagy Dopravní společnost Ústeckého kraje DSÚK ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ústecký kraj zajištění dopravní obslužnosti Ústeckého kraje
18 komentářů