Autobusy

Ústecký kraj neuspěl u soudu, zrušení smlouvy na nové autobusy stále platí

Autobus Mercedes Citaro společnosti ČSAD Slaný na lince z Litvínova do Olbernhau. Foto: Olbernhau.de
Autobus Mercedes Citaro společnosti ČSAD Slaný na lince z Litvínova do Olbernhau. Foto: Olbernhau.de

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) neuspěla se svoji žádostí o přiznání odkladného účinku proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který zrušil smlouvy na dodávky nových autobusů.

Krajský soud v Brně žádost o odkladný účinek rozhodnutí zamítl. Deníku Zdopravy.cz to potvrdily mluvčí ÚOHS Milena Marešová a mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Nevyhověl ani stejné žádosti společnosti Scania, která je jedním z dodavatelů nových autobusů. Soud zatím nechce detaily sdělovat, protože rozhodnutí ještě nepřevzali všichni účastníci.

„Soud bude dále žalobu proti uvedeným rozhodnutím projednávat meritorně a současně je na prvním stupni vedeno správní řízení o zákazu plnění jednotlivých kupních smluv,“ uvedla Marešová. „DSÚK byla informována o rozhodnutí soudu ve věci odkladného účinku. V současné době se na postupu společnosti nic nemění, řízení ÚOHS běží a čekáme na rozhodnutí soudu,“ řekla Fraňková.Krajská firma zatím spoléhá na to, že ještě ÚOHS nezrušil jednotlivé kupní smlouvy, ale jen rámcovou. I to ale může být brzy minulostí.

ÚOHS v červenci pravomocně rozhodl  o tom, že rámcová smlouva uzavřená se společnostmi Scania a Zliner byla porušením zákona o zadávání veřejných zakázek a zrušil ji, celý text rozhodnutí ÚOHS zveřejnil na své úřední desce.

Radní Ústeckého kraje označili verdikt za nezákonný a nespravedlivý. Návrh na zrušení smlouvy podala společnost SOR Libchavy. Kraj namítá, že z původních desítek námitek zůstala jediná výhrada – objem palivové nádrže.  „Výrobci autobusů včetně stěžovatele ovšem tento požadavek bez problémů splňují, proto jím nemohl být nikdo znevýhodněn, či dokonce diskriminován,“ uvedl kraj v létě v tiskové zprávě.

„Věřím, že soud posoudí celou záležitost objektivně a zabrání ohrožení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje. To, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže odůvodnil drastický zásah do již uzavřených smluv tím, že v zadávacím řízení byl stanoven naprosto banální požadavek na kapacitu palivové nádrže v hodnotě několika jednotek tisíc korun, který reálně každé vozidlo v dané velikostní kategorii splňuje a který žádným způsobem neomezuje hospodářskou soutěž, považuje Dopravní společnost Ústeckého kraje i já osobně za nezákonný postup, který hraničí se zneužitím pravomocí úřadu,“  řekl v červenci krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.

Kraj už dříve vyjádřil obavy, že verdiktem může dojít k tomu, že nebude mít na začátku příštího roku slíbené autobusy a bude si muset dál pronajímat cizí. Podle Komínka tak hrozí kolaps autobusové dopravy v kraji.

Miliardová zakázka vzbudila pozornost kvůli ceně za autobus i rychlosti, s jakou po zrušené veřejné soutěži kraj uzavřel smlouvy na dodávky autobusů značky Iveco a Scania.

 

18
Diskuze

avatar
2 Komentáře
16 Reakce na komentáře
11 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
11 Autoři komentářů
PajusZlínkaPalavanMatZbyněk Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

A co teďka bude s vozy, které už přijely do vozovky DSÚK? Budou se vracet, když by smlouva byla úplně zrušená?

Filip
Host
Filip

Maximalne by se mohl autobusy odprodat zpet a nedodane zrusit pod nakou sankci.

Petr Frýdlant
Host
Petr Frýdlant

Když vidím nebo slyším slovo SOR Libchavy, tak je mi zle. Ty jejich krámy nikdo nechce a furt budou dělat zle když si kraj vybere něco daleko lepšího.

vydra
Host
vydra

Vy byste za svou firmu nebojoval?

Zlínka
Host
Zlínka

Jen si dovolím připomenout, že SOR má i letos nejvyšší prodej v ČR.
To moc nepotvrzuje dojmy pana Frýdlanta.
Ad pan vydra: když nic nemá, nemá za co bojovat.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Opakujete holá fakta. Vůbec nevíte jakou krizí si v minulosti doprava v kraji prošla a poprvé nyní když se snaží pořídit kvalitu, tak centrální moc to zakáže a prodražuje kraji nákup autobusů.

Ondřej
Host
Ondřej

Lepší kvalitu, ale o 30% dražší než je standard. A pak to zaplatí buď daňoví poplatníci a nebo nebudou peníze a začnou se ve velkém rušit spoje, omezovat zdravotnictví.
Takže možná budu radši jezdit Sorem, ono z Horní dolní 15 až 30 minut jízdy v pohodě člověk vydrží, ale budu rád, že se někam dostanu.

Jak víte, že ta Scanie bude lepší než Sorka, těch Scanií tady moc nejezdí.

Kubrt
Host
Kubrt

Scanií tady moc nejezdí (i když jich přibývá), ale jezděj v řadě zemí na západ a sever od nás. To se o SORu říct nedá.

Ondřej
Host
Ondřej

Přibývá, ale důvod je takový, že Iveco a Sor nestíhají vyrábět, takhle se hledají jiní výrobci jako třeba právě Scanie. Já si pamatuji Scanie na Pardubicku, které tenkrát přitáhla Arriva, byly to 4 roky starý vozy a za rok je Veolia poslala radši na Slovensko, jel jsem s nimi a mohu říct, že zlaté Sorky.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Takhle mluví člověk, jenž veřejnou dopravou nejezdí. Daňový poplatník jezdící autem to opravdu tak vidí. Scanie v Ústeckém kraji jezdí. Sor se zde neosvědčil zeptejte se řidičů. Žádná Horní dolní tady není jelikož valná většina linek navazuje na vlak. Výrobky Sor technicky ani nestíhaly jř. od té doby, co tu nejezdí se dochvilnost zlepšila minimálně o 60%. Pokud jste se díval do rozpočtu Úk, příjmy budou vyšší, takže žádné omezovaní ničeho se nekoná. Navíc Vás vůbec nezajímá také kvalita vozidla pro řidiče. Proč jako cestující bych kvůli Vám měl něco vydřžet, když to není zapotřebí?

Zlínka
Host
Zlínka

Nezlobte se, ale to co píšete, je totální blbost. Jak SOR nestíhá jízdní dobu.? Chcete mi říci, že 80 km je u Iveca jiná rychlost, než u Soru? Právě jste mě přesvědčil, že jste teoretik. On bude spíš problém mezi volantem a sedačkou. P.s. Milý pane teď jezdím v DP. Ale přes 20 let jsem jezdil v ČSAD z toho 11 let se Sorkou. A nemůžu si z pohledu řidiče na nic stěžovat. Na dlouhé trasy to není, do nějakých 50 km ideální vozidlo. Celkem jsem vyzkoušel 3 Sorky, z toho jedno Cnko. Na linkách jsme se střídali 4, jeden… Číst vice »

Zlínka
Host
Zlínka

P. S. Kde vám jezdí v Ústeckém kraji Scania? Obávám se, že si pletete pojmy s dojmy. Pokud vím a mohu se mýlit, v kraji jezdí Icom a ten jezdí se Setrou. Tím jste mi ukázal, že vůbec nevíte, o čem mluvíte. Raději si dám to pivko, ať mi nespadne pěna. Přeji vám krásný večer a zkuste si nejdříve nastudovat značky vozidel.

Pajus
Host
Pajus

Jedna jezdí pravidelně jako linka 494 je čistě bílá bez polepu.

Mat
Host
Mat

Odřeji, prosivás, cestující absolutně nezajímá cena, ale kvalita. Pokud bude kultura cestování nízká, lidi budou jezdit autem, uberou se spoje a podnik se neuživí. Když bude cestujících dostatek, tak se podnik uživí, lidi budou jezdit busem, nebude se zatěžovat tolik ŽP atd. Kraj ty vozy koupil v dlouhodobým horizontu, takže to, že to po 5-7 letech bude krám, zde nehrozí. Ty Sorky, co tu jezdily se po 2 letech rozpadaly. Doslova. Navíc zde jezdí linková doprava opravdu využívaná. Nejdřív si zjistěte informace a udělejte si nějaký objektivná názor a neplivejte tady takový nesmysly. Nic jako „Horní dolní“ tady neexistuje, všechny… Číst vice »

Zlínka
Host
Zlínka

Ano fakta, nikoliv dojmy. A pokud si myslíte, že Scania je nějaká velká výhra, sněte dál. Můj bratranec jednu sedlá, a jak říká čím dřív se jí zbaví, tím líp.

Zbyněk
Host
Zbyněk

To ano, ale se standartní výbavou, kvalitativní požadavky dopravce byly vyšší.

Palavan
Host
Palavan

No jo,zas to typické v Čechách.Lojza v hospodě říkal,pardon,teda bratranec říkal že to stojí za prd a proto se to nebude líbit automaticky jiným řidičům a a cestujícím.Jako cestující se Scanií zkušenost nemám,ale velice dobře si pamatuju když u nás na venkově jezdilo ČSAD Hodonín Sory a naráz je nahradily Iveca Vydosu.To byla panečku změna.

Zlínka
Host
Zlínka

Pořád věřím víc bratranci, než člověku co nepozná Scanii od Setry. Tak asi tak.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll