Dopravci Železnice

Ústecký kraj chystá před nástupem soukromých dopravců dispečink, hrozí se výluk

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Ústecký kraj chce  zřídit nový centrální dispečink Dopravy Ústeckého kraje, který by měl pomoci řešit situace, kdy cestujícím hrozí ztráta přípoje kvůli zpoždění autobusu či vlaku. Důvodem je i nástup nových železničních dopravců: celkem jich bude v kraji od prosince jezdit pět. Jde o celorepublikový unikát, nikde jinde v jednom kraji jich tolik nejezdí.

„V plánu je zahájení činnosti centrálního dispečinku před koncem roku s platností nového jízdního řádu,“ potvrdila mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Ústecký kraj si dnes všech pět železničních dopravců pozval kvůli budoucí spolupráci. Podle kraje totiž nebude důležitý jen dispečink, ale především spolupráce mezi dopravci na železnici pro zachování spojení. „Pro Ústecký kraj je důležitá spokojenost cestujícího na celé jeho cestě v rámci Dopravy Ústeckého kraje, s libovolným dopravcem, ať už vlakem, autobusem, nebo MHD,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.

Šlo o historicky první jednání, na kterém se na jednom místě setkali všichni železniční dopravci vybraní pro nové smluvní období, aby spolupracovali na přípravě jízdního řádu pro rok 2020. Ústecký kraj má s působením více dopravců na kolejích zkušenosti z minulých let díky turistickým linkám provozovaným historickými vozidly. Od prosince tohoto roku vyjede na koleje větší množství dopravců i na linky každodenní dopravy. „Integrovaný tarif Dopravy Ústeckého kraje umí cestujícího odbavit a přepravit napříč krajem bez ohledu na dopravce a bez ohledu na to, zda se jedná o vlak, autobus nebo loď. Cestující jsou zvyklí koupit si jednu jízdenku a očekávají svezení až do svého cíle. Proto musíme spolupracovat na tom, aby v provozu železnice fungovaly například návaznosti a čekání na přípoje,“ řekl dopravcům náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.

Podle kraje návrh jízdního řádu na příští rok sice obsahuje řadu pozitivních změn, jako je například obnovení pravidelného provozu na Švestkové dráze nebo zrychlení na trati Lovosice – Louny, současně má ale kraj obavy z velké výlukové činnosti na jiných tratích.

Na příští rok je naplánovaná rozsáhlá výluková činnost zejména na trati 130 a prodloužení jízdní doby vlaků Ústí nad Labem – Most asi o 10 minut znemožní jinak obvyklé návaznosti v Mostě z Loun směr Ústí nad Labem,“ dodal Fraňková.

Ústecký kraj zasmluvnil provoz od příštího roku s celkem pěti dopravci: kromě Českých drah (kde ještě část zasmluvněná není) také s RegioJetem, AŽD Praha, GW Train Regio a Die Länderbahn. I když každý dopravce bude obsluhovat většinou jinou část regionu, vlaky všech se budou potkávat pravidelně ve stanici Most.

Podle Fraňkové již proběhly u dopravců kontrolní dny. „Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by provoz měl být ohrožen. Pochopitelně ještě například nemají zasmluvněný kompletní personál, ale to půl roku před zahájením provozu ještě nepovažujeme za problematické. Kontrolní dny budou pokračovat,“ dodala Fraňková.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirek

A ČD bude umět konečně krajské čipové karty, aby mohly platit i jízdenky, které neexistují v papírové podobě?

Jindra

Kraj nejprve udělá chaos v dopravě,který pak chce ještě organizovat přes dispečink.Nejhorší prostředí,obyvatelstvo,doprava – co nás
ještě čeká?

Panelák

A vy byste veřejnou dopravu organizoval bez dispečinku?
Takže vlaky a autobusy by si nadále ujížděly, ale hlavně že by na kolejích fungoval dál jediný dopravce?
Zkuste prosím tuto „logiku“ rozvést.

Kylchap

Pokud by to byl Žlutý Spasitel, tak by to bylo v naprostém pořádku.

Tronda

Došly prášky?

Jiří Kocurek

DPP je jednotný, dispečink nepotřebuje. DPMB je jednotný, dispečink nepotřebuje. DPO je jednotný, dispečink nepotřebuje. A tak dál. Jenom to nevědí a tak všichni dispečink mají.

Matt

Za to PID je úplně úžasnej…řekněte mi, kde máte doklad na veškerý druhy dopravy, bez toho abych si musel hlídat zóny nebo čas za 130 Kč? (34,- zlevněný) Na celý kraj a na veškerou dopravu v kraji (Vlaky, MHD, Linková doprava, Lodě) v relaci celodenního jízdného za 130 Kč mi příjde úžasné. Vždycky pindají ti, kteří absolutně nevědí která bije. Nebo který kraj má společný jízdný i s přespohraničním regionem? (Saskem) Taky v s veškerou dopravou jak pod štítkem VVO tak DÚK. A je snad VVO (potažmo DB, DLB, Arriva, …) a DÚK (ČD, DSÚK, …) stejní dopravci? Moc ne.… Číst vice »

Filemon44

V něčem máte pravdu, ale asi uznáte, že třeba Středočeský kraj může jen těžko mít přeshraniční dopravu se Saském….i když pravda,do roku 1945 byla hranice v Liběchově.

Samuel Novák

Tak ještě vyčíslit náklady na provoz dispečinku, náklady vysoutěžení dopravců, náklady na přematlání vozidel na zeleno a výsledek zveřejnit.

-TR-

Ten dispečink by byl nutný tak jako tak. Je třeba nějakým způsobem ohlídat i návaznosti mezi vlaky a autobusy, dále pak i mezi autobusy navzájem.

Gejza

Dispečink má ale více funkcionalit. Třeba i řešení mimořádností a informace o poloze spojů pro cestující veřejnost v reálném čase. Dále také komplet přehled o všech spojích, což umožní lepší dopravní plánování, odstraňování úzkých míst či uplatňování sankcí vůči dopravcům (tedy pokud vše nezhltne DP kraje).
Jinak u návazností nejde jen o to, aby přípoj neujížděl cestujícím před nosem, ale i o to, aby naopak nevznikala zbytečně velká zpoždění příliš dlouhým čekáním přípojů na opožděný spoj. Systém bude prostě nestaven tak, že podle aktuálního zpoždění spoje dá přípojům v uzlu buď pokyn čekej, nebo jeď…

Tronda

Jak chcete bez dispečinku hlídat návaznosti mezi vlaky a autobusy?

Jiří Kocurek

Jenoduše! Znárodnit všecky autobusy a předat to všecko ČD. Pak už nebude dispečing potřeba, protože ČD si jej zajistí samy. 😀

AAA

nebude potřeba protože ČD jsou přesné jak švýcarské hodinky!

Akcie na doručitele

Jaryne, Jaryne…vidíš, co jsi způsobil?

Lektor

Není nad to ušetřit…

Tronda

Mysle jste, že místo nových elektrických jednotek měli na elektrifikovaných tratích nadále jezdit smradlavé ojeté šroty 814?

Kylchap

Pro trať Most – Žatec a Bílina – Úpořiny – UL je i šukafon kapacitně naddimenzovaný

PetrB

U linky U13 by byl, kdyby v soubehu nejezdila bus linka 733 a vetsina lidi jede radeji 733, protoze jede jak pres centrum Mostu, tak konci v Zatci na autobusaku, ktery je umisteny v centru mesta. Navic MHD Zatec se do DUK dle slov mesta Zatec nechysta a vyberove rizeni na noveho dopravce MHD take ne. V Zatci je pak problem, ze nelze vyuzit MHD na jeden jizdni doklad od/k nadrazi.

Kodl

Ráčil jste si doufám všimnout, že bus a vlak jezdí mezi Žatcem a Mostem každý úplně jinudy?

HG1982

Jednotky rady 628 jsou nové a elektrické? Ano, za nějaký ten rocek budou i nové a elektricke… jen je zajímavé že budou nasazené i na dost obskurní výkony jako prevobrezka . Tam určitě se vyplati…

michal

Proč se tak blbě ptáte, když to víte?

JAN

Ano, kraj už nechtěl aby pod dráty jezdil motorák, ale byla to podmínka pro všechny dopravce. Takže kdyby to vyhrál Vámi nenáviděný modrý dopravce, tak by tam ty EJ musel nasadit také. A s tím do toho šel. A Kylchap má pravdu. Tam ta Regina opravdu stačí.

J.L.

Šetřit se musí, ať to stojí, co chce.

Zbyněk

Pro úplnou objetivitu zde dodávám, že soukromých železničních dopravců zde bude jezdit osm. Zapomněl jste na turistické linky naž něž se také vztahuje běžné jízdné DÚK a jsou součástí běžného provozu. Jsou to: Railway Capital, MBM rail a KŽC doprava. Zbytek dopravců je zde uveden.

Tronda

Osm spukromých určitě ne, dva jsou státní.

Petr

A ještě Arriva do Rumburku

Filemon44

Arriva nebude s těmi ostatními dopravci nijak propojená,resp. minimálně v tom Mostě ne,a o ten teď hlavně asi jde.Navíc ji neobjednával Ústecký kraj,takže asi není potřeba se s ní v jednáních o ZDO zabývat.