Ústecký kraj chystá před nástupem soukromých dopravců dispečink, hrozí se výluk
Ústecký kraj chce zřídit nový centrální dispečink Dopravy Ústeckého kraje, který by měl pomoci řešit situace, kdy cestujícím hrozí ztráta
Ústecký kraj chce zřídit nový centrální dispečink Dopravy Ústeckého kraje, který by měl pomoci řešit situace, kdy cestujícím hrozí ztráta přípoje kvůli zpoždění autobusu či vlaku. Důvodem je i nástup nových železničních dopravců: celkem jich bude v kraji od prosince jezdit pět. Jde o celorepublikový unikát, nikde jinde v jednom kraji jich tolik nejezdí.
„V plánu je zahájení činnosti centrálního dispečinku před koncem roku s platností nového jízdního řádu,“ potvrdila mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.
Ústecký kraj si dnes všech pět železničních dopravců pozval kvůli budoucí spolupráci. Podle kraje totiž nebude důležitý jen dispečink, ale především spolupráce mezi dopravci na železnici pro zachování spojení. „Pro Ústecký kraj je důležitá spokojenost cestujícího na celé jeho cestě v rámci Dopravy Ústeckého kraje, s libovolným dopravcem, ať už vlakem, autobusem, nebo MHD,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.
Šlo o historicky první jednání, na kterém se na jednom místě setkali všichni železniční dopravci vybraní pro nové smluvní období, aby spolupracovali na přípravě jízdního řádu pro rok 2020. Ústecký kraj má s působením více dopravců na kolejích zkušenosti z minulých let díky turistickým linkám provozovaným historickými vozidly. Od prosince tohoto roku vyjede na koleje větší množství dopravců i na linky každodenní dopravy. „Integrovaný tarif Dopravy Ústeckého kraje umí cestujícího odbavit a přepravit napříč krajem bez ohledu na dopravce a bez ohledu na to, zda se jedná o vlak, autobus nebo loď. Cestující jsou zvyklí koupit si jednu jízdenku a očekávají svezení až do svého cíle. Proto musíme spolupracovat na tom, aby v provozu železnice fungovaly například návaznosti a čekání na přípoje,“ řekl dopravcům náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.
Podle kraje návrh jízdního řádu na příští rok sice obsahuje řadu pozitivních změn, jako je například obnovení pravidelného provozu na Švestkové dráze nebo zrychlení na trati Lovosice – Louny, současně má ale kraj obavy z velké výlukové činnosti na jiných tratích.
„Na příští rok je naplánovaná rozsáhlá výluková činnost zejména na trati 130 a prodloužení jízdní doby vlaků Ústí nad Labem – Most asi o 10 minut znemožní jinak obvyklé návaznosti v Mostě z Loun směr Ústí nad Labem,“ dodal Fraňková.
Ústecký kraj zasmluvnil provoz od příštího roku s celkem pěti dopravci: kromě Českých drah (kde ještě část zasmluvněná není) také s RegioJetem, AŽD Praha, GW Train Regio a Die Länderbahn. I když každý dopravce bude obsluhovat většinou jinou část regionu, vlaky všech se budou potkávat pravidelně ve stanici Most.
Podle Fraňkové již proběhly u dopravců kontrolní dny. „Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by provoz měl být ohrožen. Pochopitelně ještě například nemají zasmluvněný kompletní personál, ale to půl roku před zahájením provozu ještě nepovažujeme za problematické. Kontrolní dny budou pokračovat,“ dodala Fraňková.