Ústecký kraj chce novou trať v pohraničí. Záleží hlavně na Němcích
Ústecký kraj znovu oživil myšlenky na rychlejší železniční spojení mezi dvěma největšími městy ve Šluknovském výběžku: Rumburkem a Varnsdorfem. Nové
Ústecký kraj znovu oživil myšlenky na rychlejší železniční spojení mezi dvěma největšími městy ve Šluknovském výběžku: Rumburkem a Varnsdorfem. Nové spojení přes Sasko by mělo zrychlit nejen železniční dopravu mezi oběma městy, ale nabídnout i nové železniční spojení na delší trasy.
„Vybudování nové trati jako spojení mezi Seifhennersdorfem a Rumburkem je záměrem Ústeckého kraje a dopravního svazu ZVON. Po realizaci by se propojila celá osa z Liberce přes Žitavu a Varnsdorf do Rumburku a Bad Schandau,“ řekla mluvčí kraje Magdalena Fraňková.
Spojení je navrženo tak, že nová trať by byla zaústěna do stanice Rumburk z východu a do stanice Seifhennersdorf pak ze severu. Toto řešení by umožňovalo i bezúvraťovou jízdu mezi Varnsdorfem a Rumburkem, v dlouhé relaci pak mezi Libercem a Děčínem přes Bad Schandau. Dosud je vlak mezi Rumburkem a Varnsdorfem pro běžné dojíždění nepoužitelný, cestující musejí přestupovat v Rybništi.
Nové spojení řešil i ministr dopravy Dan Ťok při své lednové návštěvě Drážďan a setkání se saským ministrem dopravy Martinem Duligem. K žádnému závěru ale nedošli. „Problematikou se zabývá zatím německé strana, která prověřuje technické řešení. České straně zatím materiál nebyl oficiálně předložen k připomínkám,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. „Příprava je ale zatím ve fázi studie, financování nebylo dosud řešeno,“ dodala.
Podle návrhu by tak mohla vzniknout nová linka Liberec – Děčín, která by vedla přes Rumburk a Bad Schandau. Zrychlila by cestu z Liberce do Rumburka na hodinu a patnáct minut, jízdu z Varnsdorfu do Dolní Poustevny na necelou hodinu. Nový úsek by měřil 5,5 kilometru.
Kdy nová trať vznikne není jasné. I Ústecký kraj připouští, že to nebude brzy. „Ústecký kraj si je vědom toho, že proces plánování může být poměrně dlouhý, protože pokud nebude tento záměr součástí spolkového německého plánu, nebude z německé strany realizován,“ podotkla Fraňková. Spolkový plán se aktualizuje většinou jen jednou za pět let, v loňské aktualizaci se do něj tato trať nedostala. „Jednání nad záměrem ovšem probíhají, letos na jaře to bude se zástupci ZVONu, nedávno se to řešilo se SŽDC. Nyní je zásadní tlak Saska,“ dodala Fraňková. Na odborné konferenci minulý týden v Žitavě, která řešila hlavně vysokorychlostní napojení regionu, se o projektu mluvilo víceméně jen krátce.
Podle starosty Rumburka Lumíra Kuse s tratí počítají v územním plánu, tématem se zabývá také Hospodářská a sociální rada okresu Děčín, která tento projekt prosazuje. „Z pohledu města je tento záměr podporován a často se snažím zdůrazňovat jeho přínos pro města Šluknovského výběžku. Nejde jen o případné spojení z našeho regionu do větších měst ale i o dostupnost výběžku pro případné návštěvníky a tím posílení cestovního ruchu,“ říká Kus. Současně ale dodává, že je realistou a nevidí šanci, že se do 10 let bude po trati jezdit. „To neznamená ale, že budeme jen čekat, jestli to někdo rozhodne podle svého uvážení, ale budeme i nadále zdůrazňovat potřebu takového napojení na obě strany hranice. V nedávné době jsme řešili problém se záměrem kraje zrušit rychlíkový spoj Kolín – Rumburk a ukončit ho v Novém Boru. Snad se tuto hrozbu podařilo zažehnat a proto by bylo pro náš region další dobrou zprávou, že nejsme konec světa, když se od nás dá někam dojet bez 3 přestupování a ještě se ve stejný den vrátit zpět,“ dodal Kus.