Ústecký kraj chce na Švestkovou dráhu akutrolejové jednotky, zvažuje přímé zadání AŽD
Jednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha

Stávající kontrakt vyprší v roce 2029.
Stávající kontrakt vyprší v roce 2029.
Další malá domu pro AŽD?
ono stačí malá domu v rámci etcs, to je spíš velká domu
Pokud by byla zadratovana celá trať 114, tak potom by jízda mezi Mostem a Litoměřice i byla následující :
3 kilometry pod dráty mezi Mostem a Obrnicemi,
37 kilometrů bez troleji mezi Obrnicemi a Cizkovicemi, a
12 kilometrů mezi Cizkovicemi a Litoměřicemi.
Pokud BEMU jednotka zvládne ujet 37 kilometrů bez drátů, tak by mohla být nasazena.
Pod dráty mohou jet pár km z Mostu do Obrnic a pak na nádraží v Lovosicích. Bude to na nabití stačit?
Dotaz na redakci – budete se zde také někdy věnovat kauze AŽD vs Opava a zpackanou modernizaci semaforů?
Navestidel? Semafory jsou na křižovatce 😉
Zkuste si napřed zjistit o co jde, než začnete poučovat. Ano, jde o semafory, nikoliv o návěstidla. AŽD nedělá jen věci na železnici. Překvapení co?
Ještě by to mohlo být v zatáčce a ne v oblouku, co?
70- 80 sedících? Doufám v Stadler Zero. Tady by to kapacitně stačilo👍
Dvousystémová baterka o kapacitě 70 lidí? To zní jako výhodný koncept. Tedy hlavně pro přímo zadaného dopravce 🙂
Pokud by byla smlouva rovnou na celou životnost vozidel, řekněme 30 let, tak to vůbec vražedné být nemusí….
Pokud bude smlouva na celou životnost vozidel, nevydrží to baterky a nejistotu budoucích cen si dopravce nechá patřičně zaplatit…
Já jenom nechápu, že krajům nevadí že zbytečně platí o dost dražší jednotky když to objednávají po 4 nebo 6ks. Kdyby udělali poradnou soutěž na spon 20 ks.
Na této trati se to bohužel nevyplácí.
Co se nevyplácí šetřit? Nějak nechápu vaši reakci?
Jakože místo třeba 1.5-2mio na sedačku by platili třeba 1.4-1.9mio? Jo, to se určitě vyplatí.
Ten rozdíl by byl větší režijní náklady by šetřil jak výrobce tak dopravce.
Ještě nedávno chtěl kraj nutně vodík.
A přímé zadání. To je přece pravidelně pranýřováno.
Mohu poprosit i přehled výkonů s vodíkovými vlaky, které Ústecký kraj plánoval?
Jinak jistě chápete rozdíl nabagrovat výkon pro čtyři jednotky v kraji, který jinak vše soutěží a nabagrovat celý kraj bez soutěže jednomu dopravci (Moravskoslezský)
S přímým zadáním legislativa vysloveně počítá tam, kde to jaksi přirozeně vyplývá ze situace – třeba metro, lanovky a tramvajové provozy, kde dopravce vlastní i infrastrukturu. No a pak samozřejmě specifické výkony malého rozsahu, kde je přidaná hodnota soutěže malá.
Zrovna tady se protínají obě, neboť AŽD vlastní trať, která tvoří velkou část linky U10.
Nařízení neříká nic o vlastnictví infrastruktury, ale o vlastnictví dopravce objednatelem. Plus výjimky pro některé typy drah. Takže není jediný důvod, proč by AŽD mělo dostat napřímo.
Tak pořád je tam ta podmínka malého rozsahu, ne? Stejným způsobem pokud vím (opravte mě prosím podle potřeby) zadal Ústecký kraj napřímo ČD provoz podřipských lokálek.
Malý rozsah tam je, nicméně netuším, zda se do toho dvouhodina plus druhá dvouhodina do Třebívlic vejde. Ale každopádně každá taková varianta je trochu proti smyslu Nařízení.
Vymejslej ptákoviny, pak zjistej že to nefunguje a skončí to u plotu
Nebylo by lepší přisypat pár drobnejch a s dopravcema dohodnout rychle nákup těch 9 Lintů, kterejch se zbavují DB a nahradit s nima 810, aby bylo spousta dalších spojů nízkopodlažních než blbnout se 4 BEMU co nahradí nízkopodlažní Sprintery?
Mimochodem, pokud je zde někdo znalý, k čemu mají ty RegioSprintery ty červené majáky? Je vidět i na fotce u článku.
Jak 9 listů a 810 souvisí s tímto článkem?
Lintů, stále nechápu souvislost Lintů a 810 s tímto článkem.
Tak, že BEMU na švestkovce by platil ÚK. A Linty místo 810 by platil ten stejný ÚK, ze stejné kapitoly rozpočtu. Je pak otázka, zda by nebylo zatím lepší dát míň za novější a nízkopodlažní vlaky – kde by se díky vozidlu musela o trošku zvednout kompenzace, a na BEMU počkat – vozidlo daných specifik je snad ve vývoji, ale reálně ho nikdo nemá, jednalo by se o 4 jednotky, který by nevyšly nejlevněji a časem by šlo udělat větší soutež, optimálně s jiným krajem nebo kraji a koupit je klidně na víc linek s nějakou koncepcí. Naopak ty Linty… Číst vice »
Ústecký kraj žádné 810 neobjednava.
Sice jako neobjednává, ale na sousední trati do Radejčína mu veselé hoblují koleje již delší dobu…
Pouze v turistické sezóně nebo jako náhrada na U10.
Tuším ze ty majáky jsou kvůli testování AZD
tyhle je měly už dřív
https://en.wikipedia.org/wiki/RegioSprinter#/media/File:RurtalbahnD%C3%BCren.jpg
Zastávka na znamení. Po stisknutí tlačítka v zastávkách na znamení se rozbliká červeny majáček na jednotce.
Jedna malá jednotka s baterkou v kraji, kde čoudí elektrárny.
Neumíš číst v článku, že ty jednotky pro provoz daných linek jsou požadovány minimálně 4? 🙂 🙂
Navíc při krajem požadované kapacitě 70 – 80 SEDÍCÍCH cestujících na jednotku to je méně než u stávajících tam provozovaných motorových jednotek RegioSprinter – https://www.azdvlaky.cz/nase-vlaky se 100 sedadly, ale pro mě je podstatné požadování minimálně 4 jednotek BEMU = kraj může za mě rozumě zvažovatm že v tzv. dopravní špičce bude objednávat vlaky dvou spřažených jednotek, čímž navýší jejich kapacitu proti současnosti o 40 – 60 míst, což v daném případě je stejné procentuální navýšení!
Neboj, při současném kurzu vývoje evropského průmyslu ty komíny v roce 2029 taky dočoudí.
Ty komíny už tolik nečoudí, hlavní elektrárny ČEZu prošly významnou modernizací, která mj. snížila spotřebu uhlí (pro srovnání Ledvice i Počerady vyprodukují cca 6 TWh ročně, staré Počerady ale na to potřebují cca 6 mil. tun uhlí, modernizované Ledvice jen 5 mil. tun) i dalších emisí (rtuť, popílek…). Kromě toho dříve nebo později čoudit přestanou, protože buď kvůli povolenkám se přestane výroba vyplácet nebo dojde uhlí. Pokud bychom chtěli provozovat uhelnou energetiku i nadále takto ve velkém, obávám se, že bychom museli obětovat Horní Jiřetín, Černice, ale možná i kus Litvínova nebo Bíliny. A to není dobrá cesta a hlavně… Číst vice »
Už aby ty akutrolejové jednotky začali vyrábět, aby to do toho roku 2029 stihli.
Výroba již schválených vozidel trvá půl roku s přehledem, ale na jejich objednání u některého z vytížených výrobců je opravu pomalu nejvyšší čas = je podstatný rozdíl začít fyzicky vyrábět a jen tu výrobu objednat či případně nechat vyvýjet nový typ vozidla nebo pouze jeho pohonu! 🙂 🙂 🙂
No jo, ale mají být trolejové na 3kV nebo 25kV, případně pro jistotu obojí?
AŽD a přímé zadání synonyma jsou…
V tomto případě se to dá snad i chápat. Vzhledem k tomu, že AŽD je vlastník infrastruktury.
Open access pravidla platí pro jakéhokoliv správce infrastruktury.
Ale co vím, tak AŽD fyzicky nikomu nebrání jezdit po jeho infrastruktuře!
Ovšem je dle mě správná úvaha kraje, že když provozovatel infrastruktury je sám i provozovatelem dopravy po ní, tak cena objednávky bude nižší, než když na objednívce budou vydělávat dva samostatné tzv. subjekty – provozovatel dopravy i provozovatel infrastruktury vybírající poplatky za její použití samosattným provozovatelem dopravy, protože přiměřený zisk jednoho subjektu bude za mě nižší než dvou subjektů! 🙂 🙂
A jak rozumí firma AŽD pojmu přiměřený zisk?
Tento pojem je nějak definován jak pro provozování dráhy, tak pro provozování dopravy v závazku. Nevidím důvod, aby AŽD využila je jeden z těchto „přiměřených zisků“ 🙂
Ne. 😉
Checht
PS: a to vse jeste za situace kdy obe stanice jsou a Lovosice jeste dlouho budou 3kV SS…tedy neperspektivni napajeni, ktere ale tech 30 let nevydrzi
A on snad BEMU RegioPanter již provozovaný v Moravskoslezském kraji pod 3kV stejnosměrných je jen jednosystémová jednotka, když dokázal vlastní silou jet i na předváděčkách v Plzeňském kraji, kde je v trolejích 25kW střídavých?
Stačí se podívat na web jeho výrobce, a zjistíš, že je DVOUSYSTÉMOVÁ https://www.skodagroup.com/cs/reference/bateriova-elektricka-jednotka-regiopanter , protože jistě i MSK počítá, že za dobu jeho životnosti dojde k tzv. konverzi napájení tratí v cca severní polovině ČR z 3kV na 25kV ! 🙂 🙂 🙂
Ano, ale taky nemá 70 míst k sezení, ale víc.
Tady bud nekomu hrabe nebo ma masivne slibeno.
BEMU ma trati kde je pod draty jedna nacestna a jedna konecna stanice a zadratovani nedava smysl…
Pozor by si melo dat ale i AZD, tyhla fantazie koncivaji spatne nejen pro zadavatele
Chrdle v tom umí chodit, má spoustu kámošů. O toho bych se fakt nebál.
Železniční vozidla mají životnost více jak 30 let. Opravdu se během těch 30 let na tomto faktu nic nezmění?
A kde se teda ta trolej využije? Při pobytu v Lovosicích a obratu v Mostě?
Trolej vede z Obrnic do Mostu. Ale aby to nějak fungovalo i s BEMU, tak by to určitě chtělo i trolej z Lovosic do Litoměřic a nejspíš by to chtělo natáhnout i trolej z Obrnic na sedlo u Bělušic. Pak by to asi k dobíjení BEMU zejména za jízdy postačovalo. Ale to je jen můj nástřel jen tak od boku 😉.
Ano, Obrnice – Most je 5 (PĚT) minut jízdy. Celý je to kravina, pokud to nepůjde ruku v ruce s elektrifikací, která vůbec nedává smysl. Ústecký kraj jako jeden z nejchudších chce rozhazovat veřejné peníze na tyhle fantasmagorie.
Skutečně je v plánu dle MD zadrátování trati Louny – Lovosice až Úštěk do roku 2030, tudíž AŽD využije úsek Litoměřice až Čížkovice…
Tomu snad nikdo nevěří, ne? I když jako účelovka pro jednání mezi krajem a AŽD o účelnosti BEMU by se to použít dalo.
Most – Obrnice pět minut jízdy, pak hodina pauzy v Mostě, pak opět pět minut jízdy z Mostu do Obrnic. Samozřejmě, že ta hodinová pauza v Mostě nemusí být navždy, spíš by jí bylo účelné stáhnout na deset až patnáct minut, ale i tak bychom v okolí Mostu získali 20 až 25 minut na nabíjení, což už není tak málo.
Podle Škodovky u jejich bemu k plnému nabití stačí 30 minut
Takže by stačila nakonec jen elektrizace z Lovosic do Litoměřic.
Která tam historicky byla
Opravdu? Nešlo o vlečku do Lovochemie?
Samozřejmě, že šlo o vlečku do Lovochemie a to jen o její část na překladiště uhlí Prosmyky, kam se elektrickou lokomotivou dopravovaly vlaky ze severočeské hnědouhelné pánve na překládku uhlí do lodí pro elektrárnu Chvaletice.
Současný dopravní model, kdy 2 jednotky jezdí LT-MO a třetí LT-Třebívlice by se musel upravit (přidáním čtvrté jednotky?). Třetí jednotka se během 7 minutového pobytu v Lovosicích dobít nedokáže.
Čtvrtá jednotka výrazně prodraží provoz, takže bez elektrifikace LT-Lovosice to asi nepůjde…
Jízdní doba je 2x 5 minut,ale pak stojí hodinu v Mostě.
Ta hodina v Mostě nemusí být navždy, ale i 25 minut (10 minut na obrat a 5+5 minut jízdy mezi Obrnicemi a Mostem), které jsem psal, by tedy měly stačit pro nabití, protože s nulovým nabitím se asi do Obrnic od Lovosic dojíždět nebude, pokud by byla mezi Lovosicemi a Litoměřicemi trolej.
Ta Švestková je přípoj od Krušnohora z Čhebu a na Krušnohor do Chebu.Proto ta hodina pobyt.To se nejspíš nezmění
Pokud hodina na pobyt zůstane i do budoucna, tak je situace mnohem jednodušší a bude to spolu se sedmiminutovým obousměrným prostojem v Lovosicích nejspíš stačit. Pak by ale asi chtělo vlaky Litoměřice – Třebívlice protáhnout až do Mostu, nebo vytvořit nabíjecí místo i pro tyto vlaky…
S tou myšlenkou elekrifikace si už pohrávaly Jenom Generální ředitel řekl kdo by mu tam pod dráty jezdil.
No tak kdyby nad tratí 113 byly dráty, možná (!) by to nebylo úplně nezajímavé pro přepravu části (lehkých) nákladních vlaků Most – jihovýchod, přes UL je to dost oklika. Zvlášť, je-li pak v plánu dodělat Chvatěruby až Tišická spojka.
Nešlo, protože velmi malá délka dopravních kolejí ve stanicích (do 200 m). Ta trať by pro účely nákladní dopravy potřebovala další upgrade a na to asi nikdo už nikdy nedá ani korunu…
Tak třeba v noci… Kór pokud by šlo třeba o uhlené Vn jedním směrem „jakoby na hradla“.
Takhle jezdilo přes Třebívlice UNIDO s prázdnými čpavkovými vozy do Lovosic.
Vcelku by mne zajímalo, kolik tam nyní jezdí cestujících. Stávající Regiosprintery mají kapacitu 65 cestujících, BEMU budou mít kapacitu okolo 120 sedaček, což bude téměř dvakrát tolik.
#potencial a dopravní indukce. Větší vlak a bakterie v tom vlaku přece natáhnout ty lidi jako černá díra z širého okolí!
Jestli chtějí jezdit ekologicky, tak za 20mio tam můžou mít EV autobus…
Autobusy už tam zkoušeli a stejně se lidi do vlaku vrátili…
Tahle trať je klasická ukázka toho, že když opravíte trať, zrychlíte a dáte slušnější vozidla než jsou 810, tak najednou je cestujících dost.
Tady leda prd #indukce, když je #potenciál skoro vyčerpán, ale vám to prostě leží v žaludku. Taky můžete zkusit nadávat na gravitaci, to má asi tak stejnou logiku.
V článku se píše o kapacitě 70 – 80 sedaček, což asi postačuje. Spíš je otázka jestli se takové vozidlo dá sehnat, ojeté BEMU asi nebudou a nové vlaky s jakýmkoliv pohonem se zpravidla dělají až od těch 120 sedaček.
Pokud se dotáhne RS Zero, tak bude a aktuální elektrifikace by mu naprosto stačila. Ze se nestihne do 2029 dostat na koleje se dá počítat, ale to jde upravit smlouvou, kde by se první 1 – 2 roky tolerovalo nasazování stávajích Regiosprinterů.
RS Zero ale není konstruovány na bateriový dvousystém, na to pozor. Je možné, že trafo nebude na tom vozidle kam dát.
Obávám se že trafo tam musí být v každém případě, i když by to byl jednosystém na 15 kV nebo 25 kV. Spíš jde o to, že kdyby to mělo umět i 3 kV, je potřeba to úplně předělat – a pak může nastat problém s rozměry nebo hmotností.