Ústecký kraj chce na Švestkovou dráhu akutrolejové jednotky, zvažuje přímé zadání AŽD
Jednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha
Stávající kontrakt vyprší v roce 2029.
Stávající kontrakt vyprší v roce 2029.
Já jenom nechápu, že krajům nevadí že zbytečně platí o dost dražší jednotky když to objednávají po 4 nebo 6ks. Kdyby udělali poradnou soutěž na spon 20 ks.
Ještě nedávno chtěl kraj nutně vodík.
A přímé zadání. To je přece pravidelně pranýřováno.
Nebylo by lepší přisypat pár drobnejch a s dopravcema dohodnout rychle nákup těch 9 Lintů, kterejch se zbavují DB a nahradit s nima 810, aby bylo spousta dalších spojů nízkopodlažních než blbnout se 4 BEMU co nahradí nízkopodlažní Sprintery?
Mimochodem, pokud je zde někdo znalý, k čemu mají ty RegioSprintery ty červené majáky? Je vidět i na fotce u článku.
Jak 9 listů a 810 souvisí s tímto článkem?
Jedna malá jednotka s baterkou v kraji, kde čoudí elektrárny.
Neumíš číst v článku, že ty jednotky pro provoz daných linek jsou požadovány minimálně 4? 🙂 🙂
Navíc při krajem požadované kapacitě 70 – 80 SEDÍCÍCH cestujících na jednotku to je méně než u stávajících tam provozovaných motorových jednotek RegioSprinter – https://www.azdvlaky.cz/nase-vlaky se 100 sedadly, ale pro mě je podstatné požadování minimálně 4 jednotek BEMU = kraj může za mě rozumě zvažovatm že v tzv. dopravní špičce bude objednávat vlaky dvou spřažených jednotek, čímž navýší jejich kapacitu proti současnosti o 40 – 60 míst, což v daném případě je stejné procentuální navýšení!
Neboj, při současném kurzu vývoje evropského průmyslu ty komíny v roce 2029 taky dočoudí.
Ty komíny už tolik nečoudí, hlavní elektrárny ČEZu prošly významnou modernizací, která mj. snížila spotřebu uhlí (pro srovnání Ledvice i Počerady vyprodukují cca 6 TWh ročně, staré Počerady ale na to potřebují cca 6 mil. tun uhlí, modernizované Ledvice jen 5 mil. tun) i dalších emisí (rtuť, popílek…). Kromě toho dříve nebo později čoudit přestanou, protože buď kvůli povolenkám se přestane výroba vyplácet nebo dojde uhlí. Pokud bychom chtěli provozovat uhelnou energetiku i nadále takto ve velkém, obávám se, že bychom museli obětovat Horní Jiřetín, Černice, ale možná i kus Litvínova nebo Bíliny. A to není dobrá cesta a hlavně… Číst vice »
Už aby ty akutrolejové jednotky začali vyrábět, aby to do toho roku 2029 stihli.
Výroba již schválených vozidel trvá půl roku s přehledem, ale na jejich objednání u některého z vytížených výrobců je opravu pomalu nejvyšší čas = je podstatný rozdíl začít fyzicky vyrábět a jen tu výrobu objednat či případně nechat vyvýjet nový typ vozidla nebo pouze jeho pohonu! 🙂 🙂 🙂
No jo, ale mají být trolejové na 3kV nebo 25kV, případně pro jistotu obojí?
AŽD a přímé zadání synonyma jsou…
V tomto případě se to dá snad i chápat. Vzhledem k tomu, že AŽD je vlastník infrastruktury.
Open access pravidla platí pro jakéhokoliv správce infrastruktury.
Ale co vím, tak AŽD fyzicky nikomu nebrání jezdit po jeho infrastruktuře!
Ovšem je dle mě správná úvaha kraje, že když provozovatel infrastruktury je sám i provozovatelem dopravy po ní, tak cena objednávky bude nižší, než když na objednívce budou vydělávat dva samostatné tzv. subjekty – provozovatel dopravy i provozovatel infrastruktury vybírající poplatky za její použití samosattným provozovatelem dopravy, protože přiměřený zisk jednoho subjektu bude za mě nižší než dvou subjektů! 🙂 🙂
A jak rozumí firma AŽD pojmu přiměřený zisk?
Tento pojem je nějak definován jak pro provozování dráhy, tak pro provozování dopravy v závazku. Nevidím důvod, aby AŽD využila je jeden z těchto „přiměřených zisků“ 🙂
Ne. 😉
PS: a to vse jeste za situace kdy obe stanice jsou a Lovosice jeste dlouho budou 3kV SS…tedy neperspektivni napajeni, ktere ale tech 30 let nevydrzi
A on snad BEMU RegioPanter již provozovaný v Moravskoslezském kraji pod 3kV stejnosměrných je jen jednosystémová jednotka, když dokázal vlastní silou jet i na předváděčkách v Plzeňském kraji, kde je v trolejích 25kW střídavých?
Stačí se podívat na web jeho výrobce, a zjistíš, že je DVOUSYSTÉMOVÁ https://www.skodagroup.com/cs/reference/bateriova-elektricka-jednotka-regiopanter , protože jistě i MSK počítá, že za dobu jeho životnosti dojde k tzv. konverzi napájení tratí v cca severní polovině ČR z 3kV na 25kV ! 🙂 🙂 🙂
Tady bud nekomu hrabe nebo ma masivne slibeno.
BEMU ma trati kde je pod draty jedna nacestna a jedna konecna stanice a zadratovani nedava smysl…
Pozor by si melo dat ale i AZD, tyhla fantazie koncivaji spatne nejen pro zadavatele
Chrdle v tom umí chodit, má spoustu kámošů. O toho bych se fakt nebál.
Železniční vozidla mají životnost více jak 30 let. Opravdu se během těch 30 let na tomto faktu nic nezmění?
A kde se teda ta trolej využije? Při pobytu v Lovosicích a obratu v Mostě?
Trolej vede z Obrnic do Mostu. Ale aby to nějak fungovalo i s BEMU, tak by to určitě chtělo i trolej z Lovosic do Litoměřic a nejspíš by to chtělo natáhnout i trolej z Obrnic na sedlo u Bělušic. Pak by to asi k dobíjení BEMU zejména za jízdy postačovalo. Ale to je jen můj nástřel jen tak od boku 😉.
Ano, Obrnice – Most je 5 (PĚT) minut jízdy. Celý je to kravina, pokud to nepůjde ruku v ruce s elektrifikací, která vůbec nedává smysl. Ústecký kraj jako jeden z nejchudších chce rozhazovat veřejné peníze na tyhle fantasmagorie.
Skutečně je v plánu dle MD zadrátování trati Louny – Lovosice až Úštěk do roku 2030, tudíž AŽD využije úsek Litoměřice až Čížkovice…
Tomu snad nikdo nevěří, ne? I když jako účelovka pro jednání mezi krajem a AŽD o účelnosti BEMU by se to použít dalo.
Most – Obrnice pět minut jízdy, pak hodina pauzy v Mostě, pak opět pět minut jízdy z Mostu do Obrnic. Samozřejmě, že ta hodinová pauza v Mostě nemusí být navždy, spíš by jí bylo účelné stáhnout na deset až patnáct minut, ale i tak bychom v okolí Mostu získali 20 až 25 minut na nabíjení, což už není tak málo.
Podle Škodovky u jejich bemu k plnému nabití stačí 30 minut
Takže by stačila nakonec jen elektrizace z Lovosic do Litoměřic.
Jízdní doba je 2x 5 minut,ale pak stojí hodinu v Mostě.
Ta hodina v Mostě nemusí být navždy, ale i 25 minut (10 minut na obrat a 5+5 minut jízdy mezi Obrnicemi a Mostem), které jsem psal, by tedy měly stačit pro nabití, protože s nulovým nabitím se asi do Obrnic od Lovosic dojíždět nebude, pokud by byla mezi Lovosicemi a Litoměřicemi trolej.
S tou myšlenkou elekrifikace si už pohrávaly Jenom Generální ředitel řekl kdo by mu tam pod dráty jezdil.
Vcelku by mne zajímalo, kolik tam nyní jezdí cestujících. Stávající Regiosprintery mají kapacitu 65 cestujících, BEMU budou mít kapacitu okolo 120 sedaček, což bude téměř dvakrát tolik.
#potencial a dopravní indukce. Větší vlak a bakterie v tom vlaku přece natáhnout ty lidi jako černá díra z širého okolí!
Jestli chtějí jezdit ekologicky, tak za 20mio tam můžou mít EV autobus…
Autobusy už tam zkoušeli a stejně se lidi do vlaku vrátili…
Tady leda prd #indukce, když je #potenciál skoro vyčerpán, ale vám to prostě leží v žaludku. Taky můžete zkusit nadávat na gravitaci, to má asi tak stejnou logiku.
V článku se píše o kapacitě 70 – 80 sedaček, což asi postačuje. Spíš je otázka jestli se takové vozidlo dá sehnat, ojeté BEMU asi nebudou a nové vlaky s jakýmkoliv pohonem se zpravidla dělají až od těch 120 sedaček.
Pokud se dotáhne RS Zero, tak bude a aktuální elektrifikace by mu naprosto stačila. Ze se nestihne do 2029 dostat na koleje se dá počítat, ale to jde upravit smlouvou, kde by se první 1 – 2 roky tolerovalo nasazování stávajích Regiosprinterů.