Ústecký kraj chce koupit vlastní vlaky, plánuje pořízení akutrolejových jednotek
Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom
K nasazení BEMU má dojít ve dvou vlnách, kraj příští rok začne hledat dopravce.
Smysl to má akorát u U52 a té do Liberce.
To jako smlouva na U12 je na 15 let? a já se těšil, že už za 5 let se tam místo tramvají vrátí vlaky 🙁
Připadá mi, od té doby, co do dopravy začaly kecat kraje, je ve všem takový binec… A bude to ještě horší.
Budou také hezky hořet jako elektromobily? Jde vůbec hořící bateriový vlak uhasit? Už vidím jak ho někdo dává do kontejneru s hasičem jako elektromobil.
Jaká bude životnost baterek? I u elektromobilů je životnost baterek velký problém a brzo ztrácejí kapacitu a krátí se dojezd. Kolik let to asitak vydrží.
Kdyby raději podpořili elektrifikaci.
Ve vlacích má být jiný typ baterek (LiFe?) než v autech (Li-on).
U vlaku není problém baterie vyměnit, nebo je po elektrizaci úplně vyjmout.
Furt je v tom Lithium.
V amalgánu máte taky rtuť a přesto se to cpe do pusy.
Vždy záleží na druhu baterky.
Na kraji přišli o rozum? Co udržitelnost? Vždyť to při krizi, nebo změně reprezentace, pak dolehne na celý systém, třeba rušením spojů. Kraj se zadlužuje a oni pořád vymýšlí projekty. Jízdné se zvedá průběžně každé dva roky, takže všichni platí víc a tímhle tempo výdajů tím neúměrně vzroste.
Prosim Vas, poradte mi – jsem jen hloupy konstrukter vozidel, mam na to jenom 2 vysoke skoly – jak se dela bezemisni vlak, kde se ta bezemisni energie v nem bere? Ja myslel, ze si bere energii z troleje, kde je elektrina z gridu, tedy energeticky mix…?
Jste jen hloupý konstruktér. Vlak je bezemisní, neb tento vlak sám žádné emise neprodukuje. Ano, energii beze z gridu a ta klidně může být klidně vytvořena pálením uhlí. Pokud chcete být hnidpoich, můžete použít pojem „lokálně bezemisní“.
Elektrický vlak samozřejmě bezemisní je, žádné emise nevypouští. Energie pro vlak zcela bezemisní není, emise se ovšem počítají do výroby energie, nepočítají se znovu při spotřebě, to by bylo dost nahlavu.
Jaké emise má váš mobil, počítač, televize, žehlička?
Elektromagnetické. 🙂
K čemu je tedy nutné živit nějakého dopravce ? Kraj bude mit vlastni mašiny tak může mít rovnou i svůj personál a neživit zbytečně nějaké krysy.. z dopravců budou prakticky agentury práce
Stát už tu jednou v minulosti zkoušel podnikat a dobře to opravdu nedopadlo.
A vlastní depo, vlastní mechaniky, vlastní náhradní díly, vlastní strojvedoucí… Zkrátka si hrát na vlastním pisecku, jak je to dneska moderní. Když už binec, tak poradny!!!
Tak když už bude mít vlastní mašiny tak mu to můžou mrvit vlastní lidi,, soukromník takhle slušně vydělá, nevidím důvod proč by kraj měl platit dopravci kterému vše naservíruje pod nos když to nejnáročnější což vozoví park je, sežene sám
Protože dopravce je odborná práce, a nevím, jestli by se do toho kraj měl pouštět, protože se zpravidla na takové firmy (ve vlastnictví státu, kraje, obcí) přisaje spousta parazitů.
No a takhle bude parazitovat dopravce,, to raději ať to nechají jak to je, zadat požadavky a dopravce ať se snaží
Kraj má pro pořízení vlaků prostě lepší podmínky (dotace a úroky) než soukromník.
Určitě se jedná o smysluplný projekt. Zvedne se úroveň vozového parku, sníží se zatížení emisemi CO2, zaniknou některé nevyhovující přestupní vazby a vzniknou nová zajímavá linková vedení. Rozhodně je to cesta jak zatraktivnit cestování vlakem i na méně vytížených tratích. Každé “PRO” má i své “PROTI”. Mohla by redakce Zdopravy.cz zjistit vyjádření Ústeckého kraje, zda-li se SŽ diskutuje například modernizaci a zrychlení právě těchto lokálních tratí? I například pouze v nějaké “lowcost” variantě aby došlo ke zvýšení traťové rychlosti za co nejmenší vynaložené náklady? Narážím tím například na trať Lovosice – Úštěk, kde bude sice pěkné, že zde bude jezdit… Číst vice »
Tak zrovna Lovosice-Úštěk proběhla nedávno rozsáhlá modernizace, to samé Lovosice-Louny.
Úsek Lovosice – Louny ještě zdaleka není hotov. Chybí ještě Libochovice – Lovosice, tento úsek je v katastrofálním stavu. A poslední udělaný úsek Radonice – Louny se #mynic taky nepovedl. Ani jeden přejezd se nedočkal zrušení/vyššího zabezpečení, 3 měsíce výluky, místy trošku zvýšení rychlosti, ale na jednom místě se dokonce rychlost SNÍŽILA z 50 na 40!! To je možné jen u SŽ..
A celkově ta trať by potřebovala více míst na křižování, ale #mynic je zrušila.. takto se ta situace opravdu nezlepší
Není pravda že by Libochovice – Lovosice byl v katastrofálním stavu, to je asi jeden z nejlepších úseku, proto ho asi nechali na konec. Nejhorší byl Radonice -Louny, tam jsem čekal, že bude komplet nový svršek a rychlost místy na 80, bohužel, je to jen jakási slátanina.
Modernizace proběhla tak úspěšně že to zlikvidovalo úsek Žalhostice Lovosice.
Modernizace proběhla jev v úseku Libochovice- výhybna Radonice. Úsek Lovosice- Libochovice se jen opravil svršek (pražce a koleje) to samé teď Radonice- Louny.
Lovosice – Úštěk už rozhodně není trať na 50 km/h a ta silnice I. třídy není žádné terno, jsou tam zatáčky, stoupání a klesání, přejezdy, obce… minule jsem hned v Litoměřicích dojeli tři kamiony a do Úštěka se je nepovedlo všechny předjet.
Lovosice-Teplice?To jsou tedy optimisti.
Jinde v zahraničí by už byla opravena ( za tu dobu). Alespoň jezdí turistická linka do Chotiměře.
Navíc je ti skodná událost takže mělo být opraveno dávno a navíc vymáhat cenu opravy po viníkovi.
Kterej není určenej, opět stav á la ČR.
A takhle si tu žijeme. Nic nejde a nikdo za nic nemůže. Bolševismus přežívá…
On viník bude asi nejpravděpodobnější stavitel/investor dálnice, kdy odkopáním svahu dole přidal pověstnou „poslední kapku“ k tomu, aby se svah hnul.
Viník bude spíš ten, kdo posvětil variantu dálnice, která byla sheldána silně nevyhovijící.
Což je investor.
Zajímavá informace, po Moravskoslezském kraji druhý, který se zajímá o trolej-akumularorova vozidla. Již to funguje u trolejbusů, uvidíme u železnice. Lepší, než stavět zbytečně složité nabíjecí stanice je jistě dobíjet proudem z troleje. Jinak by se to nevyplacelo, a ten dieselmotor v těch několika lehkých vozidlech zase moc exhalací neudělá. Uvidíme od prosince na trase Ostrava – Štramberk – Veřovice. Tak mnoho úspěchů!
Štvrtý, je to v texte.
Čtvrtý, který o tom informoval média. To neznamená, že jich není více.
Peníze se mají dávat do infrastruktury, vozidla ať si koupí soukromník za svoje prachy – náklady na pořízení si rozpočítá do ceny za ujetý kilometr.
A ta cena za ujetý kilometr se neplatí penězi? Nejsme v prvobytně pospolné společnosti, že by stačil výměnný obchod. Takže z hlediska objednatele je celkem jedno, jestli vozidla platí průběžně v ceně za kilometr nebo je koupí, pokud na to má prostředky.
Takže je kraj zaplatí tak jako tak. Tak v čem je problém? 😉
Vlaky maji zivotnost klidne 30 let, ale tak dlouhy tender na dopravce delat nechcete. Kratsi tendry vetsionou dopadly tak, ze na trati jezdili nejake „novejsi“ vlaky z Nemecka.
Kraj ma lepsi pristup k dotacim.
Už vidím jak vydrží 30 let baterky, možná už do 5 let budou řešit klesající kapacitu.
Tak daj nový, no.
A až to přestane jezdit, tak se to postaví k plotu, to bude všude narváno
RJ jen ne žluté.
Jó, veřejná doprava v ústeckém kraji, to je všechno takový hokus-pokus. Někdy ta doprava jakž-takž funguje, někdy hůř.
Pojeďte za náma do Belgie. To byste se divil jak se tu organizuje doprava. A hlavně kolik vás pak stojí jízdné nějakou popelnicí, co sice má ETCS, ale naprosto nemá například zásuvky.
Nebo jak nízké % stanic u vás má bezbariérový přístup. 🙁
Zkuste jet v Anglii třeba Londýn-Birmingham, Pendolinem i na stojáka (to u nás neexistuje) za cca 140 liber. Pak si někdo stěžujte, že se u nás jezdí za draho…
To nepřežiju, že vlak nemá zásuvky.
A kde nefunguje ? Co je konkrétně v DÚK hokus pokus ?
Chyby se najdou, například souběžné vedení autobusu a vlaku, nebo nenavazujicí spojení mezi vlakem a autobusem o jednotky minut. Přitom vše organizuje DÚK. Mluvím o lince 081 Děčín- Rumburk. Je tristní když projíždí vlak do Rybniště a v tu samou chvíli odjíždí autobus linky 434. Už dlouho.
Ano, mouchy se najdou. Ale v porovnání s většinou republiky jsme na tom skvěle.
„souběžné vedení autobusu a vlaku“
Se dost často děje z toho důvodu, aby lidi nemuseli přesedat a jet 3 zastávky vlakem, navíc ten autobus v nemálo případech zastavuje i tam, kde vlak nikoliv.
Ve Zlíne je dokonce souběžný trolejbus…
To je ale také vlak přece. 😉
Tady jde primárně o souběh U8 vs. 402. K plnohodnotnému souběhu dochází prakticky „pouze“ v Rybništi a Kamenici.
Jo, ta nenávaznost vlak/ autobus je hrozná.
Jo, všechno nové je vždycky hokus-pokus! A nejen v Ústeckém kraji, i v jiných. Několik měst dokonce zkoušelo tzv. Vodíkovou technologiii, ale je stále příliš drahá. Nabíjecí stanice jsou též drahé, a tak je lépe nabíjet z troleje. Uvidíme, co bude s energetickou sítí. Aj jsou jistě lepší bateriové Pantery, než staré Orchestriony čili chcipaky!!
Pokud se s diskutovanou prostou elektrizací neroztrhne pytel, přijdou mi některá ta ramena poměrně odvážná.
Že jo. Třeba Děčín – Č. Lípa – Liberec. Dost daleko, trolej nikde a samý kopec.
To je též pravda, že mnohde je elektrifikace diskutabilní. Budovat ji na nerekonstruované trati je drahé a nejisté, a těch několik desítek osobáků, co tam jezdí, je vybaveno moderními, úspornými a necoudicimi dieselmotory, takže nelze mluvit o ekologické zátěží! Jezdím tam turistikovat, nádherné a příjemné prostředí!
To samé U12, v podstatě celá trať mimo dráty a ani v Rakovníku nebude kde dobít.
To už můžou rovnou vysoutěžit na provoz RJ a bude celý Ústecký kraj žlutý ….
Aktuálně je v kraji 6 dopravců tak to tak zlé nebude.
Pokud se počítají „turistické“ linky, je jich ještě více: ČD, RJ, DLB, GWTR, AŽD, KŽC, RC, ZMŽ… plus Arriva v objednávce ministerstva, na to nevím jestli kraj přispívá, ale nevybírá to.
Cela pravobrezka je turisticka trat, dyt to jezdi jak se tomu zachce!
Z Nového Boru do Rumburka a Šluknova dotuje R22 ÚK.
Je to na objednávku Libereckého kraje. Ne Ústeckého.
Myslel jsem Os vlaky
Já taky kraj nic jiného neobjednava, až na výjimky.
Stačí když všude vyhrajou zase ČD a zase to bude tak, jak to má být.
Že má kraj vlastní barvy ignorujte. Pro pohanění Jančury jsou fakta zbytečná.
jo to se to plánuje. to s eto elektrifikuje. elektřinu mají dráhy od státu už roky zadarmo takže můžou nabíjet klidně 3x denně
Když koukám každý měsíc na fakturu za trakční energii, tak mi to „zadarmo“ rozhodně nepřipadá…
Zato ropu nám dá Putin určitě „zadarmo či za levno“.
Rád odpovím, ropu už nám Putinova země ani on více, než dva roky nedodává a je to zásluha současné Fialovy vlády a EU, že jsme se ihned dokázali domluvit a zajistit se jinde!!! Ať si říká kdo chce, co chce, je to tak. A ten názor výše: elektřina není ani pro ČD zadarmo, a není ani zvlášť levná! V tom je zase chyba všech našich vlád- zavést volný trh s energiemi, když každá země EUROZÓNY má jinou energetickou politiku!!; Němci nechtějí atom, vyrábí drahé energie z plynu ( dovezeného!) a solárních panelů a jejich firmy se tím pádem celé třesou… Číst vice »
Více než 50% letošních dodávek ropy do ČR tvoří ta oficiálně ruská, přes ropovod Družba .A dalších cca 15-20% je také ruská, ale přeprodávaná přes překupníky. Jen jedna naše rafinérie umí zpracovat neruskou ropu (Litvínov?). Zkuste přestat psát bludy!!!
„hodnota zakázky při současných cenách dosahuje více než 2,5 miliardy korun.“
https://ekonomickydenik.cz/tykacova-powertica-opet-vyhrala-soutez-na-dodavku-elektriny-nejvetsimu-odberateli-v-cesku/
Je fakt s podivem, že to želeniční „znalci“ nezaznamenali. A ze stavu „neznám cenu“ vyvozují, že je nulová.
Spolehlivé diesely nahrazujte lacinnými baterkami. To je vážně pokrokový nápad.
Z 20 let to bude stát v kopřivách, protože nové výkonější a notně dražší baterie do toho nikdo až přijde čas, nebude chtít kupovat.
V autoprůmyslu si už spočítali že kvalitní baterie jim zákazník platit nebude a tady to dopadne úplně stejně.
Tady máte ale výhodu, že můžete natáhnout špagáty a jezdit dál, to u auta jaksi nejde
To sice ano, ale potom k čemu vám tedy bude „mrtvá váha“ z nepoužitelných baterek?
Baterie se dají vymontovat. Ale hlavně řešíš něco v rovině spekulací, což je k ničemu.
Kdyby je chtěl někdo vymontovat, tak kulku do zátylku, aby měli Tomášové pravdu?
Co jsou zase tohle za kecy?
Spolehlive diesely aha? Kolikrat ze jsem v Usteku potkal borce co hlasil neco ve smyslu jedu jenom na jeden motor a nemuzu to vyjet na Ceskou Lipu.
To jsem tam též zažil! Ono vůbec to pořízení použitých 20 let starých krámů z Německa byl špatný počin. I v Olomouckém kraji platí ČD pokuty za to, že namísto nefunkčních Stadler GTW jednotek nasazují chcipaky 810!
„20 let starých“
Nahoře se zas někdo ročiluje, že se vlak musí po 20 letech vyhodit, protože do něj nebudou baterie.
A co se GTW týká: https://zdopravy.cz/ceske-drahy-vyjely-s-modernizovanymi-jednotkami-stadler-gtw-maji-temer-dva-roky-zpozdeni-98685/
ČD jich několik zprovoznily, jezdily bez problémů. Jenže ŽOS Zvolen tu zakázku naprosto nezvládil, zprasili to.
Třeba Arriva?
Opravdu vydrží 20 let? Pokud nezačnou hořet tak za 5 let budou bez kapacity.
Jako elektromobily.
znamená to uplný konec DMU v kraji?
počet jednotek +/- odpovídá počtu co se teď dohromady provozuje u všech dopravcu kraje
V tom výčtu není U8 s U28.
Taky U21, U22, U14, U40,
Ani U10 (švestka) a samozřejmě turistické linky.
Úplný konec ne, linky mají přesahy do ostatních krajů a počítá se s navýšením spojů kde to půjde
Snad bude výběr jednotek transparentní a nevyhraje jediný správný výrobce. Chce to tu trochu konkurence.
Můžou to udělat jak JMK, dát do zadání nestandartní umístění dveří a přihlásí se do výběrového řízení jediný správný výrobce.
Oidaa, no povídejte víc
A také jediný správný dopravce (v barvě slunce).
V Ústeckém kraji jezdí dopravci v zeleném nátěru.
Aktuálně je v kraji 6 dopravců tak to tak zlé nebude
Jediný správný výrobce zatím nemá konkurenceschopný výrobek. Současnou podobu si koupí tak možná prosťáčci z Moravskoslezského kraje.
Moravskoslezský kraj žádné jednotky nekupuje.
To tam úplně nepíšu, ale bez toho, aby si je MSK vybral, by se nekupovaly.
To je taková šototeorie, že Panter není konkurenceschopný. Už je prodano několik stovek souprav do různých zemí, různým dopravcům. V ČR je vlastní kromě ČD(podle šotoušů jen díky šířce dveří, které žáden konkurenceschopný výrobce neumí nainstalovat) i Jihomoravský kraj(ten podle šotoušú vybral Škodu, protože na krajské zasedání poslali sud Plzeňského), a zcela nezávislý soukromník Jančura( ten asi měl výpadek soudnosti).
Na Slovensku, v Lotyšsku,Estonsku, Bulharsku neví, jaký je správný vlak podle šotoušů, proto je vlastní také. 🙂
Ještě ani jedna jednotka nejezdi a už je všichni chcou taky, což je jedině dobře
Jednotky jezdící v Německu se nepočítají?
Ty nevyrábí Škoda, takže se logicky nemohou počítat. -)
Tyto jednotky jezdí pod DC soustavou, ale neumí z ní nabíjet, takže kam dojedeme v ústeckém kraji, na brzkou konverzi na AC nevím proč 🙂 nevěřím.