Ústavní soud odmítl stížnost RegioJetu ve sporu se státem

Lokomotiva 162 v barvách RegioJetu. Foto: Jan SůraLokomotiva 162 v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra

Ústavní soud odmítl stížnost soukromého dopravce RegioJet týkající se smlouvy uzavřené ministerstvem dopravy a Českými drahami na desetiletý provoz vlakové

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dominik

RegioJet se nabídl sám, stát touto cestou nehledal dopravce a pak bude brečet, že si to MD uzavřelo s kým chtěli oni a ani nevypsali výběrové řízení, to jsou ale zlí, že mu nedali šanci přisát se na státní dotace.

Leinad

Stát měl vypsat výběrko. Třeba by někdo chtěl míň než RegioJet, a bylo by to fér.

Leoš Konečný

Stat je povinnen vypsat vyberko a toto by mel vyhrat ten dopravce, ktery nabidne stejny rozsah sluzeb za nejnizsi cenu. S jestli je to Regiojet nebo nekdo jiny je fuk

pave69

Tak z té diskuze jsem pochopil – hlavně podle poměru palců nahoru a dolů – že je tady mezi diskutujícími asi půlka zaměstnanců pohrobků původních ČSD. A jejich argumentace mi dost připomíná dokument „Švéd v žigulíku“. Dřív bylo všechno lepší, tráva zelenější a každá změna je k horšímu. Ještě že to Jančurovi zamítli.

Petrik

Až padne konkurence-CD, tak on ty ceny zase zvedne. Ty dotace tu nebudou věčně.

AAA

ČD to totiž dělají tak nějak pro dobro pracujícího lidu….

Tronda

Před deseti lety, před nástupem konkurence stál lístek do Ostravy jenom 500 a pracující lid byl naprosto spokojen.

Brkoslav

A nyn u RJí nestojí??? píšete jen samé BLÁBOLY, TONDO-TRONDO, ŽLUTÁ GUMO

Leoš Konečný

Ne nestoji a navic jsou sluzby na uplne jine urovni nez ty vase socialisticke usmudlane vlaky CSD

Hrackalw

Přesně tak soudruhu. ČD to totiž myslí politický 😀 .

Tonda

Když padne jedna konkurence, vznikne jiná.

Ondřej

Stejně by neměl vozy

Ondra

A to jsem téměř vždy na straně RJ

Anonym

To je zvláštní, že stát podporuje státní firmu… To by člověk nevěřil. Pan Jančura se může jít třeba bodnout.

Tronda

Jinými slovy stát sype peníze z našich daní (protože stát si je nevydělal) do své černé díry, byť to je technicky v pořádku, morální to není.

Hans

A sypat je do Jancurovo černé díry ke jistě v pořádku technicky i morálně. Aspoň v Trondovo světě.

BoH

Není v pořádku sypat peníze do žádné černé díry. Od toho jsou výběrová řízení, která do financování vnáší transparentnost.

BoH

Ten, kdo mi dal mínus, nechť laskavě odpoví, jak si to financování bez výběrových řízení, ale zároveň s dostatečnou transparentností (že stát někoho zbytečně nepřeplácí) zajistí. Děkuji.

Y.K.

Nevysvětlí, protože jsou tu tací, kteří výběrové řízení považují za útok na ČD. 🙂

Standa

Třeba jako v Rakousku?

Zlínka

Dobře a co mi řekněte k firmám, které se starají o vodovody. Většina patří soukromníkům a teď se to vrací zpět. Protože zjistili, že to jaksi nefunguje.
Promiňte, ale pokud s vámi někdo nesouhlasí, tak je hned někdo, kdo velebí socialismus. Je to trapné. Zkuste respektovat i jiný názor. Já váš respektuji, můžete bez urážek respektovat jiné. Přeji vám pěkný večer.

AAA

Jak to nefunguje? Jako neteče voda?

Dalibor

Nefunguje to tak, že do infrastruktury se „investuje“ nutné minimum a maximalizuje se zisk. Bohužel/Bohudík? To je úhel pohledu. Prostě soukromá společnosz je, byla a bude proto, aby majitelům primárně vydělávala. Na tomto je jaxi celej kapitalismus založenej. Bohužel mnozí lidé )i politici) si mysleli, že se najde nějaký altruistický kapitalista, kterej veškerý finance naleje zpět do „sítě“. Opak je realitou.

Zlínka

AAA výše máte vysvětlení. Do infrastruktury se dává minimum. Pokud vám stačí, že vám teče voda, je to pěkné. Ale musí mít čím. Ale to už bude mimo vaši rozlišovací schopnost. Voda zdražila od revoluce o stovky %. Ale chápu podle vás to vyřeší konkurence. Neviditelná ruka trhu.

AAA

No a vzhledem k tomu ze teče, tak zjevně má čím. Ano, voda zdražila o stovky %. To ostatně cena práce, energií a všech vstupů potřebných k byť pouhému udržování té infrastruktury taky.

Zlínka

Zkuste si zjistit kolik ji ve vašem městě mizí mimo, tedy to co vyteče z úpravny a kolik ji odberou zákazníci. Možná budete překvapen.

AAA

to je ovšem o poměru cena těch ztrát vs cena za opravu každé drobnosti….

Dalibor

Kurňa kokám na svou výplatnici, tak moje práce o stovky procent od tý doby nezdražila. Holt nejsem voda…

AAA

No, po socíku jí zrovna v předpisovém stavu kapitalisté nepřebrali. A když to dali jakž takž dokupy tak se to bude zase znárodňovat?

Leoš Konečný

To asi tem socialistickym sotousum tady nevysvetlite, pro ne budou usmudlane vlaky CSD a rezave Karosy CSAD vzdycky lepsi nez moderni a luxusni zlute autobusy a zlute vlaky se super sluzbami

J.L.

„Prostě soukromá společnost je, byla a bude proto, aby majitelům primárně vydělávala.“ To je ze zákona o obchodních korporacích cílem KAŽDÉ obchodní společnosti. Soukromé, obcí, státem či kýmkoliv jiným vlastněné společnosti. Bez zisku nelze investovat, neboť, jak známo, investice nejsou nákladem, ale platí se ze zisku, který je nutno napřed vytvořit.

Daniel Novák

Z privatizace přirozených monopolů jsme snad už vyrostli, nebo ne?

J.L.

To tady ale nikdo nerozporuje. Jde jen o to, že správcem „přirozeného monopolu“ pak nemůže být obchodní firma. Alternativou je pak „veřejně prospěšná společnost“ a to se tady někteří diskutéři pominou.

Dáda

jejda OPSka… to bude řev. Na mnohé funguje jak toreador na býka…

Dáda

nene fenomén „privatizace“ a fenomén „zestátňování“ stále rezonuje… Vždy se najdou ti co budou chtít „privatizovat ať to stojí co to stojí nebo znárodňovat, ať to stojí co to stojí.

Cyklista

A státní firma tady odjakživa byla k tomu, aby se rozkrádala. Bo co je doma, to se počítá…..

xyz

„Dobře a co mi řekněte k firmám, které se starají o vodovody.“
Podsuv (kterého se bohužel někteří diskutující „chytli“) s infrastrukturou, který by byl příměrem jen v případě, pokud by mělo dojít k masové privatizaci železniční infrastruktury (tzn. z rukou SŽDC do rukou jiných provozovatelů dráhy).

K čemuž ale nedochází = nesouvisející podsuv (kde zde diskutovanou věcí je jen otázka provozování osobní železniční dopravy).

Leoš Konečný

No nevim ze by to nefungovalo, ale pro vas pane – kazda koruna vydana ze statniho rozpoctu musi byt radne vysoutezena. Chapete to?

Leoš Konečný

On ma cernou diru? Ano je to v poradku, protoze nabidl nizsi cenu, ale to ty asi nepochopis s logikou socialistickeho smysleni

Zlínka

Troníku, jaký je rozdíl, když dám 100,- Jančurovi a státnímu dopravci. Pořád je to jedna stokoruna. Vy jste neuvěřitelně zapšklý člověk. Je mi vás líto. Lidi okolo vás musí být nadšení z vaší osoby.

Tronda

Rozdíl je v tom, že za to samá dát RJ 100 a státnímu dopravci 130 a platí to jak pro výši jízdného, tak pro výši dotace u ZDO.

Zlínka

Máte to podloženo něčím? Nebo jste si to vycucal z prstu, jako obvykle.
To, že to tvrdíte neznamená, že je to pravda.

Leinad

Zlínko, jaký je rozdíl když se dá 34 Kč Jančurovi nebo 70 Kč ČD?

BoH

Vy musíte vzpomínat s láskou na socialismus, kdy vše bylo státní, takže stát podporoval pouze státní firmy 🙂

Dalibor

No jasne, protože jiný nebyly. A byl klid! A když nekdo vyčuhoval, dostal přesdržkovou…

Y.K.

Tak jistě, můžeme to udělat jako prosperující Venezuela, vše znárodnít a házet to státním firmám a těšit se na světlé zítřky, protože koho by zajímala hospodátnost a účelnost vynaložených peněz, že.

TomCat

^^
velmi zavádějící komentář, který je kromě toho úplně mimo mísu…

Y.K.

Tomu se říká sarkasmus a dost se hodil k danému názoru, že stát by měl házet především státnímu.

Leoš Konečný

Bodnout se jdi ty

Anonym

Někdo nějakou omáčku? Hlavni důvod uzavření dražší smlouvy? Když už to řešily 3 soudy tak k tomu snad musí nějaká ofiko obhajoba ne?

Hrackalw

Mě je spíše podezřelá ta cena co RJ nabízel. Je dost nereálná. Dnes na R 8 to je téměř o stovku více. S čím by to chtěl vozit za tu cenu? V tom to možná bude. ČD nasadily nové pantery. Což je i dost veliká výhoda pro Břeclav i Olomouc. Ušetří se objíždění soupravy.

D.S.

Pokud se nepletu, tak na pantery byla dotace. Ale na tom, že nabídka RJ byla podstřelená to nic nemění.

Tronda

Cena 17 Kč za kilometr z Mostu do Plzně a 36 Kč za kilometr z Pardubic do Liberce ti taky přijde nereálná?

Hrackalw

No jistě určitě.

Petr

Že nasadili pantery tak za to pomalu nemohou. Vlakové spoje se v celé evropě objednávají cca 3 roky dopředu , tzn dostatek času na ošefování strojů. RJ opakovaně dokázal že za vysoutěženou cenu a i komerčně dokáže spolehlivě jezdit ke spokojenosti cestujících. Jaká ta cena je je jeho věc , mě zajímá že za vyšší kvalitu služeb platím méně , potažmo stát doplácí míň. Proto se dělají výběrová řízení.

Hrackalw

Kde Jančura již jezdí za vysoutezenou cenu že to dokázal ? Pokud vím tak v závazku začne jezdit teprve v prosinci.

AAA

Slovensko?

Hrackalw

Já se ptal na Českou republiku. A i tak pan Petr psal opakovaně dokázal. A pokud vím tak i na Slovensku má jen tu jednu trať. Tak nevím co dokázal zatím mi to připadá že dokáže mít hlavně ostré lokty nevybíravě chování vůči konkurenci a hodně právníků. Zaměstnanci CDP by mohli o jeho chování vyprávět.

Bivoj

Hoďte nějakou historku do placu, zajímalo by mne to. Už jsem slyšel cosi o protěžování soukromníků .

Hrackalw

Jeden osobní zážitek do Pardubic přijelo několik vlaku protože na Třebovou byla mimořádnost čekalo se na zprovoznění . Stál raijet panter Leoexpres Ec s lok 380 a RegioJet. Až na RegioJet který měl 162 takže rychlost jen 140 ostatní 160. A kdo si myslíte že odjel jako první po zprovoznění provozu ? Samozřejmě ten nejpomalejší. A popisovat zpoždění které mi udělal pomalejší RegioJet se snad ani nedá kolik toho je.

Petr

Tuto trasu jezdím opakovaně a s předností RJ se mi to rozhodně nezdá. Spíš bych si byl jist že pendolino a railjet jede dřív . Protože mám přípoj čd jak na příjezdu tak i na výstupu čd tak státní nádražáci mi NEJEDNOU vysvětlili zač je toho loket když sem přijel Jančurou. Naštěstí si pamatuji dobu , kdy jezdili výhradně čd že to v Pardubicích podělávali i s jejich návazností s tím že garance přestupu není . Pro Hrackalw : Nepsal jsem že v CZ . V závazku jezdí na Bratislavu a výsledky tam má bezdebat exelentní a hlavně : cestující… Číst vice »

Hrackalw

Pane Petře předpokládám že jak píšete tu trasu jezdíte jako cestující. Z tohoto pohledu to nemůžete zaznamenat. Ale věřte mi že mám pravdu. Je naprosto běžné že já s rychlejším a lehčím panterem jsem vyhnutý a čekám na předjetí žlutého. A to i když má spozdeni a já bych mu bez problémů ujel protože jsem lehčí a o dvacet kilometrů rychlejší. Takto dostanu zpoždění a pak když jsem za ním vypuštěný za chvíli ho doženou a “ couram “ se za ním až do následující stanice kde stavím a tam mi teprve ujede. Toto mám sice neověřené ale dispečeři na… Číst vice »

Petr

Připadlo mi že píšete jak zaměstnanec ČD. Já nádražák nejsem , strejda byl celoživotní strojvedoucí tak sem se s ním vozil. Jak začal jezdit Jančura tak to nesl strašně těžce. Skoro jakoby vás tam očkovali .Nemohl sem ani vyslovit čím sem přijel. Na to mi děti přestali chtít jezdit čímkoli jiným než sluníčkem. Maximálně pendolino tolerovali. LEO je taky nevzal . Tam mě napadlo že to není jen o vlaku ale hlavně o chování a přístupu zaměstnanců dopravce , o čistotě a servisu. K Vaší tezi. To mi připadne samozřejmé .Vy stojíte protože jedete asi jako OS nebo SP vlak… Číst vice »

Hrackalw

Ne pane Petře nemyslel jsem osobák psal jsem o interpanterovi na rychlíku. A věřte mi že osmivozovy žlutý s lok 162 mi nestačí. Když se před ním rozjezdu třeba z Pardubic i když stavím v Přelouči než se on rozjede z Pardubic ujedu mu až do Kolína kde ještě čekám než mě tam předjede . Jenže málokdy dispečerský aparát dostane tu odvahu mě před něj pustit.

Dalibor

jestli to nebude tím, že to má prostě u SŽDC „ošéfovaný“ lépe, než váš zaměstnavatel.

dopravák

A to lze pozorovat i z pohledu cestujícího, pokud ten o dráze aspoň něco málo ví: je úplně běžné, že lichý „plívový“ rychlík do Brna (InterPanter) čeká zbytečně v Přelouči na předjetí mírně zpožděným „nestátním“ vlakem a získá tím zbytečně 2 – 3 minuty zpoždění, ačkoli by mu do Pardubic zcela v pohodě ujel – a pak se snažte stíhat v Pardubicích při známém přístupu tamních výpravčích přípoje vlakové, nemluvě vůbec o přestupech na autobusy.

Dominik

Z pohledu strojvedoucího, musím říci, že s výpravčími v Pce problém nemívám, vždy se s nimi dá dohodnout. Spoje na Hradec většinou čekají, jinak máte možnost požádat průvodčího, aby se pokusil přípoj zajistit.
No u autobusů je situace ještě horší, tam je šance zajistit si přípoj bus – bus ještě horší.

Cyklista

A pokud stojíte společně Pendolinem nebo RailJetem, tak Vás taky pustí před něj? Myslím že vždy bude mít vlak vyšší kategorie vyšší prioritu, bez ohledu na jeho rychlost, nebo hmotnost.

Dalibor

No prostě si to holt umí zařídit.

Hrackalw

Samozřejmě o tom také je celá moje diskuze s panem Petrem.

Zlínka

Víte co mě zajímá, jak se to bude řešit v krajích, kde pokutují(tedy budou) za zpoždění. Pokud tedy pojede nějaký rychlík zpožděný a jedno jaký dopravce a ten pojede dříve, tím vznikne zpoždění jinému . A teď může dojít k absurditě, kdy spoj zpozdí spoj stejného dopravce. Pak si dopravce upřednostní spoj, kde by platil pokutu, před svým třeba komerčním……

Dáda

tak tak.. budou se „upřednostňovat“ ti dopravci, co budou nejvíce „řvát“ a hrozit uplatněním vzniklé škody… Přičemž budou se pokoušet, v případě toho uplatnění, škody zveličovat.

Dáda

mnozí toto nemají ani šanci pochopit. Prostě RJ jede a snaží se „vymačkat“ maximum, jak jen to je možný – třeba i „řevem“ a stížnostma, jakmile se něco „stěžovatelnýho“ vyskytne, ale také velmi kvalitním PR a líbivými „akcemi“ pro cestující. Je v tom velmi dobrej a zatím úspěšnej.

Cyklista

Spíše to je o „neumění“ řídit provoz na přetíženém koridoru.

Dominik

Mám ještě absurdnější příhodu, do Třebové jsem přijel s vlakem od Brna (Vmax = 160 km/h), Regiojet od Olomouce přijel až za 3 – 4 minuty po nás (Vmax = 140 km/h), samozřejmě první odjel RegioJet a my za ním skákali na autoblok až do Pardubic. Člověk by čekal, že už bude pryč nebo nás nechá jet dál první, ale chyba lávky RegioJet teprve na konci perónu, takže po chvíli jsme ho dojeli a zas to bylo na autoblok. A že běžné bývalo i volání fírovi, pane strojvedoucí jeďte volněji, před Vámi je RegioJet (RJ Vmax = 140 km/h, ČD… Číst vice »

xyz

„do Třebové jsem přijel s vlakem od Brna (Vmax = 160 km/h), Regiojet od Olomouce přijel až za 3 – 4 minuty po nás (Vmax = 140 km/h), samozřejmě první odjel RegioJet a my za ním skákali na autoblok až do Pardubic.“
Zjevně SŽDC, s. o., nezvládá zkoordinovat provoz, včetně odkazů na výmluvy typu „oni by si pak stěžovali“ (přičemž přece by šlo o stížnost neoprávněnou, tzn. není přece problém).

Hrackalw

Ale ano tady je problém jedná se o chování pana Jancury který si přednost vynucuje násilím výhrůžkami a právníky. Proč si myslíte že je u ČD vůči němu taková averze. Jde o jeho chování. Přitom on sám v začátcích porušoval všechny možné předpisy i bezpečnost provozu. Ale to jsem již udával v jiné diskuzi.

AAA

Tak pokud SŽDC koná jak má tak se jistě nějakých právníků nebojí, že

AAA

a jestli někomu vyhrožuje násilím tak má volat linku 158

Hrackalw

To násilí mělo být samozřejmě v uvozovkách. Ale pokud by tobě hrozilo to že přijdeš o prémie také by jsi asi pouštěl ten správný vlak dopředu. Však také kvůli tomu pry bylo jednání a CDP slíbilo nápravu a dodržování určitých pravidel.

Dáda

Ano máte pravdu. Prostě snaží se včemi prostředky „protláčet“ svůj byznys. Blbý je že tak velkej hráč jako ČD to neumí – prostě se neumí prosadit. To co předvádí RJ je stále OK, protože to stále prochází. Kdyby šel „přes čáru“ určitě ho „nekdo“ rád zařízne. Tj není to o schopnostech RJ, ale spíš o NESCHOPNOSTI vedení ČD. Kdyby „řvalo“ úplně stejně, nebyl by RJ tak „veleúspěšný“.

Hrackalw

Kdyby se všichni chovali tak jako on při současné přetíženosti koridoru by na CDP mohli na nějaké prémie zapomenout a SŽDC by nic jiného nedělala než řešila soudní spory. Kdo by jim pak na CDP dělal to nevím. I v podnikání by měla být nějaká kultura chování. Tu pan Jančura evidentně postrádá.

Dáda

Dofinujte kulturu podnikání. Tento termín neznám RJ je prostě podnmikatel, který chce pro sebe co největší zisk. Znám mnoho další podnikatelů, kteří přemejšlí úplně stejně. A dodávám úspěšných podnikatelů. Tak yznám spoustu „Mirků Dušínů“ kteří skončili n insolnevci/konkurzu… Jo to je prostě kapitalismus. Přežije nejúspěšnější, nikoliv nejhodnější….

Hrackalw

Tou kulturou jsem měl namysli například nepomlouvat a nehanit konkurenci. Již několikrát jsem tu četl v různých diskuzích že je třeba aby dopravci na určitých věcech spolupracovali jako v zahraničí. Nezlobte se na mě ale to s panem Jancurou nejde 😀. On nechce zdravou konkurenci jemu jde o jediné konkurenci zničit. Teď řeknete ale to je kapitalismus ano máte pravdu ale to by znamenalo nastolení monopolu a to přeci stát nechce.

Dalibor

ono nakydat hnůj na konkurenci je nejlevnější spůsob jak se zviditelnit. a jak vidno, stále to funguje.

Leinad

Jančura by si rozmyslel jestli opravdu chce platit poplatky za prohraný soud. A advokát, který skočí po hlavě do prohrané kauzy, aby si snížil reputaci, taky není zadarmo.

Dominik

Ona to není výmluva, z RegioJetu volali i přímo na GŘ, takže to, že se snažili vydupat si přednost před ostatními dopravci, není jen výmluva, naštěstí se situace zlepšila.
No, vzhledem k mediální masáži, která v jedné chvíli vykreslovala RegioJet, jako chudáčka by se jistě zvedla vlna kritiky, jak SŽDC nechce umožnit liberalizaci, atd….

Dominik

Stačí si vzpomenout na Slovensko, jak Jančura kolem sebe kopal, že jestli ZSSK nezruší IC, tak odejde z trati.

Dáda

A jak to tam dopadlo? Pokud se budou všichni dopravci chovat stejně, bude to „rovnější“ a pokud se bude správce chovat ke všem stejně opět to bude „rovnější“. Jenže ono se „rovně“ v současný době moc nechová, i když pozoruji mírné zlepšení oproti „začátkům liberalizace“

Hrackalw

Ano mírné zlepšení tu asi je to vám musím dát za pravdu. Jednou dokonce CDP našlo takovou odvahu že mě pustili před žlutým z těch Pardubic až do Prahy. A jak je vidět jde to. Na hlavní nádraží přijel ten žlutý téměř deset minut za mnou. Takže o tom že bych ho zpozdil nemůže být ani řeč.

AAA

no a? však nakonec odešel, ne?

Hrackalw

Obávám se že já mám ještě něco lepšího. Minulý grafikon jsem vezl 242 a zastavili mě v Ústí n Orlicí i když 242 stavěl jen Olomouc a Pardubice. Bylo to kvůli tomu že tam stála Arriva protože lidi byli na záchodě. Znalým nemusím vysvětlovat proč museli v Ústí 😀. Mě tam zastavili čekal jsem až se cestující vrátí a pak jsem se maximálně 110 za ním coural až do Pardubic.

Dáda

Protoře v Ústí mají pěkný záchody, přeci, ne? 😀

dopravák

No, odhaduji, že asi tu potřebu ARRIVY včas netušili a měli pro ten jejich vlak postaveno „skrz“, a když zastavil, nechtělo se jim tu odjezdovou vlakovou cestu už rušit …

Hrackalw

Ne Arriva stala vyhnutý na Letohradském nástupišti a já zastavil na průjezdné druhé koleji.

Dominik

Jenže na Slovensku s nárůstem cestujících souvisí i rapidní zlepšení infrastruktury, takže tam za nárůst cestujících opravdu nemůže jen Jančura.

Jan Semela

Tak to je zvláštní, že při poptávce na R18 podal absolutně nejdražší nabídku, takže asi tak levný nebude.

Herold

Sp. značka rozhodnutí Ústavního soudu je II.ÚS 2883/19, tam jsou zároveň odkazy na všechna předchozí rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, Krajského soudu v Brně a UOHS.