Úspěch rakouské KlimaTicket. Koupilo si ji už přes 200 tisíc lidí

Stanice Bischofshofen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Bischofshofen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Prodeje jízdenky jsou dvakrát vyšší, než stát očekával.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

S tím ……….KLIMA ……neblbněte, proč Rakousko 30% elektřiny dováží = čadí se u sousedů.

Plecháč

Z chladících věží Temelína, ano. To klima moc netrápí.

oja

A hlavně to, že lidé nepojedou autem, ale hromadnou, klimatu rozhodně neuškodí.

Tomáš Gottschalk

Njn Westbahn je svým stavebně technickým stavem trošku jinde než bájný 1. koridor. Tady by byl klimaticket zadarmo drahý.

xyz

Podívejte se na traťové rychlosti v úseku Westbahn mezi cca Attnangem a Salcburkem.

oja

Jo, tam to na poradnou modernizaci jeste ceka, ani v Rakousku nejde udelat vsechno najednou. No a? I tak je tam prumerna cestovni rychlost vyrazne vyssi nez Chocen – Brno.

oja

Ani si nejsem jisty, aniz bych ted hledal podrobnosti, jestli na ceske zeleznici vubec najdete 100km usek s vyssi prumernou cestovni rychlosti, nez Linz – Salzburg. Mozna pendolino nekde trosicku rychlejsi je.

oja

Než mě tu někdo začne kamenovat… teď jsem se na to podíval, ano, pendolino je mezi Prahou a Ostravou na všech úsecích mezi zastávkami rychlejší, než RJX mezi Linzem a Salzburgem, ale žádná sláva to není, když je to nejrychlejší vlak na nejrychlejší české trati, zatímco Linz – Salzburg je nejslabší místo trati Wien – Innsbruck (spolu s peáží přes Německo, ale s tím Rakousko nemůže moc dělat), protože na masivní upgrade ještě čeká. Pendolino má v aktuálním JŘ mezi jednotlivými zastávkami průměrnou rychlost 113 až 129 km/h, RJX Linz – Salzburg 109. EC Praha Holešovice – Ústí n.L. i… Číst vice »

oja

Vöcklabruck – Salzburg Westbahn bez zastávky průměrná rychlost 102 km/h. Čili stejná jako expresy na nejnovější české trati Praha – Tábor – ČB 🙂
Pozn. pro neznalé: Attnang je 5km před Vöcklabruckem, průměrnou rychlost počítanou z Attnangu kazí ten krátký mezistaniční úsek a zastávka ve Vöcklabrucku.

Jan

Bylo by zajímavé zjistit, kolik z celkového počtu jsou tzv. Job-Tickety – zaměstnavatel to může zaměstnancům koupit jako lístek na dojíždění do práce. Je to daňově výhodné (je to jistým způsobem platba zaměstnanci ale neplatí se z toho žádné odvody).

oja

Mezi těmi 208 tisíci celostátními klimatickety takových moc nebude. Mezi těmi pro jednu nebo dvě spolkové země nějaké ano. Nicméně, je to podstatné? Tam, kde dříve zaměstnavatel platil nějakou regionální zónovou lítačku, teď místo toho platí adekvátní klimaticket.
A mimochodem – už jsem to tu psal včera – s těmi jobtickety v Rakousku bych to nepřeceňoval, vystřídal jsem tu už několik zaměstnavatelů a ještě jsem nezažil žádného, který by mi něco takového nabídl.

Jan

Mě (a všem mým kolegům) právě zaměstnavatel ten KT platí, stejně tak několika známým z jiných firem. Takže moje osobní zkušenost je právě opačná. Asi dost záleží na oboru, ve kterém se člověk pohybuje. Proto bych rád viděl nějaké oficiální čísla.

oja

O.k., dobrá, asi opravdu záleží na oboru, odborech / Betriebsrat nebo jak prostě máte na konkrétního zaměstnavatele štěstí. Zvlášť pokud Vám platí ten celostátní.
Já asi maximum, co jsem zažil, bylo ve Vídni proplácení vnějších zón, ale jen pro zaměstnance s nižším platem a asi to byl zdanitelný příjem.
A jinde fixní příspěvek za kilometr pro dojíždějící – bez ohledu na to, jak dojíždíte.
Nicméně stěžovat si nemůžu, současný zaměstnavatel se vždy staral o dostatek parkovacích míst zdarma a je i zdarma nabíječka pro elektroauta. Mně osobně na venkově cesta do práce hromadnou trvá déle než na kole.

David

Vídeňské banky, pojišťovny, Telco … Určitě tam budou i IT firmy.

Úřady všeho druhu mají silné odbory, ale tam si s KlimaTicket jistý nejsem.

Tech 200k (2%) bude hodně tažený jobtickety za které zaměstnanec přímo neplatí.

oja

Tak zrovna v jedné vídeňské pojišťovně jsem roky pracoval a tam pouze dávali zaměstnancům s nízkým platem příspěvek na vnější (mimovídeňské) zóny. A v regionální bance byl pro dojíždějící fixní příspěvek podle kilometrů. Přitom jsem během těch let ve svém okolí neslyšel, že by někdo měl lítačku zdarma.
A ještě jednou: je možné, že řada firem svým zaměstnancům platí regionální klimatickety, ale dost pochybuju, že by ve velkém platily celostátní.

Petr

No ja vam nevim. Na rakousky pomery je ta jizdenka podbizive nizka a presto si ji koupilo jen 2.5 % populace. A da se predpokladat, ze si ji koupili hlavne lidi, kteri uz hromadnou dopravou jezdili. Takze kolik jizd autem to mohlo usetrit? Mozna 1%?
Ja myslim, ze klicem k presunu lidi z aut do verejne dopravy jsou rychlost, presnost, spolehlivost a frekvence. Cena je v pohode. U nas to plati dvojnasob.

oja

Už jsem to tu napsal: Klimaticket existuje ve více variantách, těch 208 tisíc kusů se týká té nejdražší pro celé Rakousko. Krom toho existuje i pro jednu spolkovou zemi za cca. 365 eur ročně a pro dvě za 730, těch se prodaly miliony.

Petr

To je samozrejme dobra pripominka. Nicmene to nedava odpoved na zakladni otazku – kolik z tech zakazniku sesrotovalo auto (nebo ho aspon pouziva vyrazne min)? A kolik z nich uz verejnou dopravou stejne jezdilo a ted jen usetri 200 eur za rok (a zaplati to misto nich erar, kterej to z tech lidi stejne vytluce formou dani).

mic

Auto do šrotu nikdo rozumný nepošle, ani když bude VHD bezplatná. Ale síťová jízdenka ovlivní volbu dopravního prostředku, tedy by se mělo projevit nižší zatížení silnic.

oja

I o takových případech jsem v Rakousku slyšel. Tedy snad ne že by ho sešrotovali, ale prodali ho. Ono totiž vlastnictví auta není v Rakousku narozdíl od ČR nic levného, jen na motorové dani, povinném ručení a každoroční (přísné) STK to stojí minimálně 500 eur ročně. Takže pokud byste ho měl používat opravdu minimálně, raději se ho zbavíte. A – už jsem to tu taky psal – vyhodnocovat takový projekt po roce fungování je nesmysl. Řada lidí si uvědomí, že se bez auta dokáže obejít (resp. že do něj nechce dávat tolik peněz, když je tak levná hromadná), teprve když… Číst vice »

původní Jakub P

Přesně tak, okamžitě fungující auto do šrotu pošle málokdo. Okamžitě ho prodá o něco víc lidí, ale taky to nebude závratný, spíš výjimečný. Daleko větší počet bude těch, kdo aktuální auto „dojezděj“ (což nemusí znamenat úplně do šrotu, ale prostě do stavu, kdy obvykle auto prodávaj), třeba za delší dobu než dřív, protože jím budou míň jezdit, a potom prostě nový nekoupěj. Nebo jen jedno do rodiny místo dřívějších dvou, atd. Plus bude míň mladejch lidí, kteří vůbec budou mít potřebu koupit si svý první auto, atd. Fakt se to snížení počtu aut nedá čekat okamžitě, pokud nastane (já tipuju,… Číst vice »

oja

Napsal jste jinými slovy víceméně totéž 🙂 K poslednímu odstavci: Podle mě ke snížení počtu aut určitě dojde, ne nutně díky klimaticketu, ale prostě protože auta výrazně zdražují. Nejen ta elektrická, v posledních letech i ta spalovací, tím spíš, že kvůli emisním normám mizí malá levná auta. A v tomhle klimaticket a kvalitní veřejná doprava sehrají roli jakési záchranné sítě, když lidé, kteří si již auto nemohou dovolit, mají k dispozici slušnou alternativu. Přesně tato „síť“ byla loni i silným argumentem Zelených proti návrhům jejich vládních partnerů Lidovců na zastropování nebo zlevnění cen benzinu a nafty – Rakousko jako jeden… Číst vice »

Lukas

Jen si dovolim trochu doplnit. Ta varinata pro dve az tri spolokove zeme existuje jen u VOR (Viden+ Dolni Rakousko + Burgendland). Jinak ma kazdy dopravni system, a tedy kazda spolkova zeme, svuj vlastni klimaticket. Do toho jeste hodne mest nabizi svuj vlastni klimaticket, coz je vlastne jen rocni jizdenka na jedno mesto. Napr. Innsbruck za € 394,70 atd. A co se tyce cen, je tam docela rozdil. Napriklad u VVT (Tyrolsko) je to € 519,60, VMOBIL (Vorarlberg) € 363, u OÖVV (Horni Rakousko) je to vic komplikovane, jelikoz maji ruzne verze (S Lincem a bez, s Welsem a bez… Číst vice »

oja

Popravdě řečeno, jak přesně to nyní na úrovni jednotlivých spolkových zemí vypadá, nevím. Nosná myšlenka každopádně byla 365 eur za rok pro jednu spolkovou zemi, 730 pro dvě a 1095 pro celé Rakousko. Ten za 1095 pro celé Rakousko (možná je teď o trošku dražší) každopádně existuje, to je ten, o kterém je článek. A uznávám, že jednotlivé spolkové země mají pro svá území (resp. dopravní svazy) vlastní ceny někde mezi 360 a 700 eur. K tomu je nutno dodat, že zatímco některé spolkové země (Vídeň, Tyrolsko, Vorarlbersko) roční jízdenky za cenu kolem 400 eur měly již před klimaticketen, v… Číst vice »

Lukas

Ja vim, ze puvodne chteli udelat 1-2-3 ticket, coz nejak nevyslo, a ta moznost dvou spolkovych zemi nebyla taky nakonec dokoncena. Uprimne ja toho moc o situaci ve Vidni a okoli a obecne o VOR nevim. Ale v Tyrolsku (VVT) jsem platil v roce 2021 € 509 za rocni Jahres-Ticket (predchudce Klimaticket). Ted stoji Klimaticket Tirol € 519, ale na rok 2023 dava Tyrolska vlada slevu 10% pri nakupu online. Jinak Klimaticket Ö (ta na cele Rakousko) skutecne stoji € 1095 (nebo aspon v roce 2022, kdyz jsem ji kupoval stala). Vzhledem k tomu, ze kazdy den dojizdim cca 70km… Číst vice »

oja

Děkuji za upřesnění. Myslel jsem, že roční jízdenka VVT byla ještě o trochu levnější. Jak říkám, ve VOR klimaticket narazil s tím konceptem 1 spolková země = 1 zóna, protože např. na 40km dojíždění z Parndorfu do Vídně by podle 1-2-3 byl potřeba třízónový, tedy celostátní klimaticket a ten je i přes svou obecně velmi nízkou cenu výrazně dražší, než co předtím za takovou trasu chtěl VOR. Jestli nakonec není ten dvouzónový klimaticket, tak to asi není velká škoda, ten by měl smysl hlavně v kombinaci s NÖ a to z velké části spadá pod ten VOR-klimaticket. Jak vypadá Osttirol… Číst vice »

xyz

Mimochodem oč se (v různých ukazatelích emisí) se tedy klima nad Rakouskem zlepšilo? 🙂

Já I.

proč ne, když mají na to to dotovat 🙂 zajímavé bude, pokud se někdo odhodlá pokusit se zjistit, jaký efekt to má na automobilovou dopravu. Předpokládám naprosto nulový…

oja

Jak to může mít naprosto nulový efekt na automobilovou dopravu? Buďto tak, že lidé, co už hromadnou jezdili, prostě přestoupí na levnější „lítačku“ a jinak se nic nezmění. Nebo tak, že autem budou jezdit i nadále stejně, navíc si pořídí klimaticket a s tím budou jezdit na výlety, které by jinak nedělali. Ne, v Rakousku žiju a slyšel jsem o lidech, kteří se po zavedení klimaticketu auta zbavili a jezdí už jen hromadnou, takže efekt to má. Přesunout výraznou část výkonů z aut do hromadné je běh na dlouhou trať, jestli to auto člověk opravdu potřebuje se zamyslí často až… Číst vice »

Leinad

Já se obávám, že takovým, kteří mají na auto, bude docela vadit přeplněnost až nutnost místenek.

oja

Přeplněnost spojů alespoň v současnosti nevidím jako zásadní problém pro rozmach klimaticketu. Protože tam, kde spoje přeplněné jsou, byly přeplněné už předtím. Třeba v regionálních spojích v okolí Vídně, tam asi žádný výrazný efekt zavedení klimaticketu nebyl, protože lidé, kteří ho teď mají a hromadnou jezdí, tím jezdili už předtím, jen s roční jízdenkou podle regionálního tarifu, nejspíš za podobné peníze. A v přeplněných dálkových vlacích z Vídně v pátek odpoledne se střetávají týdenní pendleři (studenti apod.), kteří tam byli vždycky, s denními, jejichž množství sice možná díky klimaticketu narostlo, ale když už se rozhodnu díky výbornému železničnímu spojení a… Číst vice »

mantinel

Určitě si to všichni koupili kvůli ochraně klimatu, ne kvůli nízké ceně 🙂 Ale v Rakousku je možné všechno… Snad tam nejezdí elektrické vlaky za ošklivou elektřinu z Temelína. To by pak už museli začít Rakušáci chodit jen pěšky 🙂 🙂 🙂

Leinad

Technicky pravděpodobné jezdí, tržně moc Temelínu neplatí. (Tomu zase platí ten kdo je fyzicky blíž od větrníku)

Jirka

Drobná poznámka, ty rakouské spolkové země jsou správně česky Dolní a Horní Rakousy…

M19

Ten mínus se mi obzvláště líbí. Není přece důležité jak to je, ale jak si to myslíme. A když je fakt v rozporu s domněnkami, tak to prostě není pravda. 😉

Geralt

Tak lidé jsou od přírody zaujatí a řídí se víc emocemi než fakty. Pouze někdo více a někdo méně. A tady je to ještě zlaté, když člověk čte komentáře na webech typu Novinky, tak by se jeden nejradši zastřelil nebo alespoň emigroval.

rtep

dekujy za vas mýnus pšece vas Ňejaki ustaf pro jazik cesky nebude ucit po česku zejo TO UMYTe,LEEP TO JE JASNI jaK FAcka ,ze ja
sem vole řek rakousi tak rakousi

oja

Říkal jsem si: „jenom?“ Ale když jde jen o celostátní KIimatickety, tak to může být, ony existují i v levnějších variantách pro jednu nebo dvě spolkové země, těch je jistě mnohonásobně víc.
To pořadí spolkových zemí podle počtu prodaných jízdenek není překvapivé, zhruba odráží jejich pořadí podle počtu obyvatel.
Ona je to fakt dobrá nabídka, když vezmete v potaz, že v Rakousku vlastník osobního automobilu jen na motorové dani platí stovky eur ročně (já za starou Octavii TDi platil skoro 400).

Evžen milovník žen

A to je správně! Doufám, že se toto zavede u nás a budou se tlačit jen moderní auta. Nezlobte se na mě, ale to co kolikrát jezdí u nás na silnici bez filtrů DPF, co kolikrát jde za aut, je to humus. Já bych byl proto, aby všechny auta, které jsou starší 5 let se progresivně zdaňovala. Čím starší auto tím větší daň za to, že jezdí a nebo striktní zákazy do měst. Pokud člověk není lopata, tak si dokáže každých 5 let koupit nové auto. Pokud ne, tak je něco v jeho životě špatně. Kdybych byl malé auta do… Číst vice »

Leinad

Vyrábět auta s krátkou životností moc životnímu prostředí neprospěje.
Radši bych limit na emise, postupně se snižující ale předvídatelně, při nákupu auta vědět co bude za limit za 10 let.
A hybridy povolit všechny – ty nesplňující smrad pod podmínkou, že ve městě pojedou čistě elektricky, přestupek by bylo nastartování ve smradové zoně.

oja

Plug-in hybridy zakazat, resp povolit jen pod podminkou, ze prokazatelne minimalne 50% ujedou na elektrinu. Jinak je to jeden velky podvod. A to je, protoze 50% na elektrinu nenajezdi skoro zadny .

Leinad

U plug-in hybridu je i věcí uživatele, v jakém poměru nabíjí a tankuje. A zda jezdí konstantní rychlostí po dálnici nebo ve městě rekuperuje.
Pokud řidič nebude tankovat vůbec, bude jenom dobíjet, bude se to chovat jako elektrák se zbytečnou zátěží.

oja

To není „i“ věcí uživatele, to je výlučně věcí uživatele. A většina z nich dobíjí minimálně nebo vůbec (když už, tak tam, kde je to zdarma, takže v nákupním centru nechají své auto půl dne stát na nabíječce, ačkoliv jejich malá baterie je za hodinu plná, anebo nabíji na vrcholku Großglocknerstraße, kde je to üplný nesmysl, protože ta malá baterie by se jim nabila rekuperací při sjezdu do údolí – každopádně jen blokují místo pro čístá elektroauta), takže jsou úplně někde jinde, než co výrobci a politici slibují v údajích o spotřebě a emisích. Řidiče, který hybrid vůbec netankuje, protože… Číst vice »

Granja

A když je „lopata“ nebo má hypotéku, tak pěškobus?

Evžen milovník žen

Tak je potřeba se nad svým životem zamyslet co bych mohl udělat jinak, abych si to auto mohl dovolit.

Petr

Nepřál bych vám, abyste onemocněl, ochrnul, nebo oslepnul, nebo cokoliv, co by vám znemožnilo jezdit autem. Je potřeba, abyste se zamyslel, co jste pronesl za větu. Já osobně jezdím vlakem do práce, mám to 80 km do Prahy, ale auto využijí v soukromém životě a to najezdím, myslím si, dost. Cca. 20tis. km ročně. Takže je tu také možnost volby, co je pro koho přijatelnější a snesitelnější

noerf

To pokud žijete sám, tak Vám stačí citigo. Pokud máte více dětí a kočárek, tak potřebujete rodinné auto, které je jiná cenová kategorie. A nyní trochu faktů, průměrné stáří aut v ČR je okolo 15 let, ty auta mladší jsou z valné části služební, soukromě má většina lidí auta starší. Druhá věc je, že je rozdíl bydlet v Praze, kde vcelku dobrá síť MHD, ovšem silně dotovaná, kdy z koruny vybraných z jízdného platí Praha dalších pět korun z daní obyvatel Prahy a něco jiného je bydlet na vesnici, kde jede autobus ráno v sedm, odpoledne ve tři a v… Číst vice »

VTT

Citigo stačí jen, pokud žijete ve městě v bytě. Pokud potřebujete sem tam něco přivézt nebo odvézt, tak je potřeba něco většího. A to i když jde o materiál na nějaké drobné opravy u domu.
A taky nesmíte jezdit na dovolenou autem.
Asi je dobrý důvod pro to, že Citiga si kupuje krom rozvažečů pizzy málokdo.

nowas

Kupovat si velké auto jen proto, abych přivezl jednou za rok něco na barák, je ekonomický nesmysl. A pokud je člověk sám, tak i to citigo na dovolenou stačí.

VTT

Jo, to jsem si kdysi myslel taky. Nutnost shánět odvoz třeba pár pytlů cementu je takový opruz, že už za svých mladých let jsem toho nechal. Jestli myslíte, že někdo na vesnici je urvanej z toho, že mu dám litr za to, že se mnou dojede někam do stavebnin pro materiál, tak si to myslet přestaňte. A i když ty stavebniny inzerují odvoz, tak ve skutečnosti řeknou, že to je jen, když je toho aspoň na malý náklaďák. Teď, když v sobotu odpoledne zjistím, že ještě něco potřebuju, tak není problém nasednout do svého kombíka, dojet ještě večer do 50km… Číst vice »

bakiy

To myslíš vážně? Mě by odhadem 80% výkonů taky stačilo Citigo (analogie, mít (na) hybrid, tak bych 80% výkonů ujel na elektřinu), ale co těch zbylých 20%? Je fakt ekonomičtější (a ekologičtější) mít auta dvě nebo jen jedno „většinově předimenzované“?

oja

Jenze ja neplatil hodne, protoze by to bylo stare auto. Za nove bych platil jeste vic. Platilo se ciste podle vykonu motoru, cili tech skoro 400€ bylo za 74kW, to je dnes celkem malo. Dnes se u nove registrovanych aut plati podle kW a CO2, slabsi motory s nizkymi emisemi plati mene, silnejsi o to vic.

Jirka

U nás se to nezavede. Protože u nás mají politici napříč politickým spektrem jaksi problém dělat nepopulární opatření. Jinak u nás by to k tomu ještě chtělo udělat to B, tj. dostat veřejnou dopravou na úroveň Rakouska. Já bych byl samozřejmě taky pro.

Radim

Stačilo by, kdyby OneTicket platil „na všechno“ (včetně MHD) a hned bych si ho koupil. Jenže to by se muselo chtít.

Frantisek

Myslíte ty poloprázdné autobusy pro školáky, kde si dospělý přijde málem nepatřičně, a železnice také již rušené a přestavované pro jízdní kola? 🙂 Pravda, bylo to příhraničí…

bakiy

Jen to ne. Tušíš, co píšeš? Veřejná doprava na úrovni Rakouska je horší než v Jihočeském kraji! Mají slušnou dálkovku, to ano, ale město typu Volary nebo Plánice je u nás přístupné daleko líp.

oja

To je otázka, čemu říkáte lepší / horší. Četností spojů ta rakouská může být horší, cenou za jednotlivé jízdenky taky, ale v ostatních ohledech je lepší. V Rakousku je většina velkých sídel při hlavních železničních tratích a tam je dopravní obslužnost velmi dobrá ve všech ohledech.

Ivan

Ach ano… Zdravím do mateřské školky.

Dodo

Mně se fakt líbí, co všechno by tu člověk měl zvládnout, aby nebyl lopata 🙂 V zemi s průměrnou mzdou okolo 40 000 hrubého 😀 Bydlení, odkládání na stáří, spoření, investování, nákup nového přibližovadla a jistě sem na něco zapomněl.

Radim

Přesně. Já beru víc než 40k hrubého (ne o moc) a kdybych si měl každých 5 let koupit auto, tak se celý život nehnu z domu, jenom by se škudlilo na auto. Super život 😀

Frantisek

A navíc byste prostředí jen více škodil. Auto se nevyrobí a nezlikviduje samo, energie v něm mařená také musí někde vzniknout. Akorát je to schované někde jinde, z čehož těží naše konzumní propaganda. 🙂

Dodo

Jj, a ještě když k tomu má člověk rodinu… V ČR aby nebyl lopata, tak ideálně minimálně dvě práce.

Fučida

A teď si představte, že moje 28 let starý (benzínový) auto taky nemá dpf filtr. Jsem to ale neřád, že mi stačí a nepotřebuju každých 5 let nový soubor počítačů na kolečkách. Mmch. včera jsem byl na emisích a jsou jako když to vyjelo z fabriky.

Dodo

Taky si říkám, že bych měl 14 let starý atmo benzín sešrotovat, i když na něm není ani špetka rzi, emise v pohodě a na technické byl problém s jednou ledkou osvětlující RZ a povolené lanko ručky. Hotový vrak.

VTT

Jak už se tu píše, nejekologičtější auto je to, které už bylo vyrobené.
Jistě, dokážu si představit nějaká eko-omezení centrech velkých měst, ale pro lidi jezdící z vesnice do okresního městečka je stará kraksna to nejlepší.

Ibragim z Bastru

Sociální inženýrství tohoto typu a hraběcí řady z teple kanceláře ve velkém městě si nechte pro sebe. To píšu jako někdo, kdo sedí v teple kanceláří a do prace chodi pesky.

Kovlad

Toto čo si napísal…ty si čistý k… ujo … Ak budeš mať vyštudovanú dopravnú fakultu, potom sa vyjadruj, demente..

xyz

Právě i takto vysoký počet poměrně levných Klimaticketů vedl k do té doby tak často nevídanému jevu jako přeplněné Railjety včetně poznámek v exponovaných (např. pátek odpoledne) časech, že nástup jedině s rezervací (přestože spoje nejsou vedeny jako povinně místenkové). V takové situaci pak neplatí, že „se dá jet kdykoliv čímkoliv“ (a rada „tak si místenku kupte“ je radou hraběcí, protože na někoho prostě ani ty místenky nezbyly – počet zájemců je vyšší než kapacita soupravy – a každopádně by šlo o vázání se na konkrétní spoj, což s deklarovanou flexibilitou také nemá nic moc společného).

oja

Ony přeplněné railjety byly už i předtím, jen jich s klimaticketem a tím způsobeným nárůstem počtu cestujících ve veřejné dopravě přibylo. Divím se, že to někoho překvapuje.
Pro dopravce by bylo extrémně drahé nakupovat další soupravy, které by pak nasazoval jen na víkendové posily. Stejně jako Německo nenakupovalo nové regionální vlaky na 3 měsíce platnosti jejich 9 euro ticketu.

xyz

Já nepíšu, že to je pro mě překvapující. Naopak – už předtím jsem očekával, že přeplňování spojů veřejné dopravy je hrozícím vyústěním takto levné jízdenky.

Tzn. „pouze konstatuji“ a dodávám, že pokud by měl počet cestujících ve veřejné dopravě narůst např. o další desítky %, tak na těchto trasách už „není kde brát“.

Srovnání s jízdenkou platnou pouhé 3 měsíce je ale nepřesné právě s ohledem na omezenou časovou platnost té jízdenky (i když k přeplňování spojů samozřejmě docházelo; jsem zvědav, jak to bude po zavedení té dražší celoněmecké regionální jízdenky).

oja

Jakkoliv to bylo ocekavatelne, je to o penezich. Ty drahe posily by musel nekdo zaplatit. Podle me je to okrajovy problem, jakkoliv viditelny a hojne medializovany. Tyka se ale jen zlomku spoju – ve vetsine pripadu, kde pocet cestujicich vzrostl, jeste byla volna kapacita – a cestujici vi, ze tu mistenku potrebuje, kdyz chce jet v nejfrekventovanejsi cas. S tim jsem musel zit uz pred 20 lety v CR, i kdyz tehdy slo casto jet plnym spojem i bez mistenky, „jen“ to znamenalo celou cestu stat v ulicce. Blbe je, kdyz clovek tu mistenku ma a je mu to k… Číst vice »

xyz

Právě – aspoň jste stál v té uličce. Na rozdíl od zákazu nástupu.

A ano, váš poslední odstavec vypichuje nevýhodu celého místenkovacího systému.

A logicky bych předpokládal, že to samé ministerstvo, které chce, aby co nejvíc lidí využívalo veřejnou dopravu, také bude schopno zajistit, aby se do všichni takoví zájemci vešli.

oja

Ještě jednou: podle mě jde o marginální problém, i kdyby se vyskytoval pravidelně, tak se týká stovek cestujících týdně, což je v několika milionech cestujících přepravených rakouskými vlaky kapka. A ta kapka si za to do značné míry může sama, když chce cestovat nejfrekventovanějšími spoji v nejfrekventovanější čas a přitom není ochotna si tu místenku z jakéhokoliv důvodu koupit. Proč by na to ministerstvo mělo vynakládat ty neadekvátní částky, které by to stálo? Jistě, bylo by to hezké, ale do značné míry iracionální.

xyz

Znovu opakuji: jestliže je nějaký spoj vyprodán, pak je vyprodán i pro ty, kteří si tu místenku koupit chtějí, ale už není k mání.

Plus navíc to znamená nutnost vázat se na konkrétní spoj – srov. s autem, do kterého lze sednout prakticky kdykoliv.

oja

Že je nějaký spoj vyprodán a já jím nemohu jet, protože jsem se rozhodl příliš pozdě, není v hromadné dopravě nic neobvyklého. Do auta sice můžete sednout prakticky kdykoliv, ale ne vždy dojedete do cíle v čase, jak jste si to naplánoval, resp. jak jste zvyklý, ať už z důvodů očekávatelných více (zácpa) či méně (nehoda). To můžete brát jako alternativu situace, když přijdete na nádraží a zjistíte, že vlak, kterým jste chtěl jet, je již plně obsazen. Pokud jím nutně potřebujete jet, tak to asi víte déle dopředu a mohl jste si koupit místenku. Pro lidi, kteří těmito přeplněnými… Číst vice »

xyz

„Do auta sice můžete sednout prakticky kdykoliv, ale ne vždy dojedete do cíle v čase, jak jste si to naplánoval“

Zcela mimoběžné; totéž riziko je i u vlaků (i těch vyprodaných).

“ Pokud jím nutně potřebujete jet, tak to asi víte déle dopředu a mohl jste si koupit místenku.“
… znamenající vázání se na konkrétní spoj (jedoucí v byť 1h taktu!).

„ale nejsou si ochotni připlatit ani za místenku.“
Potřetí (a naposled) – je-li vlak vyprodán, tak už se nedostane ani na některé zájemce o místenku.

oja

1) Sice ano, ale na silnici je to riziko mnohem vyšší než na železnici. 2) Když chci jet v nejfrekventovanějším čase, tak si holt musím (a můžu) vybrat, jestli se uvážu na konrétní spoj, nebo budu riskovat, že se do zvoleného vlaku nevejdu. V druhém případě musím počítat se zpožděním kvůli čekání na další spoj. Stejně jako musím počítat se zpožděním, když se autem vydám na cestu v čase dopravní špičky. 3) No nedostane. A co jako? V letadlech a autobusech běžný jev. Na železnici se stává zřídka a přesto je to takový problém? Ostatně nemyslím, že ty přeplněné railjety,… Číst vice »

Otto

Tohle podle mne ma smysl- byt je to extremni zatez pro rozpocet a CR by to asi neutahla- presto by se to zkusit mohlo… mozna by se tim negativni externality IAD aspon trochu kompenzovaly.

oja

Nerekl bych, ze by v CR byla problem financni stranka veci, v CR jiz dnes cestujici v jizdnem casto plati jen zlomek nakladu. Problem vidim spis v infrastrukture, zeleznice je v CR vuci IAD mnohdy naprosto nekonkurenceschopna a to i kdyby si clovek k vlaku dojel autem – jenze na nadrazi nema kde zaparkovat. I v Rakousku je cesta vlakem mnohdy pomalejsi nez autem, ale ten rozdil neni tak propastny. A s klimaticketem mate navic v cene i navaznou MHD.

Frantisek

Přesně řečeno.

Frantisek

Nebo by se část cest jen uskutečnila navíc – a to je zase proti uváděnému smyslu opatření. Je třeba vážit. Pravda ovšem, že to platí i u plánování infrastruktury, a tam je patrně zakopaný problém.

Laborec425

Takovéhle investice se časem vrátěj.. Špatně se to ale aplikuje v drsném kapitalismu.

David

Ono je to trochu jinak. V Rakousku odborová organizace/zaměstnavatel proplácí lístek na MHD. S příchodem klimaticket se začal proplácet i den – zvlášť když někdo bydlel třeba mimo město, kde pracuje (typicky Vídeň).

Jo, nejsou to všechny firmy… Ale kdo by nechtěl místo lokálního MHD ticketu zadarmo Klimaticket?

oja

Ne, opravdu to nejsou všechny firmy, naopak, moc jich není, já jsem u takové ještě nepracoval. Když už ano, tak jen částečně a jen zaměstnancům s nižším platem.
Klimaticket běžné regionální „lítačky“ ve většině případů nahradil, takže je logické, že tam, kde propláceli lítačky, nyní proplácejí ten. Jenže není klimaticket jako klimaticket, existuje ve variantách pro jednu spolkovou zemi, pro dvě nebo pro celé Rakousko a celkem pochybuji, že tam, co propláceli lítačky pro konkrétní trasu do práce, nyní proplácejí celorakouský klimaticket.