Ušetřili jsme desítky milionů. TSK vysvětluje „podchod z Wishe“ na strakonické D4
Stavbaři zcela vynechali třeba navržený světlík uprostřed tunelu. Podle firmy by skoro nic neosvítil.
Podchod pod čtyřproudou stakonickou výpadovkou nahrazující neoblíbený přechod pro chodce bude otevřen už letos v prosinci. Pražská Technická správa komunikací (TSK) potvrdila, že práce probíhají podle harmonogramu a omezený provoz na D4 se plně obnoví v závěru roku.
TSK zároveň v dokumentu pro členy magistrátního výboru pro dopravu reagovala na kritiku podoby podchodu. Ta se na stavbu snesla poté, co deník Zdopravy.cz zjistil, že podchod neodpovídá návrhu vzešlému z architektonické soutěže.
Podle architekta Josefa Habersbergera se významné změny týkají hlavně formy podchodu. „Nahrazení klenutého tvaru tubusu čtvercovým se sešikmenými rohy se projeví na atmosféře při průchodu. S tím je spojené i zrušení světlíku. Jeho reflexní stěny ve styku s geometrií klenby mohly být zpestřením a identitou místa,“ popsal pro Zdopravy.cz v srpnu autor návrhu.
Habersberger jakožto architekt ideové studie podchodu nebyl podle městské firmy k finálnímu projektování přizván proto, že magistrát na TSK nepřevedl žádnou aktivní smlouvu.
„Po zkušenostech na jiných projektech, kdy se již několik let nedaří uzavřít problematiku architektonického dohledu TSK apriori volí jiné vhodné architektonicko-technické řešení, které není postiženo nevyřešenými autorskými právy,“ uvádí TSK ve zprávě pro zastupitele.
Organizace se tak chtěla vyhnout „uzavírání dalších a dalších smluv bez řádné soutěže.“
Podchod z Wishe. V soutěži vyhrál neotřelý návrh, na Strakonické ale roste něco jiného
Projektuj a stav
Tímto řešením byl režim design & build, kdy se stavební firma postará zároveň i o projektování. Původní projekt připravený pro stavební povolení byl totiž dle TSK nedopracovaný a neřešil například přeložky sítí či napojení odvodnění podchodu.
Zároveň nebyla v architektonickém návrhu podle TSK správně vyřešena nutná etapizace stavby s ohledem na velkou šikmost. „Horní oblouková příčel by se musela dělat jako šikmá plocha. Výroba takového typu prefabrikátu není na českém trhu dostupná,“ podotýká městská firma.
Podchod byl podle TSK v původním architektonickém návrhu výrazně zahlouben, což generovalo značné problémy s odvodněním a geometrií napojení.
Nový návrh, který vypracovali zhotovitelé Metrostav TBR a BES, je přímo pojížděný a ušetřil podle TSK cca 1,5 metru výšky a zahloubení pod terén, čímž se zkrátily všechny zdi a rampy. Zásadně se snížil zábor pozemků a zásah do okolí a díky tomu vznikne bezpečnější příjezd pro cyklisty či vozíčkáře.
Změna z klenby na hranatý propustek umožnila podle TSK snížení ceny minimálně v hodnotě desítek milionů korun. Množství ztracených spádů při průchodu podchodem se pak snížilo o metr a maximální sklon ramp k ulici Za Dálnicí se změnil z 12,7 % na 9,2 %.
„Současný projekt také počítá s budoucím rozšířením Strakonické a umožňuje modulární přidání dalšího segmentu,“ vysvětluje TSK.
Světlík by nic neosvítil
Architektovi vadil na vznikajícím řešení také fakt, že stavbaři zcela vynechali navržený světlík uprostřed tunelu. Ten byl přitom v soutěži porotou označen za „elegantní a výjimečné řešení“.
„Po důkladném prověření deformačních šířek betonových svodidel bylo zjištěno, že kolmá šířka světlíku by byla možná pouze cca 25 cm. Při délce podchodu 40 m by to neznamenalo prakticky žádné prosvětlení (prosvětlení 0,6 % délky podchodu),“ vysvětluje TSK.
Dalším důvodem pro vynechání světlíku je údajně fakt, že by byl překážkou do budoucích let, kdy ŘSD plánuje rozšířit dálnici.
„V momentě, kdy se bude rozšiřovat dálnice, tak její střední dělící pás s největší pravděpodobností nebude zůstávat na stejném místě, ale bude muset být posunut. V tomto případě by se muselo zasáhnout do konstrukce podchodu a světlík zrušit,“ uzavírá TSK ve zprávě pro dopravní výbor.
Na konci roku by před současným přechodem mělo skončit omezení rychlosti projíždějících aut na 50 km/h. V průběhu prací dochází k částečným omezením provozu, doprava je však aktuálně zachována v režimu 2 + 2 jízdní pruhy v obou směrech.