Letecké společnosti Letectví

Úřady nařizují kontroly letadel s motorem, který o víkendu explodoval

Poškozený Boeing 777-200 United Airlines po explozi motoru. Foto: NTSB
Poškozený Boeing 777-200 United Airlines po explozi motoru. Foto: NTSB
Dopravci musí provést tepelnou zkoušku lopatek.

Jednotlivé úřady po celém světě zpřísňují opatření vůči letadlům Boeing 777-200 vybavenými motory Pratt & Whitney PW4000. Zatímco ještě v pondělí mluvily o doporučení zkontrolovat, od včerejšího dne už důkladnou prohlídku nařizují.

Americký úřad pro civilní letectví FAA změnil včera večer své doporučení v příkaz. Dopravci musejí provést před návratem do provozu kontrolu titanových lopatek. Právě jejich poškození se zatím uvádí jako možná příčina sobotního nouzového přistání letu UA328 z Denveru do Honolulu.

Opatření se týká celosvětově 128 letadel, velká část je dlouhodobě uzemněna. Kontrola bude podle FAA spočívat v tepelné zkoušce lopatek.

„Na základě prvotních výsledků, které dostáváme, a na základě dalších dat z pokračujícího vyšetřování, může FAA toto nařízení upravit a stanovit nový interval inspekcí, případně nařídit ještě další inspekce,“ píše se v úterní zprávě amerického úřadu. V ní je také podrobně uvedeno, jakých typů a verzí motoru se opatření týká.

Model 777-200 s motory PW4000 používá po světě už jen pět dopravců: United Airlines, Japan Airlines, All Nippon Airlines, Asiana a Korean Air. Korejské úřady nařídily rovněž okamžité uzemnění těchto strojů, nesmí ani do jihokorejského vzdušeného prostoru.

Během posledních dvou let se jednalo o třetí problém stejného motoru, naposledy k podobnému incidentu došlo loni v prosinci. Mluvčí Pratt & Whitney řekla, že lopatky nyní bude nutné dopravit k inspekci do hlavního servisu v Connecticutu.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medved

Úřady nařizují kontroly letadel s motorem, který o víkendu explodoval.
No jestli si nekdo ten explodovany motor pridelal na nejake letadlo, tak by se to letadlo zkontroloval melo, to zni rozumne.

Martin Csabo

„Úřady nařizují kontroly letadel s motorem, který o víkendu explodoval“, jen tak pro info o víkendu explodovaly dohromady dva motory, jeden ještě b747-400f

Y.K.

Pozor, to není tepelná zkouška lopatek. TAI je (defektorskopická) termoakustická zobrazovací metoda, umožňující „vidět“ do materiálu. TAI = Thermal Acoustic Imaging.

Mají štěstí, že je teď malá poptávka. Toto zabere dost času.

Y.K.

A ještě jeden detail. Je nařízeno zkontrolovat titanové lopatky dmychadla. Jádra motoru a jeho lopatek se mimořádná inspekce netýká.

Karel_x

TAI se dělá na jednotlivých lopatkách, demontovaných z motoru. Jestli jsem správně četl příslušnou AD z roku 2018, musí ji provádět výrobce nebo certifikované pracoviště. Netuším, jestli existují a kolik jich případně je.
Jisté však je, že všechny 3 incidenty se týkaly lopatek, které procházely těmito pravidelnými kontrolami. Řekl bych, že nárůst teploty v okolí neviditelné trhlinky bude hodně nevýrazný a na termosnímku nejednoznačně vyhodnotitelný.
V každém případě bude zajímavé, kolik trhlinek objeví a jaké to bude mít pokračování. Do kompletního přelopatkování všech motorů se jim těžko bude chtít.

Y.K.

Ano, je to tak. Konkrétně jde o demontáž všech lopatek fanu dotčeného typu motoru a odeslání výrobci k inspekci. Nicméně B777 s tímto typem motorů není až tolik, relativně k současnému stavu letectví, má to být snad jen starší řada B777-200. ER a 777-300 mají hlavně GE a částečně RolsRoyce. Těch 777-200 je pak velká část i tak odstavených kvůli covidu. Unired je nejpostiženější a má nějaké kusy “uvězněné” na Pacifických ostrovech po té co bylo vydáno AD a uzemnění. Pár kusů má Korean a Asiana v Japonsku ANA tuším. Úplně jsem nezkoumal detaily metody TAI, je to novější technologie… Číst vice »

Karel_x

Myslím, že se lopatka upevní v laboratoři na silný zdroj ultrazvukových kmitů, které se šíří dál lopatkou, odráží částečně od stěn vytvoří rozvibrují celou lopatku. Toto je sice spojeno i s absorpcí ultrazvuku, ale jen nepatrnou, lopatka jako celek se tedy ultrazvukem ohřívá jen málo. V místech, kde je trhlinka se její stěny o sebe nepatrně třou, a tím vzniká víc tepla, které vytvoří lokálně teplejší místečko. Hádám, že jde jen o zlomky °C. Ale na infrakameře se asi něco objeví. Nebude to moc ostrý flek, kov je dobrý vodič tepla a roznáší určitě teplo dál od trhlinky. Zvlášť, pokud… Číst vice »

Y.K.

Ano víceméně tak. Do materiálu se ze dvou generátorů emituje pásmo utrazvukových frekvencí a de-facto infrakamerou se opticky snímají rozdíly tepla. Ty vlny se volně šíří materiálem, nicméně pokud narazí na defekt, ten rozvibrují. A tření materiálu v trhlině vytvoří nepatrné teplo, které lze citlivým IR snímačem zachytit. V tomto to má lepší výsledky než RTG a obecně je to progresivní metoda. Má ale i své nevýhody. Najednou se kontroluje jen malá plocha a vyžaduje konstantní podmínky, takže jedině „na dílně“ a u velkých objektů se musí postupovat obzvláště pečlivě, aby nějaká část neunikla. Jinými slovy, není to blbuvzdorné, musí… Číst vice »