Úřad odhalil další kartel v zakázkách na železnici, firmy se přiznaly

Budova v Dětřichově, jedna ze zakázek Hroších staveb Morava, firmy pravomocně potrestané za kartel. Foto: Hroší stavby MoravaBudova v Dětřichově, jedna ze zakázek Hroších staveb Morava, firmy pravomocně potrestané za kartel. Foto: Hroší stavby Morava

Domlouvání se týkalo menších stavebních zakázek, úřad odhalil vzorec navyšování cen.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Distribuce

Levárny na dráze se dějí léta, jen se to nesmí říkat nahlas.
A bourání? Tak třeba taková remíza ve Velkém Oseku, několik let na to byl vážný zájemce, byl mu opakovaně slíben odprodej a nakonec se to „výhodně“ srovnalo se zemí. Není to jen ojedinělá věc.

Vojtěch

A někde Babis odkleknul

euc

No jo, a pak člověk zjistí, že ve skutečnosti je potřeba/se v ČR snad uživí akorát tak 400 až 1000 km železničních tratí.

Zbývajících cca 90% tratí ať si provozuje kdokoliv za své a bez jakkýchkoliv dotací a to poté, co si pozemky pod kolejemi odkoupí od zadlužené ČD.

Lukáš Chytil

Jasně, takže trať Praha – Brno – Břeclav + Praha – Ostrava a zbytek pěšky? Axeli, běž se léčit.

Granja

V rámci celého státu je odhalené pouhou kapkou v moři…

panpan21

Asi měly Hroší stavby Morava hroší kůži!

Vladimír

Dlohodobe říkám, že na zeleznici jsou monopoly a kartely, doufám, že se do toho už konecne pořádně rizne, protože jde opravdu jednoznačně vidět jak je železnice svázaná. Je potřeba na český trh přivést více konkurence a to jak v podobě stavebních firem, tak dodavetelsko – technologických. Jo a samozřejmě vyhodit půlku vedení SZ s jasným vzkazem, takhle ne, jinak příště to budeš ty co bude odcházet v idelanim případě do basy.

Radek

A co ti,co se nepřiznali?🤣

J M

Není asi náhoda B.H.S. Bohemia kdysi Xena, dvorní dodavatel stejnokrojů ČD, DPP, Policie…

none

Pokuta byla navysena aby vzapeti byla opet snizena 🙂
Ta firma mela byt uz alespon 5x zrusena a zalozena nova 😀
Hlavne ze trest prisel tak rychle a majitel ted bude uz do konce zivota sekat dobrotu 😀

Pavel policajt

Snad vedeni a nejvyssi zamestnanci dostanou dozivoti. V USA by za to same dostali smrtici injekci a v Cine by je popravili zastrelenim.

janvagala

A jinak seš v pořádku?

Slávek

Zákaz účasti na veřejných zakázkách se minul účinkem, tak zase dávají pokuty. Bohužel stále moc nízké.

Jiří Kocurek

Z článku: „V té době byly ještě menší stavební zakázky neveřejné“

A můžete začít nadávat, jak se všecko musí soutěžit a že soukromník nemusí.

BJR

Máte tam chybu v názvu firmy.
Správně se to píše HORŠÍ stavby Morava.

Jan Sova

Dostali největší latu ze všech. Proč asi ?

Distribuce

Kde mají kořeny? Chládek & Tintěra. A můžou se 10x přejmenovat.
S mafií je lepší spolupracovat, x lidí se z toho má léta dobře.

BJR

Ty pokuty jsou směšně nízké.

Jiří Kocurek

Pro příjemce úplatků by měly být nejméně ve výši 150 % přijatého úplatku. Celý úplatek a polovinu navíc ze svého přidat.

Jaaa

A pro plátce procenta z obratu.

Jiří Kocurek

Z ceny zakázky by to bylo úměrnější.

Jiří Kocurek

Rozvedu: Ve větší firmě je více osob a na více úrovních vedení. Někteří mohou řešit jen zakázky do určité výše, aniž by to jednatelé museli detailně zkoumat. To je naprosto normální, prostě podlimitní zakázka.

Koorupce je vždy osobní selhání nějakého člověka a těžko žádat 5 % z obratu, když by to bylo 100x víc než cena předmětné zakázky.

To prostě nejde a fakt ani ČD nebudou platit 5 % z obratu při pochybení v zakázce na opravu rozbitého motoráku a stejných 5 % při pochybení v dodávce 50 nových lokomotiv.

Jiří Kocurek

A ještě je tady jedna věc a to průmyslová špionáž. Nejeden zločinec by úplatky nabídnul v 10 malých případech jen proto, aby vážně poškodil firmu. A pak zmizel z ČR s balíkem od … státní firmy ne zrovna přátelské mocnosti, mohu-li to tak napsat.

veli.k

Bohužel bylo to tu správně napsáno v jedné z nedávných diskuzí. Správa železnic by mohla trh více otevřít tím, kdyby trochu slevila z některých podmínek. Bylo tu například jedním diskutujícím zmíněno, že firma, která provádí rekonstrukci nádražní budovy (která nikterak nezasahuje do provozované koleje), musí mít zaměstnance vyškolené na vstup do kolejiště. Pak se nelze divit, že tyto a další podmínky omezují účast potenciální konkurence a zakázky si rozděluje pořád stejná skupinka firem.

Petr

Jenze to je zas ten vsudypritomnej alibismus. Pro byrokraty ze SZ by byl mnohem vetsi problem kdyby spad nalitej zednik pod vlak nez kdyz bude stavba drazsi kvuli proskolovani zamestnancu (a nedostatku konkurence).

Mirek

V tomhle máte pravdu, dostáváme se do spirály, že které není cesty zpět

Jaaa

Ono školení pro vstup do kolejiště sestává z jednoho dne v učebně. Plus další den elektro.

Že si ta školení jistá firma předražuje, protože na ně má monopol…

IGCT

Tipuji (Nevím), že jde o DVI.

Jaaa

Lektory má i SŽ sama. 🙂

Perska

… a z návštěvy u “drážního” doktora, kde je potřeba uspět 😉

Jaaa

Pravda, tenhle každých pět let opakovaný zážitek návštěvy arogantů v Italské jsem zatím pokaždé úspěšně vytěsnil.

Petr S.

Naše firma se s jistou firmou domluvila, že bude platit paušál. Šetří miliony korun ročně.

Shinbet

Výraz „pravomocný důkaz“ je nesmysl. Jedině rozhodnutí může nabýt moci práva. Tím, že nadobude právní moci, začnou působit jím zamýšlené účinky.

Radim

Směšně nízké. Ty pokuty by měly být minimálně 5% obratu a né 0,5%. Takhle se skoro ani nemá cenu tím zabývat

veli.k

Souhlas. Těmhle pokutám se nejspíš ty firmy smějí, protože je to nepříjemné, ale pět set tisíc… to si mohly vydělat tak na jedné té zakázce?

Jiří Kocurek

Neměly by se tresty dávat uměrně výši škody?

Gouda

To dává smysl u fyzických osob, ne u „právnických osob“.
Pokuty firmám by se měly dávat úměrně velikosti firmy, protože jinak nemá pokuta ani represivní ani odstrašující účinek.

Jaaa

Tresty musí být přiměřené rozsahu škody.

Pokud je zisk firmy třeba 2 % z obratu, tak s 5 % ji taky můžete poslat do likvidace, tj. ani nesplní jiné zakázky. To má smysl jen u velmi závažné škody.

Gouda

Pokuta za závažný přečin musí firmě hrozit likvidací. Vědomé domlouvání kartelu na veřejných penězích JE závažný přečin, nezávisle na „vyčíslení škody“.

none

Netrestal bych firmu, jen majitele 😀

Jaaa

Od toho je to obchodní společnost, že závazky společnosti nejsou závazky majitele. To je podstata kapitalismu.

Gouda

To samozřejmě podstata kapitalismu není. Formy vlastnictví jsou různé. Zrovna ty s omezeným/žádným ručením jsou mnohem mladší, než kapitalismus samotný.

Jarda Zhor

Tady jde o recidivisty…kteří to praktikují u 90% zakázek z veřejných prostředků a vědí, že se jim vlastně nemůže nic stát, což ukazuje i kauza Metrostav.

Jarda Zhor

Proto máme infrastrukturu v tom bídném stavu…desítky procent investičních peněz jsou dlouhodobě rozkrádány těmito kartely.