Úpatní tunel Semmering se Rakušanům prodražuje, zprovoznění posunuli na rok 2030
Otevřením tunelu se má odstranit úzké hrdlo, které na jižním koridoru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering.
Přes 27 kilometrů dlouhý úpatní tunel Semmering, který buduje společnost ÖBB-Infrastruktur mezi Vídní a Štýrským Hradcem, bude oproti předpokladům výrazně dražší. Posouvá se také termín jeho otevření, aktuálně na rok 2030. Oznámila to skupina ÖBB na svých stránkách.
Důvodem je především složité geologické prostředí, se kterým se stavbaři už delší dobu potýkají pod horou Grassberg nedaleko městečka Gloggnitz. „Nachází se zde extrémně komplikovaný horský masiv, který se vyznačuje zcela odlišnými vrstvami hornin nejrůznějších vlastností,“ uvedly ÖBB s tím, že navzdory všem opatřením „tempo výstavby stále udává hora“.
Geologické záludnosti podle ÖBB také výrazně ovlivňují náklady na výstavbu. Za jejich růst může také „globální vlna inflace“. „V důsledku současného vývoje dochází ve světě také k nepředvídatelným nárůstům nákladů na stavební materiály a energie,“ doplnily ÖBB. Původně odhadované náklady ve výši 3,5 miliardy eur (cca 86 miliard Kč) k dnešku vzrostly na 3,9 miliardy eur (cca 96 miliard Kč).
Zahajovací ceremoniál se na stavbě odehrál v roce 2012. Samotná ražba začala po přípravných pracích v roce 2014. Hotovo mělo být původně v roce 2026, následně se termín několikrát posunul. Tunel se staví z pěti míst současně, vyraženo je 23 kilometrů z 27,3 kilometru. Na sedmi kilometrech je už hotovo i betonové ostění.
Tunel vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Jeho otevřením se má odstranit úzké hrdlo, které na jižním koridoru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering. Ta je jednou z nejvyužívanějších železničních tratí v síti ÖBB, jezdí po ní i české Railjety při cestě mezi Vídní a Štýrským Hradcem. Nový tunel má dvě trouby a je budován na rychlost 230 kilometrů v hodině. Cestu mezi Vídní a Štýrským Hradcem časově zkrátí o půl hodiny.