Infrastruktura Železnice

ÚOHS: Soutěž na studii proveditelnosti k VRT Praha – Břeclav může pokračovat

Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy
Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy

Odvolávám, co jsem odvolal, a slibuji, co jsem slíbil. Tak by se dalo vyložit dění na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci tendru na studii proveditelnosti k vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav. Úřad nyní definitivně rozhodl, že podmínky soutěže vypsané Správou železniční dopravní cesty jsou v pořádku. SŽDC tak může uzavřít smlouvu.

„Po opětovném prošetření úřad konstatoval, že nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Správní řízení tak bylo zastaveno. Antimonopolní úřad přitom původně v prosinci rozhodl o zrušení soutěže. Správě železnic totiž vytýkal příliš vysoké nároky na dodavatele. Ti museli dokazovat kvalifikaci u příliš vysokého počtu odborného personálu.

SŽDC ale následně podala rozklad k předsedovi úřadu Petru Rafajovi, který vývoj zvrátil. Rozkladu vyhověl , první rozhodnutí zrušil a věc vrátil zpátky svým podřízeným k první instanci. Úředníci vzali závěry předsedy v potaz a nově rozhodli, že vše je v pořádku.

Studie proveditelnosti má ukázat, kudy trasu mezi dvěma největšími městy v zemi vést a zda se vůbec rychlovlaky vyplatí. Nejnižší cenu za zpracování materiálu předložila podle iDnes.cz projekční společnost Sudop, která požaduje zhruba 17 milionů korun. Kromě ní se soutěže účastnily společnosti Af Cityplan, Prodex a sdružení Egis Rail, Deutsche Bahn a ProCEDOP.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Týř
Host
Jiří Týř

Kupuju si lístek do první řady, jak si SUDOP se svými kamarádíčky domluví dodatky na navýšení ceny. U přípravek a projektů staveb milióny lítaj.

Petr
Host
Petr

Děkuji za zveřejnění celého Rozhodnutí ÚOHS v dané věci ze dne 22.3.2018. Stojí to opravdu za přečtení, protože nám obrazně dokládá, jak tento ÚŘAD funguje. Zpracování tolik potřebné studie dokázal svojí nekompetentností zpozdit o 10 (slovy deset) měsíců! Zároveň zaměstnal svými dotazy další instituce. Bohužel toto „brzdící“ rozhodnutí není v činnosti ÚOHS výjimkou. Můžeme se proto divit, proč u nás v České republice probíhá příprava staveb tak zoufale pomalu? Skoro to vypadá, pokud to takto půjde i dále, že ta plamenná vyhlášení premiéra v demisi, jak se ty „vrtky“ razantně urychlí, zůstanou pouze předvolebními hesly.

Kott
Host
Kott

A o kolik let dokázal VRTky v ČR zbrzdit pan Sosna? A nebo neúspěšné opakované soutěže na studii příležitostí (která jak se ukázalo nakonec nebyla ani potřeba)? Za tyhle soutěže mohl kdo? Ten kdo je vypsal a schválil, myslím…

Hlavně rozhodnutí ukazuje, jak se to dělá, když ÚOHS potřebuje rozhodnutí změnit: zeptáte se SUDOPu, zda byly zadávací podmínky nastaveny správně… to už je horší než Banánistán….

K.S.
Host
K.S.

Hlavně by tu trať měli navrhnout tak aby co nejméně zabírala nových pozemků a aby byla případně použitelná i pro náklady, respektive aby nebyla případně zrušena. Ale vzhledem k jejím parametrům to tak nějak tuším na Vmax 200km/h +-30 a maximálně 3 koleje.

Nojva
Host
Nojva

Tak VRT bude dvoukolejná, nikde v Evropě se nedělají vícekolejné vysokorychlostní tratě. Nebude tam vůbec regionálka, tak není důvod

K.S.
Host
K.S.

Nojva:
No problém je že jsou asi tak dvě verze, jedna kde to bude kompletně novostavba, druhá kde se asi z poloviny použije současná trať, pak se z toho nebude dát vyhnat regionálka ani náklad.

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Pro naklady a regio tam je koridor na 160km/h…
VRT by mela byt novostavbou, …

K.S.
Host
K.S.

Martin Ruzicka:
Právě že v územní dokumentaci je trochu schíza, v jedné je nová VRT kdesi z prostředka Břeclavského přednádraží, která si to střihne k dálnici přes současnou trať, pak zpátky, atd. tedy bude muset být na vysoké estakádě. Druhá verze RS2 je jenom s novostavbou kolem Brna, zbytek pak bývá po současné trati.

Martin
Host
Martin

K.S.: Vim, jsou tam varianty,…
comment image
http://docplayer.cz/docs-images/40/1699641/images/page_2.jpg
Otazkou je, zda VRT bude v casti opravdu nahrazovat puvodni trat, nebo bude paralelne s puvodni trati…

K.S.
Host
K.S.

Martin:
Ano, jenomže územní plán Břeclavi a možná i ZURKa má ještě jednu kompletní novostabovou trasu, která to řeže hlava nehlava od nádraží k dálnici a ladné. Ale je to pár let co jsem ty dokumenty viděl. Stejně tak je tam nová VRT do Vídně, která by znamenala nový průkop přes pískovou dunu na Německých Lúkách. A to je teď most v Poštorné na 200km/h, což plánují i v Rakousku z Vídně. Někde je tedy chyba a nekonzistence, zdá se.

VRT
Host
VRT

To zase bude SUDOP konstanta. Něco jako že to po VRT bude pomalejší než přes MuN.
Uvidíme, co nám ještě hoši vymyslí.

asdf
Host
asdf

„Studie proveditelnosti má ukázat, kudy trasu mezi dvěma největšími městy v zemi vést a zda se vůbec rychlovlaky vyplatí.“

Kdepak, nevyplatí. Už navždy se bude jezdit nesmyslnou oklikou přes Českou Třebovou a ploužit se údolím Svitavy sedmdesátkou, aby železnice nemohla být mezi Prahou a Brnem nikdy konkurenční…

asdf
Host
asdf

Oprava: konkurenceschopná

František
Host
František

To první slovo bylo možná hezčí, i když významově nepatrně jiné. 🙂

sladlu
Host

Ikdyby se zacalo nedejboze stavet a vlaky by se vydali na prvni cesty, v Brne i v Praze nova nadrazi stat v te dobe nebudou…

V Praze planuji rozsireni nadrazi pod zem. To potrva staleti 😀

František
Host
František

Dokud trať použijí stávající expresy, nových nádraží netřeba. A i na starých se dá kapacita trochu zvýšit softwarem.

Pavel
Host
Pavel

SUDOP… takže můžeme opět očekávat kvalifikovaný závěr typu rychlá spojení se nevyplatí, protože by vlaky po nich jedoucí vyšší rychlostí by dojely co cíle později

PePa
Host
PePa

Dobrý den, zajímalo by mě, jakými argumenty ÚOHS změnu názoru podložil. Je odůvodnění někde zveřejněné?