ÚOHS definitivně zrušil obří tendr na 180 trolejbusů pro Prahu. Kritéria omezovala už tak malou konkurenci
Trolejbus Bozankaya SNG 12T na první homologační jízdě v Praze. Foto: Ropid

Trh trolejbusů v Česku je podle antimonopolního úřadu nepříliš konkurenční.
S rozhodnutím ÚOHSu se plně ztotožňuji. Bozankaya nemůže být předem diskvalifikována, má-li rovnou vyhrát ŠKODA, pak soutěž postrádá jakýkoliv smysl. Takže znovu, a lépe.
Co bude teď DPP dělat? Stihne vypsat nové výběrové řízení včas na to, aby mu trolejbusy nechyběly v provozu? 12metrové asi může (za vydatného skřípění zubů) odebrat z existující rámcové smlouvy z Bozankayou, ale na 18metrové asi žádná taková smlouva není.
18m, pokud vím, se momentálně neřeší. Právě vznikající “trasy” jsou všechno pro 12m. Ale podle mě by bylo dobré, kdyby to nebylo “každý pes-jiná ves”. Už jen náhradní díly, školení mechaniků a el. mechaniků. Atd. I běžné náhradní díly a podobně.
Dopravní podnik tedy vypsal výběrové řízení na 18m trolejbusy, aniž by vůbec věděl, na které trasy je bude potřebovat?
Výběrové řízení bylo na rámcovou smlouvu na dodání až 90 trolejbusů 12m a až 90 trolejbusů 18m. Jak psal Radek a Milan v současnosti vše co je ve výstavbě je pro 12m. Plánovaná elektrifikace 112 padla nebo minimálně byla odsunuta.
V budoucnu například 150+136 jako linka 57 viz mapa.
https://pid.cz/wp-content/uploads/mapy/ostatni/TROL-linkove-vedeni_3-scaled.jpg
Na 57 by měli prý jít vozy z 59
Tak než by vozy z 59 mohly vyjet na 57, tak to dřív skončí ve šrotu… Nebo se snad už staví na letiště vlak?
Unifikace už není tak žádoucí, jako byla kdysi. Takže to ničemu tolik nevadí. Jo kdyby to bylo jeden vůz takový, druhý makový, tak ano. Ale při počtech jako celý malý DP se to už ztratí ty rozdíly.
Jenže žádná nová trať pro kloubové trolejbusy se nestaví a v nejbližší době ani stavět nebude.
A mimochodem, Bozankyai držím palce. Zkušební vůz 510 byl v ulicích v podstatě denně. A teď už má odježděno, co bylo třeba.
Pár dalších 18m vozů pro aktuální 58 by se hodilo. Těch současných 15 je dost málo, linka jezdí téměř bez zálohy a občas musí zaskakovat autobusy.
Ale jo, to nepochybně. Jenže pak by zas někdo křičel, že jsme koupili pár atypů…
Byly by jiné v každém případě – TNS 18 s výzbrojí Cegelec už nikdy nebudou.
Ja Bozankayí take hodne preji. Velmi mile, alespon prozatim prekvapila.
Taky držím Turkům palce, není nic lepšího než obrat o dotace a daně občany EU, navýšit ceny energií přes ETCS a pak levně nakoupit trolejbusy v Turecku, kde se odvedou daně a ještě živit nezaměstnané u nás. Navíc nebudeme produkovat emise CO2 a zachráníme prý i planetu!
Jakpak dopadli třeba zaměstnanci Cegelecu nebo dalších firem, které absorboval někdo domácí, a zlikvidoval si tím konkurenci? To k tomu druhému bodu.
A jinak obecně neprospívá vůbec nikomu, když se trh uměle zkonsoliduje do jediného výrobce. Je to úplně stejné mrhání dotacemi na předražené nákupy něčeho, co by ve zdravém konkurenčním prostředí mohlo být mnohem efektivnější.
Jak by dopadli pracují…akorát v jiných firmách….podstatná část servisní techniků přešla pod Electric Components
No stejně tak budou pracovat jinde, kdyby nedej Bože padl monopol. Akorát s tím rozdílem, že když tu bude konkurence, tak bude i větší zájem odborníky lépe zaplatit.
Doufám, že jste takto protestoval, když Škoda dodávala tramvaje do Turecka.
Je objednáno 30 Bozankayí pro provoz na tratích, které se aktuálně staví (51, 52, 53), spolu se čtyřmi zlínskými Sorkami (a možná i zkušební Temsou?) to bude stačit – aktuální denní potřeba je 8+9+8.