ÚOHS definitivně zamítl protesty Českých drah proti soutěži na pošumavské lokálky
Spor se týká nacenění zabezpečovače ETCS ve vlacích, podle Plzeňského kraje chybí od státu jasné informace o jeho zavádění
České dráhy neuspěly se svojí stížností na soutěž Plzeňského kraje, který hledá provozovatele na tratích v jihozápadní části kraje. O vítězi soutěže by měli v příštích dnech rozhodovat radní, proběhla již elektronická aukce, jejíž výsledek ale zatím kraj nezveřejnil.
Vyplývá to z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).To je již pravomocné, předseda ÚOHS Petr Mlsna zamítl i rozklad státního dopravce. České dráhy napadaly zadávací podmínky v soutěži pro oblast Jihozápad, kterou kraj rozdělil do dvou provozních souborů: Pošumaví a Český les.
České dráhy, které nabídku do soutěže podaly, v návrhu brojily proti zadávacím podmínkám. „Zadávací dokumentace není zpracována v dostatečných podrobnostech, neboť nijak nereflektuje skutečnost, že od roku 2026, resp. od roku 2029, bude nutné na určitých úsecích tratí zajistit provoz vlaků vybavených evropským vlakovým zabezpečovacím systémem,“ uvedly České dráhy v návrhu.
Podle nich není z podmínek jasné, zda mají dodavatelé vybavení ETCS nacenit. Kraj ale v řízení jednoznačně sdělil, že nacenění řešení s využitím ETCS v nabídkách nepožadoval a nepožaduje. „Objednatel zcela explicitně nesouhlasil s navrhovatelem přednášenou hypotézou a podrobně deklaroval, proč vybavení vlakových souprav systémem ETCS nepožaduje,“ uvedl ÚOHS v rozhodnutí.
Kraj vysvětluje odmítnutí nacenění ETCS i tím, že z ministerstva dopravy ani Správy železnic nemá „dostatečné, jasné a relevantní informace, které by mohl do zadávací dokumentace promítnout“. „V současné době existuje jen (stěžovatelem citovaný) dokument Národní implementační plán, který byl vydán v roce 2017 a který není závazným dokumentem, přičemž informace v něm uvedené již stejně na mnoha místech nejsou aktuální,“ uvedl kraj.
Finální výběr čeká na radní
Kraj vybírá dopravce od loňského roku. Zatímco do souboru Pošumaví se přihlásili dva dopravci, do Českého lesa jen jeden. V obou případech jde o České dráhy, v případě Pošumaví ještě o GW Train Regio. O desetiletý kontrakt na pošumavské lokálky proběhla elektronická aukce na počátku února. Do verdiktu radních ale nechce kraj výsledek zveřejnit. Kraj tento měsíc rozhodne o tom, kdo pro příštích deset let zajistí regionální železniční dopravu v Pošumaví a Českém lese.
Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk) a linky P23 Domažlice – Klatovy. V případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.
Pro každý provozní soubor má kraj jiné požadavky na kvalitu vozidel, v obou případech mu ale budou stačit starší vozidla po modernizaci. V případě Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musejí jich mít nejméně osm (šest kmenových, dvě záložní). Vozidla přitom nemusejí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musejí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musejí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky, minimální rychlost je 80 km/h.
V praxi to znamená, že pro Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy. Pro Pošumaví pak vyhovují modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.