Unikátní soutěž na nové vlaky. Kraj vybere dopravci, jakými jednotkami bude jezdit
Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom
Soutěž na výrobce jednotek BEMU navazuje na tendr, v kterém Jihomoravský kraj hledá dopravce.
Takže tím je plán na elektrifikaci tratě Brno-Kyjov-Staré Město pohřben.
A to jako proč? Protože se SŽ rozhoduje podle toho, co si pořídí dopravci? Nebo protože o tom rozhoduje kraj? Či BEMU neumí jezdit pod dráty? Neumí snad odebírat proud z drátů? Co je tím důvodem kromě několika piv a dojmů? 😉
Jen aby to perspektivně nebylo spis snížení ekologie poté, co trolej “vlastně nebude potřeba”.
Obávám se že hydry dalších 20 let v provozu než bude elektrizace nevydrží… 240 se drátuje pusou už od 80.let. Na dožití tam bylo několik řad vozidel. Vždyť budou přece jenom ty dráty se často říkalo. Já jsem rád, že kraj nedal na nějakou chiméru v podobě trakce, která tam stejně do 2040 nebude…
Jaký smysl má takováhle podivná soutěž? Buď si kraj pořídí soupravy svoje, jako Moravie, nebo bude kraj poptávat určitou službu, a pak je věc dopravce jestli k dodání služby použije soupravy výrobce A nebo B, pokud splní kvalitativní zadání.
Nestěžovaly si například České dráhy na to, že jsou znevýhodněny tím, že na rozdíl od soukromých dopravců musí postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek? Kraj to za ně vyřešil. Kde je konkrétně problém?
Tahle soutěž má hlavně výhodu ekonomickou. Soutěž na dopravce musí být, to je jasné. Aby měly jednotky nárok na dotaci, musí být vysoutěženy. Kdyby si je kraj kupoval sám a náhodou dotaci nedostal, tak musí celou částku vysolit z jednoho ročního rozpočtu, takže hodně štěstí… Tudíž jednotky kupuje dopravce podle soutěže. Kdyby ten dotaci nedostal, tak by rozdíl cen jednotek pouze promítl do ceny za ujetý kilometr, a to kraj tak nezruinuje. Nemáte za co 😉
Jaké jsou dnes dotační podmínky? Budou jednotky „navždy“ vázané na JMK? Nebo když dopravce za 10/15 let smlouvu neobhájí, bude mít právo si jednotky nechat na jiný kšeft? Dřív tenhle úvazek býval pouze na pár let, proto třeba teď ČD už můžou stáhnout pantery z Ústecka do Pardubic.
30 let tady určitě zůstanou
Dotace na BEMU ještě nebyly vypsány.
Jen ještě doplním, že vzhledem k vývoji v JMK bych čekal spíš, žesi kraj založí svého vlastního dopravce.
No, tak je za C. Holt paragraf 1 neplatí. 😉
2029? A do té doby se nic nezmění? Tak ať si tu svoji slavnou Moravii strčí víte kam.
Nevznikly náhodou podobným způsobem ČD?
První krok jsou tendry na linky, následuje tarif kraje, kdy dopravce dostává konstantní částku, dále se přejde k technice kraje a nakonec se dojde k tomu, že i ten strojvedoucí může být zaměstnanec kraje. Depa a opravny budou levnější vlastní a následně to vyčleníme do vlastního podniku a kvůli nákupům, oběhům a vzájemnému vykrývání to spojíme s ostatními kraji. A celé to nazveme třeba Nové České Dráhy.
Dobrá Správa by to tohle potřebovala o něco víc než ČD
Hmmm, ty baterky jsou hodně eko…to jo👍
Eko budou po 10 – 15 letech. Pokud to bude zázrak z Plzně, tak spíš těch 10. To bude ta baterka ve stavu, kdy už si těžko ten vlak při jízdě na baterku uchová alespoň 3/4 toho co měl na začátku. A nevím teda přesně co tam kraj považuje a s čím počítá po celých 30 let, ale protože nejsou žádné zkušenosti, subjektivně to vidím tak, že to dopadne jinak, než se bude očekávat.
hm, mať tak vaše kryštálové gule, venujem sa radšej lotériam, kasínam, alebo burze ….
Jako vždy jsme napnutí, jestli bude výsledkem vítězství JSV, nebo stížnost k ÚOHS…
Není třeba stížnosti k ÚOHS, když můžete vyřádit na základě počtu sklopných a nesklopných sedaček a zajistit výhru JSV☝️🤓.
Pevně věřím, že to vyhrají ČD. Arriva provozu jen ojetiny a na nové jednotky nemá a Regiojet se spíš chce zaměřit na dálkovou dopravu a na Ústecký kraj.
Arriva jezdí s Pantery v Plzeňském kraji. A pokud to pro ně bude zajímavé, tak mají šanci uspět.
Pantery převzali od ČD
Ale taky jsou to ojetiny
S garancí 30letého provozu využije Arriva nebo ČD výhodný úvěr na nákup vozidel, v tom bych velký rozdíl neviděl.
Kdyby uspěla Arriva byl by to na Vláře pokrok oproti tomu co se tam teď provozuje, hlavně přes 40 let staré hydry, kvarta, a honekry…
Arriva s 35 let starými 845 by byl tedy obrovský krok v čase vpřed.
Přesně, ty nějaký osobaky nezajimaj
A bude se to taky správkovat v té jedné hale v Majlontě společně se 37 Ibalginy, 14 IP a 6 RP? Já jen že ti tam už teď bojují o volný slot.
To záleží kdo tendr vyhraje, full service je součástí tenderu na jednotky. Pokud to budou nějaké škodověnky, tak pravděpodobně v Maloměřicách
Bude pro všechny ty EMU a BEMU dost krmení alespoň za většiny myslitelných okolností? Autíčkáři budou taky chtít krmení, topiči budou chtít krmení …
Kolik EV aut zde za 5 let bude jezdit? Nebýt dotací, tak nová EV auta skoro nikdo nekupuje.. (jen komentuji stav, nehodnotím)
Spíše otázka co nahradí v převážné většině dosahující jaderné elektrárny téměř v celé Evropě… To je zajímavější…
Mno v ČR se chystá dostavba Dukovan a Temelína.
Pro zájemce článek pana Vladimíra Wagnera:
https://www.osel.cz/13702-budou-se-restartovat-odstavene-jaderne-reaktory.html
… no a němci holt elektřinu dovezou.
Drobná poznámečka – od uzavření smlouvy s bratrským CCCP do spuštění prvního bloku Dukovan to zabralo 15 let. A to tu byly pojmy jako “ekologie” a “občanská společnost” něco neznámého. Zbourat pár dědin nebyl problém, Brontíci pěli “Ta hráz je potřebná všem”, Menzel s mladým Hrušínským hledali zlaté dno a Sovětský svaz, náš učitel a rádce, tu měl po ruce 100 000 pomocníčků, to kdyby chtěl náhodou zase někdo zpochybňovat rozhodnutí Strany…
Ahoj Axeli, nechceš zase zmizet do propadliště dějin?
To je správná otázka, SŽ sama tvrdí, že bez nových napáječek (Brno-Černovice) to nebude z čeho napájet.
Tak zrovna tvrzení SŽ bych moc potaz nebral…. S jejich tempem elektrizací by tady jezdily hydry ještě dalších 20 let ne-li víc.
vyhalucinovaný problém nikto rieši. Rieši sa až problém reálny. Až nastane, nájde sa aj riešenie (ono v tomto prípade aj ten problém bude nabiehať postupne).