Unikátní soutěž na nové vlaky. Kraj vybere dopravci, jakými jednotkami bude jezdit

Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: AlstomNová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom

Soutěž na výrobce jednotek BEMU navazuje na tendr, v kterém Jihomoravský kraj hledá dopravce.

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastik V.

Takže tím je plán na elektrifikaci tratě Brno-Kyjov-Staré Město pohřben.

M19

A to jako proč? Protože se SŽ rozhoduje podle toho, co si pořídí dopravci? Nebo protože o tom rozhoduje kraj? Či BEMU neumí jezdit pod dráty? Neumí snad odebírat proud z drátů? Co je tím důvodem kromě několika piv a dojmů? 😉

Tomáš Záruba

Jen aby to perspektivně nebylo spis snížení ekologie poté, co trolej “vlastně nebude potřeba”.

Happy

Obávám se že hydry dalších 20 let v provozu než bude elektrizace nevydrží… 240 se drátuje pusou už od 80.let. Na dožití tam bylo několik řad vozidel. Vždyť budou přece jenom ty dráty se často říkalo. Já jsem rád, že kraj nedal na nějakou chiméru v podobě trakce, která tam stejně do 2040 nebude…

Vesper

Jaký smysl má takováhle podivná soutěž? Buď si kraj pořídí soupravy svoje, jako Moravie, nebo bude kraj poptávat určitou službu, a pak je věc dopravce jestli k dodání služby použije soupravy výrobce A nebo B, pokud splní kvalitativní zadání.

Hoermalmeister

Tahle soutěž má hlavně výhodu ekonomickou. Soutěž na dopravce musí být, to je jasné. Aby měly jednotky nárok na dotaci, musí být vysoutěženy. Kdyby si je kraj kupoval sám a náhodou dotaci nedostal, tak musí celou částku vysolit z jednoho ročního rozpočtu, takže hodně štěstí… Tudíž jednotky kupuje dopravce podle soutěže. Kdyby ten dotaci nedostal, tak by rozdíl cen jednotek pouze promítl do ceny za ujetý kilometr, a to kraj tak nezruinuje. Nemáte za co 😉

Vesper

Jaké jsou dnes dotační podmínky? Budou jednotky „navždy“ vázané na JMK? Nebo když dopravce za 10/15 let smlouvu neobhájí, bude mít právo si jednotky nechat na jiný kšeft? Dřív tenhle úvazek býval pouze na pár let, proto třeba teď ČD už můžou stáhnout pantery z Ústecka do Pardubic.

Hoermalmeister

30 let tady určitě zůstanou

Vesper

Jen ještě doplním, že vzhledem k vývoji v JMK bych čekal spíš, žesi kraj založí svého vlastního dopravce.

M19

No, tak je za C. Holt paragraf 1 neplatí. 😉

Michal

2029? A do té doby se nic nezmění? Tak ať si tu svoji slavnou Moravii strčí víte kam.

Jan

Nevznikly náhodou podobným způsobem ČD?
První krok jsou tendry na linky, následuje tarif kraje, kdy dopravce dostává konstantní částku, dále se přejde k technice kraje a nakonec se dojde k tomu, že i ten strojvedoucí může být zaměstnanec kraje. Depa a opravny budou levnější vlastní a následně to vyčleníme do vlastního podniku a kvůli nákupům, oběhům a vzájemnému vykrývání to spojíme s ostatními kraji. A celé to nazveme třeba Nové České Dráhy.

Jiří Kocurek

Dobrá Správa by to tohle potřebovala o něco víc než ČD

Adam

Hmmm, ty baterky jsou hodně eko…to jo👍

Gajda

Eko budou po 10 – 15 letech. Pokud to bude zázrak z Plzně, tak spíš těch 10. To bude ta baterka ve stavu, kdy už si těžko ten vlak při jízdě na baterku uchová alespoň 3/4 toho co měl na začátku. A nevím teda přesně co tam kraj považuje a s čím počítá po celých 30 let, ale protože nejsou žádné zkušenosti, subjektivně to vidím tak, že to dopadne jinak, než se bude očekávat.

happy-barney

hm, mať tak vaše kryštálové gule, venujem sa radšej lotériam, kasínam, alebo burze ….

Nose Peak

Jako vždy jsme napnutí, jestli bude výsledkem vítězství JSV, nebo stížnost k ÚOHS…

Marana_CZE

Není třeba stížnosti k ÚOHS, když můžete vyřádit na základě počtu sklopných a nesklopných sedaček a zajistit výhru JSV☝️🤓.

Lukkyn

Pevně věřím, že to vyhrají ČD. Arriva provozu jen ojetiny a na nové jednotky nemá a Regiojet se spíš chce zaměřit na dálkovou dopravu a na Ústecký kraj.

noerf

Arriva jezdí s Pantery v Plzeňském kraji. A pokud to pro ně bude zajímavé, tak mají šanci uspět.

Martin

Pantery převzali od ČD

Lukkyn

Ale taky jsou to ojetiny

Twix

S garancí 30letého provozu využije Arriva nebo ČD výhodný úvěr na nákup vozidel, v tom bych velký rozdíl neviděl.

Milouš

Kdyby uspěla Arriva byl by to na Vláře pokrok oproti tomu co se tam teď provozuje, hlavně přes 40 let staré hydry, kvarta, a honekry…

Domis

Arriva s 35 let starými 845 by byl tedy obrovský krok v čase vpřed.

Petr

Přesně, ty nějaký osobaky nezajimaj

zwi

A bude se to taky správkovat v té jedné hale v Majlontě společně se 37 Ibalginy, 14 IP a 6 RP? Já jen že ti tam už teď bojují o volný slot.

Hoermalmeister

To záleží kdo tendr vyhraje, full service je součástí tenderu na jednotky. Pokud to budou nějaké škodověnky, tak pravděpodobně v Maloměřicách

Chleba Nakup

Bude pro všechny ty EMU a BEMU dost krmení alespoň za většiny myslitelných okolností? Autíčkáři budou taky chtít krmení, topiči budou chtít krmení …

mgr.pavel

Kolik EV aut zde za 5 let bude jezdit? Nebýt dotací, tak nová EV auta skoro nikdo nekupuje.. (jen komentuji stav, nehodnotím)

Honnzok

Spíše otázka co nahradí v převážné většině dosahující jaderné elektrárny téměř v celé Evropě… To je zajímavější…

Jiří Kocurek

Mno v ČR se chystá dostavba Dukovan a Temelína.
Pro zájemce článek pana Vladimíra Wagnera:
https://www.osel.cz/13702-budou-se-restartovat-odstavene-jaderne-reaktory.html

… no a němci holt elektřinu dovezou.

Nose Peak

Drobná poznámečka – od uzavření smlouvy s bratrským CCCP do spuštění prvního bloku Dukovan to zabralo 15 let. A to tu byly pojmy jako “ekologie” a “občanská společnost” něco neznámého. Zbourat pár dědin nebyl problém, Brontíci pěli “Ta hráz je potřebná všem”, Menzel s mladým Hrušínským hledali zlaté dno a Sovětský svaz, náš učitel a rádce, tu měl po ruce 100 000 pomocníčků, to kdyby chtěl náhodou zase někdo zpochybňovat rozhodnutí Strany…

Marana_CZE

Ahoj Axeli, nechceš zase zmizet do propadliště dějin?

Domis

To je správná otázka, SŽ sama tvrdí, že bez nových napáječek (Brno-Černovice) to nebude z čeho napájet.

Happy

Tak zrovna tvrzení SŽ bych moc potaz nebral…. S jejich tempem elektrizací by tady jezdily hydry ještě dalších 20 let ne-li víc.

happy-barney

vyhalucinovaný problém nikto rieši. Rieši sa až problém reálny. Až nastane, nájde sa aj riešenie (ono v tomto prípade aj ten problém bude nabiehať postupne).