Unikátní soutěž na nové vlaky. Kraj vybere dopravci, jakými jednotkami bude jezdit

Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: AlstomNová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom

Soutěž na výrobce jednotek BEMU navazuje na tendr, ve kterém Jihomoravský kraj hledá dopravce.

Odebírat
Upozornit na
guest
124 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Ještě že už vlakem nejezdím zlaté vlaky co tam jezdí teď proti těmto hybridům

hroch.obojzivelny

Proč?

Jaroslav Bartoš

To je tak, když řízení dopravy si vezmou na starost nepraktičtí snílci. Zdroje jsou a budou, “ zní heslo doby. Co na tom že se rozpadají silnice , chodníky a hlavní silniční tahy vedou skrz města! Heč, ale máme vlaky na baterky! To nevymyslíš.

Adam Ř

Hlavní silniční tahy jsou ve správě ŘSD s.p., nikoliv krajů

Happy

Někdo má auto na baterky a někdo zase mozek na baterky…

SYN

Úplně klidně by se dalo říct – lalala… rozpadají… města… lalala… a my za miliardy zlepšujeme (polo) lokálky…

Když se „kdosi“ furt nemá do blbých drátů (prej se to musí udělat pořádně, a to stojí ty miliardy) tak jsou baterky celkem přijatelná alternativa…
Některý lidi holt při slovu baterky dostávají kopřivku, a to i přes to že už jim nějaká dvě desetiletí zásobují mobil a denně dokazují funkčnost…

Zlámalík

Bartoši, Bartoši… Každá „blbá díra“ má silniční obchvat, nevšiml jsem si, že bych s výjimkou úplných pr…elí někde urazil kolo, zato na železnici je sakra co zlepšovat. Nejen dráty na všechny rozumně vytížené tratě, ale těch frcků, které jsou potřebné, ale leta se na ně čeká, a různé obchvaty problémových míst… Hlavní železniční „dálnice“ přes Českou Třebovou je už od císaře pána dvojpruh a druhé dva pruhy v pdobě VRT slibují až našim vnukům… Co tam máte dál?

Adam

Naprosto souhlasím radši ať dostaví dàlnice obchvaty atd… tam to skŕípe současná infrastruktura nedostačuje. To jsou účelněji použité miliardy jak tady toto. Tím vlakem bude jezdit stejně lidí aj když tam pojede vlak z 80.let (ten dojede na 99%) nebo ten nový hybrid vlak (jestli vůbec dojede). Současný stav plně dostačuje kromě teda toho že by se mohli opravit aspoň některé nádraží a tak. Ale první bych řešil toto a až pak nějaké vlaky na baterky, které se beztak hned pokazí takže ve finàle je budou tahat brejlovci.

Milan

Melete totální nesmysly – když zejména okolí velkých měst dávno dokazuje, že je-li dostatečně častá a kapacitní i rychlá nabídka spojení vlaky, tak jejich využívání roste podstatně, a pak to má logické dopady – ulevování od zátěže auty ve velmi zatížených úsecích a pak parkovištím v místech s velkou hustotou cílů pro cestující auty! Ano, vyšší využití vlaků v páteřních směrech vyžaduje buď: 1.) zvýšení (až zavedení nových či minimálně trasově upravených) počtu spojů VHD (veřejné hromadné dopravy navážejících (tzv. napájecích) a zpět návazných (odvážejících), ať již regionálních železničních (potenciál tramvajových) nebo autobusových linek 2.) budování zcela nových či rozšiřování… Číst vice »

Milan

Jeďte nejen do Prahy, Brna, ale i dalších krajských měst ČR v tzv dopravní špičce – době nejčastěších cest do/z práce v nich: 1.) ulice těch měst prostě lehce technicky (natož levně) nenafouknete, aby pojala požadovanou kapacitu aut většinou převážejících jen 1 osobu, která tak zabírá prostor cca 2x5m = 10m čtverečních 2.) zatímco ve vozidlech VHD se do plochy 1m čtevečního vlezou pohodlně 4 osoby (vpodstatě i sedící), takže v prostoru 10m čtverečních může být převezeno pohodlně 40x víc osob než se většinou přepravuje po městě jedním autem! Při čemž při šířce TRAMvaje / autoBUSu / TROLEJbusu 2,5m je… Číst vice »

Berhof

Jsem hodně zvědavý, co chtějí nasadit na S61. Aktuální model, kdy mezi vlarou a ferdinandkou pendluje 810, která většinu dne prostojí v jedné ze stanic, by s novým vozidlem ekonomicky moc dobře nevycházel

M19

Celý den jenom stojí, někam nejezdí… 😉
https://poseidon2api.idsjmk.cz/api/jrady/S61.pdf?date=2024-10-10

Berhof

Nikde nepíšu, že jenom stojí, ale že stojí většinu dne. Celková doba jízd je přibližně 6h, doba stání přibližně 10h. 10h je nadpoloviční většina doby, kdy vozidlo je na linku nasazeno (16h)

M19

Naštěstí se ekonomika provozu takto neposuzuje.

Hoermalmeister

Jedna jednotka je určena pro obsluhu linky S61 a posilových spojů Kyjov – Veselí

Jan

A co jako, bude tam jezdit duální RegioPanter. Zapomeňte na to, ze tam budou jezdit kvalitní a pohledné vlaky západního typu.

Stráťa

Než to začal řešit JMK tak tu jezdili ČD s „historickými vlaky socialistického typu“ takže pantery jsou výrazné zlepšení.

tarten

Ty staré vlaky tu jezdily na přání JMK. Jiné kraje investovaly do novějších vlaků dřív.

LiborV

Je to tak. JMK investoval v době kdy si jiné kraje začali objednávat z evropských dotací do nových vlaků, prostředky z výzev na modernizaci vozového parku nejprve do dotací na nové šaliny pro Brno.

Stráťa

Které kraje mají vlastní vlaky? Pokud se nepletu tak s výjimkou JMK všechny vlastní ČD a kraje si jenom objednávají dopravu.

SYN

Tak, akorát stanovili vyšší požadavky. To je samozřejmě chyba že jmk blahovolně dovolil čd jezdit doslova „čímkoliv“ co jim kde zbylo…

SYN

Tak na přání… někdo zakazoval čd použít novější vlaky? Ano, nepožadovali je, ano chyba. Jo a které že ještě kraje investovaly do vlaků (souprav)?

Adam

A ty historické vlaky socialistického typu jsou stokràt lepší jak tady toto.

Berhof

Do roku 2029 dle vás nemůže škodovka uvést zcela novou jednotku?

Berta354@centrum.cz

A budeme konečně jezdit nad 500kč na km. Nejlépe ať to objednají politici bez technického vzdělání.

El Barto

Jak víte, za kolik Kč/km budou ty vlaky jezdit?

Tukan

„V případě linky S4 Brno – Třebíč dojde k odstranění přestupu v Zastávce u Brna.“

Zajímavé, doteď tam ten přestup nebyl 😀
Ale celkově mě zajímá, jak bude vozba na S4 probíhat. Pod dráty budou jezdit 640 společně s nějakou soupravou 362+Bdmtee+Sysel a v Zastávce přestup na Regínu?

Hoermalmeister

No do Třebíče byl přestup už pár let v Náměšti, teď bude místo toho v Zastávce

Martin

Byl ani ne jeden rok a bylo na to tolik stížností že se přestup velice rychle přesunul z Náměště právě do Třebíče. Takže přestup v Náměšti rozhodně nebyl pár let.

M19

Rozhodně to bylo několik let, více než jen dva. 😉

Jiří Kocurek

Já teda jen doufám, že s případnou rekonstrukcí Kralic nad Oslavou a nedalekého viaduktu se ze Zastávky podaří natáhnout trolej o kus dál.
Někdo od Správy by si to mohl vzít za své a jako výzvu, zkoordinovat tyhle dvě akce v jednu. (jo, su neopoučitelný optimista)

SYN

Asi by bylo logické to dotáhnou „pokud šťáva stačí“ neboli kam nebude problém s výkonem napáječky…?

vjkm

No to je právě tak ta Zastávka.

Jiří Kocurek

Zastávka je od TNS Modřice asi 23 km daleko. Ani zdaleka tam nebude takový odběr jako na Tišnovské rampě.
SŽ plánuje novou TNS, která by měla při výlukách zvládat napájet až do Nezamyslic (50 km daleko).

Jiří Kocurek

raději doplním: novou TNS v Černovicích…

parmezano

ten most je zhruba okolo roku 1980

Jiří Kocurek

Tak to se rovnou zeptám na stav mostních závěrů a dilatací, také na uložení kolejového roštu.

Martin

Mosty jsou naprosto v pořádku a mají průběžné štěrkové lože. Most v Náměšti má dokonce nový nátěr. To není nějaká prohnilá Praha Výtoň.

Martin

To jste mimo o deset let. 1990-1991

Martin

Proč zrovna rekonstrukcí Kralic? V Náměšti by pořádná modernizace byla k užitku mnohem víc.

A viaduktu kterého a proč? Viadukty v Kralicích a Náměšti, stejně jako v Třebíči, mají něco přes 30 let, dimenzovaly se mj. na přepravy tlakových nádob pro reaktory, rozhodně se v dohledné době neblíží konec jejich životnosti a bezesporu by nebyl problém osadit je trakčním vedením.

Jaaa

Jo, dimenzovaly, a teď se vesele povezou po silnici. Takhle u nás šetříme.

El Barto

Tlakové nádoby pro nové reaktory ale budou větší a těžší, než ty stávající, pokud se nemýlím.

SYN

Technické parametre – jadrový reaktor
Typ reaktora VVER 440 / V230
Tepelný výkon reaktora 1 375 MWt
Chladivo a moderátor demineralizovaná voda

Tlaková nádoba reaktora
Rozmery – priemer 3 840 mm
– výška 11 800 mm
– hmotnosť 215 t
Materiál uhlíková nízkolegovaná ocel

A 1000MW+ (Korejci tuším 1.3GW?) bude ještě větší… no ale jestli tam není žádný tunel (a jelikož tam NENÍ žádný drát) tak by to možná i projelo??

Nose Peak

Momentálně je přestup v Rapoticách. Na autobus. Nově bude přestup v BoPo, na motorák. No, a s baterkáčema bude přestup v Popovicách, bo tam končí JMK a přes dotace nejede vlak (ten se pojede soupravově otočit do Rapotic)….

Vlastik V.

Takže tím je plán na elektrifikaci tratě Brno-Kyjov-Staré Město pohřben.

M19

A to jako proč? Protože se SŽ rozhoduje podle toho, co si pořídí dopravci? Nebo protože o tom rozhoduje kraj? Či BEMU neumí jezdit pod dráty? Neumí snad odebírat proud z drátů? Co je tím důvodem kromě několika piv a dojmů? 😉

Michal

Ne, protože po Covidu se provoz nevrátil do původních čísel. Kdokoliv, kdo si mohl dovolit jiný způsob přepravy, tak to dávno udělal. A postupně to vzdává čím dál více lidí, jelikož už postupně ztrácí trpělivost.

Jiří Kocurek

A čekáním na troleje se do toho vlaku vrátí? Těch tratí, kde je potřeba udělat trolej nelíp do Vánoc 2024 je tolik, že by se museli spojit elektrikáři z celé Evropy, aby bylo hotovo na Vánoce 2025. A to by si to museli sami naprojektovat a vyběhat po úřadech.

Michal

Pochopitelně ne, čekáním jich bude ještě ubývat. A hlavní je, že podle původních plánů měla elektrifikace už dávno probíhat.

SYN

Pravda. Tuším jste si všiml že takových míst je spousta, popravdě spíš většina… místo kde se začalo podle „původních plánů“ aby pohledal 🙁

Michal

Jenže nikde není běžné, aby diesel jezdil 20 km pod dráty. A hlavně, kdyby tam aspoň jezdily normální vlaky, byl by člověk schopen to akceptovat, což ale není tento případ. A prioritou by měly být právě tratě, kde upadá počet cestujících.

okk

Jak není běžné? Mě to přijde naopak jako standard – třeba na vedlejší Vysočině: Havlíčkův Brod – Kostelec u Jihlavy (-Slavonice), Jihlava – Horní Cerekev (-Tábor), Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou (-Ledeč nad Sázavou – dobře, tady je to jen 16km). A jako bonus Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou, kde diesel pod dráty jede CELÝCH 33km. Určitě se najdou příklady i od jinud.

Michal

Jenže tady jde o to, že ta trať je už z části hotová. A několik zastávek víceméně taky.

Lukáš Chytil

Česká Třebová – Rudoltice – Lanškroun
Česká Třebová – Zábřeh na Moravě, to je komplet pod dráty.

SYN

A hlavně udělat to na dluh 🙁

M19

Jezdí snad méně spojů? 😉

Michal

Ne, ono jich vždycky jezdilo málo. Akorát se kvalita nijak nezlepšila naopak zhoršila.

M19

SŽ tedy rozhoduje ne dle vytíženosti trasy, ale dle stáří vozidel na ní? Vy popíráte sám sebe. 😉

Michal

Ne, ale nemělo by dávat nulovou prioritu tratím, které jsou už z části z hotové. Zvláště když tam vyházelo miliardy za rekonstrukce zastávek, které z dnešního pohledu působí jako vyhozené peníze.

M19

A to souvisí s nákupem BEMU jak? Nijak, že? A rekonstrukce zastávek jsou vyhozené peníze, protože nejsou dráty? Jedině pak mají smysl? Na ty miliardy jste přišel jak? Máte nějaké věcné argumenty nebo jen dojmy od piva? 😉

Michal

Co třeba rozsáhlá roční rekonstrukce nádraží ve Veselí nad Moravou? Jenom ta sežrala miliardu. A to se vlastně neudělala celá, protože rekonstrukce budovy skončila fiaskem a proto je už v plánu další. Navíc, nebyla první. Menší úpravou prošla jíž dříve. Jinak, vznikly dvě nové zastávky. Jedna menší právě ve Veselí a druhá ve Šlapanicích. Kromě Veselí prošly rozsáhlejší úpravou i některé větší zastávky (třeba v Nesovicích), ale i těch menších (Ostrožská Nová Ves Lázně, Kunovice zastávka, Šlapanice atd.) A právě proto trať upadá, jelikož na stanice šli miliardy, ale na trať téměř nic. I když k pár uprávám došlo, když… Číst vice »

M19

Veselí nad Moravou. To je zastávka? To je poměrně velký dopravní uzel. Ty dvě další zastávky nestály miliardy a souvislost s nákupem BEMU a případnou elektrizací je nulová. Rozdíl v jizdni době je docela výrazný, zejména pak u rychliků. Ty jezdily výrazně přes dvě hodiny jízdy. Možná těm svým představám věříte, ale jsou to čiré výmysly a domněnky. 😉

Michal

Veselí není zastávka. Proto jsem taky hned v první větě uvedl nádraží. Stejně jako to, že pouze ona sežrala miliardu. Miliardy jsem myslel všechny projekty dohromady. Rozdíl v jízdní době je významný? Opakuji, našel jsem jízdní řád z roku 2003 a rozdil je nanejvýš několik minut. A pokud jedu déle než hodinu, je takové zkrácení naprosto zanedbatelné. PS. Žádné rychlíku tam nikdy nejezdily. A pokud ano, tak k ničemu, když je zrušili.

SYN

Víte, já si trochu naivně myslím že dost důležité je zda bude dobrý jízdní řád a dobré vlaky (jednotky). Což staré naftové dreky spňovaly sotva napůl. Cestujícímu by mělo být převážně fuk zda je nahoře trolej nebo se jede na baterku… samozřejmě, pokud to „dojede“. Takže ano, jistá ostražitost je na místě, ale neznamená to dopředu odpískat. Ostatně, nebyla řeč o elektrifikaci napřed částečné? Něco jako po Bučovice?

Vesper

Naopak pořízením BEMU hrozí že elektrizace tratí bude odložena na neurčito, protože objednatel přijde o dost velkou páku na SŽ.

M19

Nákladní doprava tam neexistuje? Objednavatel nebude chtít mít možnost prodloužit dojezd BEMU mimo dráty? Nebude mít spíše o to větší páku? 😉

Happy

Páka na SŽ 🤣🤣🤣 Vy jste veselá kopa…

Jiří Kocurek

Už to vidím: Zrušit VŘ na BEMU a SŽ vysoutěží elektrizaci do Vánoc. V úterý po Velikonocích začne stavba.

… jen nevíme kterého roku se Jára Cimrman narodil.

tarten

Ale houby. Rychlost a postup elektrizace je celkem daný. Podle jakéhosi vládního plánu je to třetina neelektrizované sítě (tj. 2000 km) za 10 let. Dávno už tedy je plán, který je možné neplnit 😀 a než se dojede na konec druhé třetiny, baterky v BEMU budou dávno na konci životnosti a můžou se z nich zahodit, aby vznikly normální EMU.

tarten

Koukám, že ta čísla jsem psal moc z hlavy. Raději si to přečtěte tady
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/11/Koncepce-rozvoje-elektricke-trakce-2023.pdf

Vrták

Na dolní Vláře k tomuto černému scénáři snad nedojde, ale může znamenat oddálení elektrifikace. Hůře na horním úseku, pokud by se postavila BEMU nabíječka v Bylnici.

Vlastik V.

Tak co jsem četl, tak stejně plánují elektrifikaci jen po Bojkovice. Takže tak jako tak dál už dráty nepovedou. A to ještě nevím, kdy by začala elektrifikace ze Starého Města i bez nabíjecí stanice v Bylnici. Reálně se zatím baví jen o elektrifikaci po Veselí nad Moravou.

Tomáš Záruba

Jen aby to perspektivně nebylo spis snížení ekologie poté, co trolej “vlastně nebude potřeba”.

Happy

Obávám se že hydry dalších 20 let v provozu než bude elektrizace nevydrží… 240 se drátuje pusou už od 80.let. Na dožití tam bylo několik řad vozidel. Vždyť budou přece jenom ty dráty se často říkalo. Já jsem rád, že kraj nedal na nějakou chiméru v podobě trakce, která tam stejně do 2040 nebude…

SYN

No, není to vůbec správné že se pozitivní krok má odkládat kvůli jeho „nežádoucímu“ vedlejšímu účinku, ale uvědomuju si že to může být i reálné…
Jsou situace kdy správné rozhodnutí není evidentní.

Vesper

Jaký smysl má takováhle podivná soutěž? Buď si kraj pořídí soupravy svoje, jako Moravie, nebo bude kraj poptávat určitou službu, a pak je věc dopravce jestli k dodání služby použije soupravy výrobce A nebo B, pokud splní kvalitativní zadání.

Jiří Kocurek

Stěžovaly, soustavně si stěžovaly. Dokonce jim nebylo možné vysvětlit, že v soukromé sféře je taková soutěž zcela běžná věc, ikdyž nepovinná.

tarten

Tak to mi připomeňte, jak naši konkurenti běžně nakupují vlaky podle zákona o zadávání veřejných zakázek.

Hoermalmeister

Tahle soutěž má hlavně výhodu ekonomickou. Soutěž na dopravce musí být, to je jasné. Aby měly jednotky nárok na dotaci, musí být vysoutěženy. Kdyby si je kraj kupoval sám a náhodou dotaci nedostal, tak musí celou částku vysolit z jednoho ročního rozpočtu, takže hodně štěstí… Tudíž jednotky kupuje dopravce podle soutěže. Kdyby ten dotaci nedostal, tak by rozdíl cen jednotek pouze promítl do ceny za ujetý kilometr, a to kraj tak nezruinuje. Nemáte za co 😉

Vesper

Jaké jsou dnes dotační podmínky? Budou jednotky „navždy“ vázané na JMK? Nebo když dopravce za 10/15 let smlouvu neobhájí, bude mít právo si jednotky nechat na jiný kšeft? Dřív tenhle úvazek býval pouze na pár let, proto třeba teď ČD už můžou stáhnout pantery z Ústecka do Pardubic.

Hoermalmeister

30 let tady určitě zůstanou

Vesper

Jen ještě doplním, že vzhledem k vývoji v JMK bych čekal spíš, žesi kraj založí svého vlastního dopravce.

M19

No, tak je za C. Holt paragraf 1 neplatí. 😉

Michal

2029? A do té doby se nic nezmění? Tak ať si tu svoji slavnou Moravii strčí víte kam.

Jan

Nevznikly náhodou podobným způsobem ČD?
První krok jsou tendry na linky, následuje tarif kraje, kdy dopravce dostává konstantní částku, dále se přejde k technice kraje a nakonec se dojde k tomu, že i ten strojvedoucí může být zaměstnanec kraje. Depa a opravny budou levnější vlastní a následně to vyčleníme do vlastního podniku a kvůli nákupům, oběhům a vzájemnému vykrývání to spojíme s ostatními kraji. A celé to nazveme třeba Nové České Dráhy.

Jiří Kocurek

Dobrá Správa by to tohle potřebovala o něco víc než ČD

Adam

Hmmm, ty baterky jsou hodně eko…to jo👍

Gajda

Eko budou po 10 – 15 letech. Pokud to bude zázrak z Plzně, tak spíš těch 10. To bude ta baterka ve stavu, kdy už si těžko ten vlak při jízdě na baterku uchová alespoň 3/4 toho co měl na začátku. A nevím teda přesně co tam kraj považuje a s čím počítá po celých 30 let, ale protože nejsou žádné zkušenosti, subjektivně to vidím tak, že to dopadne jinak, než se bude očekávat.

happy-barney

hm, mať tak vaše kryštálové gule, venujem sa radšej lotériam, kasínam, alebo burze ….

Nose Peak

Jako vždy jsme napnutí, jestli bude výsledkem vítězství JSV, nebo stížnost k ÚOHS…

Marana_CZE

Není třeba stížnosti k ÚOHS, když můžete vyřádit na základě počtu sklopných a nesklopných sedaček a zajistit výhru JSV☝️🤓.

Lukkyn

Pevně věřím, že to vyhrají ČD. Arriva provozu jen ojetiny a na nové jednotky nemá a Regiojet se spíš chce zaměřit na dálkovou dopravu a na Ústecký kraj.

noerf

Arriva jezdí s Pantery v Plzeňském kraji. A pokud to pro ně bude zajímavé, tak mají šanci uspět.

Martin

Pantery převzali od ČD

SYN

No vidíte, jak správně říkáte tak ČD už je nevlastní…

Bakiy

Pantery koupili od ČD!

Lukkyn

Ale taky jsou to ojetiny

Twix

S garancí 30letého provozu využije Arriva nebo ČD výhodný úvěr na nákup vozidel, v tom bych velký rozdíl neviděl.

Milouš

Kdyby uspěla Arriva byl by to na Vláře pokrok oproti tomu co se tam teď provozuje, hlavně přes 40 let staré hydry, kvarta, a honekry…

Domis

Arriva s 35 let starými 845 by byl tedy obrovský krok v čase vpřed.

Jiří Kocurek

Hydrám je 55 let, dosluhuje v nich už druhý motor, výměna 1997-2006.

Takže o dobrých 25 let starší. Jo a reko v roce 2010 se nepočtítá? Tak to by se neměla počítat ani rekonstrukce u toho, co si přivezly ČD.

Kubrt

Kdybys ten článek četl, věděl bys, že žádné 845 tady nehrozí.

SYN

Rozdíl je rozdíl, klidně si ho zmenšujte, ale sám uznáváte že je…

tarten

To je záležitost zadavatele, jestli má nějaké kvalitativní požadavky, nebo tam chce klidně ty nejstarší vehikly a záleží mu jen na ceně.

Petr

Přesně, ty nějaký osobaky nezajimaj

Vít Jůza

Viz trať 030.

SYN

Ale o tom tu přece už čtvrt hodiny diskutujeme, Mlho? Co který dopravce používal dposud je víceméně jedno… jedině snad odhadovat na základě toho jaká je jeho „finanční síla“. Ono takové ČD je momentálně zadlužené „až po uši“ tam to taky není ložené že ty podmínky zvládnou…

zwi

A bude se to taky správkovat v té jedné hale v Majlontě společně se 37 Ibalginy, 14 IP a 6 RP? Já jen že ti tam už teď bojují o volný slot.

Hoermalmeister

To záleží kdo tendr vyhraje, full service je součástí tenderu na jednotky. Pokud to budou nějaké škodověnky, tak pravděpodobně v Maloměřicách

Chleba Nakup

Bude pro všechny ty EMU a BEMU dost krmení alespoň za většiny myslitelných okolností? Autíčkáři budou taky chtít krmení, topiči budou chtít krmení …

mgr.pavel

Kolik EV aut zde za 5 let bude jezdit? Nebýt dotací, tak nová EV auta skoro nikdo nekupuje.. (jen komentuji stav, nehodnotím)

Honnzok

Spíše otázka co nahradí v převážné většině dosahující jaderné elektrárny téměř v celé Evropě… To je zajímavější…

Jiří Kocurek

Mno v ČR se chystá dostavba Dukovan a Temelína.
Pro zájemce článek pana Vladimíra Wagnera:
https://www.osel.cz/13702-budou-se-restartovat-odstavene-jaderne-reaktory.html

… no a němci holt elektřinu dovezou.

Nose Peak

Drobná poznámečka – od uzavření smlouvy s bratrským CCCP do spuštění prvního bloku Dukovan to zabralo 15 let. A to tu byly pojmy jako “ekologie” a “občanská společnost” něco neznámého. Zbourat pár dědin nebyl problém, Brontíci pěli “Ta hráz je potřebná všem”, Menzel s mladým Hrušínským hledali zlaté dno a Sovětský svaz, náš učitel a rádce, tu měl po ruce 100 000 pomocníčků, to kdyby chtěl náhodou zase někdo zpochybňovat rozhodnutí Strany…

Jiří Kocurek

Mno uzaření slouvy už proběho a současné reaktory v Dukovanech mají fungovat až do roku 2045, jsou po celkové rekonstrukci.

Takže problém jsou … šotouši, kteří chtějí nadrozměrku vozit po kolejích, ikdyby se nevešla pod trolej.

Marana_CZE

Ahoj Axeli, nechceš zase zmizet do propadliště dějin?

Domis

To je správná otázka, SŽ sama tvrdí, že bez nových napáječek (Brno-Černovice) to nebude z čeho napájet.

Happy

Tak zrovna tvrzení SŽ bych moc potaz nebral…. S jejich tempem elektrizací by tady jezdily hydry ještě dalších 20 let ne-li víc.

Jiří Kocurek

Kdyby třeba vznikl spolek obcí pro elektrickou trolej, vyjednal to, vysoutěžil to a nechal to postavit, načež si Správu najal na provoz a údržbu… Na obce v údolí Desné sice štěkali, ale ze msty je nezbourali.

a8n

U té už je ale skoro před kopnutím.

happy-barney

vyhalucinovaný problém nikto rieši. Rieši sa až problém reálny. Až nastane, nájde sa aj riešenie (ono v tomto prípade aj ten problém bude nabiehať postupne).