Unikátní soutěž na nové vlaky. Kraj vybere dopravci, jakými jednotkami bude jezdit
Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom
Soutěž na výrobce jednotek BEMU navazuje na tendr, ve kterém Jihomoravský kraj hledá dopravce.
Ještě že už vlakem nejezdím zlaté vlaky co tam jezdí teď proti těmto hybridům
Proč?
To je tak, když řízení dopravy si vezmou na starost nepraktičtí snílci. Zdroje jsou a budou, “ zní heslo doby. Co na tom že se rozpadají silnice , chodníky a hlavní silniční tahy vedou skrz města! Heč, ale máme vlaky na baterky! To nevymyslíš.
Hlavní silniční tahy jsou ve správě ŘSD s.p., nikoliv krajů
Někdo má auto na baterky a někdo zase mozek na baterky…
Úplně klidně by se dalo říct – lalala… rozpadají… města… lalala… a my za miliardy zlepšujeme (polo) lokálky…
Když se „kdosi“ furt nemá do blbých drátů (prej se to musí udělat pořádně, a to stojí ty miliardy) tak jsou baterky celkem přijatelná alternativa…
Některý lidi holt při slovu baterky dostávají kopřivku, a to i přes to že už jim nějaká dvě desetiletí zásobují mobil a denně dokazují funkčnost…
Bartoši, Bartoši… Každá „blbá díra“ má silniční obchvat, nevšiml jsem si, že bych s výjimkou úplných pr…elí někde urazil kolo, zato na železnici je sakra co zlepšovat. Nejen dráty na všechny rozumně vytížené tratě, ale těch frcků, které jsou potřebné, ale leta se na ně čeká, a různé obchvaty problémových míst… Hlavní železniční „dálnice“ přes Českou Třebovou je už od císaře pána dvojpruh a druhé dva pruhy v pdobě VRT slibují až našim vnukům… Co tam máte dál?
Naprosto souhlasím radši ať dostaví dàlnice obchvaty atd… tam to skŕípe současná infrastruktura nedostačuje. To jsou účelněji použité miliardy jak tady toto. Tím vlakem bude jezdit stejně lidí aj když tam pojede vlak z 80.let (ten dojede na 99%) nebo ten nový hybrid vlak (jestli vůbec dojede). Současný stav plně dostačuje kromě teda toho že by se mohli opravit aspoň některé nádraží a tak. Ale první bych řešil toto a až pak nějaké vlaky na baterky, které se beztak hned pokazí takže ve finàle je budou tahat brejlovci.
Melete totální nesmysly – když zejména okolí velkých měst dávno dokazuje, že je-li dostatečně častá a kapacitní i rychlá nabídka spojení vlaky, tak jejich využívání roste podstatně, a pak to má logické dopady – ulevování od zátěže auty ve velmi zatížených úsecích a pak parkovištím v místech s velkou hustotou cílů pro cestující auty! Ano, vyšší využití vlaků v páteřních směrech vyžaduje buď: 1.) zvýšení (až zavedení nových či minimálně trasově upravených) počtu spojů VHD (veřejné hromadné dopravy navážejících (tzv. napájecích) a zpět návazných (odvážejících), ať již regionálních železničních (potenciál tramvajových) nebo autobusových linek 2.) budování zcela nových či rozšiřování… Číst vice »
Jeďte nejen do Prahy, Brna, ale i dalších krajských měst ČR v tzv dopravní špičce – době nejčastěších cest do/z práce v nich: 1.) ulice těch měst prostě lehce technicky (natož levně) nenafouknete, aby pojala požadovanou kapacitu aut většinou převážejících jen 1 osobu, která tak zabírá prostor cca 2x5m = 10m čtverečních 2.) zatímco ve vozidlech VHD se do plochy 1m čtevečního vlezou pohodlně 4 osoby (vpodstatě i sedící), takže v prostoru 10m čtverečních může být převezeno pohodlně 40x víc osob než se většinou přepravuje po městě jedním autem! Při čemž při šířce TRAMvaje / autoBUSu / TROLEJbusu 2,5m je… Číst vice »
Jsem hodně zvědavý, co chtějí nasadit na S61. Aktuální model, kdy mezi vlarou a ferdinandkou pendluje 810, která většinu dne prostojí v jedné ze stanic, by s novým vozidlem ekonomicky moc dobře nevycházel
Celý den jenom stojí, někam nejezdí… 😉
https://poseidon2api.idsjmk.cz/api/jrady/S61.pdf?date=2024-10-10
Nikde nepíšu, že jenom stojí, ale že stojí většinu dne. Celková doba jízd je přibližně 6h, doba stání přibližně 10h. 10h je nadpoloviční většina doby, kdy vozidlo je na linku nasazeno (16h)
Naštěstí se ekonomika provozu takto neposuzuje.
Jedna jednotka je určena pro obsluhu linky S61 a posilových spojů Kyjov – Veselí
A co jako, bude tam jezdit duální RegioPanter. Zapomeňte na to, ze tam budou jezdit kvalitní a pohledné vlaky západního typu.
Než to začal řešit JMK tak tu jezdili ČD s „historickými vlaky socialistického typu“ takže pantery jsou výrazné zlepšení.
Ty staré vlaky tu jezdily na přání JMK. Jiné kraje investovaly do novějších vlaků dřív.
Je to tak. JMK investoval v době kdy si jiné kraje začali objednávat z evropských dotací do nových vlaků, prostředky z výzev na modernizaci vozového parku nejprve do dotací na nové šaliny pro Brno.
Které kraje mají vlastní vlaky? Pokud se nepletu tak s výjimkou JMK všechny vlastní ČD a kraje si jenom objednávají dopravu.
Tak, akorát stanovili vyšší požadavky. To je samozřejmě chyba že jmk blahovolně dovolil čd jezdit doslova „čímkoliv“ co jim kde zbylo…
Tak na přání… někdo zakazoval čd použít novější vlaky? Ano, nepožadovali je, ano chyba. Jo a které že ještě kraje investovaly do vlaků (souprav)?
A ty historické vlaky socialistického typu jsou stokràt lepší jak tady toto.
Do roku 2029 dle vás nemůže škodovka uvést zcela novou jednotku?
A budeme konečně jezdit nad 500kč na km. Nejlépe ať to objednají politici bez technického vzdělání.
Jak víte, za kolik Kč/km budou ty vlaky jezdit?
„V případě linky S4 Brno – Třebíč dojde k odstranění přestupu v Zastávce u Brna.“
Zajímavé, doteď tam ten přestup nebyl 😀
Ale celkově mě zajímá, jak bude vozba na S4 probíhat. Pod dráty budou jezdit 640 společně s nějakou soupravou 362+Bdmtee+Sysel a v Zastávce přestup na Regínu?
Ale bude.
Tím, že bude BEMU, tak do Zastávky pod dráty, zbytek na baterie
No do Třebíče byl přestup už pár let v Náměšti, teď bude místo toho v Zastávce
Byl ani ne jeden rok a bylo na to tolik stížností že se přestup velice rychle přesunul z Náměště právě do Třebíče. Takže přestup v Náměšti rozhodně nebyl pár let.
Rozhodně to bylo několik let, více než jen dva. 😉
Já teda jen doufám, že s případnou rekonstrukcí Kralic nad Oslavou a nedalekého viaduktu se ze Zastávky podaří natáhnout trolej o kus dál.
Někdo od Správy by si to mohl vzít za své a jako výzvu, zkoordinovat tyhle dvě akce v jednu. (jo, su neopoučitelný optimista)
Asi by bylo logické to dotáhnou „pokud šťáva stačí“ neboli kam nebude problém s výkonem napáječky…?
No to je právě tak ta Zastávka.
Zastávka je od TNS Modřice asi 23 km daleko. Ani zdaleka tam nebude takový odběr jako na Tišnovské rampě.
SŽ plánuje novou TNS, která by měla při výlukách zvládat napájet až do Nezamyslic (50 km daleko).
raději doplním: novou TNS v Černovicích…
ten most je zhruba okolo roku 1980
Tak to se rovnou zeptám na stav mostních závěrů a dilatací, také na uložení kolejového roštu.
Mosty jsou naprosto v pořádku a mají průběžné štěrkové lože. Most v Náměšti má dokonce nový nátěr. To není nějaká prohnilá Praha Výtoň.
To jste mimo o deset let. 1990-1991
Proč zrovna rekonstrukcí Kralic? V Náměšti by pořádná modernizace byla k užitku mnohem víc.
A viaduktu kterého a proč? Viadukty v Kralicích a Náměšti, stejně jako v Třebíči, mají něco přes 30 let, dimenzovaly se mj. na přepravy tlakových nádob pro reaktory, rozhodně se v dohledné době neblíží konec jejich životnosti a bezesporu by nebyl problém osadit je trakčním vedením.
Jo, dimenzovaly, a teď se vesele povezou po silnici. Takhle u nás šetříme.
Tlakové nádoby pro nové reaktory ale budou větší a těžší, než ty stávající, pokud se nemýlím.
Technické parametre – jadrový reaktor
Typ reaktora VVER 440 / V230
Tepelný výkon reaktora 1 375 MWt
Chladivo a moderátor demineralizovaná voda
Tlaková nádoba reaktora
Rozmery – priemer 3 840 mm
– výška 11 800 mm
– hmotnosť 215 t
Materiál uhlíková nízkolegovaná ocel
A 1000MW+ (Korejci tuším 1.3GW?) bude ještě větší… no ale jestli tam není žádný tunel (a jelikož tam NENÍ žádný drát) tak by to možná i projelo??
Momentálně je přestup v Rapoticách. Na autobus. Nově bude přestup v BoPo, na motorák. No, a s baterkáčema bude přestup v Popovicách, bo tam končí JMK a přes dotace nejede vlak (ten se pojede soupravově otočit do Rapotic)….
Takže tím je plán na elektrifikaci tratě Brno-Kyjov-Staré Město pohřben.
A to jako proč? Protože se SŽ rozhoduje podle toho, co si pořídí dopravci? Nebo protože o tom rozhoduje kraj? Či BEMU neumí jezdit pod dráty? Neumí snad odebírat proud z drátů? Co je tím důvodem kromě několika piv a dojmů? 😉
Ne, protože po Covidu se provoz nevrátil do původních čísel. Kdokoliv, kdo si mohl dovolit jiný způsob přepravy, tak to dávno udělal. A postupně to vzdává čím dál více lidí, jelikož už postupně ztrácí trpělivost.
A čekáním na troleje se do toho vlaku vrátí? Těch tratí, kde je potřeba udělat trolej nelíp do Vánoc 2024 je tolik, že by se museli spojit elektrikáři z celé Evropy, aby bylo hotovo na Vánoce 2025. A to by si to museli sami naprojektovat a vyběhat po úřadech.
Pochopitelně ne, čekáním jich bude ještě ubývat. A hlavní je, že podle původních plánů měla elektrifikace už dávno probíhat.
Pravda. Tuším jste si všiml že takových míst je spousta, popravdě spíš většina… místo kde se začalo podle „původních plánů“ aby pohledal 🙁
Jenže nikde není běžné, aby diesel jezdil 20 km pod dráty. A hlavně, kdyby tam aspoň jezdily normální vlaky, byl by člověk schopen to akceptovat, což ale není tento případ. A prioritou by měly být právě tratě, kde upadá počet cestujících.
Jak není běžné? Mě to přijde naopak jako standard – třeba na vedlejší Vysočině: Havlíčkův Brod – Kostelec u Jihlavy (-Slavonice), Jihlava – Horní Cerekev (-Tábor), Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou (-Ledeč nad Sázavou – dobře, tady je to jen 16km). A jako bonus Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou, kde diesel pod dráty jede CELÝCH 33km. Určitě se najdou příklady i od jinud.
Jenže tady jde o to, že ta trať je už z části hotová. A několik zastávek víceméně taky.
Česká Třebová – Rudoltice – Lanškroun
Česká Třebová – Zábřeh na Moravě, to je komplet pod dráty.
A hlavně udělat to na dluh 🙁
Jezdí snad méně spojů? 😉
Ne, ono jich vždycky jezdilo málo. Akorát se kvalita nijak nezlepšila naopak zhoršila.
SŽ tedy rozhoduje ne dle vytíženosti trasy, ale dle stáří vozidel na ní? Vy popíráte sám sebe. 😉
Ne, ale nemělo by dávat nulovou prioritu tratím, které jsou už z části z hotové. Zvláště když tam vyházelo miliardy za rekonstrukce zastávek, které z dnešního pohledu působí jako vyhozené peníze.
A to souvisí s nákupem BEMU jak? Nijak, že? A rekonstrukce zastávek jsou vyhozené peníze, protože nejsou dráty? Jedině pak mají smysl? Na ty miliardy jste přišel jak? Máte nějaké věcné argumenty nebo jen dojmy od piva? 😉
Co třeba rozsáhlá roční rekonstrukce nádraží ve Veselí nad Moravou? Jenom ta sežrala miliardu. A to se vlastně neudělala celá, protože rekonstrukce budovy skončila fiaskem a proto je už v plánu další. Navíc, nebyla první. Menší úpravou prošla jíž dříve. Jinak, vznikly dvě nové zastávky. Jedna menší právě ve Veselí a druhá ve Šlapanicích. Kromě Veselí prošly rozsáhlejší úpravou i některé větší zastávky (třeba v Nesovicích), ale i těch menších (Ostrožská Nová Ves Lázně, Kunovice zastávka, Šlapanice atd.) A právě proto trať upadá, jelikož na stanice šli miliardy, ale na trať téměř nic. I když k pár uprávám došlo, když… Číst vice »
Veselí nad Moravou. To je zastávka? To je poměrně velký dopravní uzel. Ty dvě další zastávky nestály miliardy a souvislost s nákupem BEMU a případnou elektrizací je nulová. Rozdíl v jizdni době je docela výrazný, zejména pak u rychliků. Ty jezdily výrazně přes dvě hodiny jízdy. Možná těm svým představám věříte, ale jsou to čiré výmysly a domněnky. 😉
Veselí není zastávka. Proto jsem taky hned v první větě uvedl nádraží. Stejně jako to, že pouze ona sežrala miliardu. Miliardy jsem myslel všechny projekty dohromady. Rozdíl v jízdní době je významný? Opakuji, našel jsem jízdní řád z roku 2003 a rozdil je nanejvýš několik minut. A pokud jedu déle než hodinu, je takové zkrácení naprosto zanedbatelné. PS. Žádné rychlíku tam nikdy nejezdily. A pokud ano, tak k ničemu, když je zrušili.
Víte, já si trochu naivně myslím že dost důležité je zda bude dobrý jízdní řád a dobré vlaky (jednotky). Což staré naftové dreky spňovaly sotva napůl. Cestujícímu by mělo být převážně fuk zda je nahoře trolej nebo se jede na baterku… samozřejmě, pokud to „dojede“. Takže ano, jistá ostražitost je na místě, ale neznamená to dopředu odpískat. Ostatně, nebyla řeč o elektrifikaci napřed částečné? Něco jako po Bučovice?
Naopak pořízením BEMU hrozí že elektrizace tratí bude odložena na neurčito, protože objednatel přijde o dost velkou páku na SŽ.
Nákladní doprava tam neexistuje? Objednavatel nebude chtít mít možnost prodloužit dojezd BEMU mimo dráty? Nebude mít spíše o to větší páku? 😉
Páka na SŽ 🤣🤣🤣 Vy jste veselá kopa…
Už to vidím: Zrušit VŘ na BEMU a SŽ vysoutěží elektrizaci do Vánoc. V úterý po Velikonocích začne stavba.
… jen nevíme kterého roku se Jára Cimrman narodil.
Ale houby. Rychlost a postup elektrizace je celkem daný. Podle jakéhosi vládního plánu je to třetina neelektrizované sítě (tj. 2000 km) za 10 let. Dávno už tedy je plán, který je možné neplnit 😀 a než se dojede na konec druhé třetiny, baterky v BEMU budou dávno na konci životnosti a můžou se z nich zahodit, aby vznikly normální EMU.
Koukám, že ta čísla jsem psal moc z hlavy. Raději si to přečtěte tady
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/11/Koncepce-rozvoje-elektricke-trakce-2023.pdf
Na dolní Vláře k tomuto černému scénáři snad nedojde, ale může znamenat oddálení elektrifikace. Hůře na horním úseku, pokud by se postavila BEMU nabíječka v Bylnici.
Tak co jsem četl, tak stejně plánují elektrifikaci jen po Bojkovice. Takže tak jako tak dál už dráty nepovedou. A to ještě nevím, kdy by začala elektrifikace ze Starého Města i bez nabíjecí stanice v Bylnici. Reálně se zatím baví jen o elektrifikaci po Veselí nad Moravou.
Jen aby to perspektivně nebylo spis snížení ekologie poté, co trolej “vlastně nebude potřeba”.
Obávám se že hydry dalších 20 let v provozu než bude elektrizace nevydrží… 240 se drátuje pusou už od 80.let. Na dožití tam bylo několik řad vozidel. Vždyť budou přece jenom ty dráty se často říkalo. Já jsem rád, že kraj nedal na nějakou chiméru v podobě trakce, která tam stejně do 2040 nebude…
No, není to vůbec správné že se pozitivní krok má odkládat kvůli jeho „nežádoucímu“ vedlejšímu účinku, ale uvědomuju si že to může být i reálné…
Jsou situace kdy správné rozhodnutí není evidentní.
Jaký smysl má takováhle podivná soutěž? Buď si kraj pořídí soupravy svoje, jako Moravie, nebo bude kraj poptávat určitou službu, a pak je věc dopravce jestli k dodání služby použije soupravy výrobce A nebo B, pokud splní kvalitativní zadání.
Nestěžovaly si například České dráhy na to, že jsou znevýhodněny tím, že na rozdíl od soukromých dopravců musí postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek? Kraj to za ně vyřešil. Kde je konkrétně problém?
Stěžovaly, soustavně si stěžovaly. Dokonce jim nebylo možné vysvětlit, že v soukromé sféře je taková soutěž zcela běžná věc, ikdyž nepovinná.
Tak to mi připomeňte, jak naši konkurenti běžně nakupují vlaky podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
Tahle soutěž má hlavně výhodu ekonomickou. Soutěž na dopravce musí být, to je jasné. Aby měly jednotky nárok na dotaci, musí být vysoutěženy. Kdyby si je kraj kupoval sám a náhodou dotaci nedostal, tak musí celou částku vysolit z jednoho ročního rozpočtu, takže hodně štěstí… Tudíž jednotky kupuje dopravce podle soutěže. Kdyby ten dotaci nedostal, tak by rozdíl cen jednotek pouze promítl do ceny za ujetý kilometr, a to kraj tak nezruinuje. Nemáte za co 😉
Jaké jsou dnes dotační podmínky? Budou jednotky „navždy“ vázané na JMK? Nebo když dopravce za 10/15 let smlouvu neobhájí, bude mít právo si jednotky nechat na jiný kšeft? Dřív tenhle úvazek býval pouze na pár let, proto třeba teď ČD už můžou stáhnout pantery z Ústecka do Pardubic.
30 let tady určitě zůstanou
Dotace na BEMU ještě nebyly vypsány.
Jen ještě doplním, že vzhledem k vývoji v JMK bych čekal spíš, žesi kraj založí svého vlastního dopravce.
No, tak je za C. Holt paragraf 1 neplatí. 😉
2029? A do té doby se nic nezmění? Tak ať si tu svoji slavnou Moravii strčí víte kam.
Nevznikly náhodou podobným způsobem ČD?
První krok jsou tendry na linky, následuje tarif kraje, kdy dopravce dostává konstantní částku, dále se přejde k technice kraje a nakonec se dojde k tomu, že i ten strojvedoucí může být zaměstnanec kraje. Depa a opravny budou levnější vlastní a následně to vyčleníme do vlastního podniku a kvůli nákupům, oběhům a vzájemnému vykrývání to spojíme s ostatními kraji. A celé to nazveme třeba Nové České Dráhy.
Dobrá Správa by to tohle potřebovala o něco víc než ČD
Hmmm, ty baterky jsou hodně eko…to jo👍
Eko budou po 10 – 15 letech. Pokud to bude zázrak z Plzně, tak spíš těch 10. To bude ta baterka ve stavu, kdy už si těžko ten vlak při jízdě na baterku uchová alespoň 3/4 toho co měl na začátku. A nevím teda přesně co tam kraj považuje a s čím počítá po celých 30 let, ale protože nejsou žádné zkušenosti, subjektivně to vidím tak, že to dopadne jinak, než se bude očekávat.
hm, mať tak vaše kryštálové gule, venujem sa radšej lotériam, kasínam, alebo burze ….
Jako vždy jsme napnutí, jestli bude výsledkem vítězství JSV, nebo stížnost k ÚOHS…
Není třeba stížnosti k ÚOHS, když můžete vyřádit na základě počtu sklopných a nesklopných sedaček a zajistit výhru JSV☝️🤓.
Pevně věřím, že to vyhrají ČD. Arriva provozu jen ojetiny a na nové jednotky nemá a Regiojet se spíš chce zaměřit na dálkovou dopravu a na Ústecký kraj.
Arriva jezdí s Pantery v Plzeňském kraji. A pokud to pro ně bude zajímavé, tak mají šanci uspět.
Pantery převzali od ČD
No vidíte, jak správně říkáte tak ČD už je nevlastní…
Pantery koupili od ČD!
Ale taky jsou to ojetiny
S garancí 30letého provozu využije Arriva nebo ČD výhodný úvěr na nákup vozidel, v tom bych velký rozdíl neviděl.
Kdyby uspěla Arriva byl by to na Vláře pokrok oproti tomu co se tam teď provozuje, hlavně přes 40 let staré hydry, kvarta, a honekry…
Arriva s 35 let starými 845 by byl tedy obrovský krok v čase vpřed.
Hydrám je 55 let, dosluhuje v nich už druhý motor, výměna 1997-2006.
Takže o dobrých 25 let starší. Jo a reko v roce 2010 se nepočtítá? Tak to by se neměla počítat ani rekonstrukce u toho, co si přivezly ČD.
Kdybys ten článek četl, věděl bys, že žádné 845 tady nehrozí.
Rozdíl je rozdíl, klidně si ho zmenšujte, ale sám uznáváte že je…
To je záležitost zadavatele, jestli má nějaké kvalitativní požadavky, nebo tam chce klidně ty nejstarší vehikly a záleží mu jen na ceně.
Přesně, ty nějaký osobaky nezajimaj
Viz trať 030.
Ale o tom tu přece už čtvrt hodiny diskutujeme, Mlho? Co který dopravce používal dposud je víceméně jedno… jedině snad odhadovat na základě toho jaká je jeho „finanční síla“. Ono takové ČD je momentálně zadlužené „až po uši“ tam to taky není ložené že ty podmínky zvládnou…
A bude se to taky správkovat v té jedné hale v Majlontě společně se 37 Ibalginy, 14 IP a 6 RP? Já jen že ti tam už teď bojují o volný slot.
To záleží kdo tendr vyhraje, full service je součástí tenderu na jednotky. Pokud to budou nějaké škodověnky, tak pravděpodobně v Maloměřicách
Bude pro všechny ty EMU a BEMU dost krmení alespoň za většiny myslitelných okolností? Autíčkáři budou taky chtít krmení, topiči budou chtít krmení …
Kolik EV aut zde za 5 let bude jezdit? Nebýt dotací, tak nová EV auta skoro nikdo nekupuje.. (jen komentuji stav, nehodnotím)
Spíše otázka co nahradí v převážné většině dosahující jaderné elektrárny téměř v celé Evropě… To je zajímavější…
Mno v ČR se chystá dostavba Dukovan a Temelína.
Pro zájemce článek pana Vladimíra Wagnera:
https://www.osel.cz/13702-budou-se-restartovat-odstavene-jaderne-reaktory.html
… no a němci holt elektřinu dovezou.
Drobná poznámečka – od uzavření smlouvy s bratrským CCCP do spuštění prvního bloku Dukovan to zabralo 15 let. A to tu byly pojmy jako “ekologie” a “občanská společnost” něco neznámého. Zbourat pár dědin nebyl problém, Brontíci pěli “Ta hráz je potřebná všem”, Menzel s mladým Hrušínským hledali zlaté dno a Sovětský svaz, náš učitel a rádce, tu měl po ruce 100 000 pomocníčků, to kdyby chtěl náhodou zase někdo zpochybňovat rozhodnutí Strany…
Mno uzaření slouvy už proběho a současné reaktory v Dukovanech mají fungovat až do roku 2045, jsou po celkové rekonstrukci.
Takže problém jsou … šotouši, kteří chtějí nadrozměrku vozit po kolejích, ikdyby se nevešla pod trolej.
Ahoj Axeli, nechceš zase zmizet do propadliště dějin?
To je správná otázka, SŽ sama tvrdí, že bez nových napáječek (Brno-Černovice) to nebude z čeho napájet.
Tak zrovna tvrzení SŽ bych moc potaz nebral…. S jejich tempem elektrizací by tady jezdily hydry ještě dalších 20 let ne-li víc.
Kdyby třeba vznikl spolek obcí pro elektrickou trolej, vyjednal to, vysoutěžil to a nechal to postavit, načež si Správu najal na provoz a údržbu… Na obce v údolí Desné sice štěkali, ale ze msty je nezbourali.
U té už je ale skoro před kopnutím.
vyhalucinovaný problém nikto rieši. Rieši sa až problém reálny. Až nastane, nájde sa aj riešenie (ono v tomto prípade aj ten problém bude nabiehať postupne).