kmax

Unikátní oprava zubačky očima Správy železnic a Železniční společnosti Tanvald. Ptejte se hostů podcastu

Testování výhybek v dopravně Dolní Polubný. Foto: Železniční společnost Tanvald / Facebook.comTestování výhybek v dopravně Dolní Polubný. Foto: Železniční společnost Tanvald / Facebook.com

Opravu zubačky probereme po technické stránce i po stránce historického provozu.

Připravujeme pro vás speciální díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, který věnujeme kompletní rekonstrukci jizerskohorské železniční tratě z Tanvaldu do Kořenova. Tratě, která v devadesátých letech bojovala o přežití. Letos prošla půlmiliardovou opravou Správy železnic, včetně historické ozubnice.  Stala se z ní vyhledávaná turistická atrakce na pomezí Krkonoš a Jizerských hor.

Obrazem: Zubačka je po půlroce opravená, vrací se vlaky až do Polska. Prošli jsme celou trať

Našimi hosty budou Robert Bayer, přednosta odborné správy ze Správa tratí Liberec Správy železnic, a Petr Prokeš, ředitel obecně prospěšné společnosti Železniční společnost Tanvald. Ta se stará o historická vozidla i o muzeum a výtopnu v Kořenově.  Opravu zubačky tak probereme po technické stránce i po stránce historického provozu.

Po více než šedesáti letech začala letos 15. dubna rekonstrukce jediné tuzemské ozubnicové tratě. Za kompletního vyloučení provozu prošla trať z Tanvaldu do Kořenova kompletní proměnou včetně výměny samotné Abtovy ozubnice. Ta tu byla od poslední rekonstrukce v letech 1958-1962. Jde o jednu z technologicky nejsložitějších a také nejzajímavějších oprav našich tratí v režii Správy železnic.

Historický provoz na trati mají na starost vlastně dvě společnosti. Dopravce Zubačka provoz, který mimo jiné při letní výluce zajišťoval vlaky pro cestující na výlukou odříznutém konci tratě z Kořenova přes Harrachov do Polska. A pak je tu Železniční společnost Tanvald, která se stará o historická kolejová vozidla, muzeum na nádraží v Kořenově a také nově opravenou výtopnu v Kořenově.

„Pro rok 2026 plánujme na trati z Tanvaldu do Harrachova na 60 historických jízd, a konečně se díky opravené trati budou mít možnost představit obě Rakušanky v plné parádě,“ těší se Petr Prokeš. Právě historické ozubnicové lokomotivy, kterým se přezdívá, rakušanky, jsou v péči Železniční společnosti Tanvald. Jedna je jejich, druhá je v dlouhodobém pronájmu od Českých drah, ale starají se i o parní lokomotivu soukromého majitele nebo třeba dvě singrovky (motorovvé vozy M 240, později řada 820). Provozní je už dnes ale jen jedna.

Na zubačku se po opravě vrátila „Rakušanka“, její majitelé shání ještě peníze

Ptejte se na vše, co vás zajímá k opravě tratě i provozu historických vlaků Roberta Bayera a Petra Prokeše. Své otázky jim můžete psát zde v diskusi až do pondělního podvečera. Speciální podcast o zubačce vám pak přineseme v pátek 2. ledna.

 

Tagy Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov podcast Cesty Zdopravy.cz Správa železnic Železniční společnost Tanvald
16 komentářů