Příště zbouráme Karlštejn? Torzo Baťovy silnice po 83 letech rozbily bagry, lidé protestovali
Na konstrukci se před demolicí objevily nápisy vyzývající k zastavení bourání.
V obci Ludkovice na Zlínsku dnes zmizela jedna z nejpozoruhodnějších staveb na české silniční síti. Po 83 letech tu přestal existovat betonový podjezd na krajské silnici III/49026. Byl reliktem po nikdy nepostavené silnici ze Zlína do Luhačovic. Šlo o jeden z pozůstatků baťovského budovatelského elánu z předválečného období.
Demolice začala ráno, zhruba po třech hodinách bylo hotovo. Nyní čeká stavební firmu jen postupný odvoz materiálu. Oznámení o demolici vyvolalo u řady lidí odpor, což bylo patrné i na nápisech na konstrukci jednoho z bagrů, ve kterých vyzývali od ustoupení od demolice.
Důvodem demolice je podle Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) špatný stav konstrukce. Monumentální stavba vznikla v roce 1940, posudek stanovil stav jako velmi špatný. „Beton po více než osmdesáti letech působení povětrnostních vlivů je silně zvětralý a hrozí, že by se mohl ještě více drolit a ohrožovat bezpečnost vozidel, která projíždějí po krajské silnici pod betonovým obloukem,“ uvedli silničáři.
Záměr z třicátých let minulého století na stavbu napřímeného silničního spojení Zlín – Luhačovice o šířce silnice 7 metrů a délce 19 kilometrů překazila II. světová válka. Dnes není pravděpodobné, že by se v něm mělo někdy pokračovat. V terénu mezi Zlínem a Luhačovicemi dodnes zůstávají některé již realizované stavební objekty nedokončené silnice. Betonový podjezd pod neexistující silnicí v Ludkovicích byl jedním z nich.
Demolici podjezdu v Ludkovicích schválili krajští zastupitelé již v září 2021.
Podle Petra Kopčila, ředitele Nadačního fondu Jana Antonína Bati, mohl most sloužit jako další turisticky atraktivní místo z Baťovské éry. Respektuje však názor odborníků, že je ve špatném stavu. „Je to něco, co nemůžeme podceňovat,“ řekl agentuře ČTK Kopčil.
Bourání mostu ho však mrzí. „Trošku nadneseně říkám, a co bude příště? Karlštejn? Protože kdybychom dávali na jakési rovnítko obecný názor, že stavba neslouží svému účelu, to znamená, že už tam nikdy žádná dálniční síť nebo silnice nepovede, a že je tedy zbytečná, tak to je podobné, jako říct, že na Karlštejně dneska už nebydlí panovník, nejsou tam uschovány korunovační klenoty, takže ten objekt vlastně taky nepotřebujeme,„ doplnil pro ČTK Kopčil.